Gå til innhold

Knytte skolisser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Praktisk spørsmål her:

Hvordan går man frem for å lære barnet å knytte skolisser, og når er det normalt å kunne gjøre det?

Vi har en diskusjon på gang mannen og jeg, for han kunne ikke det ved skolestart (ville du ødelegge dagen for han, var det bare å trekke på en lisse like etter ankomst), mens jeg kunne det som 5-åring.

Gutten er snart 6, jeg har det ikke super travelt, men jeg ser at 1) om vi ikke lærer han kommer han ikke til å lære det av seg selv; 2) han bruker str 32 og det er stadig mindre itvalg av fine sko med borrelås for slike store føtter; 3) han får ikke lov til å ha sko med lisser på skolen før han klarer å knytte de selv.

Kjøpe et par kule joggesko å øve som bare fanden om helgene? Vente?

Anonymous poster hash: ff60a...cf6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skolisser er ofte tynne og sitter på et vansklig sted (på foten). Ofte er de litt korte også. Det gjør det vanskligere å lære enn det trenger å være. Velg heller et litt tykkere tau, for eksempel hoppetau til å øve på. Knyt rudt en stolrygg, trappegelenderet eller noe annet som står stødig. Da blir det mye enklere å se hva man gjør og få inn teknikken før barnet prøver seg på selve skolissene.

Ungene mine lærte det forøvrig da de var 5. De kan det, men i det daglige gidder de ikke knyte opp og igjen. De knyter i steden ofte løst og kipper skoene av og på uten å gjøre noe med lissene. Nå er de 7 og 9.

Anonymous poster hash: 1e512...ce4
Skrevet

Skolisser er ofte tynne og sitter på et vansklig sted (på foten). Ofte er de litt korte også. Det gjør det vanskligere å lære enn det trenger å være. Velg heller et litt tykkere tau, for eksempel hoppetau til å øve på. Knyt rudt en stolrygg, trappegelenderet eller noe annet som står stødig. Da blir det mye enklere å se hva man gjør og få inn teknikken før barnet prøver seg på selve skolissene. Ungene mine lærte det forøvrig da de var 5. De kan det, men i det daglige gidder de ikke knyte opp og igjen. De knyter i steden ofte løst og kipper skoene av og på uten å gjøre noe med lissene. Nå er de 7 og 9. Anonymous poster hash: 1e512...ce4

Takk for gode tips! Har ikke hoppetau, men hockeyskøyte lissene er tjukke og litt stive, skal se om jeg kan pønske på noe lurt så han kan øve seg i riktig retning (samme vinkel som med sko) uten at det faktisk er på sko. Har som sagt ingen hast, men detter er tross alt noe de ikke lærer andre steder enn hjemme, en dag må man begynne.

Anonymous poster hash: ff60a...cf6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...