Anonym bruker Skrevet 12. november 2014 #1 Skrevet 12. november 2014 Min mann og jeg(+ våre to små barn )ønsker begge at det kun skal være oss f ire på julaften i vårt hjem. Vi ønsker å lage våre egne tradisjoner med barna i sentrum. Mine f oreldre syns dette er helt ok, de g jorde det slik selv. Men vi har forstått det slik at det ikke er greit for hans familie. Vi har sagt at vi ønsker det slik. Moren sa da at det var helt i orden, samtidig som hun sa mye som tydet på at dette var skuffende. Jeg ønsker ikke å være en svigerdatter som ekskluderer, så føler nå at vi må invitere. Må vi det? Vi har en grunn for å ønske å være alene. Eller vi ønsker begge å være sammen med mine, som vi begge opplever som behagelige å være sammen med, og som det hadde vært fantastisk f or barna å være med. Men for å unngå at hans foreldre skal føle seg i andre rekke tenker vi å være alene. vi ønsker ikke å være med hams familie. De ssier hele tiden ting vi begge blir såret over og er ikke flink med barna. Jeg kommer også til å bli stresset, erfaringsmessig, da svigermor ikke vil synes at det er godt nok her, selv om jeg kommer til å legge sjelen i å lage verdens koseligste jul i hjemmet vårt (er alt i gang) Hadde nesten bestemt meg for å bare invitere, men så var det en episode ifm farsdagen som gjorde at jeg ikke har orket enmå. Jeg kjøpte fin marsipankake og gave. Svigermor hadde sagt til mannen at det var dårlig at jeg ikke hadde bakt den selv. (!) De har smakt mitt bakverk mange ganger, men jeg synes det er fint med kjøpekake, både mannen og svigerfar er glad i marsipankaker. Kjenner jeg blir så lei meg når de fine tingene jeg gjør blir snudd til noe negativt. Jeg har vært ganske nedstemt etter fødselen, så prøver å unngå det negative som kan unngås. hva gjør jeg? De kommer til å bli lei seg for å ikke bli invitert. De kommer til å holde det imot meg. De kommer til å si ting som vi blir lei oss for. Blir kjempetakknemlig for tilbakemel d ing. Anonymous poster hash: 7610c...3ef
Anonym bruker Skrevet 12. november 2014 #2 Skrevet 12. november 2014 Vet du, hvis dere begge ønsker å feire med din familie, så hadde ikke jeg latt det være av hensyn til svigers, i alle fall ikke med den oppførselen du beskriver. Hadde evt bare latt være å fortelle det til dem, hvis ikke de bor så nær at det er fare for at de ser det... Anonymous poster hash: 5f992...d98
Gjest beef sister Skrevet 12. november 2014 #3 Skrevet 12. november 2014 Egne ønsker og behov bør alltid gå foran behovet for å tilfredsstille andre. Hadde feiret jul slik jeg selv ønsker.
Anonym bruker Skrevet 12. november 2014 #4 Skrevet 12. november 2014 Sånn som jeg leser her, blir det feil uansett hvordan dere velger å gjøre det. Hvis dere feirer en jul med svigers kommer hun/ de til å lage kvalme hele dagen. Hvis dere feirer alene er det også gale. Hva er verst? Å feire annenhver jul med svigers? Eller å feire hver jul alene? Gjør det som er best for dere, så må dere bare ta de stormene som kommer. Anonymous poster hash: 28b7f...bad
Anonym bruker Skrevet 12. november 2014 #5 Skrevet 12. november 2014 Bor svigers langt unna? har de andre å feire med på julaften? Er det er alternativ å invitere de på julelunsj i romjulen sammen med dine egne foreldre? Anonymous poster hash: f9c1f...350
Anonym bruker Skrevet 12. november 2014 #6 Skrevet 12. november 2014 Hvis dere begge egentlig ønsker å invitere foreldrene dine så gjør dere det! Dere kan ikke tenke på hva svigerforeldre evt måtte føle om dette. Så får dere heller snakke ut om problemene med svigerforeldre slik at det kan funke å invitere dem senere! Anonymous poster hash: 06f28...ea2
Anonym bruker Skrevet 12. november 2014 #7 Skrevet 12. november 2014 Tusen takk for svar! Ja, helt sant. Det blir feil samme hva vi gjør. Det gjenspeiler også hverdagen med dem. Vi har (min mann) prøvd å ta opp ting med dem før. Hun går da i forsvar, det blir en del støy, og resultatet blir nok desverre større avstand. Min mann er flinkere å ikke bry seg enn meg. Han sier det "ikke er enkelt å ha virus på sosialnervesystemet" jeg er enig, men klarer ikke å ikke bli lei meg. de bor likeved. De har ingen andre å feire med. Det er dem+farmoren. (Som er veldig koselig og som vi gjerne vil ha her)mine foreldre har foreslått at vi inviterer både mine og hans. Da de vil oppføre seg bedre da/ samtidig som jeg også vil oppleve å ha positive folk rundt meg som setter pris på julen jeg har laget. Min mann mener dette er en dårlig ide, da vi tror de ikke trives med mine foreldre. Vi tror de er sjalu(!) Og det blir også " konkurranse"rundt barna. Som de "taper" ubehagelig tydelig. Anonymous poster hash: 7610c...3ef
Anonym bruker Skrevet 12. november 2014 #8 Skrevet 12. november 2014 Om du og mannen din ønsker å feire jul alene gjør dere det. Og mannen din skal da si til sine foreldre at dere ønsker det og at han forventer at deres ønsker blir overholdt uten å måtte høre på klaging. Det er hans avgjørelse og han vil ha det slik. Be han gjøre det slik st ikke du får all maset etterpå.du kommer sikkert til å høre at du er teit og slikt, men du må nesten bare overhøre det. Gjør det dere vil for engang skyld. Det med farsdagen syns jeg var skikkelig dårlig gjort av henne. Du er ikke ungen til svigerfar så strengt tatt skulle ikke du ha gjort noe. Jeg har en svigermor litt lik din, så jeg sa med engang at slike dager gjør vi det vi vil til egene foreldre, ikke til hverandres foreldre. Han sender moren en mld, mer gidder han ikke for uansett hva han har gjort tidligere så har han fått kritikk. Så han ahr sagt klart ifra at mer kommer han ikke til å gjøre for henne på slike dager, hvertfall ikke når hun ikke huskerr bursdagen hans og barnabarna engang. Han er enebarn på morens side så det burde ikke være så vanskelig egentlig å ringe og si gratulerer hvertfall. Vi feier jul nesten alene. Svigermor kommer til middag og litt etterpå, men ikke lenge. Vi orker ikke å ha henne her lenge, og heldigvis hun helt gal når det kommer til å åpne gaver så hun er ferdig før ungene har rukket å åpne en. Da begynner hun å mase på ungene, så da kjører mannen henne hjem. Han sier alltid at nå skal han drikke vin, så om hun ikke vil gå hjem må han kjøre nå. Så glasset med vin er nesten for å feire at nå err vi alene og kan kose oss. I år skal ungene spørre mormor og morfar om de vil komme, men pga avstand regner jeg ikke med de kommer. Men passer det så er de velkommene, de liker å feire jul slik vi liker. Stille og rolig, tar oss god tid og vil ungene leke istede for å åpne gaver så gjør de det. Gavene løper ikke avsted, noe det virkr som svigermorsgaver skal gjøre. Og hun klager på det meste hun får. Ikke bra nok, feil farge, feil str, igrunn alt er feil uansett hvor mye vi har fulgt ønskelista hennes. Men feir jul slik dere ønsker. Lukk øra for klagingen fra svigermor som kommer, for den kommer nok. Men bestem dere, vær besteme og hold dere til avgjørelsen. Ikke la dere overtale eller får dårlig samvittighet etterpå, for det er det ingen grunn til. De får feire jul alene de også, også får de tenke over hvorfor dere ønsket å være alene, kanskje det går ett lys opp for de. Anonymous poster hash: 6fe0a...977
Anonym bruker Skrevet 13. november 2014 #9 Skrevet 13. november 2014 inviter hele bøtteballetten. det skal temmelig graverende forhold til før man lar sine (mannens) foreldre sitte alene julekvelden. min far fikk seg en psykisk knekk, etter det er han blitt en sur gammel mann, han er ikke spesielt trivelig. han rister på hodet, okker, stønner, pirker, klager, og kommer med så mange stikk han bare evner å få inn i hver setning. han er fremdeles min far, og jeg hadde aldri slått jånden av han på julekvelden, og latt de to feire jul som de enslige gamle. hadde min mann foreslått dette hadde jeg blitt mektig lei meg. vi har felles front der vi i fellesskap hjelper hverandre til å bagatellisere og la det prelle av, og at jeg ikke blir lei meg. mannen greier dette fint, og tar hele svigerfaren sin med en klype salt. man velger ikke familien sin, man kan ikke endre dem heller, men man kan velge hvordan de påvirker en selv. Anonymous poster hash: cf586...990
Anonym bruker Skrevet 13. november 2014 #10 Skrevet 13. november 2014 Svigermor uttrykket seg dumt angående kaka, men er det egentlig sikkert at hun forsøkte å være ekkel? Jeg tenker at hun egentlig mente å gi deg et kompliment for at du er så flink til å bake selv. Anonymous poster hash: 9821b...589
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå