Anonym bruker Skrevet 12. november 2014 #1 Skrevet 12. november 2014 I år skal jeg og sambo feire hos svigers for første gang sammen med vårt felles barn og mine to som jeg har fra før. Datteren min på syv fikk for første gang være med å lese opp hvem presangene var til da vi feiret hjemme i fjor og har veldig lyst å få lov til det i år også. Hos svigers er det tradisjon at svigerfar leser opp, og det viser seg å være vanskelig for flere (voksne) at denne tradisjonen skal brytes ved at datteren min får lese opp noen. Jeg mener det er en selvfølge at et barn som for første gang skal feire jul vekke fra mormor, morfar og "sine", kan få oppfylt et så enkelt ønske. Sambo mener det er frekt og kravstort å bli innvitert på julefeiring og be om å få endre på tradisjoner der man kommer. Hvem er tullete her? Anonymous poster hash: be93c...f4d
Anonym bruker Skrevet 12. november 2014 #2 Skrevet 12. november 2014 Jeg synes dere er ganske kravstore og barnslige alle, jeg. Du må være ydmyk overfor andres tradisjoner og de bør tenke litt på at et nytt barn er i familien. Men jeg tenker nok at du enten får ta det som det er eller feire hjemme og lage egne tradisjoner. Du kan ikke tvinge ditt på andre på bortebane! Anonymous poster hash: fa36f...45f
Elsker livet Skrevet 12. november 2014 #3 Skrevet 12. november 2014 Jeg syns i grunnen dere er noe tullete begge sider. Men jeg er litt enig med din samboer. Dere skal feire jul der, og da syns jeg det er riktig å følge de tradisjonene vertskapet har/ønsker. Det er tydeligvis viktig for mange at svigerfar leser på lappene, og de har ingen ønsker om å endre det. Neste år skal dere kanskje feire et annet sted? I så fall kan din datter få tilbake jobben sin da. Jeg hadde ikke lagd noen sak ut av dette. Skal dere fortsette å feire jul hos dem, syns jeg de bør tåle at noen av tradisjonene endres.
.Lillemy. Skrevet 12. november 2014 #4 Skrevet 12. november 2014 Kan ikke svigerfar og din datter lese begge to, annenhver gang eller noe?
Anonym bruker Skrevet 12. november 2014 #5 Skrevet 12. november 2014 Du er tullete. Du skal absolutt ikke undervurdere tradisjoner altså. Anonymous poster hash: 9a7fb...d1d
Anonym bruker Skrevet 12. november 2014 #6 Skrevet 12. november 2014 Det er jo spesielt at en voksen mann ikke lar et barn få gleden av å lese på gavene. Kanskje han kan lese og hun levere ut gavene? Hvis svigerfamilien din er så firkantet på dette punktet, så er det kanskje flere ting de er bestemte på sånn generelt? Anonymous poster hash: b32be...cc4
Jezebel Skrevet 12. november 2014 #7 Skrevet 12. november 2014 Du er urimelig. Du må jo skjønne at Gunda Klosetta på 94 blir fryktelig skuffet hvis hun ikke får lese opp. Det må din 7 år gamle datter være voksen nok til å forstå. Eller var det omvendt tro?
Anonym bruker Skrevet 12. november 2014 #8 Skrevet 12. november 2014 Når dere skal bort følger dere de tradisjonene som er der. Rart av dere å prøve å endre andres tradisjoner når de ikke vil. Anonymous poster hash: a1501...ff6
Elsker livet Skrevet 12. november 2014 #9 Skrevet 12. november 2014 Rart de ikke vil egentlig. Jeg er veldig fornøyd og slapper av når jeg slipper å gjøre jobben med gaveutdeling.
Anonym bruker Skrevet 12. november 2014 #10 Skrevet 12. november 2014 Juletradisjoner er viktig, uansett hvor tullete de er for andre. Vi har en tradisjon med at morfar hvert eneste år får mandelen i grøten. Vi vet at han jukser. En kan spørre seg om ikke det er slemt og urettferdig mot barna, men sånn har det alltid vært. Morfar får mandelen i grøten og mormor kjefter fordi han jukser. DA er det jul i heimen Anonymous poster hash: 155bd...9f0
Sjokoman Skrevet 12. november 2014 #11 Skrevet 12. november 2014 Herregud for en tåpelig svigerfamilie... En voksen mann kan ikke gi et barn gleden av å lese på pakkene...? Det er ikke deres biologiske barnebarn? Synes ikke du er smålig! Det er jo normalt hauger av pakker.. De må da kunne la jenta di lese feks de ti første...???
mamma_bergen Skrevet 12. november 2014 #12 Skrevet 12. november 2014 Greit med tradisjoner,men dette burde være et lite offer for svigerfar..Jeg ville nok ikke sagt så mye høyt,men tenkt mitt.
Elsker livet Skrevet 12. november 2014 #13 Skrevet 12. november 2014 Dere som mener denne voksne mannen er vanskelig bør kanskje tenke på at det ikke er sikkert det er hans ønske, men f.eks barna hans.
Anonym bruker Skrevet 12. november 2014 #14 Skrevet 12. november 2014 Er ikke svigerfar som er vanskelig på det, men hans voksne barn... HI Anonymous poster hash: be93c...f4d
Anonym bruker Skrevet 12. november 2014 #15 Skrevet 12. november 2014 Jeg hadde ikke laget drama ut av dette, jeg hadde sagt til min 7-åring at folk gjør ting på forskjellig måte og i det huset er det tradisjon at bestefaren leser på gavene derfor er det sånn det blir når vi feirer hos dem. Hadde slengt på en setning om at vi jo gjør det litt annerledes siden hos oss er det barna som leser og om de skal feire jul hos oss en gang måtte de gjort det på vår måte, sånn er det bare. Hadde klistret på meg et smil og forsikret henne om at dette kom til å bli kjempekoselig, og neste år var det vår tur til å bestemme igjen. Jeg hadde rett og slett ikke akseptert at min unge lagde noe stort drama ut av dette heller, ville jo ikke risikert at hun utviklet seg til å bli som de voksne i denne familien Alle må føye seg av og til, og det er vanlig at man som gjest gjør det. Anonymous poster hash: 0a37f...c7f
Englenemine Skrevet 12. november 2014 #16 Skrevet 12. november 2014 Kjipe voksne barn . Men kanskje han kan lese og hun levere, lese annenhver gang? Men en ting? Har svigerfar andre barnebarn der som ikke får lese/ fått lese før ? For det er klart hans voksne barn vil mene det er urettferdig at ditt kan lese om dems ikke har gjort det noengang. Om det finnes mange andre barn der vil det muligens bli kaos om alle skal hjelpe til men er det kun ett par til kan de vel levere ut på rundgang?
Anonym bruker Skrevet 12. november 2014 #17 Skrevet 12. november 2014 I år skal jeg og sambo feire hos svigers for første gang sammen med vårt felles barn og mine to som jeg har fra før. Datteren min på syv fikk for første gang være med å lese opp hvem presangene var til da vi feiret hjemme i fjor og har veldig lyst å få lov til det i år også. Hos svigers er det tradisjon at svigerfar leser opp, og det viser seg å være vanskelig for flere (voksne) at denne tradisjonen skal brytes ved at datteren min får lese opp noen. Jeg mener det er en selvfølge at et barn som for første gang skal feire jul vekke fra mormor, morfar og "sine", kan få oppfylt et så enkelt ønske. Sambo mener det er frekt og kravstort å bli innvitert på julefeiring og be om å få endre på tradisjoner der man kommer. Hvem er tullete her? Anonymous poster hash: be93c...f4d Hahahahaha! Fatter ikke at det er mulig å ha en sånn diskusjon en gang! Jul er først og fremst for barna, og det er klart at 7-åringen her skal lese opp gavelappene. Noe annet ville vært helt meningsløst! Herrefred for en vanskelig svigerfamilie! Jeg ville ikke følt meg særlig velkommen! Anonymous poster hash: 3c187...2ab
Englenemine Skrevet 12. november 2014 #18 Skrevet 12. november 2014 Det er da ikke klart om svigerfam i tilleg har andre barnebarn også? Har ikke de like lyst tror du? Det er litt vesentlig for utfallet synes jeg. Antall barn der på julaften.
Anonym bruker Skrevet 12. november 2014 #19 Skrevet 12. november 2014 De har en femåring utenom våre. Jenten min er ikke deres biologiske barnebarn, og det er første gang hun skal dit. Men jeg har bestemt meg for å heve meg over alt dette styret og forklare at hun dessverre ikke kan få lov i år. Men jeg synes det er veldig barnslig at voksne mennesker ikke kan unne et barn en så liten ting. HI Anonymous poster hash: be93c...f4d
HvittHus Skrevet 12. november 2014 #20 Skrevet 12. november 2014 De inviterer, deres regler gjelder. Det være seg julegaveåpning, alkohol og hva som serveres av middag.
Jezebel Skrevet 12. november 2014 #21 Skrevet 12. november 2014 De inviterer, deres regler gjelder. Det være seg julegaveåpning, alkohol og hva som serveres av middag.Ingenting sier "velkommen til oss og god jul" som "vårt hus, våre regler". Så imøtekommende og inkluderende, blir varm langt inn i hjerterota.
Englenemine Skrevet 12. november 2014 #22 Skrevet 12. november 2014 Synes da de kan unne 5 åringen og 7 åringen å dele ut . Men selvfølgelig ikke kun 7 åringen til HI.
HeltLykkelig ♥♥ Skrevet 12. november 2014 #23 Skrevet 12. november 2014 Synes alle er vanskelige her. Svigerfar kan lese opp noen og jenta di noen. De kan jekke litt og dere kan jekke litt. Synes jeg da 😉
Anonym bruker Skrevet 12. november 2014 #24 Skrevet 12. november 2014 Tradisjoner skal ikke brytes sier dere, hvorfor ikke? Her inkluderer vi alles tradisjoner! Heldigvis er svigers slik også, selv om det betyr at de bla må ha to komfyrer til matlaging. Anonymous poster hash: f9b02...dee
sug lut Skrevet 12. november 2014 #25 Skrevet 12. november 2014 Samboeren din har rett og du er fullstendig på tur. Selvsagt kan du ikke kreve noe som helst endring av andres juletradisjoner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå