Anonym bruker Skrevet 10. november 2014 #1 Skrevet 10. november 2014 Nå er jeg ganske fortvilet og vet ikke hva jeg skal gjøre... Har en gutt som går i 2 klasse som læreren er på vei å gi opp! Han er en aktiv gutt som liker å være ute, han er flink til å holde avtaler med når han skal komme hjem om han er ute, sier alltid i fra hvor han går, elsker å spille brettspill og sjakk, har humor, er morsom, legger seg når han skal og sovner etter 5 min. Men han kan bli veldig sint om han føler noe er urettferdig , tar lett til tårer , er sta og kan være ganske kverulerende. Men på skolen er han rastløs, urolig i timen ( blir sendt mye på gangen), hører ikke på læreren og havner i konflikter med medelever og kan bli fort sint. Han gjør det veldig godt faglig og svarer selvstendig. Han går i en urolig klasse hvor 6 av barna blir sendt ut på gangen eller til sosiallærer ofte . Min sønn er en av de. Jeg har spurt læreren hans mange ganger om de kan henvise til PPT men læreren mener at siden han er så sterk faglig så vil de ikke det. Var hos vikaren for fastlegen for en uke siden og hun ville sende en henvising til bup for utreding av ADHD , fikk med meg et skjema hjem som jeg skulle fylle ut og lever tilbake . Men nå vet jeg ikke om jeg burde ta den utredingen til bup eller presse skolen mer på ppt? Jeg tror ikke min sønn har ADHD og da er det dumt å sette i gang en lang utreding på det... Noen råd til meg? Anonymous poster hash: 8ccd3...de5
Anonym bruker Skrevet 10. november 2014 #2 Skrevet 10. november 2014 Og det er på skolen det er mest problemer, ikke hjemme. HI Anonymous poster hash: 8ccd3...de5
Anonym bruker Skrevet 10. november 2014 #3 Skrevet 10. november 2014 Hvorfor vil du bli henvist til PPT? Anonymous poster hash: 6a1e1...d52
Anonym bruker Skrevet 10. november 2014 #4 Skrevet 10. november 2014 Jeg lurer på det samme, hvorfor vil du ha ham til PPT, om han er så flink faglig? Er vel helst BUP som kan utrede ham for eventuelle adferdsproblem? Anonymous poster hash: 7d508...3ab
Novemberdama Skrevet 10. november 2014 #5 Skrevet 10. november 2014 For meg høres det ut som om at utfordringene rundt sønnen din er en sak for BUP, ikke PPT. Skjønner ikke helt hvorfor du vil at PPT skal inn i bildet. Selv om du ikke tror han har ADHD så kan jo BUP hjelpe han på de områdene han har behov, det er ikke slik at BUP bare "kan" ADHD.
Anonym bruker Skrevet 10. november 2014 #6 Skrevet 10. november 2014 Fordi det ikke er så lang utredning med ppt, det er ikke så omfattende og jeg vil ha en vurdering på om det er min sønn som trenger hjelp eller om det er klassemiljøet som er det største problemet. Jeg tror det er en blanding av de 2 tingene.. HI Og jeg trodde at bup gikk mer inn i hjemmet enn på skolen? Vi som foreldre har ikke de største problemene med han hjemme, det er mer problemer på skolen.. HI Anonymous poster hash: 8ccd3...de5
Anonym bruker Skrevet 10. november 2014 #7 Skrevet 10. november 2014 Jeg har en jente som utredes av PPT nå. Det heter jo Pedagogisk-psykologisk tjeneste. De skal ikke bare utrede det faglige nivået, men også det sosiale samspillet og adferd i forhold til resten av skolegruppen. Dersom PPT mener at det er behov for videre utredning med tanke på diagnose vil det henvises videre til BUP I vårt tilfelle er det ikke noen mistanker om faglige problemer, kun det sosiale. Og behovet for henvisning ble ytret allerede i bhg. Anonymous poster hash: 9590a...622
Anonym bruker Skrevet 10. november 2014 #8 Skrevet 10. november 2014 PPT er vel for de som sliter faglig på skolen? Når PPT ser at barna kan ha konsentrasjonsproblemer, dysleksi etc. blir de sent til BUP for testing. Her er jo barnet ditt faglig sterkt. Ikke kast vekk tanken på ADHD med en gang, mange slike barn er veldig intelligente, kan ligge langt foran klassen i fagene. Anonymous poster hash: f9d71...c6a
Anonym bruker Skrevet 10. november 2014 #9 Skrevet 10. november 2014 PPT kan veilede skole og lærer ved behov. Noen PPTjenester jobber mye med dette, andre jobber mer med fagvansker. Men PPT skal være en pedagogisk- PSYKOLOGISK tjeneste (altså ikke bare fag) så jeg ville absolutt prøvd der først. Samt at de er førstelinjetjenesten mens BUP er andrelinje og en del av spesialisthelsetjenesten. Men foreldre kan henvise barn til PPT selv, det er det ikke så mange som vet så prøv selv om skolen nekter. Høres ut som en utfordrende klasse og en sliten lærer så jeg hadde absolutt prøvd ppt først. Anonymous poster hash: e48c6...597
Anonym bruker Skrevet 10. november 2014 #10 Skrevet 10. november 2014 Hvorfor snakker du ikke med læreren om veien videre? Mener han/hun det er fornuftig å henvende seg til bup? Du kan jo også høre med sosiallærer! Barn med slike utfordringer som du beskriver har absolutt noe under PPT å gjøre. PPT kan fatte vedtak om at barnet trenger ekstra ressurs og individuell opplæringsplan og mål i arbeidsprosess/sosial kompetanse. Dette kan man få selv om man ellers er faglig sterk. Snakk med læreren om alternativene. Det er ingen langsiktig løsning i en klasse at 6 elever jevnlig sendes på gangen. Vil ikke læreren henvise, bør du få en skikkelig forklaring både på hvorfor og på hvordan skolen skal løse utfordringene. Anonymous poster hash: 872b7...562
Kyllingbein Skrevet 10. november 2014 #11 Skrevet 10. november 2014 Bup Gjør observasjoner på skolen. Jeg ville tatt kontakt med dem. Kan jo hende sønnen din kan få utredning og samtaler der så kan de vurdere hva det er, eller hvorfor det er slik. Bup gjør mer enn adhd-utredninger.
Anonym bruker Skrevet 10. november 2014 #12 Skrevet 10. november 2014 Synes du skal presse mer på med PPT av flere årsaker. PPT står for pedagogisk psykologisk tjeneste. det betyr at de ikke kun dekker det rent faglige, men også det mer psykososiale. Klassemiljø og klasseledelse er to viktige stikkord her. I tillegg har gutten din rett etter opplæringsloven til tilpasset opplæring - noe alle elever har. Ut i fra det du beskriver er det forhastet å tenke at problemene rundt gutten din på skolen nødvendigvis må skyldes iboende kvaliteter hos gutten din. Her bør PPT inn for å kartlegge han, men også se på klassemiljøet og klasseledelsen ift hvordan det påvirker din gutt i negativ eller positiv retning. For meg høres det voldsomt ut med 6 gutter med atferdsvansker i en klasse. Det kan tyde på at PPT bør ta en titt på klassefungeringen som sådan.Når det er gjort kan det være riktig å vurdere BUP dersom problemene vedvarer hos gutten din og andre faktorer (som nevnt over) er eliminert. Anonymous poster hash: bbde4...060
Anonym bruker Skrevet 10. november 2014 #13 Skrevet 10. november 2014 Bup Gjør observasjoner på skolen. Jeg ville tatt kontakt med dem. Kan jo hende sønnen din kan få utredning og samtaler der så kan de vurdere hva det er, eller hvorfor det er slik. Bup gjør mer enn adhd-utredninger. PPT observerer også på skolen. De kan veilede og gi råd, men ikke fatte vedtak om ekstra ressurser. I tilfelle hvor det mistenkes at det er behov for det henvises det videre til BUP. Vi var i møte med PPT i forrige uke og fikk dette ganske nøye forklart Anonymous poster hash: 9590a...622
Anonym bruker Skrevet 10. november 2014 #14 Skrevet 10. november 2014 Må bare si at jeg synes det var mye hummer og kanari i svarene du har fått... Åpenbart en del som ikke har peiling og bare svarer utifra eget hode... - Det er ikke BUP som utreder dysleksi, det gjør PPT- Det er vanligere at PPT observerer eleven i klassen (det skjer svært ofte) enn at BUP gjør det (som i større grad lener seg på observasjoner gjort av andre, som f.eks. kontaktlærer) - ift den type problematikk som du beskriver vil oft BUP spørre hvorfor ikke PPT er forsøkt først Anonymous poster hash: bbde4...060
Anonym bruker Skrevet 10. november 2014 #15 Skrevet 10. november 2014 Jeg lurer på hvorfor så mange mener at dette ikke er PPTs bord? Det er dette PPT driver med... Anonymous poster hash: 872b7...562
Anonym bruker Skrevet 10. november 2014 #16 Skrevet 10. november 2014 Bup Gjør observasjoner på skolen. Jeg ville tatt kontakt med dem. Kan jo hende sønnen din kan få utredning og samtaler der så kan de vurdere hva det er, eller hvorfor det er slik. Bup gjør mer enn adhd-utredninger. PPT observerer også på skolen. De kan veilede og gi råd, men ikke fatte vedtak om ekstra ressurser. I tilfelle hvor det mistenkes at det er behov for det henvises det videre til BUP. Vi var i møte med PPT i forrige uke og fikk dette ganske nøye forklart Anonymous poster hash: 9590a...622 BUP fatter heller ikke vedtak om ekstra ressurser, det er det rektor som gjør. PPT gjør en vurdering og kommer med en anbefaling, så er det rektors ansvar å disponere de midlene skolen har til rådighet. Det blir ikke overført mer penger fre kommunen selv om et barn skulle få en diagnose fra BUP eller en anbefaling om spesialundervisning fra PPT. Det henvises til BUP i all hovedsak fordi det mistenkes at barnet har en diagnose, og/eller barnet har et behandlingsbehov. Anonymous poster hash: bbde4...060
Anonym bruker Skrevet 10. november 2014 #17 Skrevet 10. november 2014 Bup Gjør observasjoner på skolen. Jeg ville tatt kontakt med dem. Kan jo hende sønnen din kan få utredning og samtaler der så kan de vurdere hva det er, eller hvorfor det er slik. Bup gjør mer enn adhd-utredninger. PPT observerer også på skolen. De kan veilede og gi råd, men ikke fatte vedtak om ekstra ressurser. I tilfelle hvor det mistenkes at det er behov for det henvises det videre til BUP. Vi var i møte med PPT i forrige uke og fikk dette ganske nøye forklart Anonymous poster hash: 9590a...622 Det stemmer ikke. Anonymous poster hash: 872b7...562
Anonym bruker Skrevet 10. november 2014 #18 Skrevet 10. november 2014 Bup Gjør observasjoner på skolen. Jeg ville tatt kontakt med dem. Kan jo hende sønnen din kan få utredning og samtaler der så kan de vurdere hva det er, eller hvorfor det er slik. Bup gjør mer enn adhd-utredninger. PPT observerer også på skolen. De kan veilede og gi råd, men ikke fatte vedtak om ekstra ressurser. I tilfelle hvor det mistenkes at det er behov for det henvises det videre til BUP. Vi var i møte med PPT i forrige uke og fikk dette ganske nøye forklart Anonymous poster hash: 9590a...622 Det stemmer ikke. Anonymous poster hash: 872b7...562 Nei, da er det vel som med ¨mange andre offentlige kontorer da.. at det kommer an på saksbehandleren man snakker med. Det var ordrett dette vi ble forklart av vår kontaktperson. Og stemmer det ikke så må jeg si at det er vanskelig å stole på vurderingsevner mht. mitt barn også. Hva er det som ikke stemmer her da? Anonymous poster hash: 9590a...622
Anonym bruker Skrevet 10. november 2014 #19 Skrevet 10. november 2014 HI her.<br />Svar til nr 10:<br />Jeg har prøvd å prate med læreren, men læreren virker ikke interessert i å løse problemene og legger alt av ansvar over på oss foreldre. Vi får ikke vite så mye bortsett fra når det er utviklingssamtaler og en sjelden gang når læreren ringer og da kommer læreren med ting som har skjedd for flere uker siden og eneste løsningen læreren har er å sende han på gangen eller til sosiallærer og vi fikk ikke vite at han hadde vært mye hos sosiallærer før på utviklingssamtalen.<br /><br />Jeg spør hver gang om vi ikke skal sende en henvising til ppt men får til svar at nei, han er for sterk faglig. Læreren har også sagt at H#n har tross alt 19 andre barn i klassen ! Tror at læreren er redd for ekstra arbeid..<br /><br />Takk for svar alle sammen.<br /><br /> Anonymous poster hash: 8ccd3...de5
Anonym bruker Skrevet 10. november 2014 #20 Skrevet 10. november 2014 Bup Gjør observasjoner på skolen. Jeg ville tatt kontakt med dem. Kan jo hende sønnen din kan få utredning og samtaler der så kan de vurdere hva det er, eller hvorfor det er slik. Bup gjør mer enn adhd-utredninger. PPT observerer også på skolen. De kan veilede og gi råd, men ikke fatte vedtak om ekstra ressurser. I tilfelle hvor det mistenkes at det er behov for det henvises det videre til BUP. Vi var i møte med PPT i forrige uke og fikk dette ganske nøye forklart Anonymous poster hash: 9590a...622 Det stemmer ikke. Anonymous poster hash: 872b7...562 Nei, da er det vel som med ¨mange andre offentlige kontorer da.. at det kommer an på saksbehandleren man snakker med. Det var ordrett dette vi ble forklart av vår kontaktperson. Og stemmer det ikke så må jeg si at det er vanskelig å stole på vurderingsevner mht. mitt barn også. Hva er det som ikke stemmer her da? Anonymous poster hash: 9590a...622 Det hadde vært riktig om det sto "ppt kan veilede og gi råd men ikke stille diagnoser (unntatt dysleksi og dyskalkuli) ved spm om diagnostisering eller behov for behandling henvises barnet bup". Bup har ingenting med ekstra ressurser i skole eller bhg å gjøre. Ppt kan anbefale spesialundervisning eller assistent, men rektor må fatte vedtak. Anonymous poster hash: e48c6...597
Anonym bruker Skrevet 10. november 2014 #21 Skrevet 10. november 2014 HI her.<br />Svar til nr 10:<br />Jeg har prøvd å prate med læreren, men læreren virker ikke interessert i å løse problemene og legger alt av ansvar over på oss foreldre. Vi får ikke vite så mye bortsett fra når det er utviklingssamtaler og en sjelden gang når læreren ringer og da kommer læreren med ting som har skjedd for flere uker siden og eneste løsningen læreren har er å sende han på gangen eller til sosiallærer og vi fikk ikke vite at han hadde vært mye hos sosiallærer før på utviklingssamtalen.<br /><br />Jeg spør hver gang om vi ikke skal sende en henvising til ppt men får til svar at nei, han er for sterk faglig. Læreren har også sagt at H#n har tross alt 19 andre barn i klassen ! Tror at læreren er redd for ekstra arbeid..<br /><br />Takk for svar alle sammen.<br /><br /> Anonymous poster hash: 8ccd3...de5 Ikke gi deg med ønsket ditt om PPT!!! Gå til undervisningsinspektør/teamleder og deretter rektor. Hjelper ikke det må du sende skriftlig henvendelse, da er skolen pliktig etter forvaltningsloven å svare deg ila tre uker skriftlig.Når du får det svaret tar du kontakt med skolesjefen i kommunen. paralelt kan du selvfølgelig kontakte PPT selv for å be om veiledning på hvordan du skal gå frem. Ikke gi opp - følg magefølelsen! Lykke til! Anonymous poster hash: bbde4...060
Anonym bruker Skrevet 10. november 2014 #22 Skrevet 10. november 2014 HI her.<br />Svar til nr 10:<br />Jeg har prøvd å prate med læreren, men læreren virker ikke interessert i å løse problemene og legger alt av ansvar over på oss foreldre. Vi får ikke vite så mye bortsett fra når det er utviklingssamtaler og en sjelden gang når læreren ringer og da kommer læreren med ting som har skjedd for flere uker siden og eneste løsningen læreren har er å sende han på gangen eller til sosiallærer og vi fikk ikke vite at han hadde vært mye hos sosiallærer før på utviklingssamtalen.<br /><br />Jeg spør hver gang om vi ikke skal sende en henvising til ppt men får til svar at nei, han er for sterk faglig. Læreren har også sagt at H#n har tross alt 19 andre barn i klassen ! Tror at læreren er redd for ekstra arbeid..<br /><br />Takk for svar alle sammen.<br /><br /> Anonymous poster hash: 8ccd3...de5 Ikke gi deg med ønsket ditt om PPT!!! Gå til undervisningsinspektør/teamleder og deretter rektor. Hjelper ikke det må du sende skriftlig henvendelse, da er skolen pliktig etter forvaltningsloven å svare deg ila tre uker skriftlig.Når du får det svaret tar du kontakt med skolesjefen i kommunen. paralelt kan du selvfølgelig kontakte PPT selv for å be om veiledning på hvordan du skal gå frem. Ikke gi opp - følg magefølelsen! Lykke til! Anonymous poster hash: bbde4...060 Husk at du kan henvise selv også. Det er ikke det mest vanlige men absolutt mulig. Be om veiledning til foreldre, lærer og skole, så begynner ballen å rulle i alle fall. Ellers signerer jeg bare hun over. Ikke gi deg. Anonymous poster hash: e48c6...597
Anonym bruker Skrevet 10. november 2014 #23 Skrevet 10. november 2014 Anonym bruker, on 11 Nov 2014 - 00:04, said: Anonym bruker, on 11 Nov 2014 - 00:00, said: HI her.<br />Svar til nr 10:<br />Jeg har prøvd å prate med læreren, men læreren virker ikke interessert i å løse problemene og legger alt av ansvar over på oss foreldre. Vi får ikke vite så mye bortsett fra når det er utviklingssamtaler og en sjelden gang når læreren ringer og da kommer læreren med ting som har skjedd for flere uker siden og eneste løsningen læreren har er å sende han på gangen eller til sosiallærer og vi fikk ikke vite at han hadde vært mye hos sosiallærer før på utviklingssamtalen.<br /><br />Jeg spør hver gang om vi ikke skal sende en henvising til ppt men får til svar at nei, han er for sterk faglig. Læreren har også sagt at H#n har tross alt 19 andre barn i klassen ! Tror at læreren er redd for ekstra arbeid..<br /><br />Takk for svar alle sammen.<br /><br /> Hi her. Ja, skal gå videre med det, men er så redd for at det skal gå utover sønnen min om jeg lager masse "bråk". Læreren er til tider veldig sur, vanskelig å lese og kan finne på å behandle folk som luft. Anonymous poster hash: 8ccd3...de5 Ikke gi deg med ønsket ditt om PPT!!! Gå til undervisningsinspektør/teamleder og deretter rektor. Hjelper ikke det må du sende skriftlig henvendelse, da er skolen pliktig etter forvaltningsloven å svare deg ila tre uker skriftlig.Når du får det svaret tar du kontakt med skolesjefen i kommunen. paralelt kan du selvfølgelig kontakte PPT selv for å be om veiledning på hvordan du skal gå frem. Ikke gi opp - følg magefølelsen! Lykke til! Anonymous poster hash: bbde4...060 Anonymous poster hash: 8ccd3...de5
Anonym bruker Skrevet 10. november 2014 #24 Skrevet 10. november 2014 HI her. Tusen tusen takk for gode svar Setter veldig pris på det! Anonymous poster hash: 8ccd3...de5
Anonym bruker Skrevet 10. november 2014 #25 Skrevet 10. november 2014 Jeg har ikke lest alle svarene, men vil råde deg til å selv sende en tillelding til ppt. Anonymous poster hash: 03f80...e9f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå