Gå til innhold

Prevensjon til unge jenter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter på 17 har fått sin første kjæreste, og jeg begynte da å tenke på prevensjon. Tenkte jeg skulle høre med dere kloke damer før jeg sender henne til helsesøster.

Så hva anbefaler dere til unge jenter? Det letteste er vel p-piller, men hun er litt glemsk av seg.

Jeg kunne egentlig tenkt meg at hun brukte p-stav, men hun nekter vel da hun er over gjennomsnittet pysete når det gjelder sånt.

Så hva skal jeg foreslå? Det er jo til syvende og sist opp til henne, men jeg kan jo prøve å "styre" henne litt....

Anonymous poster hash: c408c...9f6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville vel tenkt p-plaster og p-ring som første alternativ når hun er litt glemsk. 

Skrevet

Hun blir jo aldri å få en p-ring oppi der. Den er jo svær!

Anonymous poster hash: 15dd4...976

Skrevet

Hun blir jo aldri å få en p-ring oppi der. Den er jo svær!

Anonymous poster hash: 15dd4...976

Man bretter jo ringen når den skal inn da. For å sette det på spissen, får hun inn en penis, får hun nok også inn en p-ring. :wink:

Skrevet

Jeg har aldri brukt p-ring selv, så jeg aner virkelig ikke hvor stor den er. Men tenker at det nok ikke er så aktuelt.

P-sprøyte er vel ikke anbefalt til så unge jenter mener jeg å ha lest, så det spørs vel om ikke det blir p-piller likevel.

Skrevet

P-piller. Men husk å lær henne om kondom også, det er vi nordmenn veldig dårlig på og kjønnsykdommer florerer. Er hun gammel nok til å ha sex er hun også gammel nok til å ta ansvar for sin egen helse, dvs ta en gu ved skifte av partner, bruke prevensjon riktig etc.

Anonymous poster hash: 99518...995
Skrevet

Jeg har aldri brukt p-ring selv, så jeg aner virkelig ikke hvor stor den er. Men tenker at det nok ikke er så aktuelt.

P-sprøyte er vel ikke anbefalt til så unge jenter mener jeg å ha lest, så det spørs vel om ikke det blir p-piller likevel.

Nei unge jenter bør ikke ha p-sprøyte. Det kan klusse til syklusen alvorlig og gjøre det vanskelig å bli gravid senere.

Hvis p-ring er uaktuelt, ville jeg heller sett på plaster enn p-piller. En pille glemt, betyr risiko for graviditet.

Men uansett hva hun nå velger så bør dere snakke om viktigheten av å fortsette med kondom, iallefall til kjæresten har fått sjekket seg hvis han har vært seksuelt aktiv. Har hun vært seksuelt aktiv, gjelder selvfølgelig det samme for henne.

Skrevet

Jeg vil anbefale p- ring. Den brettes sammen og dyttes opp som en tampong. Da skal man kun huske å ta den ut hver 4 uke og inn uken etter.

Hvorfor syns du ikke noe om p- ring?

Forøvrig så tenker jeg at når dattern din er 17 så er det opp til henne hva hun velger av prevensjon og ikke ditt valg...

Anonymous poster hash: 366c4...669

Skrevet (endret)

Dette hadde jeg ikke blandet meg opp i. Jeg vet i alle fall at jeg hadde nektet min mor å engasjere seg i mitt evt. sexliv og prevensjon da jeg var 17 år. Jeg hadde uten problem klart å velge og skaffe meg prevensjon uten å involvere foreldrene mine, og det klarer de aller fleste på den alderen. Jeg hadde bare nevnt at kjønnssykdommer bør fryktes like mye som å bli gravid, så det er superviktig å bruke kondom. Hadde i samme slengen sagt det var lurt å safe med ett annet prevensjonsmiddel for å være ekstra sikret mot graviditet. Men jeg tror jeg hadde droppet det også og ikke lagt meg opp i det om hun ikke kom til meg og ønsket råd. Forslag som passer for henne får hun av legen.

Endret av Elsker livet
Skrevet

Hehe, sende henne til helsesøster? Hvis min mor hadde sendt meg til helsesøster da jeg var 17, for å få et prevensjonsmiddel hun hadde plukket ut, hadde jeg steilet...

Ta heller en prat med henne, mest sannsynlig har hun allerede fikset det selv.

Anonymous poster hash: 4ab38...d9a

Skrevet

Hehe, sende henne til helsesøster? Hvis min mor hadde sendt meg til helsesøster da jeg var 17, for å få et prevensjonsmiddel hun hadde plukket ut, hadde jeg steilet...

Ta heller en prat med henne, mest sannsynlig har hun allerede fikset det selv.

Anonymous poster hash: 4ab38...d9a

Nå kjenner jeg min datter ganske godt, så tviler på at hun har ordnet det (bortsett fra kondom da). Nå er jo i og for seg kondom et greit prevensjonsmiddel, men jeg tenker at noe annet i tillegg kunne vært lurt.

Skrevet

Hva med å sende henne til en katolsk pikeskole i den sveitsiske fjellheimen?

...

Det er ikke lett det der ... På den ene siden vil man ikke invadere henne og respektere hennes grenser, på den annen side er det avgjørende at hun ikke får kjønnssykdommer eller blir gravid.

Hvordan er det meg unge jenter og spiral?

"I gamle dager" skulle man vel helst ha født barn. Er det noen endring på det?

Skrevet

P-ring er jo et veldig godt alternativ for glemske :)

Anonymous poster hash: f6fe2...35b

Skrevet

...

Det er ikke lett det der ... På den ene siden vil man ikke invadere henne og respektere hennes grenser, på den annen side er det avgjørende at hun ikke får kjønnssykdommer eller blir gravid.

Katolsk pikeskole er vel det beste forslaget til nå... 😜

Skrevet

Dette bør hun klare å finne ut av selv. Hvis hun ikke klarer det, så synes jeg nesten ikke hun er klar for sex.

Hvis hun er redd for at p-stav skal gjøre vondt, så kan du jo fortelle henne at en fødsel er vondere (en abort er vel heller ikke helt behagelig)

Anonymous poster hash: 26222...fd7

Skrevet

...

Fortsatt anbefalt etter barnefødsel.

Det kan være ganske smertefult om man ikke har født.

Tror forøvrig en 17åring klarer å finne ut av dette selv. Prevensjon/kjønnssykdom og graviditetspraten bør man vel uansett pratet om hjemme før ungdommene blir seksuelt aktive?

Anonymous poster hash: 7e98b...639

Skrevet

Dette bør hun klare å finne ut av selv. Hvis hun ikke klarer det, så synes jeg nesten ikke hun er klar for sex.

Hvis hun er redd for at p-stav skal gjøre vondt, så kan du jo fortelle henne at en fødsel er vondere (en abort er vel heller ikke helt behagelig)Anonymous poster hash: 26222...fd7

Hvorfor skal en 17åring uten erfaring finne ut av dette selv?? Hvorfor ikke ta imot råd fra mor, en kvinne på 30-40 år med masse erfaring? Skjønner ikke tankegangen!?

Har to jenter på 20 og 17 selv (og ei på 4) og vi snakker sammen. 20åringen begynte på p-piller da hun var 19 og jeg var med henne til legen. Nei, hun er hverken umoden eller hjelpesløs, men støtte er godt å ha i ukjente situasjoner, uansett alder!

Og som mor er jeg veldig takknemlig for at jentene kommer til meg, i stedet for en venninne som kanskje egentlig ikke har peiling...

Anonymous poster hash: cde27...dc9

Skrevet

Hvis hun er redd for at p-stav skal gjøre vondt, så kan du jo fortelle henne at en fødsel er vondere (en abort er vel heller ikke helt behagelig)Anonymous poster hash: 26222...fd7

Hvorfor skal en 17åring uten erfaring finne ut av dette selv?? Hvorfor ikke ta imot råd fra mor, en kvinne på 30-40 år med masse erfaring? Skjønner ikke tankegangen!?

Har to jenter på 20 og 17 selv (og ei på 4) og vi snakker sammen. 20åringen begynte på p-piller da hun var 19 og jeg var med henne til legen. Nei, hun er hverken umoden eller hjelpesløs, men støtte er godt å ha i ukjente situasjoner, uansett alder!

Og som mor er jeg veldig takknemlig for at jentene kommer til meg, i stedet for en venninne som kanskje egentlig ikke har peiling...

Anonymous poster hash: cde27...dc9

Jeg hadde i alle fall rimelig god peiling på prevensjon da jeg var på den alderen, og jeg var ikke seksuelt aktiv en gang. Jeg var nok mer oppdatert enn min mor. Det er en del av helsestasjonen oppgaver å undervise barna i dette, lære om forskjellige alternativer og evt. konsekvenser av å være uforsiktig. Men det kan hende tilbudet er dårligere mange steder, virker i alle fall slik når det til stadig er kvinner her inne som blir overrasket over at de kunne bli gravid med å hoppe av i svingen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...