Gå til innhold

Ville dere kuttet ned til en dupp??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper på litt hjelp. Lille sover nesten ikke på dagen. Han står opp rundt halv 8, sover første dupp mellom ti og halv ellve,sover da 1- 1/2 time, altså våkner rundt tolv. Prøver å legge han igjen kl halv tre-tre, men bruker da rundt en time for å få han til å sove. Synes det er greit å sove en dupp til før natt kl sju. Ville dere prøvd å forskyvet første dupp slik at det bare ble en dupp? Hvordan gikk dere fram når dere endret fra to til en, og hvor gamle? Er min litt liten?

Anonymous poster hash: 00e0c...43c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Greit å vite alder. Min begynte med en dupp ved 13 mnd alder.

Anonymous poster hash: 926e7...59c
Skrevet

Haha ja, såklart!! :-) han er 10 mnd! så er sånn i tvil på om han er liten.. 

Skrevet

Søsteren min har ei på straks 10 mnd, hun sliter med det samme.

Anonymous poster hash: 926e7...59c
Skrevet

Min var 15 mnd før han begynte med en dupp, men dette er veldig individuelt. Han var veldig lett å legge til begge duppene frem til da. Ut fra det du beskriver så ville jeg gått ned til en nå, og lagt den til litt senere enn den første er nå.

Anonymous poster hash: ae9a2...0fe
Skrevet

Synes jo han er liten og.. Men det skal jo være enkelt å legge de til dupp? Første duppen er lett, men som sagt er ikke nr to det..

Skrevet

Her har jeg litt forskjellige erfainger.. Første her sov to dupper til hun var over 1,5 år.. Men nå sovnet hun av seg selv da..

Andremann begynte tidlig å rote på dagen.. Sov 1-1,5 time tidlig på dag og rotet veldig på andre duppen.. Da sov han ofte bare 30 m når han først sovnet. Men følte han måtte ha denne, ellers var han så vannvittig ukomfortabel og sint helt frem til leggetid. Før han var året bestemte jeg meg for å forskyve den første og ha bare 1.. Brukte vel va 1 uke på å venne han til dette og det var en del rot i starten.. Men så ble alt bare helt fantastisk.. Han begynte å sove i 11:30-12 tia og kjnne sove helt til kl 15. Altså 3 tiner midt på dag. Lilevel la ham seg lettere om kvelden enn før og sov lengre på morgenen. Så her trengte han tydeligvis en skikkelig hvil midt på dag istedenfor to. Nå er er han 20 mmd og sover fremdeles over 2 timer hver dag. Legger se og slukner som et lys kl 19 hver kveld.

Høres nesten ut som din er litt klar for det, siden han roter sånn på andre.. Kanskje du skal prøve det en periode? :)

Skrevet

Men blir det for sent å ta en dupp mellom fire/halv fem? Til fem feks? Eller vil han ikke sovne i 19 tia da? Minstemann her sov tre lurer i den alderen der, med siste lur i fem tiden, sovna allikevel i 19 tia...

Jeg har god erfaring i at søvn avler søvn, men så var det det at alle barn er ikke like... Prøv deg fram kanskje?

Skrevet

Min har siden 1 mnd gammel sovet en eller to dupper i 30 min. Vi tilrettela mye for mer søvn men nei, og han var ikke gretten ellers, kan ikke huske at han noen sinne har vært overtrøtt, men har sovet hele natta fra 1 mnd gammel, altså 11-13 timer uten å våkne. Så syns at din sover mye på dagen, hehe. Men er forskjell på babyer. Jeg syns at dere skal la barnet bestemme selv så lenge han ikke blir overtrøtt og sover dårlig på natten. Selvfølgelig kan dere ikke spørre han men legg han når han er trøtt. Min er 13 mnd nå og sover ennå en til to dupper, og kan sove hele 3 timer de dagene han har en dupp, men det fordi han går i barnehagen og blir ekstra sliten der. Men han kan faktisk ha en dupp fra f.eks 16 til 17 og sovner uten problemer kl 19. Men nå har han aldri hatt problemer med å sovne på kvelden.

Så jeg ville prøvd å legge sønnen deres litt senere og heller vekke han etter 30-60 min. Er han trøtt når dere har prøvd å få han til å sove i en time? Jeg hadde ikke orket å holde på en time om det ikke er tydelig at barnet er veldig trøtt. Er forskjell på litt trøtt og veldig.

Anonymous poster hash: e4cc8...b07

Skrevet

Her har jeg litt forskjellige erfainger.. Første her sov to dupper til hun var over 1,5 år.. Men nå sovnet hun av seg selv da..

Andremann begynte tidlig å rote på dagen.. Sov 1-1,5 time tidlig på dag og rotet veldig på andre duppen.. Da sov han ofte bare 30 m når han først sovnet. Men følte han måtte ha denne, ellers var han så vannvittig ukomfortabel og sint helt frem til leggetid. Før han var året bestemte jeg meg for å forskyve den første og ha bare 1.. Brukte vel va 1 uke på å venne han til dette og det var en del rot i starten.. Men så ble alt bare helt fantastisk.. Han begynte å sove i 11:30-12 tia og kjnne sove helt til kl 15. Altså 3 tiner midt på dag. Lilevel la ham seg lettere om kvelden enn før og sov lengre på morgenen. Så her trengte han tydeligvis en skikkelig hvil midt på dag istedenfor to. Nå er er han 20 mmd og sover fremdeles over 2 timer hver dag. Legger se og slukner som et lys kl 19 hver kveld.

Høres nesten ut som din er litt klar for det, siden han roter sånn på andre.. Kanskje du skal prøve det en periode? :)

Han sover bare 30 min på andredupp min og.

Men kanskje jeg skal gjøre som deg. Veldig greit å høre andre erfaringer og, supert å høre dine.. :-) var din veldig sutrete før han fikk duppe etter du gjorde om til en?

Skrevet

Men blir det for sent å ta en dupp mellom fire/halv fem? Til fem feks? Eller vil han ikke sovne i 19 tia da? Minstemann her sov tre lurer i den alderen der, med siste lur i fem tiden, sovna allikevel i 19 tia...

Jeg har god erfaring i at søvn avler søvn, men så var det det at alle barn er ikke like... Prøv deg fram kanskje?

Jeg har og hørt det, men her tror jeg ikke det stemmer. Vil helst han skal sove om ettermiddagen og, men han blir så vanskelig og legge om kvelden om det blir sent..

Skrevet

Han sover bare 30 min på andredupp min og.

Men kanskje jeg skal gjøre som deg. Veldig greit å høre andre erfaringer og, supert å høre dine.. :-) var din veldig sutrete før han fikk duppe etter du gjorde om til en?

Ikke sutring, men sleit litt med å holde ham våken lenge nok i starten. Pleide å gå ut i friskluft bår han begynte å bli trøtt og spiste lunch ute. Da kviknet han litt til og holdt lenge nok.

Etter han gikk med til en dupp, ble det litt slik at søvn avler søvn.. Sov jan lenge og godt på dagen, sov han godt og lenge om natten.. Men for oss var det viktig å holde de faste tidene.. La vi han litt for sent, ble ham urolig om natten og sov urolig på dagen igjen.. Så vi fant ut at det var bedre å legge han før ham ble veldig trøtt om kvelden..

Lykke til!

Skrevet

I bhg. Vår lar vi de minste få 30

Min på formiddagen. 9-9.30

F. Eks. Så lang dupp fra ca. 13

Anonymous poster hash: c494a...5de

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...