Anonym bruker Skrevet 11. november 2014 #1 Skrevet 11. november 2014 Er det ikke noen retningslinjer om hva man skal sjekke på disse kontrollene? Tidligere kontroller har liksom helsesøster sjekket/spurt om barnet kunne det og det. Eneste som ble sjekket i dag var synet. Resten av tiden lekte barnet mens jeg og helsesøster snakket sammen. Siden gutten er litt sein i språkutviklingen så handlet hele timen handlet om språket hans. Ellers er han helt normal i utviklingen og hverken han eller vi har noen problemer i hverdagen. Jeg fortalte at vi har et godt samarbeid med barnehagen ang. språket, at han er henvist til logoped og flere tiltak er satt i gang. Sa også at han ellers fungerer veldig godt sosialt, men at han selv er klar over språket og det til tider hemmer han i å ta intiativ f.eks til lek med noen som er ukjente. Men han har veldig mange og gode venner i barnehagen, er med sosialt, og både vi og barnehagen tror at med riktig hjelp så vil han fortsatt ha en flott stigende kurve i utviklingen. Helsesøster lurte på om jeg var fornøyd med det barnehagen kunne tilby og det er jeg virkelig. Men hun ville likevel ta kontakt med barnehagen for å høre hva de har tenkt videre. Jeg sa jo så klart at det var helt greit. Hun var ganske stressa og timen var over, så jeg fikk ikke spurt noe mer. Hvorfor vil hun egentlig snakke med barnehagen? Er det noe annet helsestasjonen kan hjelpe med ang. språkutvikling? F.eks et samarbeid mellom helsestasjon og barnehage? Lurte litt på dette etter jeg kom hjem, men føler ikke for å ringe de akkurat. Logoped og et fagteam er allerede inne i bildet, så jeg ser ikke helt hva helsesøster kan hjelpe med? Noen som vet eller har erfaringer? Anonymous poster hash: 647ab...07e
Anonym bruker Skrevet 11. november 2014 #2 Skrevet 11. november 2014 Høyde, vekt, syn, hørsel, begreper, telle, farger, koordinasjon. Det var vel det de sjekket hos oss. Men hørsel har dere sikkert allerede sjekket dersom barnet sliter med språket? Nå vet jeg ikke hvo "ille" det er med språket, men de fokuserer vel på de tingene der det trengs tiltak? Fireårs kontrollen er vel for å fange opp de barna som har behov for hjelp i en eller annen form..? Anonymous poster hash: addaa...e44
Anonym bruker Skrevet 11. november 2014 #3 Skrevet 11. november 2014 Fireårskontrollen er for å fange opp de som trenger hjelpetiltak før de begynner på skolen, og hovedfokuset er språk. De har en test de tar, hvor barnet skal telle, fortelle fargene, vise at de forstår begrepene over, under, bak, foran osv, de snakker med helsesøster om et bilde hvor et barn er lei seg, et er glad, et pusser tenner, et ser på TV osv. Om barnet ditt sliter veldig med språket og allerede får hjelp fra logoped o.l. er det jo ikke nødvendig å ta den språktesten. De sjekket også synet, og noen grovmotoriske ting som balanse, kaste en ball o.l. Anonymous poster hash: 1ab3d...59e
Anonym bruker Skrevet 11. november 2014 #4 Skrevet 11. november 2014 Her er det et team fra kommunen som går sammen med bhg om det er behov for hjelp hos barn. Ofte er helsestasjonen med. Er for å få et bredere felt av fagpersoner med og å få frem alle aspekter ved evt problem. Anonymous poster hash: 966ed...896
BettyBoob Skrevet 11. november 2014 #5 Skrevet 11. november 2014 På eldste sin 4 årskontroll snakket vi om alt annet enn språk fordi han allerede hadde tiltak og assistent fra PPT grunnet sen språkutvikling. Liten vits for hs å blande seg når alt var på plass mtp oppfølging av språkvanskene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå