Gå til innhold

se hit litt dere som baker brød!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fpr dere bestandig gode luftige brød,eller er det noen ganger dere har "bad baking days"?

Jeg laga to deiger i dag(grovbrød) med litt forskjellige innhold av mel, og begge deigene vokste litt da den sto i bolleni 1 time, men da jeg lagde tre brød av deigen(seks brød tilsammen) så vokste den ikke mer, så brødene ble skikkelig små og veldig lite luftige...

Har fått i meg ny kenwoodmaskin som tidligere har gitt meg himmelse brød ,men i dag og de forrige gangene vil ikke den hersens deigen vokse!!!

Jeg har 2 kg mel og 12 dl vann i,forskjellig type mel i hver deig.Jeg lar den bli knadd i maskina iallefall i 10-15 minutter, den står ei time med plastikk over seg, så står den 30 minutter i brødformene for så å stå i ovnen i 1 time på sterk varme. Men fortsatt blir ikke brødene mine luftige hver gang jeg baker ...

Hva er ditt beste bakertips? Har du masse hvit hvetemel i (og hjelper det overhodet på luftigheten?)

Takk for svar, kjenner jeg blir irritert når resultatet er så dårlig så mange ganger på rad!!

Anonymous poster hash: 03055...9e0
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Om du bruker mye grovt i så må du øke veske mengden og mulig bruke 1- 1.5 poser gjær, hvitt mel lager luftigere brød men det viktigste er at du har nok veske i og at de får heve godt før og etter, jeg bruker ca 5 timer på og bake hever ca 1.5 timer før og etter steker i 1 time og 10 min.jeg bruker ikke maskin men pass på og ikke elte for mye.

Endret av Mamma_til_2
Skrevet

Jeg har mer væske.

På 2 kg mel har jeg 15 dl vann, da blir deigen skikkelig klissete, men det er helt greit. Har 2-3 ss søtt i deigen for å hjelpe hevingen, f.eks honning. Bruker Idun luftigere bakst i deigen også, synes den har god effekt.

Det blir da 3 brød av deigen, steker de nederst i ovnen på varmluft i ca en time. Blir høye fine brød.

Jeg bruker en del hvetemel, men har litt frø og gryn i også. Kan lage brød av f.eks 1 kg grovbakstmel og 1 kg hvetemel og tilsette solsikkefrø, litt havregryn, linfrø o.l.

Anonymous poster hash: ae24b...841
Skrevet

Jeg bruker en ss lys sirup 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...