Nullstress;) Skrevet 10. november 2014 #1 Skrevet 10. november 2014 (endret) Vi går en stressende og flott tid i møte. Noen (som meg selv) gleder seg som små barn til julen, og alt det flotte og fantastiske vi har i møte. Jg bare ELSKER julen. For jeg har venner og familie, et fin hjem og jeg veit jeg skal kose meg på julaften! Men det er ikke alle som har det slik det finner både voksne og barn som gruer seg av forskjellige grunner. Kanskje de ikke har det gode og varme som venter, kanskje blir det fyll og bråk, kanskje sitter en stakkar alene... Så min oppfordring: Gjør noe, ett eller annet, for å glede noen denne julen. Det kan være å samle inn de for små klærne til barna dere har i hus for så å gi de til bymisjonen, frelsesarmeen, krisesenteret o.l. Strikk ullsokker og gi de til kirkens bymisjon. De deler ut dette på julaften. Kanskje har dere en plass ekstra rundt bordet i år, så den stakkaren ikke blir alene alikevel. Kjøp mat til en som ber om penger. Kanskje kjenner dere noen som sliter i julen, så be med deg barna deres hjem til pepperkakebaking, juleverksted osv. Det er ikke alltid det skal så innmari mye til. Ikke tenk at noe er for lite, for alt er bedre enn ingenting <3 Med dette ønsker jeg dere alle en flott førjuls-tid <3 Endret 10. november 2014 av 2trollunger;)
Anonym bruker Skrevet 10. november 2014 #2 Skrevet 10. november 2014 Anonymous poster hash: c1538...2d1
Gjest Antarctica Skrevet 10. november 2014 #3 Skrevet 10. november 2014 Man kan sende en sms til kampanjen "Gled en som gruer seg til jul" og gi en middag
Anonym bruker Skrevet 10. november 2014 #4 Skrevet 10. november 2014 Jeg har aldri feiret jul Anonymous poster hash: 64595...603
Anonym bruker Skrevet 10. november 2014 #5 Skrevet 10. november 2014 Her skal vi sende julegaver til en familie vi har sendt til to år tidligere. Dette er det ungene som vil. Det blir ikke store dyre gaver, for vi har ikke kjempe god økonomi, men det blir en gave til hvert av barna fra ungene her. I gaveesken ser jeg det er litt som ungene har vokst ifra, så skal ta en rydding der og det ungene mener de ikke skal gi i bursdagsgaver skal bli gitt bort. Det er innsamling her i byen, jeg syns det er hyggelig når det går lokalt. Det skal være nye ting, ikke brukte ting. Vi har ofte planer om å få ryddet loftet og gitt bort masse, mange steder som tar imot brukte leker. I fjor fikk vi gått gjennom tøyet på loftet, og jeg tror ikke det er noe mer der som de har vokst ifra. Men vi prøver igjen i år å få begynt på lekene som er på loftet, og gitt bort masse. Ta inn noen ekstra på julaften blir nok ikek aktuelt, for når vi skal ha middagog hvor mange vi blir kommer vi ikke til å vite før på selve julaften. Sykdom i familien, så om mormoren er frisk nok til å feire jul må hu. Se på julaften, og da blir noen av ungene her å feire jul med henne og familien der. Mine og dine barn her i huset, og neste jul så lever hun ikke så i år så blir det som det blir. Anonymous poster hash: 36251...a34
Anonym bruker Skrevet 10. november 2014 #6 Skrevet 10. november 2014 Her spiser vi bare grøt uten smør på julaften. VI gir heller ingen gaver. Vi pleier å kjøpe et dusin geiter som vi donerer til India, samt at vi sender en container full av klær og julemat til barna i Afrika. Vi nekter å motta julegaver til barna, med mindre det er klær fra Fretex MED hull. Vi tillater ikke barna å smile eller være glade, vi bruker heller kvelden til å fortelle vonde historier og vise bilder av grusomheter i Somlia og Syria. Vi ber de lokale narkomane på grøtmåltidet, og sender med de julestrømpa som ungene fikk på morgenen, for da lærer barna å dele og vise empati med de som har det værre enn oss. Neida....... Anonymous poster hash: c1538...2d1
Gjest lillehi Skrevet 10. november 2014 #7 Skrevet 10. november 2014 Her spiser vi bare grøt uten smør på julaften. VI gir heller ingen gaver. Vi pleier å kjøpe et dusin geiter som vi donerer til India, samt at vi sender en container full av klær og julemat til barna i Afrika. Vi nekter å motta julegaver til barna, med mindre det er klær fra Fretex MED hull. Vi tillater ikke barna å smile eller være glade, vi bruker heller kvelden til å fortelle vonde historier og vise bilder av grusomheter i Somlia og Syria. Vi ber de lokale narkomane på grøtmåltidet, og sender med de julestrømpa som ungene fikk på morgenen, for da lærer barna å dele og vise empati med de som har det værre enn oss. Neida....... Anonymous poster hash: c1538...2d1 Merkelig svar😳
Anonym bruker Skrevet 10. november 2014 #8 Skrevet 10. november 2014 Her spiser vi bare grøt uten smør på julaften. VI gir heller ingen gaver. Vi pleier å kjøpe et dusin geiter som vi donerer til India, samt at vi sender en container full av klær og julemat til barna i Afrika. Vi nekter å motta julegaver til barna, med mindre det er klær fra Fretex MED hull. Vi tillater ikke barna å smile eller være glade, vi bruker heller kvelden til å fortelle vonde historier og vise bilder av grusomheter i Somlia og Syria. Vi ber de lokale narkomane på grøtmåltidet, og sender med de julestrømpa som ungene fikk på morgenen, for da lærer barna å dele og vise empati med de som har det værre enn oss. Neida....... Anonymous poster hash: c1538...2d1 Merkelig svar Du forstår vel at denne tråden handler om selvgodhet. Her er poenget å overgå hverandre i å være de beste medmenneskene. Her skal det være raust, ingen hjemme skal få kose seg, for her skal det gis til de som virkelig trenger det. Det er en konlurranse, som så mange andre tåpelige tråder her inne. Anonymous poster hash: c1538...2d1
Anonym bruker Skrevet 10. november 2014 #9 Skrevet 10. november 2014 Du forstår vel at denne tråden handler om selvgodhet. Her er poenget å overgå hverandre i å være de beste medmenneskene. Her skal det være raust, ingen hjemme skal få kose seg, for her skal det gis til de som virkelig trenger det. Det er en konlurranse, som så mange andre tåpelige tråder her inne. Anonymous poster hash: c1538...2d1 Og noen ganger så gjør folk slikt som HI snakker om bare ut av godhet og nestekjærlighet, uten å ønske eller forvente noe tilbake. Er det tåpelig, så vil jeg heller være tåpelig Jeg er en av dem som kunne trengt slik hjelp, men jeg står aldri frem med det, for det er for meg skambelagt - for min egen del. Jeg gleder meg over alle trådene før jul i fjor og nå også i år hvor folk ønsker å dele med andre, hvor folk her inne som ikke kjenner hverandre deler med hverandre, som forteller om at de hjelper både folk de kjenner og ikke kjenner i inn- og utland. Ikke vær en slik Ebenezer Scrooge Anonymous poster hash: a82f2...1eb
Anonym bruker Skrevet 10. november 2014 #10 Skrevet 10. november 2014 Du forstår vel at denne tråden handler om selvgodhet. Her er poenget å overgå hverandre i å være de beste medmenneskene. Her skal det være raust, ingen hjemme skal få kose seg, for her skal det gis til de som virkelig trenger det. Det er en konlurranse, som så mange andre tåpelige tråder her inne. Anonymous poster hash: c1538...2d1 Og noen ganger så gjør folk slikt som HI snakker om bare ut av godhet og nestekjærlighet, uten å ønske eller forvente noe tilbake. Er det tåpelig, så vil jeg heller være tåpelig Jeg er en av dem som kunne trengt slik hjelp, men jeg står aldri frem med det, for det er for meg skambelagt - for min egen del. Jeg gleder meg over alle trådene før jul i fjor og nå også i år hvor folk ønsker å dele med andre, hvor folk her inne som ikke kjenner hverandre deler med hverandre, som forteller om at de hjelper både folk de kjenner og ikke kjenner i inn- og utland. Ikke vær en slik Ebenezer Scrooge Anonymous poster hash: a82f2...1eb Er slett ingen scrooge, vi koser oss som verst i jula :-) Anonymous poster hash: c1538...2d1
Gjest lillehi Skrevet 10. november 2014 #11 Skrevet 10. november 2014 Her spiser vi bare grøt uten smør på julaften. VI gir heller ingen gaver. Vi pleier å kjøpe et dusin geiter som vi donerer til India, samt at vi sender en container full av klær og julemat til barna i Afrika. Vi nekter å motta julegaver til barna, med mindre det er klær fra Fretex MED hull. Vi tillater ikke barna å smile eller være glade, vi bruker heller kvelden til å fortelle vonde historier og vise bilder av grusomheter i Somlia og Syria. Vi ber de lokale narkomane på grøtmåltidet, og sender med de julestrømpa som ungene fikk på morgenen, for da lærer barna å dele og vise empati med de som har det værre enn oss. Neida....... Anonymous poster hash: c1538...2d1 Merkelig svar Du forstår vel at denne tråden handler om selvgodhet. Her er poenget å overgå hverandre i å være de beste medmenneskene. Her skal det være raust, ingen hjemme skal få kose seg, for her skal det gis til de som virkelig trenger det. Det er en konlurranse, som så mange andre tåpelige tråder her inne. Anonymous poster hash: c1538...2d1 Jaja da har vi visst forskjellig måte å forstå innholdet i en tekst😃 for jeg tolket det på en helt annen måte. Men du om din tolkning😃😃😃
Anonym bruker Skrevet 11. november 2014 #12 Skrevet 11. november 2014 Her spiser vi bare grøt uten smør på julaften. VI gir heller ingen gaver. Vi pleier å kjøpe et dusin geiter som vi donerer til India, samt at vi sender en container full av klær og julemat til barna i Afrika. Vi nekter å motta julegaver til barna, med mindre det er klær fra Fretex MED hull. Vi tillater ikke barna å smile eller være glade, vi bruker heller kvelden til å fortelle vonde historier og vise bilder av grusomheter i Somlia og Syria. Vi ber de lokale narkomane på grøtmåltidet, og sender med de julestrømpa som ungene fikk på morgenen, for da lærer barna å dele og vise empati med de som har det værre enn oss. Neida....... Anonymous poster hash: c1538...2d1 Merkelig svar Du forstår vel at denne tråden handler om selvgodhet. Her er poenget å overgå hverandre i å være de beste medmenneskene. Her skal det være raust, ingen hjemme skal få kose seg, for her skal det gis til de som virkelig trenger det. Det er en konlurranse, som så mange andre tåpelige tråder her inne. Anonymous poster hash: c1538...2d1 Det går vel an å kose seg OG hjelpe andre til å kose seg? Kan ikke helt se motsetningen der... Jeg for min del koser meg ekstra mye når jeg vet at jeg har delt av det jeg har. Så sånn sett kan du jo si jeg gjør det kun av egoistiske grunner. Men tipper at det ikke spiller noen rolle for mottakerne. Anonymous poster hash: c1d1c...61c
Mandala Skrevet 11. november 2014 #13 Skrevet 11. november 2014 Her spiser vi bare grøt uten smør på julaften. VI gir heller ingen gaver. Vi pleier å kjøpe et dusin geiter som vi donerer til India, samt at vi sender en container full av klær og julemat til barna i Afrika. Vi nekter å motta julegaver til barna, med mindre det er klær fra Fretex MED hull. Vi tillater ikke barna å smile eller være glade, vi bruker heller kvelden til å fortelle vonde historier og vise bilder av grusomheter i Somlia og Syria. Vi ber de lokale narkomane på grøtmåltidet, og sender med de julestrømpa som ungene fikk på morgenen, for da lærer barna å dele og vise empati med de som har det værre enn oss. Neida....... Anonymous poster hash: c1538...2d1 Merkelig svar Du forstår vel at denne tråden handler om selvgodhet. Her er poenget å overgå hverandre i å være de beste medmenneskene. Her skal det være raust, ingen hjemme skal få kose seg, for her skal det gis til de som virkelig trenger det. Det er en konlurranse, som så mange andre tåpelige tråder her inne. Anonymous poster hash: c1538...2d1 Du tolker en tråd med oppfordring til å gjøre noe godt for andre i jula - med presisering på at selv små ting teller - som en konkurransetråd? Kan man bli mer grunnleggende negativ?
Anonym bruker Skrevet 11. november 2014 #14 Skrevet 11. november 2014 Hvorfor må det være et offer å hjelpe? For noen år siden var det kommet en iransk og en tyrkisk familie inn i menigheten som mine foreldre tilhører. Asylsøkere. Koselige mennesker ,men litt vanskelig å snakke sammen pga språket. De bodde i noen nedslitte kommunale boliger. Min mor inviterte begge familiene hjem til jul ,og selvsagt ble det helt annerledes enn vi pleier å ha det. Men herlighet så kjekt det ble også Vi skal ikke være så redde for nye ting - det utvider horrisonten en smule Anonymous poster hash: 2eaae...adb
Anonym bruker Skrevet 11. november 2014 #15 Skrevet 11. november 2014 Hvorfor må det være et offer å hjelpe? For noen år siden var det kommet en iransk og en tyrkisk familie inn i menigheten som mine foreldre tilhører. Asylsøkere. Koselige mennesker ,men litt vanskelig å snakke sammen pga språket. De bodde i noen nedslitte kommunale boliger. Min mor inviterte begge familiene hjem til jul ,og selvsagt ble det helt annerledes enn vi pleier å ha det. Men herlighet så kjekt det ble også Vi skal ikke være så redde for nye ting - det utvider horrisonten en smule Anonymous poster hash: 2eaae...adb Ikke alle muslimer blir glad for invitasjon til julefeiring. De som er veldig religiøse får ikke lov til å feire jul. Anonymous poster hash: 3f926...9f4
Gjest lillehi Skrevet 11. november 2014 #16 Skrevet 11. november 2014 (endret) Hvorfor må det være et offer å hjelpe? For noen år siden var det kommet en iransk og en tyrkisk familie inn i menigheten som mine foreldre tilhører. Asylsøkere. Koselige mennesker ,men litt vanskelig å snakke sammen pga språket. De bodde i noen nedslitte kommunale boliger. Min mor inviterte begge familiene hjem til jul ,og selvsagt ble det helt annerledes enn vi pleier å ha det. Men herlighet så kjekt det ble også Vi skal ikke være så redde for nye ting - det utvider horrisonten en smule Anonymous poster hash: 2eaae...adb Ikke alle muslimer blir glad for invitasjon til julefeiring. De som er veldig religiøse får ikke lov til å feire jul. Anonymous poster hash: 3f926...9f4 Jamen det skader jo ikke å spørre😃 for mange år siden var jeg gift med en pakistaner. Han er muslim og elsket å feire jul. Vi hadde mange muslimske venner som var studenter her i Bergen, og vi inviterte alltid noen av disse for å feire med oss. Mange av disse var det vi kaller for veldig religiøse, men de koste seg veldig med å feire jul. Det er aldri feil å inkludere noen i våre tradisjoner, og jeg tror et fåtall vegrer seg for å oppleve noe nytt😃 Endret 11. november 2014 av lillehi
Nullstress;) Skrevet 11. november 2014 Forfatter #17 Skrevet 11. november 2014 (endret) Her spiser vi bare grøt uten smør på julaften. VI gir heller ingen gaver. Vi pleier å kjøpe et dusin geiter som vi donerer til India, samt at vi sender en container full av klær og julemat til barna i Afrika. Vi nekter å motta julegaver til barna, med mindre det er klær fra Fretex MED hull. Vi tillater ikke barna å smile eller være glade, vi bruker heller kvelden til å fortelle vonde historier og vise bilder av grusomheter i Somlia og Syria. Vi ber de lokale narkomane på grøtmåltidet, og sender med de julestrømpa som ungene fikk på morgenen, for da lærer barna å dele og vise empati med de som har det værre enn oss. Neida....... Anonymous poster hash: c1538...2d1 Hos oss får barna flotte julegaver. Mange julegaver. De får nye klær og deilig mat. Og kaker og godis selv om det ikke er lørdag. Det gjelder også brus 😛 Ingen lider noen nød av at vi hjelper andre. Absolutt ikke! Det er bare teit å tro at det dreier seg om en konkurranse! Mener du virkelig at barna dine ikke kan le eller smile i julen bare fordi di gir bort klærne som er for små, istedenfor for å kaste de? (Og ja, jeg skjønte du overdrev, men skjønte også hva du mente!) Endret 11. november 2014 av 2trollunger;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå