Anonym bruker Skrevet 13. november 2014 #1 Skrevet 13. november 2014 Hei! Har en gutt på 2 år. Som stortrives i barnehagen, mange venner, godt sosialt samspill, godt utviklet motorisk og språket er ikke perfekt, men ligger til "normalt" i forhold til alder, sagt fra ped.leder i barnehagen. Nå har det seg sånn at for ikke mange mnd siden begynte det en ny ped.leder og de startet opp med delt ansvar for en halvdel hver av barna i barnehagen. Jeg og mitt barn fortsetter og forholde oss til den ped.lederen som var der i fra før, og barnehagen vet det de trenger å vite om barnets helse osv. Vi har et veldig godt forhold til alle de voksne i barnehagen. Jeg er den som har brukt å hente/levere mest av meg og samboeren, men akkurat dette halvåret har det vært mindre pga flere kveldsmøter på kvelden/ettermiddagen. Henter dog fast torsdag og fredag. Mitt barn og den nye ped.lederen har fått et veldig godt forhold noe jeg synes er veldig positivt. Jeg ser at gutten min liker henne, men det som irriterer meg er at hver gang jeg henter henner så skal hun belære meg om hva barnet trenger, hva jeg bør tenke på, irettesetter gutten min foran meg pga av bagateller osv osv. Slik gjør hun aldri når pappaen henter. Vi har tre barn og jeg har god kontroll og samarbeid med de instanser vi trenger (barnehage, helsestasjon el). Vi har bare fått gode tilbakemeldinger på hvordan vi håndterer barna våre. Dette ped.leder gjør har nå begynt å irritere meg, og pappaen syntes også hun var "rar" når vi hentet ungene våre i går. Jeg kommer å henter gutten vår som er inne i en fase hvor han er litt "fjollete" når all oppmerksomhet er på han (som er vanlig for små barn). Dette har mest sannsynelig med at han synes noen følelser er vanskelig å kommunisere. Jeg tok selv opp dette på foreldremøte og sammen med ped.leder har vi blitt enig om hvordan de skal håndtere dette i barnehagen med bakgrunn i hvordan vi håndterer det hjemme. Dvs at man må bedømme hver enkelt situsjon, men generelt så overser vi det samt prøver å hjelpe han å sette ord på hva som skjer. Vi sier også at han må snakke ordentlig for at vi skal forstå hva det er han vil. Men i en hentesituasjon mtp at han bare er 2 år og er i "den fasen" synes jeg hun er urimelig mot han. Dessuten er jeg der og kan fint ta meg av situasjonen selv. Føler at når jeg henter så tar jeg over ansvaret og det er opp til meg å korrigere situasjonen. Jeg lurer nå på om jeg burde ta dette opp med den ped.lederen jeg forholder meg til eller blir det bare dumt. Det som er dumt for meg er at jeg blir så irritert pga at hun holder på slik HVER gang jeg henter. Om det ikke oppstår en situasjon så finner hun på noe annet ligende. Jeg kjenner at jeg blir kort og tar pga dette avstand fra hele personen og det er jo ikke sikkert hun er klar over hvordan dette oppleves. Hva tenker dere? Anonymous poster hash: c391b...e25
Anonym bruker Skrevet 13. november 2014 #2 Skrevet 13. november 2014 Fy søren jeg er glad jeg ikke jobber i barnehage. Glad i barn, men foreldrene! Du er sær. Kjenner jeg mangler litt ord her. Anonymous poster hash: a5ab8...e22
Gjest Julia1984 Skrevet 13. november 2014 #3 Skrevet 13. november 2014 Nei. Dette er ikke noe å ta opp. Virkelig ikke.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2014 #4 Skrevet 13. november 2014 Jeg skjønte ikke problemet. Di må komme med eksempler på hva som blir sagt og gjort. Anonymous poster hash: 150eb...2b6
Anonym bruker Skrevet 13. november 2014 #5 Skrevet 13. november 2014 DU Anonymous poster hash: 150eb...2b6
Anonym bruker Skrevet 13. november 2014 #6 Skrevet 13. november 2014 Virker som du overtolker alt som skjer? Eller? Anonymous poster hash: 807db...514
Anonym bruker Skrevet 13. november 2014 #7 Skrevet 13. november 2014 Vet jo at det ikke er noe drøyt, dere kan bare svare at dere ikke synes det er noe å ta opp. Er en ærlig sak det. Er som sagt glad for at sønnen min og denne nye ped.lederen har fått god kontakt, men synes heller ikke at barnet skal bli til enhver tid mast på eller vi som foreldre pirket på. Er det noe hun lurer på må hun gjerne spørre evt høre med de andre i barnehagen Et eksempel er at når jeg henter så prøver jeg å gi sønnen min oppmerksomhet samt at jeg prøver å høre med henne hvordan dagen hans har vært. Da kan av og til gutten min begynne å prate "babyspråk" eller "lyder". Dette er noe jeg mener burde bli oversett i den situasjonen og kanskje at det heller burde bli lagt fokus på å fortelle han hva som skjer og hva han føler. Det er rett og slett overveldende for han når mamma og pappa har vært borte hele dagen så er vi plutselig der. Jeg synes mitt tankesett er mer riktig enn at han skal få kjeft for en slik oppførsel når det overhode ikke anses som et problem i utgangspunktet. Et annet eksempel er at gutten har barneeksem. Dette blir værre nå når tempraturene faller. Vi har vært i kontakt med lege/hudlege som har kommet med tips, barnehagen er fullt informert og vi foreldre smører og smører En annen dag når jeg hentet lurte hun på hva jeg hadde gjort med ungen siden ungen var rød og ru i ansiktet. Forklarte da vennlig at det var eksem og at barnehagen allerede visste om det. Da begynte å hun belære meg at du må gjøre sånn og sånn og forstår du ikke at... Vel, sa jeg da i en rolig stemme at jeg er allerede i kontakt med lege og helestasjon som gir meg god veiledning samt at barnehagen i fra før er underrettet. Er som sagt ikke noe store greier, er bare kjedelig å bli møtt på denne måten på tampen av dagen.... Anonymous poster hash: c391b...e25
Anonym bruker Skrevet 13. november 2014 #8 Skrevet 13. november 2014 Skjønner kanskje at det ikke er all verdens å reagere på, men jeg synes fremdeles at det er feil med kjefting på en to -åring i den situasjonen jeg beskriver. Jeg tåler å bli "priket" på og kan godt forklare henne hva det enn måtte være hun lurer på så det er ikke det. Synes bare ikke noe om at hun som den eneste i barnehagen problematisrer (altså kjefter) på barnet når ungen synes det er vanskelig å uttrykke følelser. Synes det er feil å kjefte når ungen prøve å uttrykke følelsene sine, mener veiledning er bedre. Jeg føler meg i tillegg litt "targeted" om dere skjønner. Siden hun har en aggresiv i væremåten. Det kan helt klart være hos meg det ligger og er åpen for den, men synes bare det er feil valg av ord når hun går ut med "hva har du gjort med x....". I tillegg er man jo sliten og vil hjem til mat også, så kan være derfor at det ikke kjennes greit Anonymous poster hash: c391b...e25
Anonym bruker Skrevet 13. november 2014 #9 Skrevet 13. november 2014 Og når det skjer hver gang, og hun aldri tar opp slike ting med pappaen... Og til og med pappaen reagerer så er det iaf ikke bare jeg som reagerer. Det er jo summen av alle tilfellene over 6 mnd og ikke en enkelt hendelse, men klart synes alle det er en soleklar bagatell så skal jeg legge meg flat jeg. Jeg anser meg selv som ganske rimelig, og synes det er helt riktig av andre å korrigere barna våre om de gjør noe galt, men sånn i utgangspunktet liker jeg å korrigere dem selv når jeg er der. Samt at jeg selv kunne ikke finne på å korrigere andre sine barn når mamma og pappa står like ved siden av. Da er det deres ansvar (så fremt dem ikke gjør noenting, og kommer selvfølgelig an på situasjonen)... Uansett så får ungen får kjeft for noe han ikke gjør galt iaf og det mener jeg at er feil okke som. Skjønner kanskje at de som svarer her ikke tenker sånn som meg.. Anonymous poster hash: c391b...e25
Anonym bruker Skrevet 13. november 2014 #10 Skrevet 13. november 2014 Jeg forstår godt at du synes det er irriterende. Selv hadde jeg bare oversett det. Hun virker som en typisk bedreviter som alltid har et råd på lur En selvutnevnt ekspert. Det er nok velmenende, men ufattelig irriterende. Spesielt når man selv har full kontroll. Jeg jobber selv i barnehage og ped leder på den andre avdelingen er slik. Nyutdannet, og ung pedagog som hverken har barn selv eller har erfaring med barn. (bortsett fra tantebarn da). Det kombinert med å være bedreviter kan irritere en stein. Opplever at mange av foreldrene kommer til meg i stedet for henne selv om jeg jobber på den andre avdelingen Anonymous poster hash: 9169e...4ae
Anonym bruker Skrevet 13. november 2014 #11 Skrevet 13. november 2014 Vet jo at det ikke er noe drøyt, dere kan bare svare at dere ikke synes det er noe å ta opp. Er en ærlig sak det. Er som sagt glad for at sønnen min og denne nye ped.lederen har fått god kontakt, men synes heller ikke at barnet skal bli til enhver tid mast på eller vi som foreldre pirket på. Er det noe hun lurer på må hun gjerne spørre evt høre med de andre i barnehagen Et eksempel er at når jeg henter så prøver jeg å gi sønnen min oppmerksomhet samt at jeg prøver å høre med henne hvordan dagen hans har vært. Da kan av og til gutten min begynne å prate "babyspråk" eller "lyder". Dette er noe jeg mener burde bli oversett i den situasjonen og kanskje at det heller burde bli lagt fokus på å fortelle han hva som skjer og hva han føler. Det er rett og slett overveldende for han når mamma og pappa har vært borte hele dagen så er vi plutselig der. Jeg synes mitt tankesett er mer riktig enn at han skal få kjeft for en slik oppførsel når det overhode ikke anses som et problem i utgangspunktet. Et annet eksempel er at gutten har barneeksem. Dette blir værre nå når tempraturene faller. Vi har vært i kontakt med lege/hudlege som har kommet med tips, barnehagen er fullt informert og vi foreldre smører og smører En annen dag når jeg hentet lurte hun på hva jeg hadde gjort med ungen siden ungen var rød og ru i ansiktet. Forklarte da vennlig at det var eksem og at barnehagen allerede visste om det. Da begynte å hun belære meg at du må gjøre sånn og sånn og forstår du ikke at... Vel, sa jeg da i en rolig stemme at jeg er allerede i kontakt med lege og helestasjon som gir meg god veiledning samt at barnehagen i fra før er underrettet. Er som sagt ikke noe store greier, er bare kjedelig å bli møtt på denne måten på tampen av dagen.... Anonymous poster hash: c391b...e25 Jeg synes du virker litt sær og ganske storforlangende. Ang eksemen; nei, ALLE i barnehagen visste tydeligvis ikke om dette siden ped.leder tok det opp med deg. Mener du virkelig at det er SÅ ille at en ansatt spør om eksemen og eventuelt kommer med råd? Ang oppførsel ved henting; dere hadde jo blitt enig om at dette skulle bedømmes utfra hver enkelt situasjon. Men plutselig gjelder altså KUN din vurdering og din vurdering alene!? I tidligere innlegg hadde du flere mulige løsninger på hvordan dette kunne håndteres; ignorering, tilsnakk, hjelpe barnet med å sette ord på situasjonen/følelser. Utfra hvordan du skriver, virker det som om du har bestemt deg for å ikke like vedkommende, du har bestemt deg for at din "måte" er best uansett. Anonymous poster hash: cc01a...9ce
Anonym bruker Skrevet 13. november 2014 #12 Skrevet 13. november 2014 Du er sær, nærtagen og en smule spesiell. Alt med barnehagen er positivt. ..men du henger deg oppi dette. Ikke rart det er krig i verden. Skjerp deg! Anonymous poster hash: a5ab8...e22
Anonym bruker Skrevet 13. november 2014 #13 Skrevet 13. november 2014 Synes du siste som skriver har valgt å tolke det i værste mening så velger å overse svaret da det overhode ikke det jeg mener eller tenker. Ungen min liker henne ergo jeg liker henne, men synes et par ting er irriterende. Det betyr ikke at jeg går inn for å ikke like henne. Du som jobber i barnehage og er ped leder, du setter akkurat ord på det jeg tenker. Er vel egentlig enig med deg at det beste er å droppe å si noe takk for en fin tilbakemelding Anonymous poster hash: c391b...e25
Anonym bruker Skrevet 13. november 2014 #14 Skrevet 13. november 2014 Jeg tror at du trenger noen å snakke med. Det ser slik ut nemlig. Har du ingen venner du kan plage med dette? Dessuten skriver du så mye men uten noen poeng eller mening, egentlig. Anonymous poster hash: bd533...d4d
Gjest Antarctica Skrevet 13. november 2014 #15 Skrevet 13. november 2014 Oi, dette hadde jeg ikke likt. Hva med å si det til henne? F eks bare enkelt, at i hentesituasjonen vil du at barnehagen skal klare å slippe taket og at det vil gjøre det lettere for barnet å slippe taket, og si du ikke vil ha tvetydige signaler omkring den situasjonen.
Gjest Antarctica Skrevet 13. november 2014 #16 Skrevet 13. november 2014 (Og som motvekt til mye pes du har fått her: det er ikke du som er ømtålig. Dama er out of line.)
Anonym bruker Skrevet 13. november 2014 #17 Skrevet 13. november 2014 Jeg forstår ikke hvorfor du bare forholder deg til den ene pedlederen. Jeg jobber selv i barnehage som pedleder. Vi er to pedledere på min gruppe, og alle foreldre snakker med den av oss som er tilgjengelig. Jeg hadde synes det hadde vært litt spesielt, hvis noen foreldre bare ville forholde seg til den ene av oss. Men jeg er enig i at hun høres litt bedrevitende ut Anonymous poster hash: 974aa...0bc
Anonym bruker Skrevet 13. november 2014 #18 Skrevet 13. november 2014 Kjefter hun på barnet ditt fordi han snakker babyspråk når du kommer å hente? virkelig?? Er dette helt greit for dere andre her? Og det der med eksemen var forferdelig irriterende! Dette hadde jeg aldri godtatt! Støtter deg, hi. Hadde gått for samme metode som du, tror jeg. Han gjør det sannsynligvis fordi han blir helt overveldet av glede fordi han ser deg, og vet ikke helt hvordan han skal takle følelsene sine og utagerer ved å snakke babyspråk. Anonymous poster hash: 9571a...9f5
Anonym bruker Skrevet 13. november 2014 #19 Skrevet 13. november 2014 Jøss, for noen svar du har fått her. Mange barnehageansatte på forumet i dag? Jeg synes ikke du overreager. Jeg hadde ikke funnet meg i å bli møtt slik i barnehagen. I vår barnehage er det foreldrene som har ansvaret straks vi er innenfor døren. Har aldri opplevd at de ansatte har irettesatt mine barn når jeg er der, det klarer jeg fint selv. For barnet ditt sin del, så tror jeg du bare må la det fare. Altså ikke lage noen sak ut av det, men bare svare slik du har gjort til nå. Anonymous poster hash: 26e27...cd8
Anonym bruker Skrevet 13. november 2014 #20 Skrevet 13. november 2014 Jeg forstår godt at du synes det er irriterende. Selv hadde jeg bare oversett det. Hun virker som en typisk bedreviter som alltid har et råd på lur En selvutnevnt ekspert. Det er nok velmenende, men ufattelig irriterende. Spesielt når man selv har full kontroll. Jeg jobber selv i barnehage og ped leder på den andre avdelingen er slik. Nyutdannet, og ung pedagog som hverken har barn selv eller har erfaring med barn. (bortsett fra tantebarn da). Det kombinert med å være bedreviter kan irritere en stein. Opplever at mange av foreldrene kommer til meg i stedet for henne selv om jeg jobber på den andre avdelingen Anonymous poster hash: 9169e...4ae Da er det ditt ansvar å sende foreldrene tilbake til den pedagogen som har ansvaret for barnet deres Anonymous poster hash: 974aa...0bc
Anonym bruker Skrevet 13. november 2014 #21 Skrevet 13. november 2014 Jeg forholder meg ikke bare til en ped.leder. Sikkert jeg som ordla meg feil. Det er hun "gamle" pedlederen vi har foreldresamtaler med og hun som sånn sett er kontaktperson. Men i det daglige er det den vi møter på eller som er ledig i hentesituasjon vi forholder oss til. Det er derfor jeg har hatt mer kontakt med den nye ped.lederen i hentesituasjonen da det egentlig er den "gamle" ped.lederen som vi forholder oss til om vi skal ta opp noe. Godt å høre at det ikke bare er jeg som reagerer på oppførselen hennes, begynte å lure på om jeg var helt ute å seilte Vet som sagt at det ikke er en veldig stor sak, men det gjør meg noe likevel. Jeg må tenke litt på det, men er jo bare nå over jul igjen før gutten min skal over på stor-barn. Om jeg skulle tatt noe opp må det bli uten barnet til stede. Vil ikke undergrave henne som ped.leder slik som at jeg ikke ønsker at hun skal undergraver meg som foreldre. Anonymous poster hash: c391b...e25
Anonym bruker Skrevet 13. november 2014 #22 Skrevet 13. november 2014 Jeg skjønner også godt at du blir irritert. Men jeg synes ikke saken er stor nok til at det er noe å ta videre. Du må nok heller sette henne litt på plass. Si "Nå tar jeg det herfra" om hun skulle til å si noe i hentesituasjonen. "Dette har vi kontroll på" kan du si om hun skulle si noe a la eksem-samtalen. Ikke gi rom for diskusjon, bare sett henne litt på plass. Tror ikke det er mer som skal til, det høres jo ut som hun bare vil barnet vel og overkjører deg litt i den sammenhengen. Anonymous poster hash: 02f8f...1b9
Anonym bruker Skrevet 13. november 2014 #23 Skrevet 13. november 2014 Forstår veldig godt at du reagerer. Hadde gitt klar beskjed om at når du er til stede, så er det ditt ansvar å håndtere ungen på den måten DU mener er best. Enkelte barnehageansatte lever i den misforståelsen om at de er ansatt for å oppdra foreldrene også! Sier en del at hun ikke gjør det samme når far henter... Nedlatende oppførsel mot deg som hun ikke tør å ha mot far. Anonymous poster hash: 69dbc...13f
Anonym bruker Skrevet 13. november 2014 #24 Skrevet 13. november 2014 Jeg forstår godt at du synes det er irriterende. Selv hadde jeg bare oversett det. Hun virker som en typisk bedreviter som alltid har et råd på lur En selvutnevnt ekspert. Det er nok velmenende, men ufattelig irriterende. Spesielt når man selv har full kontroll. Jeg jobber selv i barnehage og ped leder på den andre avdelingen er slik. Nyutdannet, og ung pedagog som hverken har barn selv eller har erfaring med barn. (bortsett fra tantebarn da). Det kombinert med å være bedreviter kan irritere en stein. Opplever at mange av foreldrene kommer til meg i stedet for henne selv om jeg jobber på den andre avdelingen Anonymous poster hash: 9169e...4ae Da er det ditt ansvar å sende foreldrene tilbake til den pedagogen som har ansvaret for barnet deres Anonymous poster hash: 974aa...0bc Har jeg sagt at jeg ikke gjør det? Anonymous poster hash: 9169e...4ae
Anonym bruker Skrevet 13. november 2014 #25 Skrevet 13. november 2014 Skjønner godt at du reagerer! Ingen råd, men ville bare si det siden du har fått så mange rare svar her. Anonymous poster hash: 908e0...5af
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå