Anonym bruker Skrevet 12. november 2014 #1 Skrevet 12. november 2014 Jeg er alene med tre barn, og eldste er 12 år. De er heldigvis svært lite syke, men nå i kveld er eldstemann på stigende feber og han bør selvsagt ikke på skolen i morgen. Har ikke tenkt over det før nå, men jeg har vel strengt tatt ikke "lov" til å være hjemme med han nå når han er over 12 år?!? Far er ikke særlig engasjert og bor heller ikke i umiddelbar nærhet. Det er derfor jeg som må være hjemme de gangene noen er syke. Siden det er over ett år siden noen av barna var syke (!) har jeg ikke tenkt på dette med alderen. Har ikke særlig lyst til å la han være hjemme alene med høy feber om han er 12 år aldri så mye! Noen som vet hvor strengt dette er? Anonymous poster hash: 2f41f...90a
Anonym bruker Skrevet 12. november 2014 #2 Skrevet 12. november 2014 Er det ikke til og med det året barnet fyller 12? Anonymous poster hash: f0af6...9b0
Anonym bruker Skrevet 12. november 2014 #3 Skrevet 12. november 2014 Det avhenger vel av din arbeidsgiver om de gir deg lønn for å være hjemme uten at du har "rett" til det. Som arbeidsgiver ville jeg vært forsiktig med å gi deg betalt fri - hvor skal man sette grensen ved neste ansatt som da selvsagt også vil være hjemme med sin 13 åring osv osv Dersom du har muligheten til hjemmekontor så jobber du bare hjemmefra. Anonymous poster hash: 7cd19...d5c
Anonym bruker Skrevet 12. november 2014 #4 Skrevet 12. november 2014 HI her.. Er det det? Det visste jeg ikke. Så bra om det er tilfelle! Han er liksom ikke sååå stor heller - ikke når han er syk i alle fall :-) Burde selvsagt satt meg inn i dette jeg som er alene, men barna er som sagt veldig sjelden syke, så har ikke vært i nærheten av å bruke opp dagene eller trengt å vite noe "ekstra". Det står sikkert et sted om jeg søker på nettet også, men regnet med det var noen som visste det her :-) Anonymous poster hash: faa2c...f60
Anonym bruker Skrevet 12. november 2014 #5 Skrevet 12. november 2014 Den var til #2.... HI Anonymous poster hash: faa2c...f60
Anonym bruker Skrevet 12. november 2014 #6 Skrevet 12. november 2014 Jeg har ikke en jobb der hjemmekontor ikke er et alternativ dessverre.. Ser den med grensene, men tenker at arb.giver også bør bruke skjønn i slike tilfeller? Det handler om å gi og ta, og for å bruke mitt eget tilfelle som eksempel (ikke èn dag borte hverken med syke barn eller egen sykdom siste ca 1.5 åra) så koster det kanskje ikke så mye å "gi" litt i et slikt tilfelle? Man merker fort om noen utnytter systemet! Nå er min sjef alle tiders altså, og jeg regner med at det går i orden om det viser seg at jeg bør være hjemme i morgen :-) Lurer fortsatt på hvor "aldersgrensa" egentlig går? Anonymous poster hash: faa2c...f60
Anonym bruker Skrevet 12. november 2014 #7 Skrevet 12. november 2014 Hei, jeg tror du kan være hjemme med sykt barn hele året de er 12 år. At det stopper tvert de fyller 13. Men ikke helt sikker så mulig andre vet.. God bedring😄 Anonymous poster hash: 9f9aa...31d
Anonym bruker Skrevet 12. november 2014 #8 Skrevet 12. november 2014 Det er til og med det året barnet fyller 12 https://www.nav.no/no/Person/Familie/Sykdom+i+familien/Omsorgspenger.1073751616.cms Uansett, du har da kun 1,5 mnd igjen med denne rettigheten for eldste barnet. Jeg hadde skjønt tankegangen din ved alvorlig sykdom, kraftig omgangssyke kan. Men litt feber?? Med mindre det ikke er mer enn litt feber, så klarer vel en 12- åring seg hjemme alene på dagtid? Anonymous poster hash: 4559c...83e
Anonym bruker Skrevet 12. november 2014 #9 Skrevet 12. november 2014 Hvem kan få omsorgspenger? Du har rett til omsorgspenger dersom du er arbeidstaker og har ansvar for barn. Retten til omsorgspenger gjelder til og med det kalenderåret barnet fyller tolv år. Hvis barnet er kronisk sykt eller funksjonshemmet, gjelder retten til og med det kalenderåret barnet fyller 18 år. Anonymous poster hash: f0af6...9b0
Anonym bruker Skrevet 12. november 2014 #10 Skrevet 12. november 2014 Hvem kan få omsorgspenger? Du har rett til omsorgspenger dersom du er arbeidstaker og har ansvar for barn. Retten til omsorgspenger gjelder til og med det kalenderåret barnet fyller tolv år. Hvis barnet er kronisk sykt eller funksjonshemmet, gjelder retten til og med det kalenderåret barnet fyller 18 år. Anonymous poster hash: f0af6...9b0 Det var fra nav.no. Anonymous poster hash: f0af6...9b0
Honningmelon Skrevet 12. november 2014 #11 Skrevet 12. november 2014 Du kan være hjemme med sykt barn til og med det året de fyller 12 år.
ærlig talt Skrevet 12. november 2014 #12 Skrevet 12. november 2014 Du har ikke rett på sykt barn-dag i dette tilfelle siden sønnen din er 12 år.
Honningmelon Skrevet 13. november 2014 #13 Skrevet 13. november 2014 Du har ikke rett på sykt barn-dag i dette tilfelle siden sønnen din er 12 år.Du tar feil. Man har rett på å være hjemme med sykt barn til og med det kalenderåret barnet fyller 12 år. Litt dumt å gi feil info.
ærlig talt Skrevet 13. november 2014 #14 Skrevet 13. november 2014 Du har ikke rett på sykt barn-dag i dette tilfelle siden sønnen din er 12 år.Du tar feil. Man har rett på å være hjemme med sykt barn til og med det kalenderåret barnet fyller 12 år. Litt dumt å gi feil info. Beklager, leste feil. My bad! Dersom 12 åringen din blir 13 år i år derimot, så har du ikke rett til omsorgspenger ved sykt barn.
Husbygger Skrevet 13. november 2014 #15 Skrevet 13. november 2014 Er barnet ditt født i 2002 kan du være hjemme med god samvittighet ;-) Sjekket dette for en stund siden og det gjelder ut det året barnet fyller 12 år!Så jeg som har barn født veeeeeeldig seint i desember får bare være hjemme med de til de er 12. Mens naboen som har barn som er født 1 januar får være hjemme med sitt syke barn til det er 13 (minus 1 dag)!
Anonym bruker Skrevet 13. november 2014 #16 Skrevet 13. november 2014 12 åring med litt feber klarer være hjemme alene. Anonymous poster hash: 06e53...e0e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå