Anonym bruker Skrevet 13. november 2014 #1 Skrevet 13. november 2014 Advarsel: innlegget inneholder noen ekle detaljer. De ringte meg fra barnehagen og fortalte at det ser ut som barnet mitt på ca 18 mnd sliter med å få ut bæsj. Gråter helt plutselig mens han sier "bæsj" og vil ikke sitte mens det pågår, og så går det brått over igjen. Han har fått ut litt avføring, noen små klumper. De lurte på om han hadde problemer med å bæsje hjemme også, og når jeg tenker meg om er det lenge mellom hver gang det kommer noe, og sist var det litt hardt, samtidig som det var lyst slim rundt. Tenkte at dette var litt rart der og da, men så tenkte jeg ikke mer på det, før nå... Han har avføring annenhver dag ca. Er dette tegn på problem med forstoppelse? Sykdom? Hvor lenge bør vi observere dette før vi evt. kontakter legen? Hva bør vi gi av mat, og hva bør vi unngå å gi? Anonymous poster hash: 8f453...f7e
Anonym bruker Skrevet 13. november 2014 #2 Skrevet 13. november 2014 Hvis barnet plages over flere dager med å få ut avføringen tenker jeg at det er greit å kontakte lege. Kanskje barnet trenger å gå på movicol el en periode. Prøv å tenk gjennom om dette er noe som har vart ei stund og vet om det har skjedd noen endringer i livet til barnet eller endring i kosthold. Enkelte barn liker ikke å gjøre fra seg i bhg og begynner å knipe igjen og blir dermed plaget med hard mage rundt barnehagestart. Kostholdet kan jo også ha endret seg både pga alder og barnehagestart. Enkelte får hard mage pga allergier/intoleransen. Er du bekymret så dra til legen. Tenker det er lurt å ta tak i det før det blir værre. Anonymous poster hash: 8196a...2d6
Anonym bruker Skrevet 13. november 2014 #3 Skrevet 13. november 2014 Gå på apotek og kjøp movicol og se om det bedrer seg. Jeg ville ikke gått til legen med mindre det er et gjentakende problem, elelr det er veldig gjentridig. Mat som kan gi hard mage er f.eks. bananer, ris, pasta, hvitt brød, poteter og ellers mat med mye stivelse. Gi godt moden pære, grovt brød, biola (gjerne med litt bløtlagte linfrø oppi), brokkoli, eller annen mat med mye fiber, svisker, rosiner. Anonymous poster hash: 8218a...83d
Anonym bruker Skrevet 13. november 2014 #4 Skrevet 13. november 2014 Han har gått i barnehagen siden mai, og aldri hatt problemer med avføringen. Nå er han hjemme, har tydelig god matlyst. Etter maten satt han og lekte og begynte plutselig å gråte. Fikk ut en stor og hard klump med avføring, den var veldig lys i fargen. Ikke noe slim. Vi har ikke endret kosthold i det siste, han drikker bra, og har god matlyst. For ca 1,5 uke siden hadde han 4.barnesykdommen, med 3 dager feber og etterfølgende prikker på overkroppen. Har vært helt fin i formen etter det. kan dette være etterreaksjon på den? Takk for mattips, han spiste veldig mye banan før, men ville plutselig ikke ha mer for ca en mnd siden. Har kjøpt sviske drikk nå, så får se om det hjelper. Tenkte å observere en avføring til før jeg evt. tar kontakt med legen. For det er vel ikke bra at den er lys? Hi Anonymous poster hash: 8f453...f7e
Anonym bruker Skrevet 13. november 2014 #5 Skrevet 13. november 2014 Sikkert ikke noen sammenheng med magen, men han hadde 38,3 i temp i kveld, det var etter at han hadde lekt litt så kjentes han så varm og klam, og da tok jeg tempen. Han er ikke av den typen som har veldig høyt aktivitetsnivå i lek, går rundt og plukker opp leker, står bak en stol og sier titt-tei, sitter på gulvet og leker med bil eller andre småleker osv. I det siste synes jeg han har blitt fortere trøtt enn før, ikke slapp, men trøtt. Gnir seg i øynene og ser tydelig sliten ut. Han holder fortsatt leken gående, tydelig at han gjerne vil leke, så de i barnehagen har ikke kommentert noe på det, men han har begynt å sove lenger på dagen, og så blir han trøtt igjen bare noen timer etter at han våknet. Føles som noe ikke er slik det skal, men blir så usikker siden det ikke er mer tydelige "symptomer". Hi Anonymous poster hash: 8f453...f7e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå