Gå til innhold

Er dette brystbetennelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt... Jeg har ammet nå i 11 måneder, og har aldri hatt betennelse eller noe problemer med amming. I dag er jeg fryktelig dårlig, jeg har smerter i hele kroppen, sterk hodepine, glodvarm, og generelt influensafølelse. Jeg ligger rett ut... Også har jeg vondt i den ene puppen, på siden, men mest vondt hvis jeg tar der og når jeg ammer. Men er ikke rød, ikke hoven og har ingen kul inni... Dette kom helt plutselig, og jeg var syk for bare noen uker siden med influensa (alle i hus var syke) så er så rart om det skulle komme igjen.

Jeg har tatt et par paracet.

Jeg har ikke fryst noe nevneverdig, og har aldri hatt slike problemer før. Ikke en gang når jeg fullammet hele vinteren... Og siden hun er 11 mnd så får hun jo stort sett fast føde, men ammer morgen/kveld og litt her og der. Jeg tenker brystbetennelse pga smerten i puppen... Noen her som har erfaring med noe lignende?

Anonymous poster hash: accd6...ee5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vanlig med smerter, rødhet og hevelse i det ene brystet dersom man har brystbetennelse (mastitt). Det kan imidlertid ikke utelukkes at du har brystbetennelse - er den forårsaket av bakterier (såkalt bakteriell mastitt), er det vanlig med "generell influensafølelse".

Det kan heller ikke utelukkes at du har influensa (det finnes mange typer av viruset, slik at man ikke er immunisert mot de andre typene, bare fordi man nettopp har hatt influensa). Eventuelt kan du ha en forkjølelse.

Ved brystbetennelse skal man ikke slutte å amme. Det er ufarlig for barnet, og det vil hjelpe med å tømme melkegangene, slik at man raskere blir bedre. Dersom du ikke ammer, er det viktig at du likevel tømmer brystet ofte.

For øvrig vil jeg anbefale deg å oppsøke lege dersom du mistenker at du har bakterieforårsaket brystbetennelse, og du ikke blir bedre etter én eller to dager med mye tømming.

God bedring!

Skrevet

Takk for langt utfyllende svar! Jeg håper virkelig jeg blir bedre, føler det blir så flaut å gå til legen også er det bare influensa... Men om det er det så er det rart jeg får lokale smerter i puppen...

Kanskje dumt spørsmål. Men hvis jeg ammer hyppig, det vil ikke føre til mer melk? Og mer problemer? I og med hun ikke ammes like ofte som hun gjorde frem til 6 mnd.

Skrevet

Det trenger du ikke å bekymre deg for - det er svært vanlig at pasienter som "bare" har influensa drar til legen. Selv om det ikke er mye å gjøre med influensa, kan plagene være svært så ille. Det er uansett fint å kunne utelukke andre ting.

Det er riktig at produksjonen av melk vil kunne øke noe gjennom økt produksjon av prolaktin når man ammer mer. Dette er imidlertid viktig når man har brystbetennelse - dersom melken ikke tømmes (og erstattes med ny melk), vil melken som er i ro danne grobunn for bakterier, som vil kunne gjøre brystbetennelsen verre.

Jeg anbefaler derfor at du ammer oftere i sykdomsperioden, så får du heller trappe ned ammingen når du føler deg bedre.

Skrevet

Igjen, takk for svar<3 Har ammet som bare det nå i kveld, fra den vonde puppen. Akkurat nå føler jeg meg faktisk bedre, men det er vel paracetene som har begynt å virke:) (selv om puppen enda er vond...)

Skrevet

En siste ting: Har du Ibux tilgjengelig, ville jeg valgt det fremfor Paracet. Ibux har en betennelsesdempende effekt, som Paracet mangler.

Til orientering regnes Ibux, i likhet med Paracet, som trygt for barnet ved amming.

Skrevet

Når jeg fikk brystbetennelse følte jeg at jeg hadde influensa først og hadde feber, og så flere timer etter det begynte ble brystene harde, røde, varme og fryktlige vonde. Det ble tatt melkeprøve og det var en sjelden og skummel bakterie så jeg fikk "ammeforbud" i 14 dager for å ikke smitte barnet. Måtte pumpe og hive melken i 14 dager, mistet melka fordi jeg har bryster som ikke kan pumpes, altså masse melk men pumper (prøvde 3 forskjellige) får bare ut dråper. Måtte håndmelke for å få ut litt mer og sprenget men det var ikke nok for å beholde melka. Fikk antibiotika.

Men i de aller aller fleste tilfellene går det bra :) Dra til legen om puppene blir røde og vonde i morgen eller dra uansett, god bedring!

Anonymous poster hash: b03a5...dc5

Skrevet

Når jeg fikk brystbetennelse følte jeg at jeg hadde influensa først og hadde feber, og så flere timer etter det begynte ble brystene harde, røde, varme og fryktlige vonde. Det ble tatt melkeprøve og det var en sjelden og skummel bakterie så jeg fikk "ammeforbud" i 14 dager for å ikke smitte barnet. Måtte pumpe og hive melken i 14 dager, mistet melka fordi jeg har bryster som ikke kan pumpes, altså masse melk men pumper (prøvde 3 forskjellige) får bare ut dråper. Måtte håndmelke for å få ut litt mer og sprenget men det var ikke nok for å beholde melka. Fikk antibiotika.

Men i de aller aller fleste tilfellene går det bra :) Dra til legen om puppene blir røde og vonde i morgen eller dra uansett, god bedring!

Anonymous poster hash: b03a5...dc5

Å råde pasienten til å sutte å amme, er en feil mange leger gjør.

Fra Obstetrikk og gynekologi, Bergsjø et al., 2. utgave: "Det er kontraindisert å råde en ammende kvinne med mastitt til å slutte å amme, da plutselig avvenning kan øke risikoen for å utvikle brystabscess [hulrom med verk]. Infeksjon i brystet medfører ikke noen risiko for barnet."

Av samme lærebok fremgår også at amming vanligvis vil kunne gjøre antibiotikabruk unødvendig.

Skrevet

Jeg var ikke klar over at jeg kunne ta ibux når jeg ammer:)!

Skrevet

Prøv å hold deg så varm som mulig, varmt bad eller dusj puppene. Min var å bare vond, så kom det gul gugge ut Før det ble hovent og rødt. Å man føler seg syk, skikkelig syk.

Kontakt lege om du er i tvil. Jeg var uggen på morgen og normal crp, på kvelden hadde crp steget masse og jeg var skikkelig syk.

Anonymous poster hash: 02cd2...942

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...