Gå til innhold

Er det ekskluderende å invitere 6 av 12 jenter i bursdag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor veldig trangt, og har dårlig tåd. Jenta mi har bursdag, og jeg har plass til 6 stykker inkludert jenta mi. Er det ekskluderende?

Anonymous poster hash: 5df8d...9d1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns ikke det. Det er altså 5 jenter som eg invitert 6 som ikke er.

Anonymous poster hash: 63a56...2ab

Skrevet

Jeg vet ikke helt. Det kommer litt an på. Mitt barn ble ikke invitert i en bursdag i fjor, da ble halvparten av guttene i klassen invitert. Men, det er det at alle hans venner i klassen ble invitert, og ikke han, så han ble vedldig lei seg. Forøvrig synes jeg det er en dårlig unnskyldning å si at du har dårlig plass. Det har vi og og vi inviterer alltid 15 barn i bursdag og på andre fester. Man får til det man vil.

Anonymous poster hash: 479e4...cb9

Skrevet

Ser du skoleåret under ett - og alle velger å bare be halvparten så risikerer enkelte elever å aldri bli bedt i en eneste bursdag. Slike valg går ut over de svakeste elevene...

Jeg ville bedt alle på en aktivitet som ikke koster så mye - refleksløype og pølsebål i skogen eller noe sånt, heller enn å utelate noen. 

Anonymous poster hash: b7ecb...206
Skrevet

Ja, det syns jeg.  

Ikke hvis dere foreldre snakker sammen, og sørger for at de andre 6  blir invitert neste gang.

For med sånn eksluderings av noen jenter i bursdag, kan faktisk føre til at 1-2 av de 12 jentene aldri blir bedd. 

Utebursdag går også ann. Og det trenger ikke å være dyrt.

Tenne bål og grille pølser. Ha med ei langpanne med sjokoladekake. Vips er bursdagen ferdig, og barna har koselige minner. 

Anonymous poster hash: f5281...9eb
Skrevet

Ja, det er det. Det ville vært helt utelukket her.

Ha det ute, hos bestemor, i barnehagen eller et annet sted om det virklig ikke er plass, men de fleste steder går det helt fint om dere har mer enn 30m2.

Anonymous poster hash: 44d62...fae

Skrevet

Sånn isolert sett er dette akkurat innafor. Halvparten er invitert. Ser du litt større på det kan det fort ende slik som anonym ...cb9 forteller om. Dersom alle inviterer halvparten eller færre vil det fort ende opp med at ett eller flere av barna aldri blir bedt i en eneste bursdag.

Rangordenen blantbarn er som regel klinkende klar og tydelig, og det er de som står nederst på stigen som ikke blir bedt. I motsetning til hva som hevdes her inne er ikke dette nødvendigvis mobbere og barn med atferdsproblemer. Det kan like gjerne være de stille, forsiktige og litt anonyme barna.

Skrevet

Når du sier at du har dårlig råd

- betyr det at om du må invitere alle jentene så blir det ingen bursdagfeiring i det hele tatt?

Anonymous poster hash: 63a56...2ab

Skrevet

Det kommer jo også an på alderen på barna. På et tidspunkt blir det naturlig å bare invitere de nærmeste. Men før det, så synes jeg at man skal gjøre hva man kan for å få alle med.

Anonymous poster hash: f3313...79a

Gjest Minnieropptatt
Skrevet

Jeg ville invitert alle jentene. Tenk deg selv den følelsen å aldri bli bedt, hvis alle i klassen tenker som deg. Tenk deg jenta di i den situasjonen. Føles det greit? Det kan faktisk skje. Om ikke ditt barn, så et annet i klassen.

Skrevet

Ja, jeg syns det. Selv om det er flere som ikke blir bedt, så er det alikevel sårt for de som ikke blir det.

Skrevet

Ja, jeg synes det er ekskluderende. Ville heller hatt det ute, eller lånt barnehagen etc.

Skrevet

Hvor gamle er jentene? Er det barnehagebarn kan du kanskje invitere halvparten og begrunne det med sted er fra samme årskull, det synes jeg er greit.

Om det er skolebarn og det er 12 jenter i klassen, bør man jo spørre seg hva man hadde tenkt dersom det var mitt barn som ikke ble bedt.

Her er det 16 jenter i klassen (3. klasse), jeg vet at datteren min ville blitt såret om halvparten var bedt i en bursdag og ikke henne.

Anonymous poster hash: 6257c...5bc

Skrevet

Ja. Da skal 7 av 12 feire sammen.

Det samme skjedde i min sønns klasse. 5 av 11 ble invitert, så 6 av 11 feiret bursdagen. Mange foreldre i klassen reagerte sterkt på dette.

Anonymous poster hash: 41368...2dd

Skrevet

Her ber alle som har bursdag alle jentene. Om en hadde valgt å ha en mindre feiring og bedt under halvparten hadde jeg ikke tenkt at de hadde gjort noe. Det er fordi jeg vet alle blir bedt til så mange. Men man skal følge med hvis mange ikke ber alle og noen risikerer og aldri bli bedt.

Har opplevd flere ganger at mine barn har vært av mindretallet som ikke har blitt invitert. Vi har snakket om det og når det er barn som de sjelden leker med har barna ikke hatt problemer med at de ikke har vært invitert.

Anonymous poster hash: c505c...779

Skrevet

Det er som regel gratis eller nesten gratis å låne lokaler på skolen, så her har de med dårlig plass hjemme gjerne bursdag i kantina på ungdomsskolen, sfo-lokalene e.l. En gutt i klassen hadde bursdagen sin i musikkrommet.

Gymsalen koster det 300 kr å leie, ber du barna komme i "treningstøy" er det en rimelig aktivitetsbursdag. Ungene løper, herjer, hopper i kjukkaser, har hinderløype, leker med ball osv. En kjele med pølser og en langpannesjokoladekake, en mugge saft eller to og barna er lykkelige.

En av jentene hadde bursdag i barnelokalene til menigheten, der hadde de jammen et kjempefint lokale med kjøkkenkrok, discolys, bord, stoler og alt man trenger.

Selv har vi hatt utebursdag flere ganger, både i regnvær og sol, og både i januar og i mai. Så lenge det er presisert i innbydelsen at de må kle seg etter vær er det ikke noe problem. 2 timer ute med grilling av pølser og diverse uteleker er helt topp for barna (lommelykter og refleksløype om det er på kvelden, enkle leker som å kaste ball på blikkbokser, potetløp, sekkeløp osv er kjempegøy)

Ville aldri bedt bare halvparten av jentene i klassen. Er du kreativ blir det både rimelig og gøy selv om du ber alle sammen.

Anonymous poster hash: bdcd9...a9e
Gjest Antarctica
Skrevet

Jeg syns dessverre det er ganske ekskluderende, ja.

Kan dere få låne et lokale? Her vi bor er det mange som bruker barnehagens lokaler eller SFO. Man må bare gjøre avtale på forhånd omkring nøkler og rengjøring, så får man bruke det gratis.

Skjønner at det som har med utgifter å gjøre kan være vanskelig. Men med hjemmebakte boller og kaker behøver det ikke bli så dyrt, og så kan dere planlegge noen morsomme selskapsleker - billig moro!

Skrevet

ja, det er ekskluderende. Be heller alle og ta det enkelt. Skrekkelig å føle seg ekskludert.

Sitt på gulvet ? På puter el tepper. 

Hvor gammel er datteren din?

Skrevet

Hadde du, helt ærlig, synes det var greit hvis det var din jente som ikke ble invitert i en bursdag der halvparten av jentene i klassen ble invitert?

Jeg gjentar ellers ikke de andres argumenter for å be alle, det er mange gode argumenter for det i tråden.

Ta deg i nakken, se stort på det, finn billige løsninger og inviter alle.

Jeg tenker ellers at jeg ikke skal være den første som slutter å be alle av samme kjønn i klassen i bursdag - før noen andre gjør det vurderer jeg det ikke en gang. Ja til inkludering og at alle opplever å bli bedt i bursdag.

Anonymous poster hash: a63bc...d1b
Skrevet

Du trenger heller ikke ha sitteplass til alle barna, da er det bedre å bære spisestuestolene ut på verandaen, skyve bordet helt inntil veggen og lage piknik på gulvet.

Anonymous poster hash: bdcd9...a9e
Skrevet

Ja det er ekskluderende.

Jeg hadde muligens av eget ønske ville gjort det samme, lettere for meg.

-Men det hadde vært så innmari flaut, at det hadde jeg aldri gjort!

-Jeg hadde vært livredd for at foreldrene til de inviterte barna ikke hadde sent jentene sine pga at de ikke ville støtte ekskluderingen min, og at det gikk ut over mi jente når ingen kom.

-Jeg hadde vært redd det kom til å gå utover mi jente, ren "hevn" som ikke blir invitert til andre fordi hun ekskluderer.

-Jeg vil ikke være den første til å bryte en fin skikk, og ønsker at klassen hennes kommer til å fortsette dette hele grunnskolen og ungdomsskolen med. Jeg tror det er bra for klassemiljøet.

-Jeg ville ikke likt at noen ble veldig lei seg, og det blir de også etter 10 årsdagen.

-Jeg liker å vise jenta mi at det er lov å være litt generøs.

Anonymous poster hash: caa8f...902

Skrevet

Ikke gjør det!

Anonymous poster hash: a84d8...ff2

Skrevet

Helt greit

Anonymous poster hash: 0651e...65c

Skrevet

Min første innskytelse er å si nei, men en venninne gjorde meg en gang oppmerksom på at det dersom dette er vanlig ved bursdager så blir det gjerne egentlig slik at det er en 2- 3 stykker som ender opp med å aldri bli bedt i noens bursdag rett og slett fordi de ikke er blant de mest populære eller noens bestevenn.....

Skrevet

Signerer de andre. Ja, det er ekskluderende fordi det kan ende opp med noen som aldri blir bedt. Hva hadde du følt om det var din datter?

Du har fått mange gode forslag til alternative feiringer. Håper du benytter en av de :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...