Anonym bruker Skrevet 9. november 2014 #1 Skrevet 9. november 2014 Har prøvd å gå ned i vekt en stund nå, i hvert fall to mnd, men vekten står bom stille. Jeg spiser sunt, begrenser mengdene og trener to ganger i uken. Det er tydeligvis ikke nok, så nå tenker jeg å gjøre et forsøk på lavkarbo. Tenker å spise kjøtt, fisk, egg og grønnsaker. Er det noen som har noen tips utover dette? Så for meg en slik dagsplan: Frokost: omelett med skinke og grønnsaker Lunsj: salat med kjøtt/fisk Middag: kjøtt/fisk/skalldyr og grønnsaker Kvelds: Skyr og evt. litt omelett/salat Jeg er 1.68 høy og veier 74 kilo. Vil ned 10-15 kilo. Anonymous poster hash: 7983e...25c
Anonym bruker Skrevet 9. november 2014 #2 Skrevet 9. november 2014 Bruk noen dager på å "karbe ned". Om du går fra karborikt til lavkarbokosthold over natten kan du få ganske heftige reaksjoner fra kroppen i form av hodepine og annet ubehag. Ta et par sukkerfrie dager først, kutt så ut alt hvetemel osv. Bruker du en uke eller to på å forandre kostholdet går overgangen mye lettere. Så må du være innstilt på å leve lavkarbo resten av livet, lavkarbo er ikke en slankekur det er en livsstil. De som begynner spise karbohydrater igjen går opp all vekten og da legger den seg veldig uflatterende rundt magen. Ønsker du ikke å leve lavkarbo resten av livet men kunne spise brød igjen, kaker i selskap, snop på lørdagene osv er det bedre å gå ned på grovkarbomåten med kontroll på kaloriene. Anonymous poster hash: 1e85b...09d
Anonym bruker Skrevet 9. november 2014 #3 Skrevet 9. november 2014 Titt på følgende sider for inspirasjon: Fotballfrue Madbanditten Lavkarbooppskrift Og Google lchf mat Pass på å få i deg nok fett (avokado, fet fisk osv). Den første feilen de fleste som prøver lavkarbo er å spise for lite fett. Anonymous poster hash: eb645...86c
Anonym bruker Skrevet 9. november 2014 #4 Skrevet 9. november 2014 Bruk noen dager på å "karbe ned". Om du går fra karborikt til lavkarbokosthold over natten kan du få ganske heftige reaksjoner fra kroppen i form av hodepine og annet ubehag. Ta et par sukkerfrie dager først, kutt så ut alt hvetemel osv. Bruker du en uke eller to på å forandre kostholdet går overgangen mye lettere. Så må du være innstilt på å leve lavkarbo resten av livet, lavkarbo er ikke en slankekur det er en livsstil. De som begynner spise karbohydrater igjen går opp all vekten og da legger den seg veldig uflatterende rundt magen. Ønsker du ikke å leve lavkarbo resten av livet men kunne spise brød igjen, kaker i selskap, snop på lørdagene osv er det bedre å gå ned på grovkarbomåten med kontroll på kaloriene. Anonymous poster hash: 1e85b...09d Hvor har du dette siste fra? Det er klart det er en livsstil, men det bør jo all slanking være, men jeg har aldri hørt om at man da legger på seg dør på Magen. Og det med at man går opp alt igjen - ja det gjør man om man går tilbake til sine gamle vaner, men det går fint an å gå ned på et strengt lchf kosthold, og så ta ett kakestykke av og til. Det er dom med alt annet den totale mengden som spiller en rolle. Anonymous poster hash: eb645...86c
Anonym bruker Skrevet 9. november 2014 #5 Skrevet 9. november 2014 Jeg baker hexebergs lavkarboknekkebrød som er kjempegode. Spiser og yoghurt naturell med bær. Høres lurt ut med moderat lavkarbo. Er selv 174 og veide 76. Har kuttet ut sukker og mel og ris/pasta og gått ned til 69 siden januar. Spiser så mye jeg har lyst på innen den lovlige maten, men spiser også noe gulrot ol. Immunforsvaret har blitt mye bedre etter at jeg begynte å spise grønnsaker til alle måltider og kuttet ned på karboen. Anonymous poster hash: f0d6b...87b
Anonym bruker Skrevet 9. november 2014 #6 Skrevet 9. november 2014 Har hørt litt negativt om lavkarbo tidligere, så har holdt litt igjen, men jeg begynner å bli litt desperat, det er jo ingenting som virker... For to år siden gikk jeg åtte uker på Grete Roede kurs, og til tross for at jeg spiste og trente som jeg skulle, gikk jeg bare ned to kilo på åtte uker... Føler meg ikke tilfreds med egen kropp, vet min mann ikke liker kroppen min som den er, slipper meg ikke løs under sex på grunn av kroppen og har problemer med å finne klær som ser bra ut på meg. Og om to mnd. skal vi til Syden... Har ikke lyst til å se slik ut da. Helsen er god da. Er nesten aldri syk. Har to små barn nå. Blir det lettere å gå ned i vekt når barna blir eldre og ikke lenger trenger meg hele tiden? En periode før vi fikk barn, veide jeg 55-58 kilo. Da spiste jeg veldig lite, spiste sunt, gikk raskt 2,5 time fem dage i uken, trente 1 time fem dager i uken+ litt fjellturer i helgene. HI Anonymous poster hash: 7983e...25c
Anonym bruker Skrevet 9. november 2014 #7 Skrevet 9. november 2014 Bruk noen dager på å "karbe ned". Om du går fra karborikt til lavkarbokosthold over natten kan du få ganske heftige reaksjoner fra kroppen i form av hodepine og annet ubehag. Ta et par sukkerfrie dager først, kutt så ut alt hvetemel osv. Bruker du en uke eller to på å forandre kostholdet går overgangen mye lettere. Så må du være innstilt på å leve lavkarbo resten av livet, lavkarbo er ikke en slankekur det er en livsstil. De som begynner spise karbohydrater igjen går opp all vekten og da legger den seg veldig uflatterende rundt magen. Ønsker du ikke å leve lavkarbo resten av livet men kunne spise brød igjen, kaker i selskap, snop på lørdagene osv er det bedre å gå ned på grovkarbomåten med kontroll på kaloriene. Anonymous poster hash: 1e85b...09d Hvor har du dette siste fra? Det er klart det er en livsstil, men det bør jo all slanking være, men jeg har aldri hørt om at man da legger på seg dør på Magen. Og det med at man går opp alt igjen - ja det gjør man om man går tilbake til sine gamle vaner, men det går fint an å gå ned på et strengt lchf kosthold, og så ta ett kakestykke av og til. Det er dom med alt annet den totale mengden som spiller en rolle. Anonymous poster hash: eb645...86c Det er da ingen hemmelighet at du forandrer kroppens måte å forbrenne energi på når du går på lavkarbo. Den måten å forbrenne på gjør at kroppen ikke "tåler" karbohydrater på samme måte som før lenger så en person som har gått på steng lavkarbodiett legger på seg av karbohydrater i et svimlende tempo om de begynner spise det som blir ansett som normale mengder karbohydrater igjen. Det er dette endrede forbrenningsmønsteret til kroppen som gjør at den suger til seg karbohydrater og lagrer det som fett rundt magen om du begynne spise brød, kornmat og annen mat med høyt karboinnhold igjen. Jeg bor i Arendal og bruker legesenteret til ketolyselegen Torkil Andersen, han har selv stått frem i lokalavisen her og sagt dette. Han gikk nemlig tilbake til det som i følge ekspertene her i Norge anses som et sunt kosthold og gikk opp igjen en haug med kilo. Han ble nødt til å gå tilbake til et ganske strengt lavkarbokosthold for å holde vekten nede... Dette er et valg for livet. Sier ikke at det er et galt valg, for noen er lavkarbo helt sikkert rette måten å leve på, men det må være gjennomtenkt. Anonymous poster hash: 1e85b...09d
Anonym bruker Skrevet 9. november 2014 #8 Skrevet 9. november 2014 Hmm, nå ble jeg veldig usikker igjen.. Tør jeg å begynne på dette? HI Anonymous poster hash: 7983e...25c
Anonym bruker Skrevet 9. november 2014 #9 Skrevet 9. november 2014 Hmm, nå ble jeg veldig usikker igjen.. Tør jeg å begynne på dette? HI Anonymous poster hash: 7983e...25c Har du prøvd grovkarbo/karboredusert kost da? Jeg ville begynt med det for å se hvordan du trives med det og hvordan kroppen reagerer på det først, også tatt lavkarbo opp til ny vurdering om f.eks 4 uker. Er du i aktivitet og spiser "grovt og grønt" er det veldig merkelig om du ikke går ned i vekt altså. Kutt ut alt sukker, hvitt hvetemel og slike raske karbohydrater. Anbefaler boken 12 uker til et sunnere liv. Hun fjerner en usunn ting fra kostholdet i uken og tilfører en sunn, og lover en vektnedgang på 10 kg i løpet av de ukene. Du kan jo ta to ting i uken om du vil fremskynde litt? http://www.gyldendal.no/Fakta-og-dokumentar/Mat-og-drikke/12-uker-til-et-sunnere-liv-og-en-smalere-midje Anonymous poster hash: 1e85b...09d
Anonym bruker Skrevet 9. november 2014 #10 Skrevet 9. november 2014 Hmm, nå ble jeg veldig usikker igjen.. Tør jeg å begynne på dette? HI Anonymous poster hash: 7983e...25c Har du prøvd grovkarbo/karboredusert kost da? Jeg ville begynt med det for å se hvordan du trives med det og hvordan kroppen reagerer på det først, også tatt lavkarbo opp til ny vurdering om f.eks 4 uker. Er du i aktivitet og spiser "grovt og grønt" er det veldig merkelig om du ikke går ned i vekt altså. Kutt ut alt sukker, hvitt hvetemel og slike raske karbohydrater. Anbefaler boken 12 uker til et sunnere liv. Hun fjerner en usunn ting fra kostholdet i uken og tilfører en sunn, og lover en vektnedgang på 10 kg i løpet av de ukene. Du kan jo ta to ting i uken om du vil fremskynde litt? http://www.gyldendal.no/Fakta-og-dokumentar/Mat-og-drikke/12-uker-til-et-sunnere-liv-og-en-smalere-midje Anonymous poster hash: 1e85b...09d Takk for tips! Jeg har sett den boken tidligere, men tenkt at den ikke er verdt pengene. Kanskje jeg skal se på den en gang til. Når det gjelder kostholdet mitt i dag ser det omtrent slik ut: Frokost: To tynne knekkenbrød med lettost Lunsj: To tynne knekkebrød med lettost Mellommåltid:Yoghurt naturell med korn og tranebær+en banan Middag:For eksempel to karbonader+pasta/ris+grønnsaker. Andre middager er wok med kylling og grønnsaker, laks, spaghetti, fiskekaker, fiskesuppe, løvsteik. Kvelds: tre-fire tynne knekkebrød med lettost og kaviar. Noen av knekkebrødmåltidene blir byttet ut med skiver når jeg har fri (spiser færre skiver enn knekkebrød), av og til spiser jeg litt pop corn eller chips på lørdagene, lørdagsmiddag er ofte taco eller hjemmelaget pizza. Trener på SATS to ganger i uken. Kondisjon og styrke. HI Anonymous poster hash: 7983e...25c
Anonym bruker Skrevet 9. november 2014 #11 Skrevet 9. november 2014 Jeg gikk 3 måneder på ketolyse for 4 år siden. Gikk ned 15 kilo og har ikke gått opp noe i vekt selv om jeg ikke lever lavkarbo. Anonymous poster hash: d61cb...ffb
Anonym bruker Skrevet 9. november 2014 #12 Skrevet 9. november 2014 Bruk noen dager på å "karbe ned". Om du går fra karborikt til lavkarbokosthold over natten kan du få ganske heftige reaksjoner fra kroppen i form av hodepine og annet ubehag. Ta et par sukkerfrie dager først, kutt så ut alt hvetemel osv. Bruker du en uke eller to på å forandre kostholdet går overgangen mye lettere. Så må du være innstilt på å leve lavkarbo resten av livet, lavkarbo er ikke en slankekur det er en livsstil. De som begynner spise karbohydrater igjen går opp all vekten og da legger den seg veldig uflatterende rundt magen. Ønsker du ikke å leve lavkarbo resten av livet men kunne spise brød igjen, kaker i selskap, snop på lørdagene osv er det bedre å gå ned på grovkarbomåten med kontroll på kaloriene. Anonymous poster hash: 1e85b...09d Hvor har du dette siste fra? Det er klart det er en livsstil, men det bør jo all slanking være, men jeg har aldri hørt om at man da legger på seg dør påMagen. Og det med at man går opp alt igjen - ja det gjør man om man går tilbake til sine gamle vaner, men det går fint an å gå ned på et strengt lchf kosthold, og så ta ett kakestykke av og til. Det er dom med alt annet den totale mengden som spiller en rolle. Anonymous poster hash: eb645...86c Det er da ingen hemmelighet at du forandrer kroppens måte å forbrenne energi på når du går på lavkarbo. Den måten å forbrenne på gjør at kroppen ikke "tåler" karbohydrater på samme måte som før lenger så en person som har gått på steng lavkarbodiett legger på seg av karbohydrater i et svimlende tempo om de begynner spise det som blir ansett som normale mengder karbohydrater igjen. Det er dette endrede forbrenningsmønsteret til kroppen som gjør at den suger til seg karbohydrater og lagrer det som fett rundt magen om du begynne spise brød, kornmat og annen mat med høyt karboinnhold igjen. Jeg bor i Arendal og bruker legesenteret til ketolyselegen Torkil Andersen, han har selv stått frem i lokalavisen her og sagt dette. Han gikk nemlig tilbake til det som i følge ekspertene her i Norge anses som et sunt kosthold og gikk opp igjen en haug med kilo. Han ble nødt til å gå tilbake til et ganske strengt lavkarbokosthold for å holde vekten nede... Dette er et valg for livet. Sier ikke at det er et galt valg, for noen er lavkarbo helt sikkert rette måten å leve på, men det må være gjennomtenkt. Anonymous poster hash: 1e85b...09d Da syns jeg du skal komme med kilder på dette. Anonymous poster hash: eb645...86c
Anonym bruker Skrevet 9. november 2014 #13 Skrevet 9. november 2014 Du spiser veldig mye knekkebrød og ost. Synes også 2 karbonader er mye for en dame som ønsker seg ned til 55 kg, for da må du jo nødvendigvis være ganske " petit"? Regner med du allerede spiser fullkornspasta og brun ris? Til sammenligning spiser jeg: Frokost: En 0,0% yoplait yoghurt med havregryn Lunsj: 2-3 knekkebrød med kokt skinke og skiver av f.eks agurk, paprika og tomat Mellom: En banan og kanskje noen nøtter Middag: En karbonade, en potet og en god porsjon grønnsaker Kvelds: Smoothie av frosne bær og sukkerfri husholdningssaft. Et glass utblandet saft og en god håndfull frosne bær blir en deilig "sorbet". Er jeg sulten på kvelden lager jeg smoothien mer mektig ved å lage den av f.eks melk, skyr og frosne bær. Anonymous poster hash: 1e85b...09d
Anonym bruker Skrevet 9. november 2014 #14 Skrevet 9. november 2014 Du spiser veldig mye knekkebrød og ost. Synes også 2 karbonader er mye for en dame som ønsker seg ned til 55 kg, for da må du jo nødvendigvis være ganske " petit"? Regner med du allerede spiser fullkornspasta og brun ris? Til sammenligning spiser jeg:Frokost: En 0,0% yoplait yoghurt med havregrynLunsj: 2-3 knekkebrød med kokt skinke og skiver av f.eks agurk, paprika og tomatMellom: En banan og kanskje noen nøtterMiddag: En karbonade, en potet og en god porsjon grønnsakerKvelds: Smoothie av frosne bær og sukkerfri husholdningssaft. Et glass utblandet saft og en god håndfull frosne bær blir en deilig "sorbet". Er jeg sulten på kvelden lager jeg smoothien mer mektig ved å lage den av f.eks melk, skyr og frosne bær. Anonymous poster hash: 1e85b...09d Ost er bra på lavkarbo. Samme er kjøtt. HI burde ikke spise banan eller noe særlig med bær. Potet, ris og pasta bør også bort. Rent kjøtt, ost, avokado, egg og grønnsaker som brokkoli og rosenkål er bra. Anonymous poster hash: d61cb...ffb
Anonym bruker Skrevet 9. november 2014 #15 Skrevet 9. november 2014 Du spiser veldig mye knekkebrød og ost. Synes også 2 karbonader er mye for en dame som ønsker seg ned til 55 kg, for da må du jo nødvendigvis være ganske " petit"? Regner med du allerede spiser fullkornspasta og brun ris? Til sammenligning spiser jeg: Frokost: En 0,0% yoplait yoghurt med havregryn Lunsj: 2-3 knekkebrød med kokt skinke og skiver av f.eks agurk, paprika og tomat Mellom: En banan og kanskje noen nøtter Middag: En karbonade, en potet og en god porsjon grønnsaker Kvelds: Smoothie av frosne bær og sukkerfri husholdningssaft. Et glass utblandet saft og en god håndfull frosne bær blir en deilig "sorbet". Er jeg sulten på kvelden lager jeg smoothien mer mektig ved å lage den av f.eks melk, skyr og frosne bær. Anonymous poster hash: 1e85b...09d Interessant å høre om ditt kosthold. Kanskje jeg rett og slett må venne meg til å spise enda mindre. Trener du? Spiser du mer hvis du har trent på kvelden? 55 kilo er nok litt urealistisk at jeg skal bli igjen. Jeg var strengt tatt litt "syk i hodet" da jeg veide det. Anonymous poster hash: 7983e...25c
yogajente Skrevet 9. november 2014 #16 Skrevet 9. november 2014 HI, du får veldig mange forskjellige tips her nå. Lavkarbo betyr i hovdsak under 120-150 gram karbohydrater om dagen, lchf er megastrengt på karboinntak i forhold. Les litt om de forskjellige typene lavkarbo før du bestemmer deg. Anbefaler et moderat lavkarbokosthold, jeg elsker pasta og brød, men fungerer helt klart mye bedre når jeg begrenser slikt til ett måltid om dagen (og kansje litt ekstra i helga). Dagen kan f.eks se slik ut: Frokost: ca 2 dl smoothie (bær, avokado, kokossmør, vann), ett knekkebrød med nøttesmør/makrell/skinke/hjemmelaget rekesalat (lager knekkebrød av linfrø, solsikkefrø, chiafrø og hirseflak) Lunsj: salat eller tyrkisk yoghurt med frukt og frø Mellommåltid: en frukt/grønnsaker og noen nøtter eller et knekkebrød med pålegg Middag: rent kjøtt/fisk (ikke karbonader, pølser osv) og grønnsaker i alle varianter, ris/pasta/potet Jeg prøver å spise to never med grønt til hvert måltid. Også tenker jeg næringsstoffer hele veien; jeg tenker ikke så mye på kalorier men om kroppen min har nytte av det jeg spiser. Er også viktig for meg at maten er GOD! Bruk mye krydderurter, hvitløk, chili, ting som setter smak, særlig de samme grønnsakene kan bli kjedelige etterhvert, men da er trikset å prøve en ny smakskombo (eple pg chili feks)
Anonym bruker Skrevet 9. november 2014 #17 Skrevet 9. november 2014 Hmm, nå ble jeg veldig usikker igjen.. Tør jeg å begynne på dette? HI Anonymous poster hash: 7983e...25c Har du prøvd grovkarbo/karboredusert kost da? Jeg ville begynt med det for å se hvordan du trives med det og hvordan kroppen reagerer på det først, også tatt lavkarbo opp til ny vurdering om f.eks 4 uker. Er du i aktivitet og spiser "grovt og grønt" er det veldig merkelig om du ikke går ned i vekt altså. Kutt ut alt sukker, hvitt hvetemel og slike raske karbohydrater. Anbefaler boken 12 uker til et sunnere liv. Hun fjerner en usunn ting fra kostholdet i uken og tilfører en sunn, og lover en vektnedgang på 10 kg i løpet av de ukene. Du kan jo ta to ting i uken om du vil fremskynde litt? http://www.gyldendal.no/Fakta-og-dokumentar/Mat-og-drikke/12-uker-til-et-sunnere-liv-og-en-smalere-midje Anonymous poster hash: 1e85b...09d Har nettopp kjøpt denne, super bok. nettopp ferdig med første uka og er en kilo lettere. Anonymous poster hash: 4b22b...b68
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå