Anonym bruker Skrevet 9. november 2014 #1 Skrevet 9. november 2014 Fpr dere bestandig gode luftige brød,eller er det noen ganger dere har "bad baking days"? Jeg laga to deiger i dag(grovbrød) med litt forskjellige innhold av mel, og begge deigene vokste litt da den sto i bolleni 1 time, men da jeg lagde tre brød av deigen(seks brød tilsammen) så vokste den ikke mer, så brødene ble skikkelig små og veldig lite luftige... Har fått i meg ny kenwoodmaskin som tidligere har gitt meg himmelse brød ,men i dag og de forrige gangene vil ikke den hersens deigen vokse!!! Jeg har 2 kg mel og 12 dl vann i,forskjellig type mel i hver deig.Jeg lar den bli knadd i maskina iallefall i 10-15 minutter, den står ei time med plastikk over seg, så står den 30 minutter i brødformene for så å stå i ovnen i 1 time på sterk varme. Men fortsatt blir ikke brødene mine luftige hver gang jeg baker ... Hva er ditt beste bakertips? Har du masse hvit hvetemel i (og hjelper det overhodet på luftigheten?) Takk for svar, kjenner jeg blir irritert når resultatet er så dårlig så mange ganger på rad!! Anonymous poster hash: 03055...9e0
Mamma_til_2 Skrevet 9. november 2014 #2 Skrevet 9. november 2014 (endret) Om du bruker mye grovt i så må du øke veske mengden og mulig bruke 1- 1.5 poser gjær, hvitt mel lager luftigere brød men det viktigste er at du har nok veske i og at de får heve godt før og etter, jeg bruker ca 5 timer på og bake hever ca 1.5 timer før og etter steker i 1 time og 10 min.jeg bruker ikke maskin men pass på og ikke elte for mye. Endret 9. november 2014 av Mamma_til_2
Anonym bruker Skrevet 9. november 2014 #3 Skrevet 9. november 2014 Jeg har mer væske. På 2 kg mel har jeg 15 dl vann, da blir deigen skikkelig klissete, men det er helt greit. Har 2-3 ss søtt i deigen for å hjelpe hevingen, f.eks honning. Bruker Idun luftigere bakst i deigen også, synes den har god effekt. Det blir da 3 brød av deigen, steker de nederst i ovnen på varmluft i ca en time. Blir høye fine brød. Jeg bruker en del hvetemel, men har litt frø og gryn i også. Kan lage brød av f.eks 1 kg grovbakstmel og 1 kg hvetemel og tilsette solsikkefrø, litt havregryn, linfrø o.l. Anonymous poster hash: ae24b...841
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå