Anonym bruker Skrevet 11. november 2014 #1 Skrevet 11. november 2014 Kjenner jeg blir frustrert av å høre på enkelte, må være litt av en tålmodighetsprøve for dere. Så har noen som ikke er i jobb i nær omgangskrets. Kjenner jeg ikke har tålmodigheten til å høre på all klagingen. Nav har innvilget aap og skole for henne, han er sykemeldt. Ting tar tid med nav, men dette står like mye på hans konflikt med tidligere arbeidsplass. Så er det denne klagingen. Nav er jo helt ubrukelig, det tross en har fått invilget omskolering. I tillegg kan det ikke være særlig enkelt for nav å finne noe som egner seg. Når du ikke har annet enn videregående som bakgrunn begrenser jo mulighetene seg, det er ikke nav sin skyld at arbeidsmarkedet er slik. Når du ikke kan jobbe kveld, turnus, ikke med eldre for det er ikke noe givende, ikke med barn for det er for slitsomt. Ikke kontor for det er ikke nok sosial kontakt. Arbeidstid må være dagtid, men fleksibel. Høres ut som nav skal trylle frem en jobb som ikke finnes, hvis ikke er de udugelige. Jeg hadde blitt gal av å jobbe sånn. Så mye krav, negativ holdning og ikke minst vanskelig. Forstår ikke hvordan dere klarer når dere kommer over folk som dette. Jeg holder bare kjeft, har sagt en gang at jeg synes man skal ta det man får og være glad for å ha en jobb, da fikk jeg så ørene flagret i flere dager etterpå, så nå later jeg bare som jeg ikke hører. Men dere må jo forholde dere til slike urimeligheter. Må jo være veldig utfordrende. Anonymous poster hash: 2ec25...f28
Anonym bruker Skrevet 11. november 2014 #2 Skrevet 11. november 2014 Det er en av grunnene til at jeg ikke jobber i NAV lengre. I tillegg til alt for stor arbeidsbyrde. Anonymous poster hash: a60e6...49e
Anonym bruker Skrevet 11. november 2014 #3 Skrevet 11. november 2014 Det er en av grunnene til at jeg ikke jobber i NAV lengre. I tillegg til alt for stor arbeidsbyrde. Anonymous poster hash: a60e6...49e Så et sted at det var svært høy andel sykemeldte. Da skjønner jeg godt at arbeidsbelastningen er stor. Anonymous poster hash: 2ec25...f28
Anonym bruker Skrevet 11. november 2014 #4 Skrevet 11. november 2014 Min venninne fra Thailand ble nektet dagpenger fordi NAV tilbød henne TO 50% vaskejobber (dama er utdannet sykepleier med spesialisering) som ligger 3 timer unna hennes hjem. Hun har to små barn på 1 og 4 år, og hvis hun måtte takke ja til jobben så ville det innebære at hun var nødt til å flytte fra mannen sin og ta barna med seg, eller gi ham hovedomsorgen. Ingen pendler 6 timer hver veg eller ukependler for en vaskejobb på 50% som gir inntjening netto på ca 12 000 i måneden. Men neida, hun tok ikke jobbene og mistet dagpenger. Heldigvis fant hun sykepleierjobb i hjembygda en måned etter avslaget, men hun er glad for at hun er ferdig med NAV. Har selv opplevd arrogant holdning fra NAV, selv om jeg aldri har mottatt annet enn litt kontantstøtte for barn nr 1 og barnetrygd. Da jeg var alene med 2 barn mottok jeg kun utvidet barnetrygd og dekning av barnehage, ingen OS, bostøtte osv. Ble beskyld for å lyve til NAV, selv om de har fått skriftlig beskjed TRE ganger om at første barnet begynte i barnehage, likevel utbetalte de kontantstøtte måneden etter. Jeg gjorde dem oppmerksom på det, og fikk beskjed at siden jeg sa fra 3 ganger kunne jeg beholde pengene da det ikke var min feil. Uka etterpå fikk jeg regning i posten, etterfulgt av en telefon om at det ikke var så pent å lyve til NAV, siden de ikke har hørt noe om at guttungen begynte i barnehage. Det samme NAV lot være å betale ordinær barnetrygd til meg etter at jeg fikk positivt vedtak i posten, men når det ble oppdaget fikk jeg verken renter, unnskyldning eller noe. Måtte enda vente i 2 måneder før de gadd å etterbetale pengene de skyldte meg fra året før. Så nei, dessverre har jeg ingenting til overs for mitt NAV-kontor. Har ikke gått arbeidsledig en eneste dag siden jeg fylte 20 og har kun vært sykmeldt ca 1 til 1,5 uke i hvert svangerskap. Anonymous poster hash: 8c741...46e
Anonym bruker Skrevet 11. november 2014 #5 Skrevet 11. november 2014 Min venninne fra Thailand ble nektet dagpenger fordi NAV tilbød henne TO 50% vaskejobber (dama er utdannet sykepleier med spesialisering) som ligger 3 timer unna hennes hjem. Hun har to små barn på 1 og 4 år, og hvis hun måtte takke ja til jobben så ville det innebære at hun var nødt til å flytte fra mannen sin og ta barna med seg, eller gi ham hovedomsorgen. Ingen pendler 6 timer hver veg eller ukependler for en vaskejobb på 50% som gir inntjening netto på ca 12 000 i måneden. Men neida, hun tok ikke jobbene og mistet dagpenger. Heldigvis fant hun sykepleierjobb i hjembygda en måned etter avslaget, men hun er glad for at hun er ferdig med NAV. Har selv opplevd arrogant holdning fra NAV, selv om jeg aldri har mottatt annet enn litt kontantstøtte for barn nr 1 og barnetrygd. Da jeg var alene med 2 barn mottok jeg kun utvidet barnetrygd og dekning av barnehage, ingen OS, bostøtte osv. Ble beskyld for å lyve til NAV, selv om de har fått skriftlig beskjed TRE ganger om at første barnet begynte i barnehage, likevel utbetalte de kontantstøtte måneden etter. Jeg gjorde dem oppmerksom på det, og fikk beskjed at siden jeg sa fra 3 ganger kunne jeg beholde pengene da det ikke var min feil. Uka etterpå fikk jeg regning i posten, etterfulgt av en telefon om at det ikke var så pent å lyve til NAV, siden de ikke har hørt noe om at guttungen begynte i barnehage. Det samme NAV lot være å betale ordinær barnetrygd til meg etter at jeg fikk positivt vedtak i posten, men når det ble oppdaget fikk jeg verken renter, unnskyldning eller noe. Måtte enda vente i 2 måneder før de gadd å etterbetale pengene de skyldte meg fra året før. Så nei, dessverre har jeg ingenting til overs for mitt NAV-kontor. Har ikke gått arbeidsledig en eneste dag siden jeg fylte 20 og har kun vært sykmeldt ca 1 til 1,5 uke i hvert svangerskap. Anonymous poster hash: 8c741...46e Det er ikke noe tvil om at enkelte saksbehandlere ikke har noe der å gjøre overhodet. Systemet de benytter er svært uoversiktlig og tungvint. Mange mangler tilgang på opplysninger som er relevant for saken. Er en del i kontakt med nav pga jobben min. Men så ser man jo som dette, ett hyggelig innlegg myntet på navansatte, det fikk de ikke. Da kommer alle de dårlige sakene med en gang og alle som jobber der stemples på vegne av en dårlig saksbehandler. Tror de fleste med litt stolthet i seg finner seg en annen jobb. Og vi ender med kun inkompetente saksbehandlere med skyhøyt fravær pga alle de dyktige rømmer fordi de kun mottar dritt uavhengig egen innsats. Anonymous poster hash: 2ec25...f28
Anonym bruker Skrevet 11. november 2014 #6 Skrevet 11. november 2014 Enig! NAV får for mye ufortjent pepper Anonymous poster hash: 31f5b...201
Anonym bruker Skrevet 11. november 2014 #7 Skrevet 11. november 2014 Det finnes flinke og mindre flinke mennesker i nav. Møtte ei fantastisk dame som hjalp meg på dagen. Så senere tok det 6 måneder før en annen dame skulle ringe tilbake. Da ringte jeg og la igjen beskjeder tre ganger i uken. Papirer ble rotet bort og ingen ting skjedde. Da jeg først tok kontakt med sjefen på det lokale kontoret så kom pengene dagen etterpå, men 6 måneder forseint. Så det kommer helt annpå om du møter en menneskelig saksbehandler eller en papir flytter. Anonymous poster hash: 5eaa2...c8c
Anonym bruker Skrevet 11. november 2014 #8 Skrevet 11. november 2014 Jeg har (dessverre) endt opp i en situasjon der jeg må forholde meg til NAV i en periode. Noen av menneskene jeg har truffet på er kjempehyggelige og flinke, men de slutter jo etter hvert og begynner å andre jobber. Det er de dumme/irriterende NAV-ansatte som blir igjen. Anonymous poster hash: 80c86...f07
Anonym bruker Skrevet 11. november 2014 #9 Skrevet 11. november 2014 Det som gjør at det er givende å jobbe i NAV er alle menneskene. Alle de som er engasjerte i sin egen vei tilbake til arbeidslivet, alle de som setter pris på at vi har et sikkerhetsnett som trår til når man har havnet i en vanskelig økonomisk situasjon, alle de som kommer seg videre, alle møtene med mennesker av alle slag, og til og med "kranglefantene". Heldigvis er det ikke så mange av dem, det er bare det at de er vedig flinke til å synes, veldig flinke til å fortelle sin historie, og veldig flinke til å utelate deler av den. Det er jo ingen som gidder å gå inn på en nettdebatt og skrive "vi fikk barnetrygden som vi skulle denne måneden" , og ingen aviser skriver en artikkel om "da meldekortet var sendt, så sto pengene på konto to dager etter". Da er det mye mer schwung over det å skrive "...så tok de fra meg dagpengene uten grunn!", selv om vi som ser det fra andre siden vet at om vedkommende hadde levert meldekort, møtt på kurs eller kommet på møtet, så hadde alt gått greit. Anonymous poster hash: ee852...8ef
Anonym bruker Skrevet 11. november 2014 #10 Skrevet 11. november 2014 Jeg ble veldig syk for 6 år siden og har vært innunder nav siden. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg bare har møtt på fantastiske mennesker der, de har vært så hjelpsomme, empatiske og effektive. De har virkelig gjort sitt beste for å hjelpe hele veien. De siste 3-4 årene har jeg jobbet gradert i forskjellige prosenter og prøvd meg frem, hatt mange forskjellige typer behandling osv og hele tiden har nav støttet og støttet. Jeg har hatt 3 forskjellige saksbehandlere, for som det allerede er nevnt i tråden her blir de gode borte. De blir sykemeldt eller finner seg andre jobber. Jeg har vært like nervøs for hvordan neste saksbehandler blir hver gang en har blitt borte, men jeg har blitt så positivt overrasket hver gang. Når ting fungerer som de skal så har vi et fantastisk sikkerhetsnett her i Norge, og det er så synd at slike kravstore og selvsentrerte mennesker som det HI forteller om skal ødelegge det. For fakta er at det er snyltere og vil-ha-vil-ha-uten-å-gi menneskene som nå ødelegger for vårt trygdesysten så det er nødt til å forandres. Anonymous poster hash: 54531...1b1
Anonym bruker Skrevet 11. november 2014 #11 Skrevet 11. november 2014 Jeg ble veldig syk for 6 år siden og har vært innunder nav siden. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg bare har møtt på fantastiske mennesker der, de har vært så hjelpsomme, empatiske og effektive. De har virkelig gjort sitt beste for å hjelpe hele veien. De siste 3-4 årene har jeg jobbet gradert i forskjellige prosenter og prøvd meg frem, hatt mange forskjellige typer behandling osv og hele tiden har nav støttet og støttet. Jeg har hatt 3 forskjellige saksbehandlere, for som det allerede er nevnt i tråden her blir de gode borte. De blir sykemeldt eller finner seg andre jobber. Jeg har vært like nervøs for hvordan neste saksbehandler blir hver gang en har blitt borte, men jeg har blitt så positivt overrasket hver gang. Når ting fungerer som de skal så har vi et fantastisk sikkerhetsnett her i Norge, og det er så synd at slike kravstore og selvsentrerte mennesker som det HI forteller om skal ødelegge det. For fakta er at det er snyltere og vil-ha-vil-ha-uten-å-gi menneskene som nå ødelegger for vårt trygdesysten så det er nødt til å forandres. Anonymous poster hash: 54531...1b1 Så heldig du er som har fått et slikt møte med nav! Jeg er en av de som har hatt stikk motsatt møte med nav. Feilinformasjon både pga. manglende kunnskaper hos de som uttaler seg og bevisst feilinformasjon (ja, de har til og med innrømmet at det var bevisst!), maktmisbruk, bortroting av legeerklæringer an mass (et eller annet sted ligger det mange legeerklæringer om meg og min situasjon og flyter, nav har ikke kontroll på dem og aner ikke hvor de har gjort av dem... gir ikke akkurat tillit når man vet hvor slomsete de er med sensitive opplysninger) osv. osv. osv. Siste to årene har jeg vært borti en eller to som har vært ok å forholde seg til, men disse blir umiddelbart byttet til andre stillinger eller sykemeldt. Nå snakker de om at jeg skal uføretrygde meg, noe jeg ikke er interessert i og som jeg egentlig ikke kvalifiserer til (!). Men jeg lurer på å ta imot rett og slett for å få slippe å forholde meg til dem inntil jeg blir frisk nok til å begynne å jobbe igjen. At nav ikke er et enkelt system å jobbe i, det kan jeg godt forstå. Det er et system som er blitt for stort, som fungerte bedre før reformen. Og det er for lite ansvarliggjøring - selv om de ansatte hevder det motsatte og omtrent jobber seg ihjel med å dokumentere alle krav internt for div. statistikker og lignende. Anonymous poster hash: 9938e...049
Anonym bruker Skrevet 11. november 2014 #12 Skrevet 11. november 2014 Har ei venninne som jobber i NAV, og it fra historiene hun forteller så er det jaggu mange idioter de må forholde seg til også! Fatter ikke at de holder ut, selv hadde jeg sikkert fått sparken på dagen. Anonymous poster hash: 55594...9a0
Anonym bruker Skrevet 11. november 2014 #13 Skrevet 11. november 2014 Kjenner jeg blir frustrert av å høre på enkelte, må være litt av en tålmodighetsprøve for dere. Så har noen som ikke er i jobb i nær omgangskrets. Kjenner jeg ikke har tålmodigheten til å høre på all klagingen. Nav har innvilget aap og skole for henne, han er sykemeldt. Ting tar tid med nav, men dette står like mye på hans konflikt med tidligere arbeidsplass. Så er det denne klagingen. Nav er jo helt ubrukelig, det tross en har fått invilget omskolering. I tillegg kan det ikke være særlig enkelt for nav å finne noe som egner seg. Når du ikke har annet enn videregående som bakgrunn begrenser jo mulighetene seg, det er ikke nav sin skyld at arbeidsmarkedet er slik. Når du ikke kan jobbe kveld, turnus, ikke med eldre for det er ikke noe givende, ikke med barn for det er for slitsomt. Ikke kontor for det er ikke nok sosial kontakt. Arbeidstid må være dagtid, men fleksibel. Høres ut som nav skal trylle frem en jobb som ikke finnes, hvis ikke er de udugelige. Jeg hadde blitt gal av å jobbe sånn. Så mye krav, negativ holdning og ikke minst vanskelig. Forstår ikke hvordan dere klarer når dere kommer over folk som dette. Jeg holder bare kjeft, har sagt en gang at jeg synes man skal ta det man får og være glad for å ha en jobb, da fikk jeg så ørene flagret i flere dager etterpå, så nå later jeg bare som jeg ikke hører. Men dere må jo forholde dere til slike urimeligheter. Må jo være veldig utfordrende. Anonymous poster hash: 2ec25...f28 Jeg jobber i NAV og realiteten er at det er slike kranglefanter det flommer over av. Jeg blir gal av å høre på hva folk IKKE vil, jobber ræva av meg for å få de til å heller fokusere på hva de vil, kan og ønsker, men det er jo totalt uinteressant for de! De fleste NAV-brukere er såvidt innom i et par tre uker før de får ny jobb, vi ser aldri noe til de, men de som ikke klarer å skaffe seg jobb er sjokkerende ofte av denne sorten som du beskriver. Dere skulle bare ha ant hvor mye sprøtt vi hører og opplever, ikke i mine villeste fantasier hadde jeg funnet diktet opp 1% av galskapen jeg opplever. Det er ikke så lett å jobbe med å hjelpe mennesker når det er langt mellom de menneskene som vil hjelpes. Anonymous poster hash: 2399d...7da
Anonym bruker Skrevet 11. november 2014 #14 Skrevet 11. november 2014 Jeg har også Vært nødt å være under Navs vinger i noen år. Jeg har fått støtte og hjelp hele veien. Men jeg har heller ikke krevd noe. Jeg har Vært hjemme og undersøkt Før jeg går til møte med dem. Da viser jeg at jeg er aktiv i selve prosessen. Jeg forventer ikke at de skal stå på pinne for meg. Jeg har til nå hatt 4 saksbehandlere så jeg har sett fler enn 1. Hilsen en som roser NAV! Anonymous poster hash: 55362...43c
Anonym bruker Skrevet 11. november 2014 #15 Skrevet 11. november 2014 Kjenner jeg blir frustrert av å høre på enkelte, må være litt av en tålmodighetsprøve for dere. Så har noen som ikke er i jobb i nær omgangskrets. Kjenner jeg ikke har tålmodigheten til å høre på all klagingen. Nav har innvilget aap og skole for henne, han er sykemeldt. Ting tar tid med nav, men dette står like mye på hans konflikt med tidligere arbeidsplass. Så er det denne klagingen. Nav er jo helt ubrukelig, det tross en har fått invilget omskolering. I tillegg kan det ikke være særlig enkelt for nav å finne noe som egner seg. Når du ikke har annet enn videregående som bakgrunn begrenser jo mulighetene seg, det er ikke nav sin skyld at arbeidsmarkedet er slik. Når du ikke kan jobbe kveld, turnus, ikke med eldre for det er ikke noe givende, ikke med barn for det er for slitsomt. Ikke kontor for det er ikke nok sosial kontakt. Arbeidstid må være dagtid, men fleksibel. Høres ut som nav skal trylle frem en jobb som ikke finnes, hvis ikke er de udugelige. Jeg hadde blitt gal av å jobbe sånn. Så mye krav, negativ holdning og ikke minst vanskelig. Forstår ikke hvordan dere klarer når dere kommer over folk som dette. Jeg holder bare kjeft, har sagt en gang at jeg synes man skal ta det man får og være glad for å ha en jobb, da fikk jeg så ørene flagret i flere dager etterpå, så nå later jeg bare som jeg ikke hører. Men dere må jo forholde dere til slike urimeligheter. Må jo være veldig utfordrende. Anonymous poster hash: 2ec25...f28 Jeg jobber i NAV og realiteten er at det er slike kranglefanter det flommer over av. Jeg blir gal av å høre på hva folk IKKE vil, jobber ræva av meg for å få de til å heller fokusere på hva de vil, kan og ønsker, men det er jo totalt uinteressant for de! De fleste NAV-brukere er såvidt innom i et par tre uker før de får ny jobb, vi ser aldri noe til de, men de som ikke klarer å skaffe seg jobb er sjokkerende ofte av denne sorten som du beskriver. Dere skulle bare ha ant hvor mye sprøtt vi hører og opplever, ikke i mine villeste fantasier hadde jeg funnet diktet opp 1% av galskapen jeg opplever. Det er ikke så lett å jobbe med å hjelpe mennesker når det er langt mellom de menneskene som vil hjelpes. Anonymous poster hash: 2399d...7da For enkelte virker det som om jobb skal føles som en hobby, hvis ikke vil de ikke ha jobben. Blir helt matt. Kjenner det provoserer når en selv ville tatt en hvilken som helst jobb om det var nødvendig. Anonymous poster hash: 2ec25...f28
Anonym bruker Skrevet 11. november 2014 #16 Skrevet 11. november 2014 Kjenner jeg blir frustrert av å høre på enkelte, må være litt av en tålmodighetsprøve for dere. Så har noen som ikke er i jobb i nær omgangskrets. Kjenner jeg ikke har tålmodigheten til å høre på all klagingen. Nav har innvilget aap og skole for henne, han er sykemeldt. Ting tar tid med nav, men dette står like mye på hans konflikt med tidligere arbeidsplass. Så er det denne klagingen. Nav er jo helt ubrukelig, det tross en har fått invilget omskolering. I tillegg kan det ikke være særlig enkelt for nav å finne noe som egner seg. Når du ikke har annet enn videregående som bakgrunn begrenser jo mulighetene seg, det er ikke nav sin skyld at arbeidsmarkedet er slik. Når du ikke kan jobbe kveld, turnus, ikke med eldre for det er ikke noe givende, ikke med barn for det er for slitsomt. Ikke kontor for det er ikke nok sosial kontakt. Arbeidstid må være dagtid, men fleksibel. Høres ut som nav skal trylle frem en jobb som ikke finnes, hvis ikke er de udugelige. Jeg hadde blitt gal av å jobbe sånn. Så mye krav, negativ holdning og ikke minst vanskelig. Forstår ikke hvordan dere klarer når dere kommer over folk som dette. Jeg holder bare kjeft, har sagt en gang at jeg synes man skal ta det man får og være glad for å ha en jobb, da fikk jeg så ørene flagret i flere dager etterpå, så nå later jeg bare som jeg ikke hører. Men dere må jo forholde dere til slike urimeligheter. Må jo være veldig utfordrende. Anonymous poster hash: 2ec25...f28 Jeg jobber i NAV og realiteten er at det er slike kranglefanter det flommer over av. Jeg blir gal av å høre på hva folk IKKE vil, jobber ræva av meg for å få de til å heller fokusere på hva de vil, kan og ønsker, men det er jo totalt uinteressant for de! De fleste NAV-brukere er såvidt innom i et par tre uker før de får ny jobb, vi ser aldri noe til de, men de som ikke klarer å skaffe seg jobb er sjokkerende ofte av denne sorten som du beskriver. Dere skulle bare ha ant hvor mye sprøtt vi hører og opplever, ikke i mine villeste fantasier hadde jeg funnet diktet opp 1% av galskapen jeg opplever. Det er ikke så lett å jobbe med å hjelpe mennesker når det er langt mellom de menneskene som vil hjelpes. Anonymous poster hash: 2399d...7da Jeg jobber også i NAV, det er desverre alt for mange saksbehandlere som deg. Det er en vanvittig negativ holdning til brukerene våre. Om hvor høye stønader de får for å ikke gjøre noen ting, om hvor mange det er som bare ikke vil jobbe, om hvordan legene ikke forstår den helsemessige gevinsten av å være i aktivitet. Det er gjennomgående svak kunnskap om sykdommer, og at sykdommer er ulike mellom de ulike pasienten. En prolaps er ikke bare en prolaps, og at om en MS pasient kan jobbe, så kan ikke nødvendigvis den andre det. En annen som ofte går igjen er dette med hva folk at greidd opp til nå, når fokuset jo må være hva folk skal greie fra nå og videre. Jeg hater denne anti naving holdningen som breer seg i organisasjonen. NAV sitter på en del virkemiddel, og det er mange som pga sykdom, skade eller lyte fra tid til annen trenger våre tjenester, Vi er ikke alle sånn, men det er en ukultur som råder blandt mange om at vi må forsøke å gjøre ting litt vanskeilgere for folk. I stedet for å tenke at vår plikt faktisk er å gjøre livet litt lettere for folk. Anonymous poster hash: 22bed...80f
Anonym bruker Skrevet 11. november 2014 #17 Skrevet 11. november 2014 Jeg jobber også i NAV, det er desverre alt for mange saksbehandlere som deg. Det er en vanvittig negativ holdning til brukerene våre. Om hvor høye stønader de får for å ikke gjøre noen ting, om hvor mange det er som bare ikke vil jobbe, om hvordan legene ikke forstår den helsemessige gevinsten av å være i aktivitet. Det er gjennomgående svak kunnskap om sykdommer, og at sykdommer er ulike mellom de ulike pasienten. En prolaps er ikke bare en prolaps, og at om en MS pasient kan jobbe, så kan ikke nødvendigvis den andre det. En annen som ofte går igjen er dette med hva folk at greidd opp til nå, når fokuset jo må være hva folk skal greie fra nå og videre. Jeg hater denne anti naving holdningen som breer seg i organisasjonen. NAV sitter på en del virkemiddel, og det er mange som pga sykdom, skade eller lyte fra tid til annen trenger våre tjenester, Vi er ikke alle sånn, men det er en ukultur som råder blandt mange om at vi må forsøke å gjøre ting litt vanskeilgere for folk. I stedet for å tenke at vår plikt faktisk er å gjøre livet litt lettere for folk. Anonymous poster hash: 22bed...80f Takk og pris for at det finnes slike som deg også i systemet! Jeg har dessverre opplevd altfor mye slike holdninger som du beskriver. Jeg vil ikke ha problemer med å finne meg jobb bare jeg blir frisk igjen, jeg elsker jobben min, kan mer eller mindre gjøre den overalt og ikke nødvendigvis være avhengig av andre for å kunne utøve den. Det eneste jeg trenger er hjelp nå mens jeg er så syk til at jeg ikke kan jobbe, og det er det altfor mange sakbehandlere i nav som tydeligvis ikke mener jeg bør få. Derfor er det godt å se at det finnes slike som deg, annie8f0, i systemet også Det de andre ikke forstår er at ikke bare ødelegger de for brukerne, men også for systemet og sin egen arbeidsplass - for ikke å snakke om det samfunnsøkonomiske. Anonymous poster hash: 9938e...049
Anonym bruker Skrevet 11. november 2014 #18 Skrevet 11. november 2014 Kjenner jeg blir frustrert av å høre på enkelte, må være litt av en tålmodighetsprøve for dere. Så har noen som ikke er i jobb i nær omgangskrets. Kjenner jeg ikke har tålmodigheten til å høre på all klagingen. Nav har innvilget aap og skole for henne, han er sykemeldt. Ting tar tid med nav, men dette står like mye på hans konflikt med tidligere arbeidsplass. Så er det denne klagingen. Nav er jo helt ubrukelig, det tross en har fått invilget omskolering. I tillegg kan det ikke være særlig enkelt for nav å finne noe som egner seg. Når du ikke har annet enn videregående som bakgrunn begrenser jo mulighetene seg, det er ikke nav sin skyld at arbeidsmarkedet er slik. Når du ikke kan jobbe kveld, turnus, ikke med eldre for det er ikke noe givende, ikke med barn for det er for slitsomt. Ikke kontor for det er ikke nok sosial kontakt. Arbeidstid må være dagtid, men fleksibel. Høres ut som nav skal trylle frem en jobb som ikke finnes, hvis ikke er de udugelige. Jeg hadde blitt gal av å jobbe sånn. Så mye krav, negativ holdning og ikke minst vanskelig. Forstår ikke hvordan dere klarer når dere kommer over folk som dette. Jeg holder bare kjeft, har sagt en gang at jeg synes man skal ta det man får og være glad for å ha en jobb, da fikk jeg så ørene flagret i flere dager etterpå, så nå later jeg bare som jeg ikke hører. Men dere må jo forholde dere til slike urimeligheter. Må jo være veldig utfordrende. Anonymous poster hash: 2ec25...f28 Jeg jobber i NAV og realiteten er at det er slike kranglefanter det flommer over av. Jeg blir gal av å høre på hva folk IKKE vil, jobber ræva av meg for å få de til å heller fokusere på hva de vil, kan og ønsker, men det er jo totalt uinteressant for de! De fleste NAV-brukere er såvidt innom i et par tre uker før de får ny jobb, vi ser aldri noe til de, men de som ikke klarer å skaffe seg jobb er sjokkerende ofte av denne sorten som du beskriver. Dere skulle bare ha ant hvor mye sprøtt vi hører og opplever, ikke i mine villeste fantasier hadde jeg funnet diktet opp 1% av galskapen jeg opplever. Det er ikke så lett å jobbe med å hjelpe mennesker når det er langt mellom de menneskene som vil hjelpes. Anonymous poster hash: 2399d...7da Jeg jobber også i NAV, det er desverre alt for mange saksbehandlere som deg. Det er en vanvittig negativ holdning til brukerene våre. Om hvor høye stønader de får for å ikke gjøre noen ting, om hvor mange det er som bare ikke vil jobbe, om hvordan legene ikke forstår den helsemessige gevinsten av å være i aktivitet. Det er gjennomgående svak kunnskap om sykdommer, og at sykdommer er ulike mellom de ulike pasienten. En prolaps er ikke bare en prolaps, og at om en MS pasient kan jobbe, så kan ikke nødvendigvis den andre det. En annen som ofte går igjen er dette med hva folk at greidd opp til nå, når fokuset jo må være hva folk skal greie fra nå og videre. Jeg hater denne anti naving holdningen som breer seg i organisasjonen. NAV sitter på en del virkemiddel, og det er mange som pga sykdom, skade eller lyte fra tid til annen trenger våre tjenester, Vi er ikke alle sånn, men det er en ukultur som råder blandt mange om at vi må forsøke å gjøre ting litt vanskeilgere for folk. I stedet for å tenke at vår plikt faktisk er å gjøre livet litt lettere for folk. Anonymous poster hash: 22bed...80f Tro du meg, jeg legger meg hver kveld og vet at jeg har gjort alt i min makt for å hjelpe hver eneste bruker den dagen, men jeg har fremdeles dårlig samvittighet for jeg føler at jeg burde gjort enda mer. Jeg har aldri i mitt liv vært vrang med brukere bare for å være vrang, tvert imot har jeg mang en gang pløyd gjennom juridisk litteratur og dommer på kveldstid for å forsøke å finne veier rundt lovteksten når den slår urimelig ut for brukere. Så jeg vil ha meg frabedt at du sier at jeg er en av de vrange saksbehandlerne. Ingenting er som følelsen når du kan hjelpe noen tilbake i jobb, ingenting er som en sukseehistorie. Det største sjokket for meg (og de fleste andre på min arbeidsplass) er hvor få man virkelig klarer å hjelpe. Man kan ikke hjelpe noen som ikke vil hjelpe seg selv. Anonymous poster hash: 2399d...7da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå