Anonym bruker Skrevet 13. november 2014 #1 Skrevet 13. november 2014 Ser det raser en debatt på Facebook nå, og har sett det her inne tidligere også. Det er svært mange som mener at det er greit med litt alkohol, og det er mange som ikke mener det er greit, greit nok, folk har forskjellige meninger. Men, det jeg lurer litt på...er holdningene/meningene rundt dette litt forskjellig i forhold til hvor folk bor? Jeg er fra Oslo, og vet virkelig ikke om noen som synes det er krise med alkohol rundt barn. Alle jeg kjenner synes det er helt greit å drikke vin til maten, ta seg ett par øl på kvelden osv selv om barn er tilstede. Jeg er vokst opp slik også, husker det bare som kos og moro når mamma og pappa inviterte vennene sine med barn på fest. Barna elsket det, og de voksne hadde det gøy. Ølen på bordet betydde god stemning i våre øyne Har ett helt normalt forhold til alkohol i dag, og det har mine fire søsken også. Anonymous poster hash: 771ec...634
Anonym bruker Skrevet 13. november 2014 #2 Skrevet 13. november 2014 Jeg bor også i Oslo og har aldri opplevd foreldre som er negative til ett glass vin når vi har felles middag med unger i helga eller spesielle anledninger. Anonymous poster hash: ad053...646
Villbringebringebær Skrevet 13. november 2014 #3 Skrevet 13. november 2014 Har akkurat samme tanker rundt dette som deg hi. Husker jeg koste meg og likte at mine foreldre hadde selskap og fester. Har et veldig avslappet forhold til alkohol.
Berta_78 Skrevet 13. november 2014 #4 Skrevet 13. november 2014 Jeg bor også i Oslo, og har ingen negative opplevelser rundt alkohol og barn verken fra da jeg var barn eller må som voksen med egne barn. Og kjenner heller ingen som ikke synes det er greit med et glass vin eller en øl foran barna i selskap eller andre spesielle anledninger. Personlig synes jeg det er viktig å lære barn at alkohol er noe som kommer i få enheter i hyggelig lag, ikke noe man skal gjemme unna til fyll.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2014 #5 Skrevet 13. november 2014 Jeg er fra Bergen og synes heller ikke at det gjør noe om barn er sammen med voksne som har drukket nett et par glass. Hvis barna er små, synes jeg at det er viktig at en person er edru og har ansvaret da. Jeg har vokst opp slik som dere, og har det samme avslappede forholdet i dag Anonymous poster hash: 4c12d...95a
Giss Skrevet 13. november 2014 #6 Skrevet 13. november 2014 Jeg er vokst opp med at de voksne kunne drikke noe vin eller øl til maten om det var gjester ell eren spesiell anledning. Opplevde det aldri som ett problem - men så opplevde jeg heller aldri at de voksne ble mer enn lett påvirket så lenge vi barn var der. Bor i Nordnorge og kunne gjerne tatt et glass til maten en gang i blant. Men siden jeg er alene nå og folk stort sett skal kjøre hjem i bil om de kommer på besøk så skjer det ikke. Jeg liker heller ikke tanken på å skulle være påvirket og eneansvarlig for mine barn. (De er enda forholdsvis små) så akkurat nå drikker jeg stort sett kun alkohol hvis jeg ikke har barna og er på fest et sted.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2014 #7 Skrevet 13. november 2014 Hehe, nå er jeg nordlending og syns det er helt greit å ta et glass vin til maten.. var i et selskap forrige helg og drakk et glass hvitvin. 5 åringen var tilstede og babyen (som IKKE ammes sov i vogna) og det ble med det ene glasset gitt. Champagnefrokost ol har vi ikke her i heimen, men det har vi heller aldri hatt. Ikke før vi fikk barn heller. Får se hvordan det blir på julaften, men ser ikke at det er galt om det er et glass. Det og bli påvirket foran barn er ikke greit da. Anonymous poster hash: 7dbbb...607
Anonym bruker Skrevet 13. november 2014 #8 Skrevet 13. november 2014 Jeg har samme inntrykk som deg, HI. virker som der er på landet det er mest krise. Jeg er ikke fra Oslo opprinnelig, men ser absolutt ikke problemet med litt vin til maten. Det er også helt vanlig i mine kretser. Anonymous poster hash: 011dc...3e8
Anonym bruker Skrevet 13. november 2014 #9 Skrevet 13. november 2014 Bor i Oslo og har samme opplevelse/tanker rundt dette som deg. Ingen fyll her, normalt og sunt forhold til alkohol. Anonymous poster hash: 43763...0cf
me_87 Skrevet 13. november 2014 #10 Skrevet 13. november 2014 (endret) Jeg bor i Bergen å har vokst opp med en far som innimellom har drukket en øl eller to til maten,å syns det var helt naturlig. Jeg ser heller ikke problemet med å drikke litt vin til maten selv om småen er våken. Er ikke noe glad i alkohol så den problemstillingen kommer ikke her uansett,men syns ikke det gjør noe at de voksne drikker litt alkohol på for eksempel julaften. Endret 13. november 2014 av me_87
Anonym bruker Skrevet 13. november 2014 #11 Skrevet 13. november 2014 Er fra Oslo og vi kjører alkoholfritt på julaften hjemme hos oss og tar ikke frem alkohol før ungene (små) er i seng. Når de blir større og middagen er senere er det mer naturlig med et glass vin til maten. Anonymous poster hash: c24ee...2cb
Anonym bruker Skrevet 13. november 2014 #12 Skrevet 13. november 2014 jeg er født og oppvokst i Hedmark.. og det var aldri noe problem at de voksne tok seg et glass eller tre! Anonymous poster hash: d76a3...21b
Anonym bruker Skrevet 13. november 2014 #13 Skrevet 13. november 2014 Jeg er utenlandsk og har vokst opp med en mor som har veldig anstrengt forhold til alkohol. Jeg selv synes det er helt greit at folk tar et glass vin eller øl til maten (drikker ikke alkohol selv), men synes samtidig det blir feil å si at "får jeg ikke lov å KOSE meg da?" som om alkohol er det eneste man kan kose seg med. Jeg synes man som voksen også bør lære seg å kose seg med andre ting, enn (lovlige) rusmidler. Anonymous poster hash: 0d513...e7f
Anonym bruker Skrevet 13. november 2014 #14 Skrevet 13. november 2014 Vokste opp i en liten bygd i Hedmark. Var veldig tydelig i barndommen og ungdommen at "kosevin" til maten på en mandag var noe fælt og unormalt, mens grøftefylla hver jævla helg var helt ok. Typisk bygdekultur tror jeg. Flyttet så til Oslo, og deretter Bergen, og her er holdningene helt annerledes. Anonymous poster hash: 926b2...e67
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå