Veststud Skrevet 14. november 2014 #1 Skrevet 14. november 2014 Hei!Jeg skriver en artikkel som skal være en slags "forbrukerhjelp" til hvordan det er å være gravid og student? (For www.studvest.no som er studentavisen i Bergen)De mer administrative delene med å melde til studiested, permisjon, lånekasse og NAV har jeg fått god informasjon om, men jeg vil ha de litt mer hverdagslige tipsene videre. Hvordan takle forelesning i 7-8-månede? Trapper på studiestedet med bekkenløsning? Morgenkvalme og tidlige forelesninger? Eksamen og høygravid? Ville vært veldig fint om dere har noen triks og tips til andre studenter som blir gravide under studietiden og lurer litt på hvordan dette kan gjennomleves på best mulig vis
petronell1 Skrevet 14. november 2014 #2 Skrevet 14. november 2014 Jeg hadde sykepleiepraksis på sykehus helt frem til en uke før termin. (Har ikke tatt noe perm i forbindelse med fødsel og tiden etter). Her pratet jeg med studiesteder mitt i god tid før praksis og fikk tilrettelegging i form av praksis nærmere hjemmet, og et sted hvor de ikke hadde nattevakter eller tunge løft. Studiestedet mitt ville ikke la meg ha noe perm, eller tilrettelegging etter fødsel så var på skolen i to timer samme dag jeg ble utskrevet. Ettersom var her hadde to uker permisjon etter fødselen var han med. Dette har vi gjort alle dagene jeg MÅ være på skolen. Han er i nærheten og jeg ammer når det trengs. I de fire ukene far ikke hadde perm (2 uker etter fødselen og fra 7.uke hadde han perm) var ungen med meg inn i klasserommet. Lurt å høre med lærere om det går greit, og ha ungen i vognbagen da blir ikke de andre studentene så lett distrahert. Ettervært har ungen fått flaske med utpumpet morsmelk hjemme, mens jeg har pumpet meg i pauser på skolen. Under graviditeten var jeg mye kvalm og gikk mye ned. Jeg gikk kun på det som var obligatorisk (det var en del forelesninger) og gjennomførte praksis. Passet på å sette meg nærme døra og unna folk som gikk ut for å røyke da lukta fikk meg til å spy. Hadde med mat og drikke som hjalp mot kvalmen som jeg spiste underveis. Informerte også lærerne at jeg var gravid og slet med kvalme og derfor måtte gå på do eller lufte meg om jeg trengte. Ved Eksamen på skolen har jeg søkt om tilleggstid for å amme/pumpe. Foreløpig har far vært hjemme med utpumpet melk. Husk at man kan søke om praksissted nærme hjemmet om man trenger å amme, man har ikke rett til ammepauser i praksis men man kan benytte lunsjpausen og man kan amme før man dra og rett etter at man er hjemme (derfor man trenger praksisplass nærme hjemmet). Man må ikke gå i trapper, man kan ta heis. Ellers er det greit å støtte seg til rekkverket, gjerne på den siden man har mest vondt. Har man bekkenløsning er det lurt å ikke sitte stille lenge. Benytt deg av alle muligheter til å reise deg opp for å stå/gå litt. Mitt viktigste tips er å være åpen til lærerne, de har mer forståelse da enn om du plutselig løper ut, reiser deg eller kommer forsent fordi du måtte tisse for nte gang. Lurer du på noe mer send pm
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå