Gå til innhold

Falsk krupp - baby


Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det mer alvorlig om babyer får falsk krupp enn om større barn får det?

 

Sønnen min på 4 mnd har så fæl hoste at jeg begynte å tenke på hva jeg burde gjøre hvis han våknet med falsk krupp. Har googlet meg frem til at det er vanlig at så små barn som 6mnd gamle babyer får det. Men er det noe ekstra å tenke på dersom en liten baby våkner med det? Legevakt med en gang?

 

Bekymrer meg sikkert unødig, men er jo greit å vite hva jeg bør gjøre hvis han skulle bli syk.

 

Anonymous poster hash: 06c00...9a7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå ut. Det går stort sett over i kald luft. Pakk ham inn i en dyne og gå utenfor.

 

Ta gjerne en telefon til legevakten også om det er et skikkelig anfall, men ofte opplever de at folk kommer inn med barn som er helt fine ved ankomst fordi de har vært ute i kald luft på veien dit.



Anonymous poster hash: 8ce36...f9c
Skrevet

ta babyen med ut i vogna å gå en tur, så kan du ringe legevakt på veien. det er viktig med kald luft for å kjøle ned slimhinnende.

Skrevet

Kan han ha fått rs-virus? De hoster mye. Men det høres ikke helt ut som falsk krupp når rs-barn hoster.

Sjekk med lege.

 

Anonymous poster hash: 118ca...5f4

Skrevet

Ja, det er verre med små babyer enn større barn. Luftveiene er trangere, derfor blir problemet større. Hvis babyen din er 4 mnd og har falsk krupp hadde jeg definitivt tatt en telefon til legevakten og forhøre meg. Ikke for å skremme deg, men datteren vår fikk det to ganger før hun fylte 1 år og ble sendt begge gangene direkte til sykehuset i ambulanse. Luftveiene var helt tette og det eneste som hjalp var en adrenalin (?) sprøyte..

 

Anonymous poster hash: fa1ff...1ba

Skrevet

Ja, det er verre med små babyer enn større barn. Luftveiene er trangere, derfor blir problemet større. Hvis babyen din er 4 mnd og har falsk krupp hadde jeg definitivt tatt en telefon til legevakten og forhøre meg. Ikke for å skremme deg, men datteren vår fikk det to ganger før hun fylte 1 år og ble sendt begge gangene direkte til sykehuset i ambulanse. Luftveiene var helt tette og det eneste som hjalp var en adrenalin (?) sprøyte..

 

Anonymous poster hash: fa1ff...1ba

Det samme skjedde her. Skremmende opplevelse😨
Skrevet

Falsk krupp er noe av det j***igste jeg vet om. Dersom barnet får anfall, pakk det godt inn i dyne og gå ut. Kald luft er god medisin. Og med en så liten baby, ville jeg ringt legevakten med det samme. Greit å rådføre seg med helsepersonell uansett, for en blir så ufattelig redd og maktesløs, spesielt de første gangene.

 

Anonymous poster hash: e2681...b50

Skrevet

Tusen takk for svar dere!

 

Ser ut til at det går fint med ham foreløpig. Men den høsten han hadde i kveld var skikkelig ekkel. Så håper jeg slipper falsk krupp. Det høres jo helt grusomt ut.

 

Kanskje jeg må sjekke ut det med rs-virus som noen nevnte. Han Hoster på en bjeffende måte og det høres litt ut som om hele halsen skal rives i stykker. :/

 

Anonymous poster hash: 06c00...9a7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...