Gå til innhold

Skrive BF eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter jeg leste ett sted på forum her, så må jeg bare spørre flere om det er slik som hun ene påstår?

Hun hadde svart på en av innleggene til ei som lurte på om hvordan det funket med å skrive far på papirene eller ikkje.

Jeg er jo veldig usikker selv, etter jeg leste det.

I mitt tilfelle så ville ikke barnefaren at jeg skulle beholde, men jeg hadde ikke hjerte til å ta abort. Så han vil ikke ha noe med meg eller barnet, helt greit. Men jeg synes jo barnet fortjener å vite hvem den har som far eller ei.

Også svarer denne personen på det ene innlegget: at hvis man velger å skrive opp BF som far på papiret og han var i mot å sette dette barnet i verden så kan han gå i rettsak mot deg å da vil ikke barnebidrag bli betalt for barnet? Seriøst? Er det sånn????

Anonymous poster hash: 2928c...39b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg forstod ikke det du mente, men prøver å svare likevel. Du har en fin tankegang ang at barnet skal vite hvem far er, jeg mener at alle har rett på det. Om han velger å ikke delta i barnets liv, så vet barnet uansett hvem han er.

Om han nekter for at han er far, så vil det kreves en dna-test, og den kan han ikke lyve seg bort fra. Det kan ta tid hvis han ikke ønsker dette. Nav ordner dette om han ikke vil skrive under på farskapet. Du kan når denne er avgjort kreve barnebidrag. Han kan da kreve samvær. Han kan ikke gå til rettsak mot deg pga barnebidrag. Dette går via Nav etter hvor gammelt barnet er og hvor mye samvær han har.  

Barnet skal ikke være mye borte fra deg det første året, da er det snakk om trilleturer med far. Samvær etter dette går etter hvor godt de kjenner hverandre, men mer enn annenhver helg er ikke anbefalt før etter fylte tre år. 

Høres ut som at dette ikke er årets pappa, så du skal ikke bekymre deg for dette med samvær nå. Jeg vil uansett råde deg til å ringe familievernkontoret for råd og samtaler. Dette kan man få alene, og det er en trygghet. 

Anonymous poster hash: 09faa...876
Skrevet

Etter jeg leste ett sted på forum her, så må jeg bare spørre flere om det er slik som hun ene påstår?

Hun hadde svart på en av innleggene til ei som lurte på om hvordan det funket med å skrive far på papirene eller ikkje.

I mitt tilfelle så ville ikke barnefaren at jeg skulle beholde, men jeg hadde ikke hjerte til å ta abort. Så han vil ikke ha noe med meg eller barnet, helt greit. Men jeg synes jo barnet fortjener å vite hvem den har som far eller ei.

Også svarer denne personen på det ene innlegget: at hvis man velger å skrive opp BF som far på papiret og han var i mot å sette dette barnet i verden så kan han gå i rettsak mot deg å da vil ikke barnebidrag bli betalt for barnet? Seriøst? Er det sånn????

Ta det helt med ro! Det er ikke sånn! Han har vært med og skapt dette barnet like mye som deg. Nå er det på tide han tar ansvaret! Ta kontakt med Nav. Lykke til!

Anonymous poster hash: 88348...c43

Skrevet

Jeg forstod ikke det du mente, men prøver å svare likevel. Du har en fin tankegang ang at barnet skal vite hvem far er, jeg mener at alle har rett på det. Om han velger å ikke delta i barnets liv, så vet barnet uansett hvem han er.

Om han nekter for at han er far, så vil det kreves en dna-test, og den kan han ikke lyve seg bort fra. Det kan ta tid hvis han ikke ønsker dette. Nav ordner dette om han ikke vil skrive under på farskapet. Du kan når denne er avgjort kreve barnebidrag. Han kan da kreve samvær. Han kan ikke gå til rettsak mot deg pga barnebidrag. Dette går via Nav etter hvor gammelt barnet er og hvor mye samvær han har.

Barnet skal ikke være mye borte fra deg det første året, da er det snakk om trilleturer med far. Samvær etter dette går etter hvor godt de kjenner hverandre, men mer enn annenhver helg er ikke anbefalt før etter fylte tre år.

Høres ut som at dette ikke er årets pappa, så du skal ikke bekymre deg for dette med samvær nå. Jeg vil uansett råde deg til å ringe familievernkontoret for råd og samtaler. Dette kan man få alene, og det er en trygghet.

Beklager jeg skrev det litt rotete, men jeg ble bare så utrolig stresset når jeg leste dette her.

>>>>>>

Liker

Anonym bruker's PhotoAnonym bruker

04 jan. 2012

Her må man også tenke på at hvis barnefar ikke vil at barnet skal komme til verden og han går til sak mot deg for det, kan du ikke kreve barnebidrag på barnet... hadde nok valgt å respektere hans valg om å ikke delta i ungens liv og skrevet ukjent på fødselsattesten.

Skrevet

Ta det helt med ro! Det er ikke sånn! Han har vært med og skapt dette barnet like mye som deg. Nå er det på tide han tar ansvaret! Ta kontakt med Nav. Lykke til!

Hoff jeg håper dette går bra når jeg skriver han på papirene!! Tusen takk for svar

Skrevet

Nei skal love dg at dette IKKe er årets pappa! Setter stor pris på svaret ditt...

Ble bare så forvirret når jeg leste på en av svarene som var på forumet her, tenkte kan ikke være sant at far kan gå i rettsak mot meg fordi han ikke ville bli pappa å dermed kan jeg miste barnevidraget!

Kopierte forresten det svaret som jeg stussa på...

Sorry for jeg skrev det litt rotete i stad var bare så forvirret... Og stresset når jeg leste det

Skrevet

Man skal ta mye av det som står her inne på dette forumet med en klype salt ;-)

Anonymous poster hash: 29327...962

Skrevet

I prinsippet syns jeg at far alltid skal stå i papirene. Det er barnets rett.

MEN! Blir han en dårlig far? Sliter han med rus, vold, psykiatri?! Hvis noe av dette er tilfelle, ville jeg IKKE skrevet han opp som far, rett og slett for å beskytte barnet!

Terskelen for å ville inn i barnets liv er mye lavere når man får en regning i posten pga dette barnet månedlig! Og noen fedre bør barna rett og slett skjermes for!

Lykke til!!

Skrevet

MEN! Blir han en dårlig far? Sliter han med rus, vold, psykiatri?! Hvis noe av dette er tilfelle, ville jeg IKKE skrevet han opp som far, rett og slett for å beskytte barnet!

Terskelen for å ville inn i barnets liv er mye lavere når man får en regning i posten pga dette barnet månedlig! Og noen fedre bør barna rett og slett skjermes for!

Lykke til!!

Skal hun lyve da om at hun ikke vet hvem faren er? Er han så udugelig kan han bidra økonomisk uten å ha samvær på egenhånd.

Skrevet

Synes det skal særdeles tungtveiende grunner til å ikke oppgi far når du vet hvem han er. Bidrag får du uansett, enten fra ham eller fra det offentlige. Ikke greit at samfunnet skal betale bare fordi far er en slabbedask. Er han farlig derimot, stiller saken seg annerledes.

Anonymous poster hash: 169ac...da2

Skrevet

Nei, det er ikke sånn.

Når det er sagt så synes jeg personlig at det er helt feil å kreve bidrag av en som ikke vil være far. Når jeg ble gravid for en del år siden (ung og litt korttenkt...) så ga jeg valget til barnefar om han ville stå på papirene eller ikke rett og slett fordi JEG hadde et valg om å beholde eller ta abort, mens han ikke kan ta det valget. Derfor gav jeg han det valget gjennom å stå på papirene eller ikke. Jeg sa selvsagt til han at jeg alltid vil fortelle barnet hvem som er far, men at jeg ikke trengte å skrive han på papirene slik at han da slapp å bli registrert med ett barn og også slapp bidrag. Han valgte å stå på papirene, men etter et års tid sluttet han helt å betale bidrag og har heller ikke sett barnet etter det. Jeg vet hvor han bor, og jeg vet at han ikke har meldt adresseendring og at det er derfor han ikke betaler. Men jeg har ikke gitt de nye opplysningene til nav, og dermed har jeg ikke fått bidrag på 7 år. Helt ok. Ønsker ikke ta penger av noen som ikke ønsker å være far. 

Anonymous poster hash: 35a87...ad5
Skrevet

Dette med hvem som er far er juridisk viktig for barnet, derfor skal du skrive far opp som far.

Barnet skal ha krav på farsarv, kunne vite sin medisinske historie og andre ting som kan være avgjørende i barnets liv uavhengig av om far er til stede som pappa eller ei.

Anonymous poster hash: eb869...eff

Skrevet

Lykke til!!

Skal hun lyve da om at hun ikke vet hvem faren er? Er han så udugelig kan han bidra økonomisk uten å ha samvær på egenhånd.

Hun skal ikke lyve for gutten, men det er lettere å holde faren på avstand hvis han ikke betaler bidrag. Og dermed beskytte barnet.

Hvis han plutselig ombestemme seg og vil være pappa likevel, får han samvær enten mor vil eller ikke. Det skal myyye til for å få samvær under tilsyn eller å få fradømt far retten til samvær.

Så mitt råd er å holde en udugelig far så langt unna som over hode mulig. Bidrag kan risikere å gi han økonomiske grunner til å ville ha samvær. Da er det mye bedre å droppe bidraget og skrive far ukjent!

Skrevet

Lykke til!!

Hun skal ikke lyve for gutten, men det er lettere å holde faren på avstand hvis han ikke betaler bidrag. Og dermed beskytte barnet.

Hvis han plutselig ombestemme seg og vil være pappa likevel, får han samvær enten mor vil eller ikke. Det skal myyye til for å få samvær under tilsyn eller å få fradømt far retten til samvær.

Så mitt råd er å holde en udugelig far så langt unna som over hode mulig. Bidrag kan risikere å gi han økonomiske grunner til å ville ha samvær. Da er det mye bedre å droppe bidraget og skrive far ukjent!

Jeg har lest Gjennom innleggene dere har svart til meg..

Jeg er enig med noen men ikke alle..

Jeg er helt klart enig at hvis faren er en av de karene som er kriminell, voldelig eller sliter psykisk så burde man revurdere om man skal sette han opp på pappirene eller ikke.

Men når det er sagt: om så faren ikke vil at jeg skal sette dette barnet til denne verden så fortjener barnet mitt å vite hvem den har som far.

I mitt tilfelle så var det slik at vi var kjærester i 5 år, så fort jeg ble gravid så ble det slutt. Og han visste at sjangsen var der, og at jeg ikke tåler noe form for previnsjon.

Jeg har flere ganger sagt at du kan godt kle på den(bruke kondom) for å unngå dette, nei det likte han ikke.

Så da får han meg jammen bare godta mitt valg. Men det verste er at han tror jeg har vært utro mot han og han sier han skal drite meg ut når barnet kommer fordi det er ikke hand. Så sa jeg, da får du ta farskapstest, nei det nektet han.. Hva skjer hvis han nekter å ta den testen?

Skrevet

Da er jeg enig med deg! Skriv han på papiret. Ditt valg er å beholde barnet eller ikke. Hans valg er å være tilstede og pappa eller ikke.

Skrevet

Da er jeg enig med deg! Skriv han på papiret. Ditt valg er å beholde barnet eller ikke. Hans valg er å være tilstede og pappa eller ikke.

Takk for det :)

Skrevet

Det du refererte til i hovedinnlegget ditt, HI, det tror jeg må gå på en sak som egentlig begynte i Danmark, men som også ble diskutert her hjemme. Om far skulle ha rett til å frasi seg farsskap, ev. via rettssak hvis mor hadde fått barnet uten fars samtykke. Dette ble det ikke noe av her hjemme, ble vel aldri tatt helt på alvor. Husker ikke helt, men mener det ikke ble innført i Danmark heller. Dette fordi det går på en kvinnes rett til å bestemme over egen kropp, en rett som står svært sterkt.

Hvis du oppgir denne mannen som far og han nekter, da må det dna-prøve til. Hvis han nekter å ta dna-prøven så vil han få en frist til å avlevere denne prøven. Hvis han fremdeles ikke møter opp for å avgi prøven så vil han bli hentet av politi på bopel (eller der de kan finne ham).

Så hvis du oppgir ham og han nekter så kan han ikke sno seg unna uansett.

Gratulerer med den lille i magen! :)

Anonymous poster hash: 204ca...c5a
Skrevet

Det er faktisk ikke lov og skrive far ukjent på papiret om du vet hvem som er far. Dette pga av at du får bidrag fra nav om du ikke vet hvem far er. Så lenge du vet hvem far er så er det hans plikt og forsørge barnet han har vært med på og skape. Om han ikke har lyst til det er det ingen som tar hensyn til. Om han nekter, så må han ta en dna test, om han nekter og ta den så vil han få politiet på døra.

Far må betale bidrag ut i fra hvilken inntekt han har og hvor mye samvær han har, i hans tilfelle så må han betale mer i bidrag siden han ikke vil ha noe med barnet og gjøre, siden han betaler mindre om han har samvær med barnet. Bare la nav ta seg av hele den prosessen for de regner ut hvor mye han skal betale i bidrag pr mnd og de krever det inn for deg via lønnstrekk, skattepenger, pant i eiendeler osv om han ikke betaler slik han skal. Han opparbeider seg gjeld om han ikke betaler og om en dag får en arv ol så vil nav ta det han skylder i barnebidrag.

Skrevet

Det er faktisk ikke lov og skrive far ukjent på papiret om du vet hvem som er far. Dette pga av at du får bidrag fra nav om du ikke vet hvem far er. Så lenge du vet hvem far er så er det hans plikt og forsørge barnet han har vært med på og skape. Om han ikke har lyst til det er det ingen som tar hensyn til. Om han nekter, så må han ta en dna test, om han nekter og ta den så vil han få politiet på døra.

Far må betale bidrag ut i fra hvilken inntekt han har og hvor mye samvær han har, i hans tilfelle så må han betale mer i bidrag siden han ikke vil ha noe med barnet og gjøre, siden han betaler mindre om han har samvær med barnet. Bare la nav ta seg av hele den prosessen for de regner ut hvor mye han skal betale i bidrag pr mnd og de krever det inn for deg via lønnstrekk, skattepenger, pant i eiendeler osv om han ikke betaler slik han skal. Han opparbeider seg gjeld om han ikke betaler og om en dag får en arv ol så vil nav ta det han skylder i barnebidrag.

Tusen takk for gode svar! Det har vært mange nattløse kvelder med masse tenking om hvordan det skal bli framover.

Jeg er jo full klar over at jeg skal bli alene mamma, og er jeg kommer til å klare meg.

Men jeg bare synes ikke barnefaren skal slippe unna sånn helt uten videre.

Men det er en ting jeg også bekymrer meg masse for?

Barnefaren for øyblikket er sykemeldt, jeg mener at han enten er sykemeldt eller fikk avklarings penger som det heter.

Og jeg vet at før skatt så får han typ 18500kr, etter skatt typ 14500kr. Så har han en husleie på nesten 9000kr, også eier han en bil som han betaler ned på.

Strøm mat osv.

Er han betalings dyktig da?

Skrevet

Nav tar ikke hensyn til ting han har kjøpt, de tar kun hensyn til ting han trenger for og leve som mat, strøm, husleie osv. Nav tar ikke hensyn til at han har kjøpt seg bil, båt, hytte ol.

Om han har husleie på nesten 9000 kr alene så bør han heller finne seg en billigere sted og bo. Jeg er ikke sikker, men tviler på at nav tar hensyn til en så høy husleie. Nav tar hensyn til en viss sum han trenger til livsopphold.

Skrevet

Det her høres helt likt ut som min situasjon! Barnet mitt er nå 9 mnd, har skrevet han opp som far, men han har ikke godkjent. Han har heller ikke møtt opp for å ta dna prøve. Forbered deg på at ting tar tid :)

Anonymous poster hash: 3ce18...06d

Skrevet

Lykke til!!

Jeg har lest Gjennom innleggene dere har svart til meg..

Jeg er enig med noen men ikke alle..

Jeg er helt klart enig at hvis faren er en av de karene som er kriminell, voldelig eller sliter psykisk så burde man revurdere om man skal sette han opp på pappirene eller ikke.

Men når det er sagt: om så faren ikke vil at jeg skal sette dette barnet til denne verden så fortjener barnet mitt å vite hvem den har som far.

I mitt tilfelle så var det slik at vi var kjærester i 5 år, så fort jeg ble gravid så ble det slutt. Og han visste at sjangsen var der, og at jeg ikke tåler noe form for previnsjon.

Jeg har flere ganger sagt at du kan godt kle på den(bruke kondom) for å unngå dette, nei det likte han ikke.

Så da får han meg jammen bare godta mitt valg. Men det verste er at han tror jeg har vært utro mot han og han sier han skal drite meg ut når barnet kommer fordi det er ikke hand. Så sa jeg, da får du ta farskapstest, nei det nektet han.. Hva skjer hvis han nekter å ta den testen?

Politiet kommer og henter han hvis han nekter

Skrevet

For det første kan han ikke saksøke deg for å ha fått hans barn.

For det andre skal barnet vite hvor det kommer fra, det skal dessuten en gang arve.

For det tredje skal ikke staten, dvs vi andre, betale hans barnebidrag.

Skrevet

Det her høres helt likt ut som min situasjon! Barnet mitt er nå 9 mnd, har skrevet han opp som far, men han har ikke godkjent. Han har heller ikke møtt opp for å ta dna prøve. Forbered deg på at ting tar tid :)

Anonymous poster hash: 3ce18...06d

Huff og huff! Føler med deg. Hvor langt tid har det gått da? Ordnet noe før barnet kom eller gjorde du alt etter barnet ble født?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...