Gå til innhold

Noen som er avlastere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi vurderer å bli avlastere, ser kommunen/barnevernet her søker flere fosterhjem, men vil gjerne starte i det små siden vi har små barn selv og så på sikt kanskje bli ett fosterhjem. Så vi sitter å prater om å kanskje melde oss som avlastere enten 1 helg i måneden eller noen timer i uken eller begge deler. Men så vet vi ikke helt hvordan det fungerer?

Noen tips på hvor vi starter?

Anonymous poster hash: d98d2...262

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært besøkshjem (avlaster gjennom barnevernstjenesten - det er ordet som oftest blir brukt) og jeg har jobbet i barnevernet med å tildele og organisere besøkshjem.

For å starte er det egentlig bare å kontakte lokal barneverntjeneste og høre om de har behov for dere. Det har de antagelig.

De fleste barna som er i besøkshjem er i aldere 2-12 og er i besøkshjemmet enten hver tredje eller hver fjerde helg. Noen oftere, noen ukedager i tillegg, ganske mange litt ekstra i ferier. Besøkshjemmet må ha overskudd og lyst til å bidra med noe for et barn, må ha "egnet soveplass" (behøver ikke være et eget rom) for besøksbarnet og eller ren vandelsattest og normalt god helse. Besøkshjemmet mottar en liten sum i utgiftsdekning og arbeidsgodtgjørelse, samlet ca 6-700 kroner/døgnet litt avhengig av barnets alder. Vanligvis rapporterer man skriftlig til barnevernet om hvordan helgen har vært, men det er ikke noen omfattende rapport.

Besøkshjemmet kan uttrykke ønsker om kjønn og alder på barnet/barna, fortrinnsvis med en begrunnelse for ønsket, og vil selvsagt alltid kunne si nei til et aktuelt barn. Det er ønskelig at besøkshjemmet forplikter seg for minst et år, helst lenger.

Anonymous poster hash: 75973...e78
Skrevet

Jeg har vært besøkshjem (avlaster gjennom barnevernstjenesten - det er ordet som oftest blir brukt) og jeg har jobbet i barnevernet med å tildele og organisere besøkshjem.

For å starte er det egentlig bare å kontakte lokal barneverntjeneste og høre om de har behov for dere. Det har de antagelig.

De fleste barna som er i besøkshjem er i aldere 2-12 og er i besøkshjemmet enten hver tredje eller hver fjerde helg. Noen oftere, noen ukedager i tillegg, ganske mange litt ekstra i ferier. Besøkshjemmet må ha overskudd og lyst til å bidra med noe for et barn, må ha "egnet soveplass" (behøver ikke være et eget rom) for besøksbarnet og eller ren vandelsattest og normalt god helse. Besøkshjemmet mottar en liten sum i utgiftsdekning og arbeidsgodtgjørelse, samlet ca 6-700 kroner/døgnet litt avhengig av barnets alder. Vanligvis rapporterer man skriftlig til barnevernet om hvordan helgen har vært, men det er ikke noen omfattende rapport.

Besøkshjemmet kan uttrykke ønsker om kjønn og alder på barnet/barna, fortrinnsvis med en begrunnelse for ønsket, og vil selvsagt alltid kunne si nei til et aktuelt barn. Det er ønskelig at besøkshjemmet forplikter seg for minst et år, helst lenger.

Tusen takk for utfyllende og bra svar. Du svarte på mange av spørsmålene våre.

Var ikke helt sikker på hva det het, men regnet med at noen forsto hva jeg mente.

Må man gjennom noen form for kurs?

Hvordan reagerer barna til de som er besøkshjem på at det kommer noen nye barn inn i hjemmet?

Anonymous poster hash: d98d2...262

Skrevet

Nei, det er ikke noe krav om kursing for å bli besøkshjem. Det hender man får tilbud om veiledning langsmed, om det er spesielle forhold ved besøksbarna f.eks, som gjør dem uvanlig krevende. Men "normen" er vel helst at man leverer skriftlige rapporter og deltar på et evalueringsmøte med barnevernet og barnets foreldre 1-2 ganger i året om det ikke er noe spesielt som oppstår.

Egne barns reaksjon kan jo variere. Jeg hadde ikke barn da jeg var besøkshjem selv, men det er ingen av de jeg har fulgt opp som har beskrevet dette som særlig problematisk. I og med at det er snakk om såpass sjelden bruker ikke sjalusi bli noe stort problem, som det kan bli i en fosterhjemssetting. Det er helt tydelig snakk om barn som er på besøk, liksom. Noen foretrekker å ha besøksbarn i en annen alder enn egne, mens noen trives godt med å være besøkshjem for barn som er i lekealder i forhold til egne barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...