Gå til innhold

Bidrag, er vi dumsnill om vi gjør dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eksen min som jeg har et barn med på 6 år har satt seg selv i en økonomisk knipe. Han har fast jobb, en lederstilling faktisk innenfor salg, men har høye utgifter per dags dato slik som advokat (han skal i rettsak mot sin andre eks for å kreve omsorgen for babyen deres) høy husleie og andre utgifter. Han har mildt sagt dårlig råd om dagen, men dette er jo selvforskyldt og jeg syns egentlig ikke synd i han. Nå spør han om vi kan fryse bidrag en periode til han får bedre råd. Min nye samboer mener ja, at vi bør gjøre det for å være snill. Jeg er skeptisk og mener alt bør gå via NAV slik det gjør per dags dato. Vi er jo to stykker med en helt grei inntekt og vi bor billig og litt desentralt for å ha bedre råd. I starten når vi gikk fra hverandre for 4 år siden skulle vo ha en privat avtale, men da betalte han ikke på 6 mnd - pådro seg derav bidragsgjeld. 

Bør vi si ja? OM vi gjør det, kan vi da "kreve" at han i bytte har mer samvær og kjøper henne klær selv? Det er snakk om 3000 kr i bidrag. 

Anonymous poster hash: dfdee...a13
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde det vært meg hadde jeg ikke fryst bidraget. Min eks er selv i økonomisk krise. I motsetning til din orker ikke min å ta tak i problemet. Han har ikke betalt et eneste bidrag og jeg får kun forskudd fra NAV. Likevel er det hans problem ikke ditt. Det å få barn er ansvar.

Anonymous poster hash: 987d5...940

Skrevet

Si nei og hold samvær som det er (du vil vel ikke bytte tid med ungen mot lavere bidrag?). Hans knipe, hans problem - og med unger både her og der, rettssak og tidligere bidragsgjeld virker han ikke som en som fortjener at noen gjør ham økonomiske tjenester. Han får sette tæring etter næring som dere gjør.

Skrevet

Hvis dere har råd til å tape de pengene, så kanskje. Men, hvis han skal i rettssak for å få omsorg for et annet barn, vil han jo ikke få mindre utgifter hvis han vinner. Du risikerer at dette med dårlig råd bare fortsetter fremover. 

Du er den som kjenner ham best, og kan ha en anelse om dette vil fungere eller ikke. 

Anonymous poster hash: ac6ff...13a
Skrevet

Har selv gjort det for min eks i en liten periode. 

I ditt tilfelle ville jeg aldri ha gjort det.

Skrevet

Behold samvær ja!!

Du er vel ikke seriøs på å bytte bort tid med ungen din? 😳

Skrevet

Han sier nå at han skal stevne eksen for retten! Jeg sa også at han i tilfelle må komme med forslag om hvordan dette skal løses og da bare svarer han at han er takknemlig for alt av forslag som vi kommer med. Fyren er håpløs... Får han omsorgen for en baby får han vel stødnad som aleneforsørger? Dette blir naturligvis ikke en permanent løsning, det er ikke aktuelt. At han skal ha mer samvær blir også vanskelig, men han snakker om å flytte litt nærmere, ca 2 mil unna oss. Husleien der er visst ikke mye lavere enn den han hadde før... Det er visst for han et must med to soverom, fair enough - forutenom at byen vi bor i er svinaktig dyr og leie i. *oppgitt*

Skrevet

Behold samvær ja!!

Du er vel ikke seriøs på å bytte bort tid med ungen din?

Nei, jeg VIL ikke sende barnet mitt mere vekk enn jeg må! Men jeg tenker han må kompansere for de tretusen kronene vi taper? Han ser henne som sagt kun annenhver helg. 

Skrevet

Ja, du er dumsnill!

Anonymous poster hash: 069cb...e96
Skrevet

som sagt, det er mest min samboer som er "positiv" av oss, jeg er mer skeptisk og vil egentlig ikke. Jeg syns som sagt ikke synd i han, og det koster dessverre og ha barn. 

Skrevet

Jeg har valgt å ikke få bidrag av eksen nå som han har lite penger. Men han studerer og er en ansvarlig fyr. I ditt tilfelle hadde jeg ikke gjort det. Spesielt ikke når det har vært trøbbel med betalingen før.

Skrevet

Han sier nå at han skal stevne eksen for retten! Jeg sa også at han i tilfelle må komme med forslag om hvordan dette skal løses og da bare svarer han at han er takknemlig for alt av forslag som vi kommer med. Fyren er håpløs... Får han omsorgen for en baby får han vel stødnad som aleneforsørger? Dette blir naturligvis ikke en permanent løsning, det er ikke aktuelt. At han skal ha mer samvær blir også vanskelig, men han snakker om å flytte litt nærmere, ca 2 mil unna oss. Husleien der er visst ikke mye lavere enn den han hadde før... Det er visst for han et must med to soverom, fair enough - forutenom at byen vi bor i er svinaktig dyr og leie i. *oppgitt*

De fleste stønadene for enslig forsørger er behovsprøvd, han vil ikke ha krav på annet en en ekstra barnetrygd og evt bidrag fra mor om hun er bidragsdyktig (kanskje får han bare bidragsforskudd fra nav)

En godt betalt direktør får ikke støtte til barnepass eller overgangsstønad.

Anonymous poster hash: 7e992...570

Skrevet

ok, takk for alle svar damer. Han mener advokatregninga kommer til å bli på 75-100 000 og skal nedbetales på hver måned. Og det vil isåfall ta laaang tid siden han har andre utgifter. Så det å stabilisere livet sitt vil sikkert for han ta et par år. Er vel mest overbevist om at ting er greit slik som det er idag. 

Skrevet

De fleste stønadene for enslig forsørger er behovsprøvd, han vil ikke ha krav på annet en en ekstra barnetrygd og evt bidrag fra mor om hun er bidragsdyktig (kanskje får han bare bidragsforskudd fra nav)

En godt betalt direktør får ikke støtte til barnepass eller overgangsstønad.

Anonymous poster hash: 7e992...570

Moren skylder han penger allerede, og jeg tror ikke hun er særlig bidragsdyktig.. 

Skrevet

Høy husleie og advokatutgifter er ikke grunn til å ikke kunne forsørge sitt barn!

Dersom han hadde vært arbeidsløs, hatt vanskelig for å skaffe seg ny jobb, hatt vanskelig for å beholde bolig og generelt slitt med å få endene til å møtes så hadde jeg kanskje kunne fint litt på kravene til bidrag dersom far oppriktig bidro på andre måter. Men når far sitter i en godt betalt jobb og har store "andre utgifter" så er det absolutt ingen grunn til å ikke kunne forsørge barnet sitt!!

Anonymous poster hash: 0f5ae...532

Skrevet (endret)

Eksen min som jeg har et barn med på 6 år har satt seg selv i en økonomisk knipe. Han har fast jobb, en lederstilling faktisk innenfor salg, men har høye utgifter per dags dato slik som advokat (han skal i rettsak mot sin andre eks for å kreve omsorgen for babyen deres) høy husleie og andre utgifter. Han har mildt sagt dårlig råd om dagen, men dette er jo selvforskyldt og jeg syns egentlig ikke synd i han. Nå spør han om vi kan fryse bidrag en periode til han får bedre råd. Min nye samboer mener ja, at vi bør gjøre det for å være snill. Jeg er skeptisk og mener alt bør gå via NAV slik det gjør per dags dato. Vi er jo to stykker med en helt grei inntekt og vi bor billig og litt desentralt for å ha bedre råd. I starten når vi gikk fra hverandre for 4 år siden skulle vo ha en privat avtale, men da betalte han ikke på 6 mnd - pådro seg derav bidragsgjeld. 

Bør vi si ja? OM vi gjør det, kan vi da "kreve" at han i bytte har mer samvær og kjøper henne klær selv? Det er snakk om 3000 kr i bidrag. 

Hvorfor går han til rettsak for å kreve hovedomsorgen for en baby? Mener han at mor er uskikket slik at det er nødvendig? Eller snakker du egentlig om samvær her, og er det noe han sliter med å få?

Dersom rettsaken og advokatutgiftene faktisk virker nødvendige, så hadde jeg gått med på å sette ned bidraget for en kort stund, men ikke la ham avstå helt.

Jeg hadde ikke satset på mer samvær akkurat nå, av den grunn av en rettsak er en påkjenning som nok vil kreve mye krefter og sikkert kan skape lett ubalanse hos ham mens den pågår- ergo så ville jeg ikke ha tenkt at det var bra for barnet og ham å være mer sammen denne perioden.

Å be ham kjøpe mer klær ser jeg ikke noen grunn til, da kan han da like gjerne betale mer og dere kjøpe kjær for beløpet?

Endret av Ibsenfrue
Skrevet

Men går det an at dere deler de reelle kostnadene med unntak av mat og hus mellom dere? Jeg antar at du får barnetrygden, og den dekker jo på mange måter kosten til en 5-åring per mnd. Det vil si at dere deler barnehage, fritidsaktiviteter og evt utstyr på to, og at han betaler sin halvpart? På den måten "taper" ikke du så mye og han bidrar fremdeles. Det vil si at han kanskje betaler 1500++ per mnd?

Jeg ville strukket meg for å hjelpe....Særlig siden han ligger i så høy konfklikt med sin eks om baby. Det må tære mye på han. Jeg tror at barna, som er den viktigste parten her, er tjent med at mor og far er raus med hverandre og kan vise forståelse for hverandre i en vanskeig situasjon.

Ellers ville jeg satt en tidsbegrensning, på ett år på en slik avtale, og ingen endring i samvær før han bor i samme skolekrets som dere. Lykke til ;)

PS: for en fantastisk ny samboer du har da ;) ;)

Anonymous poster hash: 264c6...480
Skrevet

Takk for forslag. Nei han skal kreve hovedomsorg som sagt - han mener mora er uskikket fordi hun planlegger flytting med barnet. Og fordi hun har gjeld og røyker/snuser :P Dette er da grunnene han har fortalt meg.  Altså ikke grunnet vold, seksuelt misbruk, rus osv... Og takk til deg siste, jeg vet jeg har en snill samboer. Han er ganske raus. Vi har et barn sammen, og jeg er evig glad jeg valgte en ansvarlig mann denne gangen. 

Skrevet

Takk for forslag. Nei han skal kreve hovedomsorg som sagt - han mener mora er uskikket fordi hun planlegger flytting med barnet. Og fordi hun har gjeld og røyker/snuser :P Dette er da grunnene han har fortalt meg.  Altså ikke grunnet vold, seksuelt misbruk, rus osv... Og takk til deg siste, jeg vet jeg har en snill samboer. Han er ganske raus. Vi har et barn sammen, og jeg er evig glad jeg valgte en ansvarlig mann denne gangen. 

Tro meg. Denne rettsaken er han dømt til å tape. Og noen bør fortelle ham det før han kaster 100 000 ut av vinduet.

Ingen domstol vil verken gi hovedomsorg eller 50/ 50 for en liten baby til en far med mindre han har hatt en større andel pappaperm og faktisk stilt skikkelig opp på hjemmebane slik at barnet anser ham også som en primæromsorgsperson.

Hvis han mener at mor er uskikket fordi hun har gjeld, og han selv ønsker å slippe barnebidrag for eldste fordi han selv sliter økonomisk- så mangler han både gangsyn og selvinnsikt.

Stå fast ved at bidraget må betales, sett det eventuelt litt ned- men anbefal ham også å droppe rettsak og isteden bruke de 100 000 på reiseutgifter for å kunne ha mest mulig samvær med babyen sin de neste årene.  Anbefal ham også å kontakte familievernkontoret. De megler, og er en bedre løsning enn rettsak i et slikt tilfelle.

Skrevet

ok, takk for alle svar damer. Han mener advokatregninga kommer til å bli på 75-100 000 og skal nedbetales på hver måned. Og det vil isåfall ta laaang tid siden han har andre utgifter. Så det å stabilisere livet sitt vil sikkert for han ta et par år. Er vel mest overbevist om at ting er greit slik som det er idag.

Hvis han vinner er det sannsynligvis eksen hans som må betale alle saksomkostninger, det var i alle fall utfallet da eksen min vant omsorgen for sitt eldste barn. Tror det er vanlig at tapende part må ta saksomkostningene dersom det ikke er et veldig tvilstilfelle.

Og når fyren har kludra med betaling før så ville jeg overhode ikke gått med på en sånn løsning. Du kan jo ikke si at "nei, vi må desverre vente med å spise i noen måneder" til barnet ditt bare fordi faren er økonomisk dust. Barn koster penger og kan ikke "fryses" i nedgangstider.

Skrevet

Med 99% sikkerhet vil han tape rettssaken. Ville aldri brukt barnets penger på et slikt prosjekt!!

Ta bidraget gjennom NAV

Anonymous poster hash: e3024...566

Skrevet

Nei det hadde jeg ikke gått med på. Eksen min prøvde seg på det samme.spurte først meg og jeg sa nei. Nå har han sendt krav til nav og endring om bidrag fordi de har dårlig råd. Fikk se oversikt over utgiftene deres. Og alt var tillegjeld. To dyre biler, 1 mill ikke forbrukslån og kredittkortlån.

Skal ha liksom slippe unna bidrag fordi han har levd som kongen på haugen med dama de siste årene. Jeg og samboer har spinket og spart, brukt det vi har hatt og hatt en lav levestandard siden vi traff hverandre.

Eksen har ikke betalt bidrag på to år og søker nå endring fordi de har dårlig råd. Ham og dama har mye høyere inntekt enn vi har så dette blir for dumt.

Jeg hadde sagt nei uten å mukke.

Anonymous poster hash: 55ea7...03f

Skrevet

Tøv. Hvis han vinner saken så får han mest sannsynlig dekket sine advokatutgifter, da blir det ingen regning. Hvis han vet på forhånd at han taper er det dumt av ham å gå til sak.

Du skriver at han ikke gadd å betale i 6 måneder da dere hadde privat avtale (du var snill), hvorfor skal du være snill flere ganger da? Fyren pådrar seg gjeld ved å oppføre seg som en drittunge.

Anonymous poster hash: f45c0...1ad

Skrevet

Tøv. Hvis han vinner saken så får han mest sannsynlig dekket sine advokatutgifter, da blir det ingen regning. Hvis han vet på forhånd at han taper er det dumt av ham å gå til sak.

Du skriver at han ikke gadd å betale i 6 måneder da dere hadde privat avtale (du var snill), hvorfor skal du være snill flere ganger da? Fyren pådrar seg gjeld ved å oppføre seg som en drittunge.

Anonymous poster hash: f45c0...1ad

Enig. Hadde ikke gjort det. Han høres ut som en slubbert som satser på hjelp og støtte når han trenger det, men en som ikke bidrar med noe for andre.

Anonymous poster hash: 82a5b...58b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...