Gå til innhold

Dere som sparer på BSU

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lenge har dere spart og hvor mye er målet? Hvor mye sparer dere evt. hver mnd?

Etter mange år som student er jeg i fast jobb og har begynt å spare 2000,- i mnd. Føler det kommer til å ta en del år til jeg får nok egenkapital.

Anonymous poster hash: dba4f...a8e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har spart i evigheter føles det som. Fylt BSU hvert år. Har 160 000 pluss noe på en annen sparekonto. Det kommer ikke til å bli bolig på oss på lenge da vi ikke har foreldre eller andre som kan hjelpe. Føles frustrerende å vite. Vi sparer litt over 5000 i mnd, men vi er to så det blir 2500 på hver. Er først det siste året vi har hatt råd til det.

Anonymous poster hash: fe208...483

Skrevet

Jeg har spart i evigheter føles det som. Fylt BSU hvert år. Har 160 000 pluss noe på en annen sparekonto. Det kommer ikke til å bli bolig på oss på lenge da vi ikke har foreldre eller andre som kan hjelpe. Føles frustrerende å vite. Vi sparer litt over 5000 i mnd, men vi er to så det blir 2500 på hver. Er først det siste året vi har hatt råd til det.

Huff, ikke lett det der, jeg har ingen foreldre som kan hjelpe og kommer ikke til å arve noe heller, frustrerende.

Hi

Skrevet

Huff, ikke lett det der, jeg har ingen foreldre som kan hjelpe og kommer ikke til å arve noe heller, frustrerende.

Hi

Helt enig. Skjønner frustrasjonen din godt!

Skrevet

Du vet at noen banker ikke er så streng på kravet om å ha 15% egenkapital sant?

Vi hadde ingenting i egenkapital, og 110 000kr i studielån til sammen, to barnehagebarn og inntekt på 850 000kr året. Vi fikk låne 2 650 000 i banken, nedbetaling over 30 år. I en annen bank fikk vi tilbud om å låne 2,5 mil så jeg ville snakket med banken:)

Anonymous poster hash: b0e1a...a04

Skrevet

Vi har snakket med flere banker og de bare lo av oss. Det var helt uaktuelt å få lån der. Takk for tips likevel :)

Vi får nok bare spare litt mer før vi får kjøpt.

Skrevet

Jeg begynte å svare ganske tidlig, men BSU konto ble ikke opprettet før jeg fikk fast deltidsjobb da jeg var 18 år. Fra da av overførte jeg full pott i desember måned, ellers i året sparte jeg alt som kan spares. Her var det lite shopping og tullekjøp. De dyrebare tiden brukte jeg enten til studie eller full jobb. For målet mitt var å kjøpe meg en leilighet så fort jeg var ferdigutdannet. Sommer 2003 ble jeg ferdigutdannet, og fikk fast jobb like etter. Etter at prøvetiden var unnagjort, begynte jeg å se etter leilighet. Av alderen 24 år, kjøpte jeg 3 roms leilighet alene i Trondheim midt i sentrum. Nå er jeg 34 år, har enda urørt BSU konto som vokser for hverdag som går. Ingen gjeld bortsett fra huslån på 2,5 mill. som jeg har i lag med min kjære. For vi kjøpte et større hus i 2008 som er verdt langt over 6 mill nå. Har to unger, 2 nyere biler ingen studielån eller forbrukslån. At jeg har det så godt som jeg har nå, er verdt alle blodslitte årene da jeg var ung.

Så mitt råd til alle unge folk, spar spar spar så tidlig som mulig. Ikke sløs penger på alt mulig tull, og få dere tidlig deltidsjobb, og prioriter studie og deltidsjobb istedenfor festing og andre pengersluker syssler.

Anonymous poster hash: 17286...01c

Skrevet

Jeg har også spart endel oppigjennom, men virkelig prioritert reise, festing og gøy! Lever bare en gang. Har veldig mye å si om du kommer deg inn på boligmarkedet, noe jeg gjorde da jeg var 20 år og student. Siden har jeg kjøpt og solgt leiligheter med veldig god fortjeneste hver gang. Pusset opp mye selv. Har i dag hus, hytte og bil og ca bare 20% av verdiene i lån. Og en uberørt bsu konto, har ca 160 000. Har fast trekk på 1000 kr mnd, og fyller på resten i desember. Har også bsu 2, sparer det samme der.

Anonymous poster hash: 42724...b70

Skrevet

Bolig- og jobbmarkedet var annerledes for 10 år siden.

Vi sparer så mye vi kan. Kun vært på en ferie i løpet av fire år. Drikker ikke, fester ikke. Vi skal likevel bo, ha mat, strøm, internett til skole, pensumbøker, komme oss til og fra jobb, forsikringer osv.

Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal få spart mer da det rett og slett ikke er mulig å få tak i en ekstra jobb og vi har utgifter for å overleve.

Skrevet

Jeg begynte å svare ganske tidlig, men BSU konto ble ikke opprettet før jeg fikk fast deltidsjobb da jeg var 18 år. Fra da av overførte jeg full pott i desember måned, ellers i året sparte jeg alt som kan spares. Her var det lite shopping og tullekjøp. De dyrebare tiden brukte jeg enten til studie eller full jobb. For målet mitt var å kjøpe meg en leilighet så fort jeg var ferdigutdannet. Sommer 2003 ble jeg ferdigutdannet, og fikk fast jobb like etter. Etter at prøvetiden var unnagjort, begynte jeg å se etter leilighet. Av alderen 24 år, kjøpte jeg 3 roms leilighet alene i Trondheim midt i sentrum. Nå er jeg 34 år, har enda urørt BSU konto som vokser for hverdag som går. Ingen gjeld bortsett fra huslån på 2,5 mill. som jeg har i lag med min kjære. For vi kjøpte et større hus i 2008 som er verdt langt over 6 mill nå. Har to unger, 2 nyere biler ingen studielån eller forbrukslån. At jeg har det så godt som jeg har nå, er verdt alle blodslitte årene da jeg var ung.

Så mitt råd til alle unge folk, spar spar spar så tidlig som mulig. Ikke sløs penger på alt mulig tull, og få dere tidlig deltidsjobb, og prioriter studie og deltidsjobb istedenfor festing og andre pengersluker syssler.

kan jeg spørre hva du utdannet seg som? Virker som om du tjente veldig godt med penger rett etter endt utdannelse.. 

Anonymous poster hash: 7fcc0...cfd

Skrevet

Har 120.000 på bsu og 65.000 på bsu 2. Målet er 300.000 totalt på begge to, men litt vanskelig ettersom jeg er i den fasen hvor jeg får barn og er i svangerskapspermisjon nå, går ned mye i lønn da. + ikke mange år igjen å spare. Men har kjøpt hus for 3 år siden, så blir bare brukt til nedbetaling av lånet uansett. Vi var heldige og fikk 100% finansiering på første bolig, verdistigningen ble derfor brukt som egenkapital til å kjøpe huset og slapp derfor å bruke bsu ved kjøp av bolig.

Anonymous poster hash: 3cef2...1c2

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Sparer bare 500 i mnd, men trenger det ikke til noe annet enn å bare ha det der

Skrevet

Jeg begynte å svare ganske tidlig, men BSU konto ble ikke opprettet før jeg fikk fast deltidsjobb da jeg var 18 år. Fra da av overførte jeg full pott i desember måned, ellers i året sparte jeg alt som kan spares. Her var det lite shopping og tullekjøp. De dyrebare tiden brukte jeg enten til studie eller full jobb. For målet mitt var å kjøpe meg en leilighet så fort jeg var ferdigutdannet. Sommer 2003 ble jeg ferdigutdannet, og fikk fast jobb like etter. Etter at prøvetiden var unnagjort, begynte jeg å se etter leilighet. Av alderen 24 år, kjøpte jeg 3 roms leilighet alene i Trondheim midt i sentrum. Nå er jeg 34 år, har enda urørt BSU konto som vokser for hverdag som går. Ingen gjeld bortsett fra huslån på 2,5 mill. som jeg har i lag med min kjære. For vi kjøpte et større hus i 2008 som er verdt langt over 6 mill nå. Har to unger, 2 nyere biler ingen studielån eller forbrukslån. At jeg har det så godt som jeg har nå, er verdt alle blodslitte årene da jeg var ung.Så mitt råd til alle unge folk, spar spar spar så tidlig som mulig. Ikke sløs penger på alt mulig tull, og få dere tidlig deltidsjobb, og prioriter studie og deltidsjobb istedenfor festing og andre pengersluker syssler.Anonymous poster hash: 17286...01c

kan jeg spørre hva du utdannet seg som? Virker som om du tjente veldig godt med penger rett etter endt utdannelse..  Anonymous poster hash: 7fcc0...cfd

Jeg var utdannet som siv. ingeniør innenfor datateknikk, og begynnelønne den tida var ikke høy siden man hadde null arbeidserfaring samtidig som det var nedgangstider i arbeidsmarkedet da :( Og heldigvis hadde jeg gode karakter, dokumentasjon på at jeg begynte å jobbe tidlig samt svært gode referanser, fikk jeg endelig napp etter utrolig mange avvisning. Begynnerlønnen som jeg fikk tilbud i 2004 var på 360 000kr. Utrolig lite, men jeg beit i det sure eple, og valgte å takke ja til det for å opparbeide meg relevante erfaringer. Så får jeg heller søke bort etter hvert.

Og den 3 romsleiligheten som jeg kjøpte ved Solsiden i Trondheim, fikk jeg til rundt 1,7 mill, og da hadde jeg et eget kapital på 300 000, så banken var villig å låne meg resten.

Skrevet

Jeg begynte å svare ganske tidlig, men BSU konto ble ikke opprettet før jeg fikk fast deltidsjobb da jeg var 18 år. Fra da av overførte jeg full pott i desember måned, ellers i året sparte jeg alt som kan spares. Her var det lite shopping og tullekjøp. De dyrebare tiden brukte jeg enten til studie eller full jobb. For målet mitt var å kjøpe meg en leilighet så fort jeg var ferdigutdannet. Sommer 2003 ble jeg ferdigutdannet, og fikk fast jobb like etter. Etter at prøvetiden var unnagjort, begynte jeg å se etter leilighet. Av alderen 24 år, kjøpte jeg 3 roms leilighet alene i Trondheim midt i sentrum. Nå er jeg 34 år, har enda urørt BSU konto som vokser for hverdag som går. Ingen gjeld bortsett fra huslån på 2,5 mill. som jeg har i lag med min kjære. For vi kjøpte et større hus i 2008 som er verdt langt over 6 mill nå. Har to unger, 2 nyere biler ingen studielån eller forbrukslån. At jeg har det så godt som jeg har nå, er verdt alle blodslitte årene da jeg var ung.Så mitt råd til alle unge folk, spar spar spar så tidlig som mulig. Ikke sløs penger på alt mulig tull, og få dere tidlig deltidsjobb, og prioriter studie og deltidsjobb istedenfor festing og andre pengersluker syssler.Anonymous poster hash: 17286...01c

kan jeg spørre hva du utdannet seg som? Virker som om du tjente veldig godt med penger rett etter endt utdannelse..  Anonymous poster hash: 7fcc0...cfd

Jeg var utdannet som siv. ingeniør innenfor datateknikk, og begynnelønne den tida var ikke høy siden man hadde null arbeidserfaring samtidig som det var nedgangstider i arbeidsmarkedet da :( Og heldigvis hadde jeg gode karakter, dokumentasjon på at jeg begynte å jobbe tidlig samt svært gode referanser, fikk jeg endelig napp etter utrolig mange avvisning. Begynnerlønnen som jeg fikk tilbud i 2004 var på 360 000kr. Utrolig lite, men jeg beit i det sure eple, og valgte å takke ja til det for å opparbeide meg relevante erfaringer. Så får jeg heller søke bort etter hvert.

Og den 3 romsleiligheten som jeg kjøpte ved Solsiden i Trondheim, fikk jeg til rundt 1,7 mill, og da hadde jeg et eget kapital på 300 000, så banken var villig å låne meg resten.

360 000 utruleg lite i for 10 år sidan:) Haha, eg har master og tener 420000 i dag:)

Anonymous poster hash: f8e51...22e

Skrevet

Jeg var utdannet som siv. ingeniør innenfor datateknikk, og begynnelønne den tida var ikke høy siden man hadde null arbeidserfaring samtidig som det var nedgangstider i arbeidsmarkedet da :( Og heldigvis hadde jeg gode karakter, dokumentasjon på at jeg begynte å jobbe tidlig samt svært gode referanser, fikk jeg endelig napp etter utrolig mange avvisning. Begynnerlønnen som jeg fikk tilbud i 2004 var på 360 000kr. Utrolig lite, men jeg beit i det sure eple, og valgte å takke ja til det for å opparbeide meg relevante erfaringer. Så får jeg heller søke bort etter hvert.Og den 3 romsleiligheten som jeg kjøpte ved Solsiden i Trondheim, fikk jeg til rundt 1,7 mill, og da hadde jeg et eget kapital på 300 000, så banken var villig å låne meg resten.Anonymous poster hash: 17286...01c

360 000 utruleg lite i for 10 år sidan:) Haha, eg har master og tener 420000 i dag:) Anonymous poster hash: f8e51...22e

I know, men som jeg skrev lenger opp, så beit jeg i det sure eple å få dårlig betalt jobb enn å være arbeidsledig. Dessuten er det mye lettere å søke seg bort med flere års relevant erfaring enn nada. Jeg byttet forøvrig jobb 2 år etter og hoppet opp til 500 000 ;)

Skrevet

Tror du misforsto. 360' var ikke utrolig lite for ti år siden. Det var vel heller veldig bra. Anni over her har 420' NÅ, etter master.

Skrevet

Tror du misforsto. 360' var ikke utrolig lite for ti år siden. Det var vel heller veldig bra. Anni over her har 420' NÅ, etter master.

Jo, det er utrolig lite selv om det er snakk om for ti år siden. Jeg var tross alt utdannet i datateknikk og siv.ing i tillegg. Flere som jeg kjente med som ikke fikk seg relevant jobb, og jobbet som kundekonsulent, forsikringsrådgiver ol. tjente nesten like mye som meg. Enda var hadde de bare 3 årig utdannelse.

Om jeg ikke hadde byttet jobb etter 2 år, og fortsatt og jobbet på samme arbeidsplass i 10 år så hadde jeg sikkert hatt maksimum 480 000kr i årslønn nå. Og det er jo ikke mye.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...