Anonym bruker Skrevet 9. november 2014 #1 Skrevet 9. november 2014 Jeg har en venninne som har en gutt på 4 år som er veldig stor i mine øyne, han veier godt over 20 kg og bruker klær i str 7-8 år. Jeg har en gutt på 5 år som er 16 kg og bruker klær i str 5-6 år. Min venninne sammenligner disse guttene hele tiden og sier til min gutt f.eks "du er veldig liten til å være 5 år, min gutt er jo mye større enn deg. Kanskje du spiser for lite?". Hun sier sånne ting hver gang vi ses. Hun er kjempestolt over at gutten hennes er så mye større og at han bruker såpass store klær, for da er han sterkere enn min gutt osv. Hun sa en gang til meg med stolthet og smil om munnnen: "Jeg måtte dra å kjøpe større truser og superundertøy til gutten for de han hadde i str 6 år var altfor smått og stramt, så vi kjøpte i str 8 år".. Jeg syns det er veldig dårlig gjort av henne å si sånne ting når gutten min hører for han tror jo det er han som er liten. Jeg har forklart han at han er helt normal stor og akkurat like stor som de andre 5 åringene i barnehagen feks. Hva kan jeg si til denne venninna neste gang hun begynner (for nå har jeg egentlig bestemt meg for å si noe) uten å såre henne? Hun er alenemor med det ene barnet og de spiser dessert HVER dag etter middag. Helt greit med dessert altså, men deres dessert består av is, godteri, potetgull osv.. Hun mener selv at de har et veldig godt kosthold, men poster på insta, face og snap at ungen ofte spiser pølser, vafler, pasta osv til middag, FORAN tvn. Må også nevne at hun begynte å gi barnet grøt og middag da han var 4mnd, helt greit, men han fikk juice og saft i flaske i tillegg når han spiste..4mnd gammel. Lista er lang og jeg blir helt oppgitt! Anonymous poster hash: 590db...795
Superdolly Skrevet 9. november 2014 #2 Skrevet 9. november 2014 Hvis du ikke vil såre henne, så ikke kommenter hennes sønn. Si i stedet fra, tydelig, at hun sårer din sønn ved å kommentere hvor liten han er hele tiden. Fortell henne at hun gjør ham lei seg, og at du vil at hun skal slutte med dette. Kanskje sier hun noe i retning av at herregud, det er da ikke vondt ment. Da sier du at det likevel ikke er greit, og at din sønn blir lei seg selv om hun ikke mener det slik. Har hun noe som helst vett og sosiale antenner gir hun seg da.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2014 #3 Skrevet 9. november 2014 "Du, Jimmy-Bob (insert korrekt navn) er litt hårsår på dette med størrelse. Det er fint om du ikke tar opp temaet hele tiden." Burde holde lenge. Er ungen hennes feit eller stor? Altså, matcher vekt og høyde? Anonymous poster hash: 426c0...b7b
Anonym bruker Skrevet 9. november 2014 #4 Skrevet 9. november 2014 Han er ganske lang, str med 6 åring kanskje, men han er feit også. Han klarer ikke å springe og har vanskelig med å klare å bevege seg som barn flest gjør. Dårlig grov motorikk fordi han ikke klarer. Syns jo veldig synd i gutten for at han er sånn og mora ikke ser at det er et problem for gutten og det kommer til å bli verre jo eldre og større han blir. HI Anonymous poster hash: 590db...795
Anonym bruker Skrevet 9. november 2014 #5 Skrevet 9. november 2014 Du sier i fra at du ikke vil at barnet ditt skal få kroppsfiksering i ung alder og ber om at du ikke sier noe om størrelser og sammenligninger mens barna hører det. Du sier ikke noe om hvor høyt barnet er, men det høres svært voldsomt ut det du beskriver. Har en 6-åring som veier ca 21 kg og er 123 høy og bruker ca str 8 år i klær selv. Hun var dysmatur, så jeg følger litt ekstra med på lengde/vekt. Måler når jeg synes hun har strekt seg et stykke og bare trekker frem vekta på badet ca hver 3. mnd. Den er jo morsom å stå på. Anonymous poster hash: 24591...d4f
Anonym bruker Skrevet 9. november 2014 #6 Skrevet 9. november 2014 Liten? Jeg? Langtifra. Jeg er akkurat stor nok. Fyller meg selv helt på langs og på tvers fra øverst til nederst. Er du større enn deg selv kanskje? Si klart i fra og gi henne gjerne dette diktet av Inger Hagerup. Anonymous poster hash: 19ea0...0de
Anonym bruker Skrevet 9. november 2014 #7 Skrevet 9. november 2014 Ikke bry deg om hennes barn, så slutter nok hun å bry seg om ditt også. Noen er store og noen er små. Punktum. Anonymous poster hash: c4661...6f2
Anonym bruker Skrevet 9. november 2014 #8 Skrevet 9. november 2014 Takk for svar! Hadde jo begynt å lure på om det er min gutt som er liten for alderen, selv om jeg samtidig vet at han er helt normal størrelse. Venninna mi er jo ikke akkurat liten selv. Hun er veldig overvektig (ca 160 høy og 90 kg), mens pappaen til dette barnet er veldig tynn og liten. Håper hun snart innser at det er hun selv som lager ungen stor og overvektig, og begynner å gjøre noe med det. HI Anonymous poster hash: 590db...795
Anonym bruker Skrevet 9. november 2014 #9 Skrevet 9. november 2014 Ikke bry deg om hennes barn, så slutter nok hun å bry seg om ditt også. Noen er store og noen er små. Punktum. Anonymous poster hash: c4661...6f2 Jeg sier jo aldri noe som helst om hennes barn. Det er bare hun som sammenligner og snakker om hvor mye større hennes barn er og virker så stolt over det. Bryr meg om barnet hennes ja, men har aldri sagt noe om hverken kostholdet eller størrelsen, og heller aldri kommentert når hun selv snakker. HI Anonymous poster hash: 590db...795
Anonym bruker Skrevet 9. november 2014 #10 Skrevet 9. november 2014 Jeg ville bare bedt henne slutte å snakke om størrelse på barna. Alle er forskjellige og at det er flott at hun er stolt av sin sønn, men at når hun snakker om det foran din sønn så tror han at han er liten, og blir lei seg. Jeg har selv en ekstremt lang gutt og en normal/ rett over snittet høy gutt, er ikke noe mer stolt av den ene enn den andre. Men ja, kan nok kommentere av og til at han er høy, og bruker så store størrelser osv, men mest fordi det fascinerer meg hvor vanvittig stor han er blitt. Så er det jammen med litt vemodig også at han vokser så fort:( Anonymous poster hash: 5edd9...b33
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå