Gå til innhold

Bør jeg ringe legevakt eller vente til imorgen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Babyen min på 11 mnd hadde 39 i feber igår, men har spist litt og drukket litt både igår og idag. Er tydelig sliten og har sovet en del. Gav henne paracet kl 6 ikveld for da var hun helt ferdig og sovnet på 10 sekunder. Hun hadde 39 i feber da også.

Målte henne nå og hun hadde 40. Gav paracet igjen. Hun var tydelig sløv da og bare gløttet på øynene når jeg tok av både pysj og bleie for å måle og gi stikkpillen.

Tør ikke å legge meg før jeg sett at paracet har hatt effekt hvertfall.

Anonymous poster hash: 365ab...5ce

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du ringer selvfølgelig legevakt når hun er så liten.

Anonymous poster hash: ae893...646

Skrevet

Jeg hadde ringt. Men jeg er førstegangs og har ikke opplevd då høy feber på lille enda, men ved så sløve tendenser hadde jeg ringt. Det hadde vært veldig uvanlig oppførsel for min baby.

Skrevet

Jeg syns du skal ringe legevakten, man skal alltid se på allmenntilstanden til barnet.

Anonymous poster hash: a38cb...3f5

Skrevet

Men hun har vært oppe og gått idag, men ble veldig fort sliten da. Ikke lyst å dra henne ut i dette regnværet unødig.

Men om paraceten tar tempen ned da? Se det an? Kan jo ringe å høre da.

Skrevet

Som sagt hadde jeg ringt...men du kjenner ditt barn best

Skrevet

Du har jo ikke noe å tape på å ringe og spørre hva de synes..

Anonymous poster hash: 4ac82...2e7

Skrevet

Jeg hadde ringt og hørt nå.

Om de ber deg komme, kler du på dere og drar, mener de at det ikke er vits lar du være.

Jeg hadde ikke tatt den vurderingen selv med et så lite barn og så høy feber.

Skrevet

Ring for råd du! Mest sannsynlig går feberen ned nå når du har gitt paracet. Men som en annen sier her, almentilstanden hennes er nedsatt og det skal man ta på alvor. Uansett er det viktig å følge med på henne; hvis du velger å sove litt så sett på alarm slik at du får sjekket henne midt på natta.

God bedring :)

Skrevet

Ringte og de sa jeg ikke skulle gitt henne mer paracet før det var gått 8 timer fra jeg gav den kl 6 ikveld. Jeg gav jo etter 5 og trodde det var greit.

Så skulle måle henne om en time og se. Skulle ringe om den ikke var gått ned.

HI

Skrevet

Et lite tips; har barnet 40 i feber så lar du hun ligge kun i bleie, ta av pyjamasen.

Anonymous poster hash: 84840...d5c

Skrevet

Trodde ikke 40 i feber var så høyt for småbarn? Da måtte jeg ha ringt legevakta hver gang mine var syke..:) men skjønner msn blir bekymret, aldri noe særlig når de små er slappe og syke.

Anonymous poster hash: b0ea3...45c

Skrevet

Du gjorde helt rett i å gi ny Paracet etter 6 timer når temperaturen var såpass høy. Det er vanskelig å vurdere barnets allmenntilstand når det blir vekket midt på natten (vil naturligvis virke litt omtåket og sløvt da). Kle av henne klærne og ha det litt kjølig i rommet. Legger du kalde kluter på hals og håndledd hjelper du også temperaturen ned. Når det er sagt så tåler jo små barn feber ganske bra, og det er ikke alltid hvor høy feber barnet har gir riktig pekepinn ifht alvorlighetsgrad. Men observer allmenntilstand og sjekk henne jevnlig for utslett. Og ikke glem masse væske, gjerne blanding med farris/eplemost. Det gir litt energi hjelper på elektrolyttbalansen. Mål igjen om en time som avtalt du og rekonvalesens LV sentral dersom uteblitt bedring eller forverring g :-)

Hilsen sykepleier som jobber på legevakt

Anonymous poster hash: 0bbc3...285

Skrevet

*rekontakt, ikke rekonvalesens :-p

Anonymous poster hash: 0bbc3...285

Skrevet

Hun har fått et utslett nå på overkroppen og tre prikker i ansiktet. Skal la henne drikke melken sin så måle feberen. Ser ikke ut som petekkier, men så har jeg kun sett slike på bilder.

HI

Skrevet

Jeg hadde ringt og hørt nå.

Om de ber deg komme, kler du på dere og drar, mener de at det ikke er vits lar du være.

Jeg hadde ikke tatt den vurderingen selv med et så lite barn og så høy feber.

Og sier de nei, så drar du så uansett.

Anonymous poster hash: d5f62...87e

Skrevet

Hadde ringt!

Hilsen trebarnsmamma som har hatt mange febersyke barn!

Anonymous poster hash: 947b5...5f1

Skrevet

Hvordan går det med jenta di?

Anonymous poster hash: 0b648...647

Skrevet

Sitter på legekontoret nå. Våknet med 39,5 idag, men gikk ned til 38,7 inatt da 1,5 time etter hun fikk paracet. Hun har spist to skjeer yoghurt å to skjeer smoothie + 1 dl hipp så det er jo litt.

Bare håper vi kommer inn snart.

HI

Skrevet

Det er jo positivt at du får i henne litt mat da:)

Lykke til hos legen!

Anonymous poster hash: 0b648...647

Skrevet

Høy feber og utslett.. 4. Barnesykdom/tredagersfeber??

Skrevet

Ja, det var 4. barnesykdom :) men synes det er godt å få sjekket når hun er så liten.

HI

Skrevet

Ja, det var 4. barnesykdom :) men synes det er godt å få sjekket når hun er så liten.

HI

Godt å få unnagjort en barnesykdom da :-) Da har du en mindre i vente.

Anonymous poster hash: 03703...852

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...