Gå til innhold

hvor fort kontakter du lege og legevakt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skal til for å ringe lege eller legevakt for barnas del?

Her skal det kun høy feber til, ikke fordi jeg er hysterisk, men fordi jeg ikke har hjerte til at ungene mine har vondt osv. Vil gjerne vite med en gang om det trengs medisin eller om det er et virus som går over av seg selv.

Anonymous poster hash: 308e0...087

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har lavere terskel på å ringe legen enn legevakten. Legevakt er til kun øyeblikkelig hjelp i mine øyne og ikke at en tå har vært vond i 3 uker og for lat til å oppsøke fastlegen :)

Men når minsten har hatt feber i flere dager, utilpass,o.l så er det let egebesøk. Har vel aldri vært på legevakten med minsten ennå ( snart 3 år) mens med de to eldste så føltes det som vi bodde der. Stadig kutt i lepper, hodet, lungebetennelser ( akutt)brekt arm m.m :)

Skrevet

Sjelden jeg ringer legevakt, da må det være akutt sykdom i helgen eller på natta som jeg ikke tør vente til neste dag med.

Fastlegen ringer jeg om jeg er bekymret fordi de er syke lenge og ikke blir friske igjen som forventet eller om de har høy feber over mange dager. Har to barn som fort får over 40 i feber selv av en liten virusinfeksjon så jeg ringer ikke lege før de har hatt så høy feber i mer enn 3-4 dager.

Anonymous poster hash: d5afd...1dc
Skrevet

Legevakt omtrent kun om de har falt eller skadet seg.

Lege ved flere dagers nedsatt allmenntilstand som muligens må behandles.

Skrevet

Aldri vært på legevakt oghar vært til fastlegen 2 ganger med 5 åringen.

Så terskelen er veldig høy for legevakt. Fastlegen føler jeg at jeg kan dra til hvis det er noe jeg er usikker på.

Ene gangen jeg dro til fastlegen var etter at 5 åringen( var da 1,5 år) hadde ett falsk krupp anfall på natta.

Dro da til fastlegen dagen etter. På natta gikk vi ut, slik at barnet fikk puste inn kald luft. Gikk over etter en halvtimes tid.

Andre gangen var høy feber på femte dagen. Og jeg ønsket en sjekk.

Så her renner vi ikke ned dørene på legevakt eller fastlege.

Må gå ann å takle litt sykdom uten å kontakte lege hver gang.

Folk burde uansett bli flinkere til å bruke fastlegen sin. Det er fastlegen en skal kontakte ved sykdom.

Legevakt er for akutt sykdom og skade, altså øyeblikkelig hjelp for ting som ikke kan vente til fastlegen er åpen. Ikke for feber over tid.

Anonymous poster hash: 1097f...09b

Skrevet

Om du kun har feber som grunn å kontakte legevakten kan det hende det kan gå ille til for dine barn.

Anonymous poster hash: 3b938...d04

Skrevet

Ringer legevakten dersom det ikke kan vente til legekontoret åpner. Da datteren min datt ned trappen ringte jeg legevakten selvom legekontoret åpnet 2timer senere. Dersom legevakten mener at det kan vente til legekontoret åpningstid så sier de jo det. Og jeg syns det er greit å få råd og veiledning dersom jeg er i tvil og forteller meg hva jeg skal se etter osv. Er selv helsepersonell men all kunnskap forsvinner ut av hodet når det handler om mine egne barn.

Anonymous poster hash: fe0fc...02c

Skrevet

Om du kun har feber som grunn å kontakte legevakten kan det hende det kan gå ille til for dine barn.

Anonymous poster hash: 3b938...d04

Hvorfor det? Jeg kjenner barnet mitt best. På onsdag hadde han 39,9 o feber og var litt slapp. Ikke veldig redusert, men nok til at jeg skjønner at han ikke er frisk. Dro på legevakta, og med crp på opp mot 150 var de glade for at vi kom.

Anonymous poster hash: 308e0...087

Skrevet

Har høy terskel for å kontakte legevakt. Det må nesten være blod og gørr for at jeg ringer dem.

Anonymous poster hash: 5be8e...845
Skrevet

Har høy terskel. Har to barn på 6 og 9, og hver av dem har vært hos legevakt 1 gang. Den ene gangen pga armbrudd, og den andre gangen pga en tilstand som krevde innleggelse.

Jeg jobber selv på et legekontor, som også fungerer som legevakt på dagtid, så jeg vet vel nokså godt når det er på tide å ta kontakt. At foreldre ringer med en gang barnet får feber, kun for å berolige seg selv, har jeg lite til overs for. Dere opptar timer til folk som trenger det mer. Alle foreldre som har normalt friske barn, bør være såpass trygge at de klarer å håndtere at barnet har feber 2-3 dager uten å gå til lege.

Anonymous poster hash: 90cf0...539

Skrevet

For ungenes del har det bare vært aktuelt når jeg har trodd de trengte å sy noe. De er "aldri" syke.

Ellers går grensen ved å kjenne seg skikkelig syk uten å vite hvorfor eller ved mistanke om noe farlig.

Anonymous poster hash: bd291...bf4

Skrevet

Har temmelig høy terskel. Men har blitt en del turer likevel. Fram til sønnen min var 3 år, så hjalp ikke astmamedisinen de verste nettene, så vi måtte inn å få pustehjelp minst én gang ved hver bidige forkjølelse.

Heldigvis har effekten av medisiner blitt bedre, og astmaen blitt redusert etterhvert som han vokser. For det å ikke få kontakt med et feberfritt barn pga det ikke klarer å puste, er ufattelig ekkelt.

Anonymous poster hash: 94f49...178

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ganske høy. Drar ved halsbetennelse (beskjed fra legen ) og ellers ved akutte skader. Har vært 2 ganger med skadet kne, en brekt tå, en dehydrert 2åring og et kutt som måtte syes. Reiser ikke ved feber om det er eneste syptmon

Skrevet

Vi har vært på legevakten i dag faktisk. Og det er ikke en vanlig ting her.

Men lille knøtt fikk feber, noe som vanligvis ikke ville bekymret meg. Men på under en time hadde hun masse røde prikker på hele kroppen, og de kom veldig fort. Da syns jeg set var greit å ringe og høre om vi burde ta en sjekk. Og de ville ha henne inn for sikkerhets skyld 😊

Skrevet

Har høy og lav terskel for å ringe legevakta. Ene barnet er det lav terskel om det er betennelse i huden, hun har en annen sykdom som dette ikke er bra for så med henne er det til legen fort som fy når vi oppdag noe.

Hun ene er sktiv som få, og har måtte ringe legevakta noen ganger pga for høyt aktivitetsnivå. Hadde nesten klippekort det enstund, måtte sy og lime mye forskjellig, kuler og forstuinger. Slike ting er akutte, men feber og slike ting ringer jeg ikke legevakta for om det ikke bikker over 40 og den ikke går ned med parasett. Ringte legevakta engang med eldste da feberen var over 40 og den gikk ikke ned. Fikk ett råd av sykepleiren jeg snakket med, skulle prøve dette og gikk den ikke ned da så skulle vi bare kjøre rett dit. Feberen gikk ned. Har brukt det trikset senere også.

Ringe legen gjør jeg når mannen sier vi skal ringe legen. Han er sykepleier så han har litt mer peil på noen ting enn meg, men han er også mere hysterisk når ungene er syke enn meg. Så jeg spør ikke han før jeg er usikker, og sier han da jeg skal ringe legen gjør jeg det. Men jeg hadde nok reist mer til legen om ikke han hadde vært sykepleier, for vi har noen aktive barn som har trengt mer sårstell enn foreldre normalt gjør selv.

Og ene barnet har en sykdom, så gjelder det denne så er det å ta turen til sykehuset siden legevakten ikke kan hjelpe til med dette. En lege på sykehuset her som kan noe om den, så veldig greit han sa vi ikke skulle ts turen innom legevakten om det er noe pga dette. Men har ikke måtte gjøre det utenom den gangen sykdommen ble oppdaget, da var hun innom to legevakter og tre sykehus før en lege skjønte hva det var.

Anonymous poster hash: 51f27...73a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...