Anonym bruker Skrevet 12. november 2014 #1 Skrevet 12. november 2014 Har ei jente på snart 7, som går i 2. klasse. I dag forteller hun meg om noen situasjoner på skolen, som jeg er litt usikker på hvordan jeg skal forholde meg til. Da hun begynte på skolen hadde hun en bestevenninne i klassen, fra barnehagen. Disse er enda venner, men begge har utvidet vennekretsen sin noe. Ofte er de flere fra klassen som leker sammen på skolen/sfo. De er begge blitt god venn med en tredje jente, som jenta mi beskriver som ganske sjefete i leken. Denne jenta bestemmer hva som skal lekes, og de andre er med. Jenta mi vil ikke alltid leke det som denne jenta "bestemmer", men hun er den eneste som sier i fra, i følge henne selv. De andre er med på det som "sjefen" sier. Dersom jenta mi ikke er enig i lekepremissene, får hun beskjed om at da får hun ikke være med. Ofte "finner hun seg i det" (som hun selv sier) og er med på leken, selv om hun egentlig har lyst til å leke noe annet. Andre ganger går hun, og finner på noe annet. Da er det ingen andre som blir med henne, ikke engang den opprinnelige bestevennen, og hun leker alene. Dette sier hun selv oppleves som ensomt. De andre jentene i klassen er i hovedsak to-og-to-venninner, og jenta mi finner seg ikke til rette i deres lek. Der er i hovedsak 3 slike par, og det ene paret "blir bare opptatt av hverandre" dersom jenta mi er med i leken, og det andre paret, som hun bare har spurt en gang om å bli med, svarte de var opptatt, at de så på utsikten, at de ikke lekte noe gøy o.l. Så til spørsmålene: Hvordan skal jeg håndtere dette? Hvilke råd skal jeg gi? Anonymous poster hash: 643cc...3dc
Anonym bruker Skrevet 12. november 2014 #2 Skrevet 12. november 2014 ? Ingen som har noen gode råd, oppklarende tanker? Anonymous poster hash: 643cc...3dc
Anonym bruker Skrevet 13. november 2014 #3 Skrevet 13. november 2014 Prøver en siste gang, dersom det er noen som ikke har sett/kan bidra. Jeg er usikker på hva jeg skal råde jenta mi til. Være med og føye seg, eller trekke seg vekk og leke alene? Ta dette opp med læreren? La det ligge? Anonymous poster hash: 643cc...3dc
Anonym bruker Skrevet 13. november 2014 #4 Skrevet 13. november 2014 Jeg ville ikke gjort noe med det, dette må de rett og slett finne ut av selv. I alle miljøer er det noen som er mer "sjefete" enn andre, det er helt umulig å unngå. Det virker jo også som de andre jentene synes at det er helt greit at denne litt dominerende jenta bestemmer så det er slett ikke sikkert de opplever det som negativt. Kanskje din datter er litt sterk i vilja selv og to "sjefete" jenter går som regel dårlig sammen? Så lenge ingen er slemme med hverandre, mobber e.l. må de finne ut hvem de liker å være sammen med og hvem de ikke liker så godt å være sammen med. Men du kan godt gjøre lærerinnen oppmerksom på at miljøet i klassen begynner bli veldig klikkete og at det kan være vanskelig å komme med i leken på tvers av disse klikkene. De kan jobbe en del med miljøet på skolen, bl.a ved å la de bli bedre kjent med hverandre i gruppearbeider o.l. på tvers av klikkene. Anonymous poster hash: c5d6e...86c
Anonym bruker Skrevet 13. november 2014 #5 Skrevet 13. november 2014 Slik du beskriver det synes jeg ikke du skal gjøre noe spessielt, men det går jo an å ta det opp med læreren og høre om de kan lage en klasseregelom at det ikke er lov til å si nei til å leke med noen. Uansett må nok den ene godta å leke det de andre vil (selv om det er en som bestemmer mest). Anonymous poster hash: ff91b...e7e
Anonym bruker Skrevet 13. november 2014 #6 Skrevet 13. november 2014 Få henne til å avtale med bestisen dagen før hva de skal leke. Være på offensiven. Anonymous poster hash: 87444...140
Anonym bruker Skrevet 13. november 2014 #7 Skrevet 13. november 2014 Har også vært borti at andre jenter er sjefete. Her i huset har vi snakket en del om at datteren min ikke trenger å godta at andre bestemmer over henne. Hun kan bestemme over seg selv og andre kan bestemme over seg selv - så sant ingen plager hverandre. Jeg ville forklart henne - og det har du sikkert gjort - at disse jentene må prøve å bli enige om hva og hvordan de skal leke. Det kan ikke alltid være en som bestemmer. Men det betyr selvsagt også at ikke bare din datter kan bestemme. De må bytte på - eller bli enige i fellesskap. En annen ting er at det jo er uheldig at så mange i klassen er helt avhengig av én bestemt venninne. Hva skjer den dagen den venninna er syk etc. Det er veldig lurt både for din datter og for andre i klassen å ha flere å spille på. Dette er et tema jeg godt kunne nevnt for læreren. Spørre om læreren gjør noe spesielt for å lage bredere nettverk i klassen. Det er selvsagt kjempefint å ha en bestevenninne som man liker best og er mest sammen. Men det kan bli problematisk hvis det er mange i klassen som ikke klarer å leke med andre enn akkurat sin egen bestevenninne. Anonymous poster hash: 5253b...bfd
Anonym bruker Skrevet 13. november 2014 #8 Skrevet 13. november 2014 Først må du slappe av å la folk få lov å se tråden før du begynner å dytte oppover. Jeg tror det beste du gjør er å snakke med din datter å si at hun ikke trenger å leke med de hun ikke vil. Ellers er det beste å la jentene ordne slikt selv, det blir ikke bedre av at mammaen til en som allerede tør å bryte ut og ikke høre på sjefen blander seg inn. Det kan skape ubehagelige situasjoner for din datter. Anonymous poster hash: d7942...7f4
Anonym bruker Skrevet 13. november 2014 #9 Skrevet 13. november 2014 Har opplevd lignende med vår datter. Det er kjempeviktig at du oppretter dialog om dette med læreren slik at hn er obs på dette og kan ta tak i det så det ikke utvikler seg et dårlig miljø i klassen! Vi har hatt fantastisk dyktige lærere som heldigvis absolutt ikke har vært konfliktsky og tatt tak i dette kontinuerlig. Takket være dem er miljøet i klassen (5.) nå alt i alt godt og datteren vår både stortrives (etter et par temmelig utrygge år i 2-3.klasse) og klarer å håndtere konflikter på egenhånd. Lykke til - føler med deg for dette er ganske tøft. Anonymous poster hash: c2da4...d6b
FrøkenFreidig Skrevet 13. november 2014 #10 Skrevet 13. november 2014 Det virker som om datteren din og denne andre jenta er ganske bestemte frøkner begge to som begge vil bestemme hva som skal lekes. Det fører jo ofte til noen utfordringer. Ut i fra et du skriver så kan det virke som om datteren din har kunnet bestemme leken med denne barnehagevenninnen, før den tredje jenta kom inn i bildet. Barnehagevenninna er kanskje ikke like bestemt som din datter og dermed har det gått greit. Nå har datteren din fått motstand av en som er like bestemt, og hun opplever det vanskelig. Selv om dette er en overgang for datteren din, syns jeg allikevel at det i situasjoner som du beskriver, må skilles mellom å bli ekskludert fra leken og å ekskludere seg selv. Vi hadde en tilsvarende situajson med vårt eldste barn for mange år siden, hvor han hevdet at han ikke hadde noen å leke med. Etter litt spørring og graving, viste det seg at alle de han pleide å leke ville spille fotball i ballbingen i friminuttene, mens han ikke ville dette. Det vil si at det var ikke de andre som valgte ham vekk - han kunne vært med å spille fotball hvis han ville - han valgte seg selv ut av leken. Jeg tror at dette er noe jentene må finne ut av selv. De er ikke så gamle enda, og det er mye posisjonering i den alderen. Jeg hadde ikke bekymret ut i fra det du beskriver.
MrsMilla Skrevet 13. november 2014 #11 Skrevet 13. november 2014 Ville helt klart hjulpet datteren. Men ikke med å blande seg inn selv, du må tipse jenta di om hvordan hun skal håndtere det, slik at hun har noen muligheter her til å lære seg det sosiale spillet med litt assistanse. Ville fyrt hardere på at bestisene leker, altså fortell datteren din hvor viktig det er at de to holder sammen, og at om de er to, så kan de jo også kreve å leke noe annet. Lurt å gi noen muntlige tips til jenta om hvordan hun takler den bestemte nye venninnen, slik at hun ser hva som gjør at denne jenta klarer å bestemme, og hvordan hun skal endre det selv. Lykke til, dette er det lurt å jobbe med før det blir for sent.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2014 #12 Skrevet 13. november 2014 Først må du slappe av å la folk få lov å se tråden før du begynner å dytte oppover. Jeg tror det beste du gjør er å snakke med din datter å si at hun ikke trenger å leke med de hun ikke vil. Ellers er det beste å la jentene ordne slikt selv, det blir ikke bedre av at mammaen til en som allerede tør å bryte ut og ikke høre på sjefen blander seg inn. Det kan skape ubehagelige situasjoner for din datter. Anonymous poster hash: d7942...7f4 Hehehe, jeg ser at det kan virke masende. Men, innlegget forsvant så langt ned på listen (flere sider) uten at noen svarte, så da regnet jeg med at det ikke ble lagt merke til uten at jeg dyttet det opp. Det var uansett ikke intensjonen å mase. Når det er sagt: Takk for råd og tilbakemeldinger. Anonymous poster hash: 643cc...3dc
Anonym bruker Skrevet 13. november 2014 #13 Skrevet 13. november 2014 Takk alle sammen for svar. Jeg kjenner at jeg må grunne litt mer på hvordan jeg tilnærmer meg saken. I utgangspunktet er det positivt at jenta gir beskjed om hun ikke vil være med på leken og kommer med innspill selv. Det er også greit at hun velger å trekke seg ut av leken og finne på noe annet, dersom hun ikke ønsker å være med. Jeg fikk bare litt stikk i hjertet av at hun selv opplevde det som at hennes innspill ikke ble tillagt noen vekt i vennegruppen. De andre barna er nok tilfredse, tror jeg, med å leke slik som "sjefen" sier. Det er noe av dette som er sårt, sikkert. At ingen vil høre på hennes ideer. Det oppleves også som sårt at ingen heller vil være med henne og gjøre det hun vil, dersom hun forlater leken. Men: Det er hun selv som velger vekk leken og vennene, ikke omvendt. Viss hun vil, får hun være med - men på "sjefens" premisser. Så jeg vet liksom ikke hva jeg skal råde henne til. Det føles litt feil å be henne om å føye seg hele tiden, eller "finne seg i det", som hun selv kalte det. Det er greit å si at hun må føye seg av og til, men ikke hele tiden. Det er også vanskelig å be henne om å finne noen andre å leke med, da de fleste enten er med på leken i den vennegruppen hun velger vekk, eller er to-og-to. Men, i dag hadde hun gjort en avtale med noen andre, som også er en del av gjengen - ikke "bestisen", om å leke noe med noe annet. Så kanskje det kan være strategien, som noen her foreslo. Anonymous poster hash: 643cc...3dc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå