Anonym bruker Skrevet 8. november 2014 #1 Skrevet 8. november 2014 Ikke bokstavelig talt, men ikke langt unna. Jo mer jeg tenker på det, desto flere feil finner jeg i tv-programmene som min daatter på 4 år sitter og ser på hver morgen. Har dere noen gang lagt merke til hvordan samfunnet vårt er tilpasset menn? Hvordan kvinnelige greier brukes som skjellsord/mobbing? Hvordan det å være kvinne er et hakk dårligere enn å være mann? I vår kjære superkanal går nå Suzann. Et program min datter elsker. Det er om en helt ordinær gutt som kan forvandle seg til en superhelt, og da blir han kledd som en jente. Slik redder han verden. I programmet høres fraser som "Ikke vær som en jente, da!". For en tid siden brukte min datter å se på Jake og sjørøverne. I det programmet er også målet å redde øya de bor i. Figurene presenterer seg selv og sine ting i begynnelsen. Først de to guttene, den ene har et helt vanlig sverd, den andre har et helt vanlig kart, og jenta har et magisk tryllestøv som feene ga til henne for at hun skal kunne fly. Jeg mener, wtf?!? Hun er bare god nok om hun har noe utenomjordisk som ikke eksisterer en gang. Ja, selvfølgelig kunne jeg valgt at min datter ikke kan se på tv. Men tv er en del av mitt liv, og det kan være veldig koselig å se på det innimellom. Dessuten er også tv noe de aller fleste har og ser på. Vi ville kanskje følt oss utenfor om vi ikke fikk sett programmer. Derfor fortsetter jeg å bite tennene sammen i det jeg ser min datter glo på mannlig superhelt etter en annen, eller programmer der budskapet er at jenter ikke greier like mye som gutter eller programmer der de orker å sette så mye fokus på at guttebarn og jentebarn er sååååå ulike. Jeg ber en indre bønn om at jeg gir min datter en solid oppvekst og at hun husker mine ord og at vi snarest hopper fra år 1900 frem til år 2014 på tv-fronten. Dette synes jeg er tragisk! Anonymous poster hash: 54241...0f7
Anonym bruker Skrevet 8. november 2014 #2 Skrevet 8. november 2014 Jeg kunne selvfølgelig tilpasset hvilke program jeg viser til min datter, men hvorfor i f*** må jeg gjøre noe slikt i 2014?!? Det er helt utrolig.... Anonymous poster hash: 54241...0f7
Gustav Klitt Skrevet 8. november 2014 #3 Skrevet 8. november 2014 Her i huset er det heldigvis mamma og pappa som oppdrar barna, og ikke tv.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2014 #4 Skrevet 8. november 2014 Vi i dag synes jo det er ekstremt slik kvinnene hadde det på 1800-tallet og tidligere. Men konsekvensen blir at europeere får færre barn. Før var det vanlig med omkring 7 barn. I dag får de fleste ikke mer enn 1-3 barn, og selv disse barna klarer man ikke å tilbringe mye tid med. I forhold til magi og opplæring i trolldom, er det det samme som foregår på bibliotekene. Det har skjedd en voldsom vridning mot magi, stjernestøv, hekser, o.l. Hvordan man ser på dette, kommer jo an på ens religiøse standpunkt. Du irriterer deg over dette fordi du mener det er urealistisk og viser at barna ikke er bra nok i seg selv. Jeg mener at disse åndelige tingene er mer reelle. Anonymous poster hash: 8263d...92c
Anonym bruker Skrevet 8. november 2014 #5 Skrevet 8. november 2014 Se Kick-Ass, der er det ikke mannfolka som ruler;) Fra spøk til revolver.. Jeg har gutter, men en stor del av oppdragelsen er at alle er like mye verdt, enten de er mann eller kvinne, svart eller hvit. Toleranse og aksept er det vi foreldre som må lære barna våre. Og så ER det jo ikke nødvendig å ta alt i verste mening da. Anonymous poster hash: dab5b...e69
Anonym bruker Skrevet 8. november 2014 #6 Skrevet 8. november 2014 Her i huset har barna omtrent sluttet å se på ordinært tv. Men de bruker NRK-super appen ofte, og da går det i programmer som Kråkeklubben, Ugler i Mosen, Labyrint, Newton, Dyrevenn, Krem Nasjonal osv. Slikt de syns er underholdene, eller lærerikt. Vanlig NRK nett-tv ser de også på, blant annet Valpekullet er populært for tiden. Syns det er utrolig greit at en kan sile bort møkka ved å bruke nett-tv, for det fins veldig mange gode programmer for barn/familie. Anonymous poster hash: 985e9...9f5
Anonym bruker Skrevet 8. november 2014 #7 Skrevet 8. november 2014 Det der med at tv skal være så pedagogisk riktig er jo en nymotens ting. I vår barndom så vi mye ræl, men jeg tror jammen ikke det påvirket oss så mye. Det er familie og venner som i størst grad gjør det. Anonymous poster hash: da27f...a03
Mandala Skrevet 8. november 2014 #8 Skrevet 8. november 2014 Vi ser veldig lite på tv. Dvs, aldri på selve tv-programmene,men vi bruker nrk-appen og Netflix litt. Verken barn eller voksne føler seg utenfor fordi vi ikke får fulgt med på programmer. På Netflix derimot så er det jo endel av dette rælet du nevner. Men de ser så begrenset på det, at det er null stress syns jeg.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2014 #9 Skrevet 8. november 2014 Det er vi som foreldre og ikke tv som er oppdrager. Da høer det med til jobben og sile ut tv programmer som vi mener ikke er bra for barna å se på, enten det er pga alders upassende innhold eller det kommer av at du ikke kan stå for den info,hva og hvordan ting blir lagt fram i seriene. Å skylde på tven blir for lett, det finnes tross alt en avknapp Anonymous poster hash: 82735...e5c
Roheryn Skrevet 8. november 2014 #10 Skrevet 8. november 2014 (endret) Hvis barna ser så mye på tv at det blir en kilde til oppdragelse, da er det kanskje andre ting enn moralen i tv-serien å ta tak i. Jeg på min side blir helt svett av den hysteriske trangen til å putte inn pedagogisk korrekte budskap i ALT som skjer på barneTV. At det skal være underholdende blir helt underordnet, så lenge det har en moralsk pekefinger. Angående Jake og sjørøverne så vet jeg ikke om du er klar over det- men det er en Peter Pan spinoff-serie, og det er vesentlig mer enn tryllestøvet til Izzy som er magisk. (Edit: kartet til Pluggen og sverdet til Jake er faktisk også magiske gjenstander) Endret 8. november 2014 av Roheryn
sug lut Skrevet 8. november 2014 #11 Skrevet 8. november 2014 Jeg kunne selvfølgelig tilpasset hvilke program jeg viser til min datter, men hvorfor i f*** må jeg gjøre noe slikt i 2014?!? Det er helt utrolig.... Anonymous poster hash: 54241...0f7 Hvorfor er det så utrolig? Det er da til enhver tid ditt ansvar hva du plasserer ungen din foran, og det er ingen nødvendighet å sitte foran skjermen i det hele tatt.
sug lut Skrevet 8. november 2014 #12 Skrevet 8. november 2014 Jeg ber en indre bønn om at jeg gir min datter en solid oppvekst og at hun husker mine ord og at vi snarest hopper fra år 1900 frem til år 2014 på tv-fronten. Dette synes jeg er tragisk! Anonymous poster hash: 54241...0f7 Forøvrig har bønn aldri hjulpet noen med noe som helst.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2014 #13 Skrevet 8. november 2014 Det der med at tv skal være så pedagogisk riktig er jo en nymotens ting. I vår barndom så vi mye ræl, men jeg tror jammen ikke det påvirket oss så mye. Det er familie og venner som i størst grad gjør det. Anonymous poster hash: da27f...a03 Vi er ikke i samme generasjon, skjønner jeg. Jeg er vokst opp med Vibeke sæter og labbetuss og Jon Blund og hele pakka. Så pedagogisk at man ble helt svimmel. Anonymous poster hash: 4cc2c...2a0
Modesty Blaise. Skrevet 8. november 2014 #14 Skrevet 8. november 2014 Det der med at tv skal være så pedagogisk riktig er jo en nymotens ting. I vår barndom så vi mye ræl, men jeg tror jammen ikke det påvirket oss så mye. Det er familie og venner som i størst grad gjør det. Anonymous poster hash: da27f...a03 Vi er ikke i samme generasjon, skjønner jeg. Jeg er vokst opp med Vibeke sæter og labbetuss og Jon Blund og hele pakka. Så pedagogisk at man ble helt svimmel. Anonymous poster hash: 4cc2c...2a0 Haha, det var akkurat det jeg tenkte også. Alt var jo så pedagogisk og t y d e l i g ... Og var vi ekstra heldig så fikk vi en østeuropeisk modelleirefilm som kunne vært lagd av noen på syre...😄
Anonym bruker Skrevet 8. november 2014 #15 Skrevet 8. november 2014 Her i huset er det heldigvis mamma og pappa som oppdrar barna, og ikke tv. Tror du ja Anonymous poster hash: 67497...8b2
Anonym bruker Skrevet 8. november 2014 #16 Skrevet 8. november 2014 Altså.. Jeg skjønner hva du mener, men jeg tror virkelig ikke at det har så mye å si hvordan kjønnsrollene representeres på tv og i filmer. De fleste av oss, både gutter og jenter er oppfostret på bl.a Disney filmer, uansett hvilken generasjon vi tilhører. Og tenk litt på hvordan kjønnsrollene er representert i de aller fleste Disney filmer - prinsesser som må reddes av prinser. Alikevel har veldig mange, til og med muligens de fleste av oss jenter vokst opp til å bli selvstendige individer. Det samme vil våre døtre. Anonymous poster hash: 062cd...095
Anonym bruker Skrevet 8. november 2014 #17 Skrevet 8. november 2014 Tror du må akseptere mye du ikke liker. Noe er kultur også. Være glad du slipper at staten prakker på barnet religionskultur. Men er enig i at det er noe søppel. At Disney Junior klarer å brukte "idiot" i en serie er ..ja idiotisk. Mobbingen begynner tidlig. NRK Super føler jeg for det meste holder seg innom uansett. Koselig tv Jeg er glad barna mine er vokst opp med den kanalen og ikke Cartoon som eneste alternativ Anonymous poster hash: 99893...6e8
Anonym bruker Skrevet 8. november 2014 #18 Skrevet 8. november 2014 Altså.. Jeg skjønner hva du mener, men jeg tror virkelig ikke at det har så mye å si hvordan kjønnsrollene representeres på tv og i filmer. De fleste av oss, både gutter og jenter er oppfostret på bl.a Disney filmer, uansett hvilken generasjon vi tilhører. Og tenk litt på hvordan kjønnsrollene er representert i de aller fleste Disney filmer - prinsesser som må reddes av prinser. Alikevel har veldig mange, til og med muligens de fleste av oss jenter vokst opp til å bli selvstendige individer. Det samme vil våre døtre. Anonymous poster hash: 062cd...095 Men, det hjelper ikke særlig mye at det blir en slik negativ kjønns deling på tv. Og har du egentlig sett på diverse kommentar felt på dagbladet og vg når det er snakk om feminisme eller voldtekt osv ?? Altså! det kunne virkelig ha vært VELDIG mye bedre enn det er i dag. Og å tro at tv ikke har innvirkning på hvordan vi oppfører oss, eller oppfatter verden/verdier i samfunnet er veldig naivt! Anonymous poster hash: fb8ef...291
Gjest Antarctica Skrevet 8. november 2014 #19 Skrevet 8. november 2014 Det der med at tv skal være så pedagogisk riktig er jo en nymotens ting. I vår barndom så vi mye ræl, men jeg tror jammen ikke det påvirket oss så mye. Det er familie og venner som i størst grad gjør det. Anonymous poster hash: da27f...a03 Vi er ikke i samme generasjon, skjønner jeg. Jeg er vokst opp med Vibeke sæter og labbetuss og Jon Blund og hele pakka. Så pedagogisk at man ble helt svimmel. Anonymous poster hash: 4cc2c...2a0 Haha, det var akkurat det jeg tenkte også. Alt var jo så pedagogisk og t y d e l i g ... Og var vi ekstra heldig så fikk vi en østeuropeisk modelleirefilm som kunne vært lagd av noen på syre... MEN hvis du tar deg bryet med å se de østeuropeiske greiene på nytt i dag, vil du se at de står seg 30 år etterpå! Plipp, Plopp og Plomma Moldvarpen / Moldvarpens venner To gode naboer Pingú La Linea Pompel og Pilt Klassiske Tom&Jerry Klassisk Disney ... og ikke minst, blant de nye som er kommet i dag, filmene av Nick Park: Wallace&Gromit, Sauen Shaun: alle disse er underholdende, anarkistiske, helt uten "moralisering", og prøver i tillegg å gi barna en kulturopplevelse. De er også gode til mindre barn, fordi de er nesten språkløse. Og ikke minst, de blir ikke irriterende å se på for oss voksne. De tåler gjentakelser, jeg ler hver gang. HI, velg selv hva hun skal se på, og hvis du har kjennskap til de jeg foreslår kan de jo være tips dere alle får glede av. Mht det du tar opp; jeg er veldig, veldig enig. Å bruke "jentete" eller "kjerring" som synonym for pysete, pinglete, klønete osv er foreldet, men er fortsatt i bruk. Og det er en skam! Husker du Annika i Pippifilmene? Hun var alltid redd og pyntelig, ville ikke bli skitten på klærne og støpt i en stivnet form, men det ble jo innspilt på 60-tallet. Men når jentene i iCarly eller Dora the Explorer fortsatt bekymrer seg over hull på buksekneet og annet dill, er det med på å forme hvordan jenter skal definere seg selv.
Modesty Blaise. Skrevet 8. november 2014 #20 Skrevet 8. november 2014 Det der med at tv skal være så pedagogisk riktig er jo en nymotens ting. I vår barndom så vi mye ræl, men jeg tror jammen ikke det påvirket oss så mye. Det er familie og venner som i størst grad gjør det. Anonymous poster hash: da27f...a03 Vi er ikke i samme generasjon, skjønner jeg. Jeg er vokst opp med Vibeke sæter og labbetuss og Jon Blund og hele pakka. Så pedagogisk at man ble helt svimmel. Anonymous poster hash: 4cc2c...2a0 Haha, det var akkurat det jeg tenkte også. Alt var jo så pedagogisk og t y d e l i g ... Og var vi ekstra heldig så fikk vi en østeuropeisk modelleirefilm som kunne vært lagd av noen på syre...MEN hvis du tar deg bryet med å se de østeuropeiske greiene på nytt i dag, vil du se at de står seg 30 år etterpå! Plipp, Plopp og Plomma Moldvarpen / Moldvarpens venner To gode naboer Pingú La Linea Pompel og Pilt Klassiske Tom&Jerry Klassisk Disney ... og ikke minst, blant de nye som er kommet i dag, filmene av Nick Park: Wallace&Gromit, Sauen Shaun: alle disse er underholdende, anarkistiske, helt uten "moralisering", og prøver i tillegg å gi barna en kulturopplevelse. De er også gode til mindre barn, fordi de er nesten språkløse. Og ikke minst, de blir ikke irriterende å se på for oss voksne. De tåler gjentakelser, jeg ler hver gang. HI, velg selv hva hun skal se på, og hvis du har kjennskap til de jeg foreslår kan de jo være tips dere alle får glede av. Mht det du tar opp; jeg er veldig, veldig enig. Å bruke "jentete" eller "kjerring" som synonym for pysete, pinglete, klønete osv er foreldet, men er fortsatt i bruk. Og det er en skam! Husker du Annika i Pippifilmene? Hun var alltid redd og pyntelig, ville ikke bli skitten på klærne og støpt i en stivnet form, men det ble jo innspilt på 60-tallet. Men når jentene i iCarly eller Dora the Explorer fortsatt bekymrer seg over hull på buksekneet og annet dill, er det med på å forme hvordan jenter skal definere seg selv. Jeg sier ikke at alt er ille. Pompel og Pilt er jo fantastisk. Og jeg elsker sauen shaun og Wallace&Gromit. Og ingen ting slår streken som du ikke nevner her 😄 Jeg mente vel mer å kommentere på at barnetv var minst like pedagogisk på tidlig 80 tall. Det er ikke akkurat nymotens som noen skrev over her.
Gustav Klitt Skrevet 8. november 2014 #21 Skrevet 8. november 2014 Jeg ber en indre bønn om at jeg gir min datter en solid oppvekst og at hun husker mine ord og at vi snarest hopper fra år 1900 frem til år 2014 på tv-fronten. Dette synes jeg er tragisk! Anonymous poster hash: 54241...0f7 Forøvrig har bønn aldri hjulpet noen med noe som helst. Nei, det blir som min far pleide å si, når jeg ville ha noe, eller ville at noe skulle skje; "du får ønske i den ene handa og drite i den andre, og se hvem du får mest i!!"
Gjest Antarctica Skrevet 8. november 2014 #22 Skrevet 8. november 2014 (endret) Det der med at tv skal være så pedagogisk riktig er jo en nymotens ting. I vår barndom så vi mye ræl, men jeg tror jammen ikke det påvirket oss så mye. Det er familie og venner som i størst grad gjør det. Anonymous poster hash: da27f...a03 Vi er ikke i samme generasjon, skjønner jeg. Jeg er vokst opp med Vibeke sæter og labbetuss og Jon Blund og hele pakka. Så pedagogisk at man ble helt svimmel. Anonymous poster hash: 4cc2c...2a0 Haha, det var akkurat det jeg tenkte også. Alt var jo så pedagogisk og t y d e l i g ... Og var vi ekstra heldig så fikk vi en østeuropeisk modelleirefilm som kunne vært lagd av noen på syre...MEN hvis du tar deg bryet med å se de østeuropeiske greiene på nytt i dag, vil du se at de står seg 30 år etterpå! Plipp, Plopp og Plomma Moldvarpen / Moldvarpens venner To gode naboer Pingú La Linea Pompel og Pilt Klassiske Tom&Jerry Klassisk Disney ... og ikke minst, blant de nye som er kommet i dag, filmene av Nick Park: Wallace&Gromit, Sauen Shaun: alle disse er underholdende, anarkistiske, helt uten "moralisering", og prøver i tillegg å gi barna en kulturopplevelse. De er også gode til mindre barn, fordi de er nesten språkløse. Og ikke minst, de blir ikke irriterende å se på for oss voksne. De tåler gjentakelser, jeg ler hver gang. HI, velg selv hva hun skal se på, og hvis du har kjennskap til de jeg foreslår kan de jo være tips dere alle får glede av. Mht det du tar opp; jeg er veldig, veldig enig. Å bruke "jentete" eller "kjerring" som synonym for pysete, pinglete, klønete osv er foreldet, men er fortsatt i bruk. Og det er en skam! Husker du Annika i Pippifilmene? Hun var alltid redd og pyntelig, ville ikke bli skitten på klærne og støpt i en stivnet form, men det ble jo innspilt på 60-tallet. Men når jentene i iCarly eller Dora the Explorer fortsatt bekymrer seg over hull på buksekneet og annet dill, er det med på å forme hvordan jenter skal definere seg selv. Jeg sier ikke at alt er ille. Pompel og Pilt er jo fantastisk. Og jeg elsker sauen shaun og Wallace&Gromit. Og ingen ting slår streken som du ikke nevner her Jeg mente vel mer å kommentere på at barnetv var minst like pedagogisk på tidlig 80 tall. Det er ikke akkurat nymotens som noen skrev over her. Helt sant, og de norskproduserte var verst, med Lekestue hvor man lærte klokka og denslags... Urggghhhh! Men professor Balthazar har jo fått sin renessanse nå, og den holder jo mål (Streken er vel den samme som La Linea?) Endret 8. november 2014 av Pashla&pashlingene
LittLykkelig Skrevet 8. november 2014 #23 Skrevet 8. november 2014 Det der med at tv skal være så pedagogisk riktig er jo en nymotens ting. I vår barndom så vi mye ræl, men jeg tror jammen ikke det påvirket oss så mye. Det er familie og venner som i størst grad gjør det. Anonymous poster hash: da27f...a03 Vi er ikke i samme generasjon, skjønner jeg. Jeg er vokst opp med Vibeke sæter og labbetuss og Jon Blund og hele pakka. Så pedagogisk at man ble helt svimmel. Anonymous poster hash: 4cc2c...2a0 Haha, det var akkurat det jeg tenkte også. Alt var jo så pedagogisk og t y d e l i g ... Og var vi ekstra heldig så fikk vi en østeuropeisk modelleirefilm som kunne vært lagd av noen på syre...MEN hvis du tar deg bryet med å se de østeuropeiske greiene på nytt i dag, vil du se at de står seg 30 år etterpå! Plipp, Plopp og Plomma Moldvarpen / Moldvarpens venner To gode naboer Pingú La Linea Pompel og Pilt Klassiske Tom&Jerry Klassisk Disney ... og ikke minst, blant de nye som er kommet i dag, filmene av Nick Park: Wallace&Gromit, Sauen Shaun: alle disse er underholdende, anarkistiske, helt uten "moralisering", og prøver i tillegg å gi barna en kulturopplevelse. De er også gode til mindre barn, fordi de er nesten språkløse. Og ikke minst, de blir ikke irriterende å se på for oss voksne. De tåler gjentakelser, jeg ler hver gang. HI, velg selv hva hun skal se på, og hvis du har kjennskap til de jeg foreslår kan de jo være tips dere alle får glede av. Mht det du tar opp; jeg er veldig, veldig enig. Å bruke "jentete" eller "kjerring" som synonym for pysete, pinglete, klønete osv er foreldet, men er fortsatt i bruk. Og det er en skam! Husker du Annika i Pippifilmene? Hun var alltid redd og pyntelig, ville ikke bli skitten på klærne og støpt i en stivnet form, men det ble jo innspilt på 60-tallet. Men når jentene i iCarly eller Dora the Explorer fortsatt bekymrer seg over hull på buksekneet og annet dill, er det med på å forme hvordan jenter skal definere seg selv. Hehe syns ikke han Tommy var noe særlig bedre enn Annika 🙊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå