Gå til innhold

Hvorfor er det tabu å ikke like alle barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg liker ikke alle barn jeg møter. Noen har jeg rett og slett bare ikke kjemi med, andre klarer jeg ikke å like pga oppførsel (selv om jeg vet at dette kan være foreldrene sin feil). Som voksen klarer jeg selvsagt å oppføre meg vennlig, hyggelig og anstendig ovenfor disse barna, men jeg vil helst slippe å forholde meg ti dem dersom det er praktisk mulig.

Før jeg begynte å henge her inne trodde jeg dette var helt normalt, akkurat som at man ikke liker alle voksne mennesker, men jeg tok kanskje feil? I hvert fall virker det som noe veldig fælt og tabubelagt her inne. Svar på innlegg som: "Jeg kan ikke forstå at noen ikke liker barn", "det er noe galt med deg dersom du ikke liker inngifte tantebarn", eller "du må være kald og uempatisk som ikke er overbegeistret for et hvert barn du ser" florer, og de fleste nikker samstemt til dette.

Men er det slik? Og hvorfor er det i så fall så ille å innrømme at man ikke liker alle barn man møter, uansett relasjon til dem? At man ikke liker et barn, f.eks. pga manglende kjemi, betyr jo ikke at man er slem mot barnet eller ønsker det noe vondt, bare at man ikke ønsker fysisk nærkontakt med det f.eks.

Anonymous poster hash: 410bb...0ce
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har aldri vært glad i alle barn, men jeg blir fort glad i og liker barna til venninner og familie. Men det er noen snørrunger i Bhg til datteren min jeg ikke tåler.. Men jeg er ikke ekkel eller avvisende mot noen av de barna, mennjeg er kanskje ikke like ivrig etter å ha noe med de å gjøre.. :) Du er ikke alene!

Anonymous poster hash: 3a43a...3eb

Skrevet

Det er i mine øyne forståelig at man liker noen barn bedre/mindre enn andre, men man viser ikke et barn at man ikke liker det!

Anonymous poster hash: c1176...0fe

Skrevet

Jeg husker at dette temaet var oppe til debatt på førskolelærer studiet...

Veldig vanskelig, men viktig å innrømme for seg selv at en rett og slett ikke liker alle barn slik at en kan være bevist på sine holdninger overfor dette barnet.

Profesjonell omsorg :)

Anonymous poster hash: 08bd5...8f7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...