Gå til innhold

Bryllup, skal man spesifisere i innbydelsen om barn er invitert?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Evt om gjestene må melde fra om barn kommer eller ikke? 

Det er et spørsmål om sitteplasser til barna som evt kommer, beregning av mat, samt tilrettelegging for aktiviteter og pass avhengig av antall og alder. Bryllupet blir en hel helg pga avstanden til de fleste gjestene, og vi føler vi bør være åpne for at flere vil ha med seg barna. Men samtidig er det et bryllup, vi kommer til å servere alkohol, og kvelden vil antakelig bli sen, og ikke nødvendigvis støyfri. 

Innspill? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg ville skrevet det i invitasjonen om barna er invitert eller ikke. Alltid greit med all informasjon med en gang, så slipper du å få mange spørsmål om dette.

Og selvfølgelig lov å be om tilbakemelding om barna kommer eller ikke.

Endret av Huldra39
Skrevet

Ja det syns jeg at det må Være lov og be om.

Skrevet

Hvis barn er invitert, er det naturlig å skrive alles navn på innbydelsene. Da forstår folk det. Om vi får en innbydelse med bare navnene til meg og mannen på, skjønner vi også at det bare er vi som er bedt.

Anonymous poster hash: e5ea5...a62

Skrevet

Hvis barna er invitert må det stå i inbydelsen akkurat som det må stå om du er invitert med følge ol.

Anonymous poster hash: 8b170...734
Skrevet

Hvis barn er invitert, er det naturlig å skrive alles navn på innbydelsene. Da forstår folk det. Om vi får en innbydelse med bare navnene til meg og mannen på, skjønner vi også at det bare er vi som er bedt.

Jeg er helt enig med deg, og vi skrev derfor ikke på barna ettersom det var et voksent bryllup med fri bar og ikke noe opplegg for barn. Likevel dukket det opp tre barn, vi hadde ikke bestilt mat til de, eøler eller hatt de med i bordplasseringen. Foreldrene hadde barnevakt til kvelden, men krevde at barna fikk være i bryllupet fordi de hadde gledet seg sånn. To andre familier hadde spurt om barna var invitert og fått nei, så det hele ble ganske pinlig.

Toastmaster fikset plassering, personalet fikk tak i pølser, og det gikk fint, men det var jo en skikkelig fest med fulle onkler og høy partyfaktor.

Så jeg ville nok vært mer tydelig om jeg skulle gjort det igjen:)

Anonymous poster hash: 4b0e0...e27

Skrevet

Vi inviterte uten barn til vårt bryllup. Et bevisst valg, da vi ønsket en "voksenfest". Bryllupsmiddager er lange og kjedelige for små barn. Barn og alkohol hører ikke sammen, og alltid noen som lar barna være oppe langt utover kvelden.

Hvis du i utgangspunktet ikke ønsker en bryllupsfest med barn hadde jeg invitert kun de voksne. Heller gitt mulighet for at de som absolutt ikke hadde alternativer til barnevakt kunne ta med barna. Mange tar som en selvfølge at barn skal være med i bryllup, mens det f.eks i et 40 års lag er greit at ikke barn får være med..........

Vi ble spurt av flere om "bare de" kunne få ta med barn? Vi sa konsekvent nei. Vi ønsket ikke barn. Våres egne var med til etter middagen, og to spedbarn (avhengige av puppen for mat) sa vi ja til. De som var så store at de kunne ta flaske og spise grøt fikk nei. Vi kunne blitt 13 barn under to år om gjestene våre hadde fått bestemme.

Så bare tenk nøye over hvilket bryllup dere som brudepar ønsker! Åpner du for barn kommer det garantert mange om gjestene har barn!

Anonymous poster hash: c06b1...c77

Skrevet

Jeg er helt enig med deg, og vi skrev derfor ikke på barna ettersom det var et voksent bryllup med fri bar og ikke noe opplegg for barn. Likevel dukket det opp tre barn, vi hadde ikke bestilt mat til de, eøler eller hatt de med i bordplasseringen. Foreldrene hadde barnevakt til kvelden, men krevde at barna fikk være i bryllupet fordi de hadde gledet seg sånn. To andre familier hadde spurt om barna var invitert og fått nei, så det hele ble ganske pinlig.

Toastmaster fikset plassering, personalet fikk tak i pølser, og det gikk fint, men det var jo en skikkelig fest med fulle onkler og høy partyfaktor.

Så jeg ville nok vært mer tydelig om jeg skulle gjort det igjen:)

Det samme opplevde vi. Det ble pinlig fordi noen hadde spurt og fått nei til å ta med barna, og det ene foreldreparet som som da var så frekke å bare dukke opp med barn ble "premiert" ved å være frekke. I tillegg var det ikke var barnevennlig mat og det klagde de som tok med seg barna sine høylytt på. Til slutt fikk jeg nok av klagingen og uroen de skapte med sin tydelige misnøye at jeg tok foreldrene til side og sa klart ifra at barna var ikke inviterte, men ettersom foreldrene hadde tatt dem med allikvel så var det lite jeg kunne gjøre med det. Jeg gav også beskjed at hvis de fortsatte å klage på mat, musikk, alkohol osv ville de pent bli bedt om å forlate festen. 

Når det kom til invitasjonen skrev vi tydelig navn på de som var invitert så det var veldig klart at barn ikke var invitert. I tillegg så spurte det foreldre paret som tok med sine fire barn om det var greit med barn to måneder før bryllupet og fikk et klart nei.

Anonymous poster hash: 327ae...70b

Skrevet

Tenk gjennom om dere ønsker å be barn, så skriver dere det i innbydelsen. Det blir aldri for mye informasjon :) .

Skrevet

Hm, ja det er tydelig at det kan være greit å spesifisere. Det er litt kjelkete dersom noen plutselig dukker opp med barn uanmeldt. Mange av de inviterte har lang reisevei, og jeg kan skjønne at de vil ha med barna sine.

Ja det er det vi sitter og snakker litt fram og tilbake om om dagen; hvis det kommer mange barn ser jeg for meg at vi må legge opp til noen aktiviteter for de. Bryllupsmiddager er lange og kjedelige for barn, det blir mye stillesitting og testing av nerver både hos de små og foreldrene ;) Og så blir det alkoholservering for de som ønsker hele kvelden, og ingen av oss kan garantere at ikke noen får i seg litt for mye. Men det må en vel tro at foreldre kan tenke seg til selv? Samt at det kan bli støy utover kvelden med musikk, dans osv, siden det er overnatting i samme bygget.

Samtidig skal vi ha bryllupet på en stor gård, og det er alltids rom og muligheter for å finne på noe for barna; aktivitetsrom, filmrom etc, men da må vi samtidig leie inn noen (fra barnehagen eller lignende) til å se etter barna, jeg regner med de vil bli i alderen 2-10 år. Så det er jo et kostnadsspørsmål også. 

Er det noen som hadde barn i bryllupet sitt som har noen erfaringer å dele ift hvordan det ble tilrettelagt for barna? Jeg er veldig uviss i og med at våre barn nesten må få være med, men at det kanskje blir dumt (og ikke minst kjedelig for våre) at ingen andres får? 

Skrevet

Vi har flere ganger opplevd å be til bryllup og konfirmasjon og gjestene har tatt med barna, selv om disse ikke var tatt med i invitasjonen. Det ble ikke spørsmål om dette heller, de bare tok det som en selvfølge at barna skulle være med. De dette gjelder har mange barn og det er en grunn for at akkurat disse ikke er velkommen i selskap, vi snakker da om bordskikk og støynivå. Sist vi hadde feiring av en begivenhet unnlot jeg å be denne familien. Sikkert ikke pent gjort, men vi ønsket ikke barneselskap, selv om det var etpar andre barn til stede.

Skrevet

Hm, ja det er tydelig at det kan være greit å spesifisere. Det er litt kjelkete dersom noen plutselig dukker opp med barn uanmeldt. Mange av de inviterte har lang reisevei, og jeg kan skjønne at de vil ha med barna sine.

Ja det er det vi sitter og snakker litt fram og tilbake om om dagen; hvis det kommer mange barn ser jeg for meg at vi må legge opp til noen aktiviteter for de. Bryllupsmiddager er lange og kjedelige for barn, det blir mye stillesitting og testing av nerver både hos de små og foreldrene ;) Og så blir det alkoholservering for de som ønsker hele kvelden, og ingen av oss kan garantere at ikke noen får i seg litt for mye. Men det må en vel tro at foreldre kan tenke seg til selv? Samt at det kan bli støy utover kvelden med musikk, dans osv, siden det er overnatting i samme bygget.

Samtidig skal vi ha bryllupet på en stor gård, og det er alltids rom og muligheter for å finne på noe for barna; aktivitetsrom, filmrom etc, men da må vi samtidig leie inn noen (fra barnehagen eller lignende) til å se etter barna, jeg regner med de vil bli i alderen 2-10 år. Så det er jo et kostnadsspørsmål også.

Er det noen som hadde barn i bryllupet sitt som har noen erfaringer å dele ift hvordan det ble tilrettelagt for barna? Jeg er veldig uviss i og med at våre barn nesten må få være med, men at det kanskje blir dumt (og ikke minst kjedelig for våre) at ingen andres får?

Jeg var en av de som skrev over om barn som kom uanmeldt så kan ikke si noe om tilrettelegging, men synes det er helt greit at deres egne barn er i en særstilling. Dere bestemmer, og det får vel folk godta:) Og man kan jo ikke forvente at brudeparet leier inn personale til en haug barn? Vårt bryllup inkluderte fulle onkler, fri bar og disse barna som dukket opp. Ikke optimalt akkurat, men det fikk bli foreldrenes problem.

Skrevet

Her var alle invitert med barna, stort samisk bryllup. Barna løp fritt mellom talene osv, holdt på ute på lekeplassen (lokalet var en barnehage) og koset seg ellers. Har ikke opplevd barn som forstyrrende element, men nå mente vi at fyllefest og bryllup ikke hører sammen (baren ble forresten åpnet av brudeparet kl 23, etter at de fleste barna var i seng), og at 150 taler fra nære og fjerne slektninger ikke er noe vi ønsket.

Anonymous poster hash: cb731...e9b

Skrevet

Jeg var en av de som skrev over om barn som kom uanmeldt så kan ikke si noe om tilrettelegging, men synes det er helt greit at deres egne barn er i en særstilling. Dere bestemmer, og det får vel folk godta:) Og man kan jo ikke forvente at brudeparet leier inn personale til en haug barn? Vårt bryllup inkluderte fulle onkler, fri bar og disse barna som dukket opp. Ikke optimalt akkurat, men det fikk bli foreldrenes problem.

Nei det er akkurat det med alkohol og barn som blir et tankekors. Vi har ikke kommet så langt som å tenke på om det er fri bar eller ikke, men det blir i alle fall servert vin til maten. Til våre barn må vi uansett sørge for en barnevakt, men der har vi også en i bakhånd som har tilbudt seg. Jeg vil likevel ikke pålegge henne å passe andres barn i tillegg. 

Skrevet

Egne barn er i en særstilling! Det kan ingen kritisere. I vårt bryllup avtalte vi på forhånd med "utvalgte" gjester med spesiell barnetekke og som barna våres liker godt at de gikk sitte sammen med dem. Vi har selv tre barn og plasserte en og en. På den måten risikerte vi ingen krangling mellom barna, alle tre fikk masse voksen oppmerksomhet og alle tre satt slik at de kunne kommunisere med oss foreldre uten at det var vi som hadde "hovedansvaret" akkurat under middagen.

Anonymous poster hash: c06b1...c77

Skrevet

Det er jo selvsagt fantastisk av dere at dere tenker å tilrettelegge slik for de som har med seg barn. Samtidig tenker jeg at det er da ikke nødvendig. De gangene vi har blitt invitert med barn i selskaper har jeg tatt det som en selvfølge at det har vært mitt ansvar å passe på barna og ta ansvar for dem selv. Jeg har aldri forventet at vertskapet skal leie inn barnevakt eller organisere aktiviteter.

Jeg foreslår at dere skriver i innbydelsen hvordan det blir med alkohol, f.eks. fri bar hvis dere nå velger det. Og så plasserer dere barna sammen med foreldrene og så får de passe på dem selv.

Skrevet

Vi hadde med 1.5-åringen vår i bryllup til min manns bror, men hadde da avklart det på forhånd. Vi hadde lang reisevei, og ingen mulighet for barnevakt på den siden av landet, så det var enten å ta med barnet eller at jeg og barnet ble hjemme.

Det var også noen andre barn tilstede, og da jeg var den eneste som hadde sømmelig nok kjole, så følte jeg meg som en barnevakt den korte tiden vi var i selskap. Selvfølgelig skulle jeg leke med mitt barn, men at jeg i tillegg måtte passe på fire barn under 4 år fordi deres mødre hadde så korte og utringet kjoler og dermed ikke kunne bøye seg var ikke akkurat planen min.

Det var ikke gjort noe spesielt for barna, annet enn at det ble servert barnevennlig mat til disse (karbonader i stedet for stek). Men bryllupet var på en gård, og det sto noen leker ute, så vi var mest ute og lekte. :-) barnet storkoste seg, og jeg og barnet dro tilbake til hotellet i 7-8tiden.

Sett i ettertid tror jeg vi like gjerne kunne vært hjemme, men samtidig var det jo kjekt å hilse på brudeparet osv. :-) og mannen satte pris på å vise fram datteren sin til den utvida familien.

En enkel måte å gjøre ting barnevennlig på er å ha noen leker ute dersom det er egnet areal (feks bare legge ut en ball, hoppetau eller en trehjulsykkel), eller bare noe tegnesaker. Det er jo egentlig opp til foreldrene å underholde egne barn, men du blir jo super"tante" om du gir barna en liten oppmerksomhet. :-)

Anonymous poster hash: 570b9...c1e

Skrevet

Ja, uteleker er et godt alternativ! Men samtidig er det såpass langt til fjells at det ikke er noen garanti for at det ikke er kaldt, til og med snø på den tiden vi skal gifte oss. Og det er ingen inngjerding der heller, så jeg føler meg nok bedre med at noen passer de. Synes det er koselig at et bryllup kan være moro for barna også, og at de kan få en artig kveld fremfor å måtte liiiiide seg gjennom en eviglang middag og sovne ved bordet under dansen (etter egen erfaring altså, hehe, jeg var nok ikke verdens mest tålmodige barn) ;) 

Ja, spesifisering av drikketilbud i innbydelsen kan vel være greit uansett, men da vet også småbarnsforeldrene hva de kan se for seg, og ingen blir overrasket. Smart :) 

Får masse gode tips her altså, kjempefint! :)

Skrevet

Begge mine foreldre har mange søsken, og de var de første som giftet seg og fikk barn, så jeg har vært i bryllup til alle mine tanter og onkler i løpet av oppveksten. Bryllup uten barn har aldri vært tema i noen av familiene, så jeg syntes det var helt rart å lese om det her inne de første gangene. ;)

Men det var heller aldri spesielt tilrettelagt for barn, jeg var med på det samme som de voksne, og foreldrene mine måtte selvsagt passe på meg selv. Fri bar var det i alle bryllupene, men jeg brydde meg ikke noe særlig om at folk hadde drukket. Syntes det bare var moro å gå rundt og snakke med dem. Jeg var også med utover natten, og danset med onkel Per og grandtante Olga. :) Det var jo kjempestas å få være oppe lenger enn vanlig og at hele slekta var samlet.

Jeg husker disse bryllupene utelukkende som fine opplevelser, og ikke det spor traumatisk. ;)

Anonymous poster hash: 6996a...a85
Skrevet

Vi hadde noen få barn i vårt bryllup. Våre egne selvfølgelig,en nevø og en brudepike. De var i bryllupet frem til etter middagen. Vi hadde også noen babyer der,det hadde jeg glemt😊De var der hele kvelden.

Vi hadde barnevakt til de største barna,fra vielsen og frem til åtte.Synes det gikk helt fint og barna tok ingen stor oppmerksomhet. Jeg hadde uansett ikke brydd meg stort om det.

Anonymous poster hash: c8df2...394

Skrevet

Har akkurat sett over gjestelistene, og hvis alle skal ha med barn blir det 21 stykker (huhei!), inklusive våre egne, i varierende alder (de eldste blir rundt 9). Så hvis vi inviterer med barn ser jeg for meg at vi absolutt bør ha et aktivitetstilbud til de. Vet ikke hvor mange vi bør leie inn til å se etter de i så fall... Holder 5 stykker? Hjelpes, det blir en egen utgiftspost det her. Blir jo som en barnehageavdeling, bare med noen få skolebarn ved siden av ;) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...