Anonym bruker Skrevet 8. november 2014 #1 Skrevet 8. november 2014 Jeg vet at min onkel er en drittsekk, men jeg hadde aldri trodd at han skulle gå så langt! For å gjøre en lang historie kort: Min far døde ung, og etterlot seg mi mor, mi søster og meg. Ganske kjapt mente min onkel ( fars bror) at vi skulle alle ta tilbake mi mors pikenavn. Dette gjorde vi selvsagt ikke. Mi mor er fremdeles "Fru og vårt etternavn", jeg er fremdeles mitt navn og mitt etternavn. Nå vil min onkel kjøre dette i retten. Han mener at vi ikke har noen rett på det etternavnet min far hadde, og som mi mor er gift til, og meg og søster er døpt til. Det er ett etternavn som er bekyttet, det er veldig få som heter det. Men for meg føler jeg at det er galt! Det er selvsagt ikke noe galt med mammas pikenavn, og den slekten har vi mye kontakt med. Men jeg føler at jeg må få ha mitt etternavn, fars slektsnavn. Har jeg en sak? Eller kan min onkel kjøre dette som han vil og frata meg mitt etternavn? Anonymous poster hash: 69868...cc5
Anonym bruker Skrevet 8. november 2014 #2 Skrevet 8. november 2014 Hahaha! Seriøst?? Du kan selvsagt ha din fars etternavn om du vil. Kan ikke se at dette er en sak retten engang vil bruke tid og penger på. Anonymous poster hash: 32170...5b3
Anonym bruker Skrevet 8. november 2014 #3 Skrevet 8. november 2014 Hæ? Hvorfor vil din onkel nekte dere?? Kan ikke skjønne han har en sak Anonymous poster hash: 1b5b0...62e
Anonym bruker Skrevet 8. november 2014 #4 Skrevet 8. november 2014 Onkelen din har ingen sak. Slapp av og ikke bekymre deg når du først har fått navnet har du det. Selv om det er sjeldent og beskyttet så har du rett til å ha det når faren din het det. Anonymous poster hash: 61daf...436
Anonym bruker Skrevet 8. november 2014 #5 Skrevet 8. november 2014 Slik jeg ser det har han ingen sak, så lenge din mor var gift med din far, og hadde hans etternavn da faren din døde. Anonymous poster hash: 5983c...a36
Nettisen:) Skrevet 8. november 2014 #6 Skrevet 8. november 2014 For en fin onkel... Klart du får beholde ditt eget navn:) Jeg tror jeg ville latt kjære onkel få lov å kaste noen tusenlapper etter en advokat, så kan han se hva de sier.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2014 #7 Skrevet 8. november 2014 Du er datter av din far. Hans kjøtt og blod. Selvfølgelig skal du ha hans etternavn. Din mor var gift med han og så lenge hun ikke gifter seg på nytt skal hun naturligvis få beholde det navnet Anonymous poster hash: f332c...5f3
Anonym bruker Skrevet 8. november 2014 #8 Skrevet 8. november 2014 Hi her. Jeg tror ikke at han har en meget god sak, men jeg er bekymret hvis han faktisk gjør alvor av truslene sine anngående å gå til retten. Han er meget rik, og dermed har ingen økonomiske bekymringer anngående å gjøre det. Jeg? Jeg kan kun håpe på fri rettshjelp... Det er så sårt at han gjør dette. Min egen onkel. Grunnen til at han gjør det er at han mener at mi mor, mi søster og jeg ikke er "gode nok" til å ha det etternavnet. For det etternavnet betyr vissnok noe, bra slekt etc. Det er så tungt å få dette i ansiktet; jeg var veldig glad i min far. Og så gjør hans familie dette mot meg/oss! De som da egentlig skulle være der for trøst og støtte... Anonymous poster hash: 69868...cc5
Anonym bruker Skrevet 8. november 2014 #9 Skrevet 8. november 2014 Dette kan du bare la onkelen din kjøre sak på. Han kommer til å tape, og sitter igjen med advokatregning og saksomkostninger, mens du sitter igjen med navnet ditt og den søte smaken av seier. Anonymous poster hash: 469b5...919
Anonym bruker Skrevet 8. november 2014 #10 Skrevet 8. november 2014 Regner med at din mor og du har hatt dette etternavnet mehr enn ti år, og onkelen din har visst om det i mer i to år? Da har han ingen sak. Fra navneloven: § 13.Søksmål Er noens rettigheter krenket ved et vedtak som godtar en melding om å ta, endre eller sløyfe navn, kan vedkommende gjøre sin rett gjeldende ved søksmål innen to år etter at vedkommende fikk eller burde skaffet seg kunnskap om vedtaket. Søksmålet må være reist innen 10 år etter at vedtaket ble truffet. Anonymous poster hash: 469b5...919
Anonym bruker Skrevet 8. november 2014 #11 Skrevet 8. november 2014 Jeg byttet etternavn i voksen alder til et slikt beskyttet etternavn. Loven sier at du må ha godkjennelse fra alle med dette etternavnet for å få skifte etternavn. Men det er listet opp noen unntak. Et av unntakene er om du kan dokumentere slektskap inntil 3 (eller muligens 4...husker ikke helt) slektsledd oppover. Så når du har fått samme etternavn som din far er det veldig greit. Og din mor giftet seg til navnet. Dette er en typisk sak som jeg regner med blir avvist av norsk rettsvesen. Heldigvis har vi ikke amerikanske tilstander her i norge og man kan ikke føre sak for retten når loven allerede er veldig klar på det. Uansett hvor mye penger denne onkelen din har og hvor gode advokater han bruker. Så dette ville jeg tatt med knusende ro. Anonymous poster hash: 87817...4e1
HvittHus Skrevet 8. november 2014 #12 Skrevet 8. november 2014 Du trenger ikke å bekymre deg. Du har lovverket på din side, og har krav på å få bruke farsnavnet uansett hva onkelen din mener. Så vidt jeg vet vil en slik sak uansett bli avvist av retten, fordi saken ikke oppfyller kravene som settes for at det skal settes igang en sivilsak.
Roheryn Skrevet 8. november 2014 #13 Skrevet 8. november 2014 Han har ingen sak. Han vil sannsynligvis ikke komme til retten en gang, for sånne tullesøksmål blir silet ut lenge før man kommer så langt. Selvfølgelig finnes det ingen lov mot å beholde sin fars etternavn etter at han er død. Du kan jo like gjerne snu det og si at du - som direkte arving etter hans foreldre - mener han ikke er verdig din fars og dine besteforeldres etternavn. Pust med magen og la ham kaste bort penger på å gi norsk rettsvesen en god latter ☺
Anonym bruker Skrevet 8. november 2014 #14 Skrevet 8. november 2014 Vedder 5 øre på at dette er Fru aasta....ignore! Anonymous poster hash: 28e23...ee3
Iselilja Skrevet 8. november 2014 #15 Skrevet 8. november 2014 Du har jo like stor rett på navnet som han har, siden du også er født inn i familien. For en håpløs onkel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå