Gå til innhold

Kunne ikke alle bare ha hatt SFO til sine barn........

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har barn i både 2. og 3. klasse, de har full tid da vi jobber 8-4 begge to. 

Det er litt kjedelig for eldste på SFO, det er ikke så mange på egen alder som brukr tilbudet, og det er heller lite stimulerende for vårt barn. 

Det er mange 2. klassinger som har SFO, og dagene der er helt annerledes for 2. klassignen, det er en fryd å være der. 

Lurer på å redusere SFO til minste mulige, da gjerne bare for eldste, men muligens for begge to. Jeg kan også gå ned litt i stilling i en periode til vi ikke lenger har behov. 

Det som er bra med SFO er at jeg kan fortsette å jobbe fullt. Det er noe jeg ønsker. 

Det er ikke så stor forskjell i månedsbudsjettet om jeg har SFO til barna eller om jeg tar fri, bortsett fra muligens pensjonspoeng, det må jeg sette meg inn i. 

Det er også bra at yngste trives på SFO, og får utløp for sine sosialebehov der, det er skjeldent snakk om å leke med andre i tillegg til aktivitetene, noe som er bra for det er egentlig ikke tid til sånt når vi kommer så sent hjem. 

Problemene er at eldste ønsker å være sammen med sine venner på ettermiddag, da det sosiale behovet ikke er dekket med SFO. 

Det er også dumt at ettermiddagene er så veldig korte, det er knapt med tid til lekser som det tross alt er en del av. 

Kostnaden for SFO er relativt høy med tanke på at innholdet ikke er givende, det blir ikke gjort lekser og det er ikke kvalitativ god sosialisering. 

Det er jo greit å vite at ungene er trygge når vi er på jobb, så vi slipper å være redde for at de ikke har det bra, at noen har banket på døra, eller at de ødelegger seg selv eller ting i huset. At de får mat, og at de ikke finner ut at de skal bruke komfur og ovn, bake eller lage oversvømmelse på badet. Klatre opp i trær å ikke komme seg ned. 

Noen erfaringer med å kutte SFO til barna, erfaringer med at barna vokser på ansvaret av å være alene, erfaringer med at det går skitt uten like mye tilsy?
Erfaringer med om det er bedre med å ha et eller begge barn hjemme. Hvordan blir det når de er så tette i alder, bare 14 mnd. 

Litt i stuss her, lurer på om vi vil få en bedre hverdag om vi kutter SFO, om det vil bli mer ro, og at ungene får slappet av nok, og ha mer overskudd til de hektiske ettermiddagene etter vi kommer hjem. mindre trøtteog sure, gjerne fått utløp for pusleriene sine. 

Er det bedre for barna å komme hjem litt tidlig til tomt hus, finne seg litt mat, gjerne se en film, tegne litt, perle litt etc. for å være klare til middag når vi kommer hjem? Enn å være på SFO støyen, før ettermiddagene braker løs?

Anonymous poster hash: eacbc...c79
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er noe dere som kjenner barna og deres situasjon må svare på.

Ingen her på DIB kan gi deg bedre svar enn det du kommer frem til selv.

Skrevet

Jeg vet, og takker for svar, må bare tenke litt høyt, faren han sier bare ja og ha, og lar det være opp til meg. 

Mener selvsagt ikke alvorlig det som står i overskriften, var bare et lite hjerteskukk.....

er mest ute etter erfaringer på å ikke ha SFO, eller full SFO til barna i den alderen, særlig i forhold til at det er to, når er de mest ansvarlige, når de er alene eller når de er sammen? Tenker det kan bli krøll når de er to.

Skrevet

Kunne det vært en løsning at 3.klassingen har fast avtale med en venn som h*n kan være sammen med etter skoletid til dere er ferdige på jobb? 

Husker jeg var en periode hos ei venninne da jeg var liten, en avtale mellom foreldrene våre, så vi gikk sammen hjem fra skolen på slutten av dagen, og så var jeg der til mamma eller pappa kom hjem fra jobb. 

Anonymous poster hash: 48035...998
Skrevet

Jeg synes en 3. klassing kanskje er litt liten til å være lenge alene hjemme, men det avhenger veldig av barnet. Er barnet trygg på å være alene, vil det klare å ringe nødnr om det blir nødvendig og ta fornuftige valg i en nødsituasjon (altså ikke låse seg inne på rommet under brann i håp om at flammene ikke når ham...), og vil det klare å ordne seg selv mat. Det er overraskende mange barn som ikke klarer det. En kollega har en tiåring som nylig hadde tilvenning til å være alene hjemme i 1 time, og han ringte sin mor hvert femte min, trolig bare for trygghetens skyld, men unnskyldningene hans for å ringe var at han ikke visste hvor brødet var, hvilket pålegg han likte, hvordan tven skrus på osv... 

Din sønn har ingen kamerater han kan bli med hjem da? En dag i uka, eller to? 

Og så lurer jeg på om det ikke er vanlig med leksehjelp på skolen? Mtp på det du nevner om at det er lite tid til lekser... Jeg jobber på skole (har 4. klasse), og der har de leksehjelp hver dag, til de som trenger litt ekstra oppfølgning (og så de som har foreldre som ikke engasjerer seg/har tid til lekser). Jeg synes det er en flott ordning, og over halve klassen er med på den. 

Anonymous poster hash: ba882...450
Skrevet

SFOtilbudet på den skolen min sønn gikk på tidligere var veldig dårlig og jeg følte det ikke var forsvarlig å ha han der. (Lang historie) I 1.klasse var det supert. 1.klassingene holdt nemlig til for seg selv. 2-4. klasse holdt til i en annen bygning. Han sluttet på SFO da han begynte i 3. klasse. Da hadde han mast om å få slutte i et helt år. Han ville mye heller være alene hjemme. Det var ikke bare jeg som tok barnet ut av SFO så han hadde mange å leke med etter skoletid :)

Hvis den yngste trives i SFO så er det vel ikke noe i veien for at hun kan fortsette, mens eldstemann slutter?

Gutten min trivdes med å ha huset helt for seg selv uten oss foreldre og søsken. Kanskje eldstemann synes det er greit også? Det går jo an å forsøke og hvis det skjærer seg så kan du eventuelt gå ned i stilling?

Skrevet

Skolen har ikke lenger tilbud om leksehjelp til de yngsteklassetrinnene, desverre. 

Jeg synes det er for mye å forvente barnepass av venners foreldre regelmessig, det er helt ok å bli med andre hejm etc. men da for å leke og kose seg, ikke fordi vi trenger pass, da blir det på en måte litt feil, føler jeg. 

Men jeg er enig, jeg er ikke komfortabel med å la de være alene hjemme i 2 timer hver dag, fordi om det er midt på dagen, og fordi om vi bor i et trygt strøk. Jeg føler de er litt for små. De er egentlig selvstendige nok, men de er også litt husredde, særlig om de skal være helt alene, og om de er to så er det ern fare for at de krangler og slåss. 

Nei, får muligens vente til neste år. I år er det ingen 4. klassinger som har SFO, og tviler på det kommer til å være noen til neste år, for det er nesten ingen i 3. klassen som har. 

Tydeligvis klarer alle andre foreldre å la ungene sine være mer alene hjemme, enn hva jeg gjør. sikkert en overbeskyttende hysterisk mor, med uansvarlige unger som jeg har sydd puter under armene på i alle år. 

Skrevet

Hva med å la eldste gå hjem selv en time før dere vanligvis henter og dermed øve seg på å låse seg inn i tomt hus og være alene en liten stund? Så kan dere redusere SFO og la h*n gå rett hjem fra skolen først en dag i uka og så flere etterhvert om h*n synes det er greit? Vi trappa ned SFO gradvis på den måten av samme grunn som deg. La barnet styre selv hva som føles greit. De vokser gjernemed ooppgaven :-)

Anonymous poster hash: d1446...c96

Skrevet

Her er det SFO 2 timer i døgnet (de har ikke SFO på morgenen, og stenger kl 16). Å betale 2600 kroner for 10 timer i uka er galskap, så vi dropper det. Hadde min mann hatt jobb så kunne jeg ha vurdert det.

Anonymous poster hash: 17b5e...205
Skrevet

Her sluttet vi med SFO etter jul i 3 klasse, det har gått helt smertefritt. Hun var moden for alderen og syns det var digg å være hjemme alene. 

Hva med å begynne med å gå tidligere og tidligere fra SFO? For deretter kutte helt ut??

Skrevet

Hva med å la eldste gå hjem selv en time før dere vanligvis henter og dermed øve seg på å låse seg inn i tomt hus og være alene en liten stund? Så kan dere redusere SFO og la h*n gå rett hjem fra skolen først en dag i uka og så flere etterhvert om h*n synes det er greit? Vi trappa ned SFO gradvis på den måten av samme grunn som deg. La barnet styre selv hva som føles greit. De vokser gjernemed ooppgaven :-)

Anonymous poster hash: d1446...c96

Enig. Vi gjorde det på samme måten. 😊

Skrevet

Får ta oppsigelsestiden til hjelp. 

Tenker å ta eldste ut først, og la yngste få være igjen. yngste liker i det inste SFO, fordi om jeg synest det er litt mye. Tenker det er mindre tull med eldste, det er jo en aldersforskjell fordi om de er veldig tette. 

Når det går fint for alle andre, så gpr det sikkert fint for mitt barn også :P

Skrevet

Samme ser jeg på SFO her. Det er mange i 2. klasse der, men få fra 3. klasse. Så regner med å ta han ut til neste år, da han går i 3.klasse. Jeg har fri 2 dager i uken, han har leksehjelp 2 dager i uken, han har en storesøster på ungdomskolen som stort sett kommer hjem 14.30 hver dag. Har og en gutt i klassen som nabo, hvor mor er hjemme. Og han klarer fint å være alene hjemme 1 times tid nå, så om det skulle bli 2 timer iblant, så regner jeg med at det går bra.

Anonymous poster hash: 20247...0a1
Skrevet

Her er det kun 3 av 10 i første klasse som er i SFO, pluss noen 2. og 3.-klassinger. 6-åringen min er der tre dager i uka og synes ikke det er så stas, siden de fleste vennene hans fra klassen drar hjem etter skolen. Fatter ikke hvordan foreldrene får det til, jeg antar barna ikke er alene hjemme. Gutten min maser om å få slippe han og, men jeg kan ikke komme hjem hver dag kl 13 og 14. Og selv om han liker å være alene hjemme så synes jeg han er for liten til det. Hadde vært mye greiere om alle var på SFO....

Anonymous poster hash: 1e9d4...040

Skrevet

Har barn i både 2. og 3. klasse, de har full tid da vi jobber 8-4 begge to. 

Det er litt kjedelig for eldste på SFO, det er ikke så mange på egen alder som brukr tilbudet, og det er heller lite stimulerende for vårt barn. 

Det er mange 2. klassinger som har SFO, og dagene der er helt annerledes for 2. klassignen, det er en fryd å være der. 

Lurer på å redusere SFO til minste mulige, da gjerne bare for eldste, men muligens for begge to. Jeg kan også gå ned litt i stilling i en periode til vi ikke lenger har behov. 

Det som er bra med SFO er at jeg kan fortsette å jobbe fullt. Det er noe jeg ønsker. 

Det er ikke så stor forskjell i månedsbudsjettet om jeg har SFO til barna eller om jeg tar fri, bortsett fra muligens pensjonspoeng, det må jeg sette meg inn i. 

Det er også bra at yngste trives på SFO, og får utløp for sine sosialebehov der, det er skjeldent snakk om å leke med andre i tillegg til aktivitetene, noe som er bra for det er egentlig ikke tid til sånt når vi kommer så sent hjem. 

Problemene er at eldste ønsker å være sammen med sine venner på ettermiddag, da det sosiale behovet ikke er dekket med SFO. 

Det er også dumt at ettermiddagene er så veldig korte, det er knapt med tid til lekser som det tross alt er en del av. 

Kostnaden for SFO er relativt høy med tanke på at innholdet ikke er givende, det blir ikke gjort lekser og det er ikke kvalitativ god sosialisering. 

Det er jo greit å vite at ungene er trygge når vi er på jobb, så vi slipper å være redde for at de ikke har det bra, at noen har banket på døra, eller at de ødelegger seg selv eller ting i huset. At de får mat, og at de ikke finner ut at de skal bruke komfur og ovn, bake eller lage oversvømmelse på badet. Klatre opp i trær å ikke komme seg ned. 

Noen erfaringer med å kutte SFO til barna, erfaringer med at barna vokser på ansvaret av å være alene, erfaringer med at det går skitt uten like mye tilsy?

Erfaringer med om det er bedre med å ha et eller begge barn hjemme. Hvordan blir det når de er så tette i alder, bare 14 mnd. 

Litt i stuss her, lurer på om vi vil få en bedre hverdag om vi kutter SFO, om det vil bli mer ro, og at ungene får slappet av nok, og ha mer overskudd til de hektiske ettermiddagene etter vi kommer hjem. mindre trøtteog sure, gjerne fått utløp for pusleriene sine. 

Er det bedre for barna å komme hjem litt tidlig til tomt hus, finne seg litt mat, gjerne se en film, tegne litt, perle litt etc. for å være klare til middag når vi kommer hjem? Enn å være på SFO støyen, før ettermiddagene braker løs?

Leste ikke hele innlegget ditt, jeg kan svare på hva vi har gjort. Vår yngste på 8 år sluttet på SFO etter jul i år. Han trivdes ikke, det var mye støy og et generellt dårlig tilbud. Han går nå alene hjemmefra kl 08 1-3 dager pr uke, da har han vært alene ca 30 min. De samme dagene kommer han  hjem fra skolen ca 1330-1345 og er alene frem til senest 1430. Det fungerer kjempebra for vår del. Vi smører mat som står i kjøleskapet og han slapper av hjemme, evt han har med seg en kompis hjem. Det er aldri noe tull.

Anonymous poster hash: 00306...b13

Skrevet

3.klassingen min har halv SFO-plass. Han er hjemme alene på morgenen, koser seg med lang frokost og kommer seg til skolen i rett tid på eget ansvar (har alarm på telefonen hans som varsler når han må gå). På ettermiddagene er han på SFO til ca halv fire, går hjem og er alene en halvtimes tid. Han syns det funker veldig bra. Dersom han ikke vil være på SFO en dag eller fler, er det helt greit at han drar hjem rett etter skoletid, så lenge jeg blir varslet om det. Han lager seg mat selv og finner aldri på noe tull i huset, så han har egentlig ikke behov for SFO. Jeg har latt ham velge selv, og dersom han vil slutte helt, blir plassen sagt opp.

Hvor lenge SFO er nødvendig er veldig individuelt, dere må jo bare ta en vurdering sammen med barna.

Anonymous poster hash: ddde0...d7c

Skrevet

Mine har egentlig aldri hatt Sfo. Da yngste begynte på skolen, begynte de å være alene før og etter skolen også. Det er 2,5 år mellom dem. De har det absolutt best når de er to sammen, og de har uten tvil vokst på ansvaret med å være alene hjemme sammen.

Skrevet

Vår 4.-klassing sluttet etter 2. klasse. De fikk lite mat, det var ingen organiserte aktiviteter og 100 unger som bare bråkte. Har de noe å gjøre på SFO, venner å leke med og de har det bra der er det greit å beholde plassen. Hvis barnet klarer seg selv hjemme må dere bare se an deres situasjon. Jeg er ikke hjemme før kl 17 annenhver dag og det funket helt fint, hun hadde også mobil så hun kunne ringe. Vi hadde også naboer som var hjemme.

Skrevet

Min datter går i 3. klasse, det er bare en i hennes klasse som ikke går på AKS, de 28 andre går

Anonymous poster hash: 7993e...42f

Skrevet

Her går ingen i 3. klasse på SFO. Tre klasser på hvert trinn.

Anonymous poster hash: 523dc...698

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...