Gå til innhold

Hjemmelaget brød!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har bestemt meg for å slutte å kjøpe brød, det er jo så dyrt! Å med tre barn så går det endel. Problemet er bare at barna har blitt MEGA kresne på brød å spiser kun superbrød, til nøds kneip. Har dere en oppskrift på noe lignende? Brødet må være uten hele frød, men gjerne havregryn å så grovt som mulig.

Anonymous poster hash: 7c4cd...416

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker en veldig enkel oppskrift, brødet blir veldig godt.

2 kg mel (for å venne barna til hjemmebakt lagde jeg det ikke så grovt i begynnelsen og tok da 1 kg grovbakstmel og 1 kg siktet hvetemel, også har jeg økt mengden grovt mel etterhvert)

2 pk tørrgjær

2 ts salt

2 ss Idun luftigere bakst

15 dl lunkent vann

3 ss søtt (honning, sirup eller sukker) Ikke dropp sukkeret, det hjelper på hevingen

Rør sammen, gjerne med sleiv, dette blir en bløt deig.

Hev i ca 1 time, bedre å heve litt for lenge enn litt for kort

Fordel i 3 brødformer, klissete deig så trykk den ned med vann på fingrene.

Hev igjen, ca en halvtime

Stek nederst i ovnen, 200 grader varmluft i ca 1 time. Jeg pleier å ta brødene ut av formene siste 10 minuttene av steketiden. Når jeg tar de ut smører jeg et lag smør utenpå skorpen når de er varme, gir veldig god smak ;)

Anonymous poster hash: bfcbc...fbf
Skrevet

Jeg lager bare hjemmelaget med brødbakemaskin. Slumper med det jeg har for hånden, men ca 3-4 dl veske, ca 4-5 dl mel (mest hvetemel), noe spiseskjeer olje, 2 ts gjær. Hiver alt oppi maskinen, justerer mengder om jeg ser deigen ble for løs/fast, og 2 timer senere har vi nybakt brød. Mmmmmm.

Anonymous poster hash: ea564...d91

Skrevet

Bruker ofte de ferdige brødmelposene. De er ofte på tilbud til 10-12 kroner. Får tre brød av to pakker.

Anonymous poster hash: 21c22...746

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...