Gå til innhold

Lov om refleks?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det alvorlig eller bare tull at man nå kan få bot dersom man beveger seg utendørs etter klokken 19 uten refleks? Og hva da om det gjelder et barn?

Jeg har flere ganger snakket med barna mine om å bruke refleks, og både vist og forklart dem viktigheten av dette. Dersom de forlater huset etter klokken 17-18 på vinterhalvåret tar også på seg refleks, og jeg har også prøvd å legge refleksbånd og lignende i alle jakkelommene til alle barna. Likevel hender det at f.eks. 12-åringen går til en venn før jeg er hjemme fra jobb, og så ikke kommer hjem igjen før i 19-tiden og da på toppen av alt ikke hadde refleksbånd i den jakken han tok på seg likevel. Hva da?

Hvordan løser dere andre foreldre med store barn/tenåringer dette?

Anonymous poster hash: e25f4...21c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har tenåringer som har blitt fostret opp hvor viktig det er med refleks. Selv 13 åringen tar refleksvest på seg!!

Men hva med å sy på jakken refleks?

Anonymous poster hash: 054d1...3ab

Skrevet

Det er bare tull.

Anonymous poster hash: bc69e...ba4
Skrevet

Kjøp refleksspray og spray alle ytterklærne de har..

Anonymous poster hash: 7fe7e...32b
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Kjøp refleksspray og spray alle ytterklærne de har..

Anonymous poster hash: 7fe7e...32b

men var de så bra da?

Skrevet

Er det alvorlig eller bare tull at man nå kan få bot dersom man beveger seg utendørs etter klokken 19 uten refleks? Og hva da om det gjelder et barn?

Jeg har flere ganger snakket med barna mine om å bruke refleks, og både vist og forklart dem viktigheten av dette. Dersom de forlater huset etter klokken 17-18 på vinterhalvåret tar også på seg refleks, og jeg har også prøvd å legge refleksbånd og lignende i alle jakkelommene til alle barna. Likevel hender det at f.eks. 12-åringen går til en venn før jeg er hjemme fra jobb, og så ikke kommer hjem igjen før i 19-tiden og da på toppen av alt ikke hadde refleksbånd i den jakken han tok på seg likevel. Hva da?

Merkelig at du er mest redd for boten som kan komme av mangel på refleks, og ikke andre følger😱

Anonymous poster hash: 8a8a3...747

Skrevet

Her messer jeg refleks-refleks-refleks så det tyter ut av ørene på ungene. Jeg sier aldri hadet uten å spørre om de har refleks, så når 13-åringen her skal ut sier han: Hadet, jeg har refleks!

Det er ikke lov å gå ut uten refleks, er de ute kan jeg godt sende en mld før de skal hjem og minne de på refleksen. Det er så innkjørt at jeg tror det er like selvfølgelig for dem å ta på seg refleks når de skal ut om kvelden som det er å ta på belte i bilen altså.

Jeg kjøper også gjerne jakker og luer med refleks på, sykkel og sparkesykkel er utstyrt med refleks (mye kult å kjøpe på f.eks Ebay)

Jeg har også vist de med billysene ute forskjellen på en mann uten refleks og en med, har jeg de med i bilen kan jeg be de legge merke til noen vi kjører forbi. Se hvor godt han synes med den refleksen, eller se hvor vanskelig det er å se at det går en person der når han ikke har refleks.

http://morildnorway.com/?menuid=8&productid=70

http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=reflective+sticker&_from=R40%7CR40&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xreflective+bike&_nkw=reflective+bike&_sacat=0

Anonymous poster hash: fcea2...d43
Skrevet

Har tenåringer som har blitt fostret opp hvor viktig det er med refleks. Selv 13 åringen tar refleksvest på seg!!

Men hva med å sy på jakken refleks?

Anonymous poster hash: 054d1...3ab

Skrevet

Men er det stadfestet i norsk lov??

Anonymous poster hash: 4583c...aa9

Skrevet

Det burde være det! Er mange ganger jeg har vært ute og kjørt bil og hatt lyst til å slenge reflekser etter alle tullingene som går uten. Har desverre ikke et stort reflekslager i bilen.

Anonymous poster hash: 468bf...a6f

Skrevet

Merkelig at du er mest redd for boten som kan komme av mangel på refleks, og ikke andre følger

Anonymous poster hash: 8a8a3...747

Eh... Det skrev jeg da ikke! Men jeg lurte på hva som ville skjedd dersom det var et barn som gikk uten refleks, det må da være lov å lure vel?

HI

Gjest Antarctica
Skrevet

Vegtrafikkloven pålegger ALLE trafikanter å ferdes "hensynsfullt og aktpågivende". Så dersom en trafikant mangler det som gjør ham/henne synlig (lys på bil, lys på sykkel) så er det lovbrudd. Muligens kan den tolkes til også å gjelde fotgjengere. Som fotgjenger er man også en trafikant omfattet av samme lov...

Skrevet (endret)

Vegtrafikkloven pålegger ALLE trafikanter å ferdes "hensynsfullt og aktpågivende". Så dersom en trafikant mangler det som gjør ham/henne synlig (lys på bil, lys på sykkel) så er det lovbrudd. Muligens kan den tolkes til også å gjelde fotgjengere. Som fotgjenger er man også en trafikant omfattet av samme lov...

Loven (og bestemmelsen) får anvendelse på fotgjengere, så lenge det er snakk om ferdsel på "veg eller på område som har alminnelig trafikk med motorvogn", jf. vtrl. § 1 første ledd. Imidlertid eksisterer det ikke rettsavgjørelser der fotgjengere uten refleks har blir straffet, slik at rettspraksis tilsier at det ikke er straffbart å være fotgjenger uten refleks (samtidig vil det, alt etter omstendighetene, kunne være formildende for fører av motorvogn at man ikke har på seg refleks, dersom man blir påkjørt).

Refleks på sykkel er derimot påbudt etter sykkelforskriften.

Endret av Astrum
Gjest Antarctica
Skrevet

Loven (og bestemmelsen) får anvendelse på fotgjengere, så lenge det er snakk om ferdsel på "veg eller på område som har alminnelig trafikk med motorvogn", jf. vtrl. § 1 første ledd. Imidlertid eksisterer det ikke rettsavgjørelser der fotgjengere uten refleks har blir straffet, slik at rettspraksis tilsier at det ikke er straffbart å være fotgjenger uten refleks (samtidig vil det, alt etter omstendighetene, kunne være formildende for fører av motorvogn at man ikke har på seg refleks, dersom man blir påkjørt).

Refleks på sykkel er derimot påbudt etter sykkelforskriften.

Så det vil si at refleks ikke er påbudt på gangveien, men i fotgjengerovergangen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...