Gå til innhold

Invitert i bryllup.... i India.... synspunkter...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da er vi blitt invitert i bryllup.... i India. Det er et vennepar som skal gifte seg. Jeg har faktisk alltid hatt lyst til å dra til India en gang, men...

Nå har vi en 7 åring og en på 6 mnd som må være med..... India er jo det landet i verden hvor flest får alvorlige matforgiftninger osv.... i tillegg er det jo MYE trafikk og mye kidnappinger årlig (jeg ER ikke hysterisk altså, men man tenker jo....) 

Også er det utgiftene da.... blir fort 5-6000 kr tur-retur for en person, og hotell og mat osv kommer i tillegg, så det blir jo ikke billig akkurat. Vi har helt ok økonomi, men ikke noe særlig til overs for tiden da jeg akkurat har blitt omplassert til lavere stillingsprosent og vi pusser opp. Føler ikke vi egentlig har råd til en ukes ferie til rundt 25-30 000 kr......

Alternativt kunne vi plassert barna hos mine foreldre, men jeg synes det er veldig enge å være borte fra en på 6 mnd i en hel uke. Har lite lyst til det.....

Hva tenker dere? Synes dere jeg/vi bør strekke oss langt for å få det til, eller er det forståelig om vi ikke drar? Ville dere dratt om dere var i min situasjon? (økonomien kan ordnes altså, det viktigste er det andre.....)

Anonymous poster hash: 27f8b...ca9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det "bare" er et vennepar hadde jeg ikke prioritert det. Mest pga babyen. Jeg har selv fartet rundt i Asia med baby, så jeg er veldig åpent for sånt. Men akkurat India hadde jeg styrt unna. I tillegg ville jeg hatt bedre tid og større barn hvis jeg først skulle oppleve India. Slik at jeg fikk mer ut av turen.

Anonymous poster hash: 58a67...397

Skrevet

Er det venner, eller familie (deres søsken for eksempel) som skal gifte seg?

Jeg tror jeg blitt hjemme, mest pga minstemann. Hadde aldri dratt fra en 6mnd gammel baby i en uke, men syns ikke at å reise til India med en baby heller er noe særlig. Hadde begge barna vært eldre så.

Anonymous poster hash: d04e3...c7d
Skrevet

Hadde ikke dratt, og tror de fleste hadde hatt forståelse for det.

Skrevet

Helt forstålig om dere ikke drar, uansett hvem som gifter seg, men selvfølgelig fortsatt hyggelig å bli invitert.

Anonymous poster hash: f8dfe...316
Skrevet

Hvis det "bare" er et vennepar hadde jeg ikke prioritert det. Mest pga babyen. Jeg har selv fartet rundt i Asia med baby, så jeg er veldig åpent for sånt. Men akkurat India hadde jeg styrt unna. I tillegg ville jeg hatt bedre tid og større barn hvis jeg først skulle oppleve India. Slik at jeg fikk mer ut av turen.

Anonymous poster hash: 58a67...397

Hvorfor ville du styrt unna spesielt India? Enig i at det hadde vært bedre om de hadde vært større.... ville nok ikke vært så skeptisk til å ta med 7 åringen, men baby... hmmmm :/

HI

Skrevet (endret)

Det hadde jeg ikke gjort. Jeg hadde syntes det var vanskelig å bruke så mye penger på et bryllup, og jeg hadde hatt store kvaler med å dra med meg så små barn til India.

Edit: "så små barn" henviser til babyen på 6 mnd.

Endret av Superdolly
Skrevet

Takk for mange svar! Ser mange tenker som meg, at det kanskje er best å bli hjemme.... om noen har gode argumenter for å dra er det bare å komme med dem også altså... :)

Har faktisk vært i Thailand med eldste da han var 6 mnd, og det gikk supert! Men føler det er ganske stor forskjell på å sitte på en rolig strand i skyggen i Thailand og å være en uke i en storby i India liksom... :/

HI

Skrevet

Jeg tror ingen kan bli forarget om dere ikke kan/ønsker å prioritere økonomisk å dra alle fire. Det er store beløp det er snakk om. Å være borte så lenge fra en liten baby er absolutt heller ikke ideelt og det burde også bli møtt med forståelse.

Det ville sikkert være fantastisk med en reise til India - men jeg tenker at det er enda mer fantastisk å ta turen når ungene har blitt litt større og virkelig har utbytte av turen. Det er jo ikke noe de kommer til å oppleve mange ganger i barndommen...

Skrevet

Jeg har vært i India selv og jeg ville Ikke ha dratt med mine barn dit, spesielt IKKE den 6mnd gamle babyen. Man blir nesten garantert dårlig i magen (her snakker vi SKIKKELIG dårlig og det er også lett å få urinveisinfeksjoner pga av dårlige sanitærforhold rundt omkring. Stellebord er vanskelige å finne og offentlig amming er ikke helt sosialt akseptert. Dessuten er det vanskelig å finne taxier som har barnesete osv. Hvis dere "bare" skal til et vennepar så ville jeg heller ha sendt en god hilsen og avstått fra reisen. Det økonomiske spiller også inn.

Skrevet

Bare jeg som tenker på Seinfeld nå?

... tror vi hadde dratt. Hvis vi hadde hatt penger til å bo og spise så godt som avsondret fra alt av kriminalitet og bakterier :P

Skrevet

Hadde ikke dratt. Og fatter ikke hvordan folk kan mene andre skal bruke titusener av kroner og en eller flere av årets 5 ferieuker på å være gjest i et bryllup. Hverken om det er venner el familie.

Skrevet

Hadde aldri dratt med så liten baby, og ville aldri reist fra en så liten baby. 

Jeg ville heller aldri brukt så mye penger for å dra i bryllup, uansett hvems bryllup. Det har vi ikke råd til, og hadde vi hatt pengene, ville vi nok heller brukt dem til en ferie (med begge barna) et barnevennlig og fint sted. 

Anonymous poster hash: 896a4...328
Skrevet

Er jeg den eneste som heller ville reist med en baby enn med en på 7? Babyen kan du ha i bære sjal og du har full kontroll over hva den putter i munnen og hva den spiser (ammes gjerne?)

Når det er sagt ville jeg ikke reist. India er en opplevelse jeg ville spart til ungene er større og har mer igjen for det...

Skrevet

Jeg hadde aldri brukt av ferien min og feriepengene mine på noen andre sitt bryllup. Skal jeg svi av flere titalls tusen på en ferie til utlandet skal det være når jeg har lyst til å ta ferie og til et sted jeg selv ønsker å reise.

De fleste som velger å gifte seg er fullstendig klar over at det blir en del frafall, de kan ikke forvente at folk vil bruke så mye tid og penger på bryllupet deres.

Anonymous poster hash: 8c9b9...af0
Skrevet

Hadde dere ikke hatt babyen hadde jeg dratt for et bryllup i India er noe helt annet enn i Norge og hadde vært morsomt å få oppleve. Men hadde nok ikke tatt med en liten baby.

Skrevet

Hadde dere ikke hatt babyen hadde jeg dratt for et bryllup i India er noe helt annet enn i Norge og hadde vært morsomt å få oppleve. Men hadde nok ikke tatt med en liten baby.

Ja, hadde jo vært gøy. Men skal sies at de er etnisk norske de som skal gifte seg, så blir ikke noe tradisjonelt indisk bryllup akkurat.... :P Blir sjømannskirke og ganske "norsk" fest.... indisk mat da ;)

HI

Skrevet

Hadde ikke reist. Jeg vil svært gjerne oppleve India selv. Men hadde ikke reist med små barn. Også får dere ikke engang, oppleve et ekte indisk bryllup. Nei, blir alt for dyrt for å delta i bryllupet til noen venner.

Anonymous poster hash: e924b...e6c
Skrevet

Hadde ikke vurdert det engang, jeg… men så er jeg ikke så veldig glad i å reise i det hele tatt. India blir "for skummelt" for meg- Forøvrig synes jeg det er drøyt å invitere til bryllup når man må reise så langt og det blir såpass kostbart. Forventes det gave i tillegg?

Anonymous poster hash: d7b7b...490
Skrevet

Når jeg først leste overskriften tenkte jeg at jeg ville satt himmel og jord i bevegelse for sjansen til å oppleve et indisk bryllup. Så leste jeg at du har en seks måneder gammel baby og da hadde det ikke vært aktuelt for min del. Man tar IKKE med en så liten baby til India og jeg ville heller aldri vært borte så lenge fra babyen. Så leste jeg lenger ned at det ikke var snakk om et indisk bryllup, men et norsk bryllupp i India og da hadde jeg glatt stått over. Folk som på død og liv skal gifte seg på andre siden av jordkloden må fint akseptere det om kun de aller, aller nærmeste tar seg råd til å delta.

Skrevet

Bangladesh?

Anonymous poster hash: 9d755...363

Skrevet

Hadde glatt brukt en bryllupsinvitasjon som påskudd for å komme meg til India. Men ikke med og ikke uten en baby på 6 mnd.

Tenker at hvis en liten baby blir syk, kan det fort bli alvorlig, selv om de er robuste.

Skrevet

Bangladesh?

Anonymous poster hash: 9d755...363

Nei. En stor by i India. 

HI

Skrevet

Ja, hadde jo vært gøy. Men skal sies at de er etnisk norske de som skal gifte seg, så blir ikke noe tradisjonelt indisk bryllup akkurat.... :P Blir sjømannskirke og ganske "norsk" fest.... indisk mat da ;)

HI

Det er spesielt. For noen som er interessert i andre kulturer kunne det absolutt vært fristende å oppleve et ekte indisk bryllup. Å reise helt til India for å oppleve et norsk bryllup ser jeg ikke noe vits. Da bruker jeg heller ferieukene og penger på ferie jeg har lyst til.

Skrevet

Vi giftet oss på Island for noen år siden, rett før jul, og midt i uken. Vi var så heldige at 40 stykker ville være med oss og feire, men vi hadde ingen problemer med å forstå at ikke alle hadde muligheten/lyst til å være med. Vi var bare glad for dem som tok seg tid og råd til å være med oss, ingen negative tanker rundt de som takket nei.

Er invitert i et bryllup i utlandet selv til neste år, og det er mest fristende å takke nei. Selv om det kan by på utfordringer fordi vedkommende absolutt forventer at vi stiller. Men det er som noen andre over her sa, jeg vil ikke at andre skal bestemme hvor jeg skal ta ferien min, og hvor jeg skal bruke pengene mine, når vi har helt andre steder vi ønsker å reise, og plasser vi ønsker å oppleve. For oss blir 10 000kr på en langhelg i en storby i Europa litt i dyreste laget.

Anonymous poster hash: 87e45...986

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...