Anonym bruker Skrevet 8. november 2014 #1 Skrevet 8. november 2014 Har bestemt meg for å slutte å kjøpe brød, det er jo så dyrt! Å med tre barn så går det endel. Problemet er bare at barna har blitt MEGA kresne på brød å spiser kun superbrød, til nøds kneip. Har dere en oppskrift på noe lignende? Brødet må være uten hele frød, men gjerne havregryn å så grovt som mulig. Anonymous poster hash: 7c4cd...416
Anonym bruker Skrevet 8. november 2014 #2 Skrevet 8. november 2014 Jeg bruker en veldig enkel oppskrift, brødet blir veldig godt. 2 kg mel (for å venne barna til hjemmebakt lagde jeg det ikke så grovt i begynnelsen og tok da 1 kg grovbakstmel og 1 kg siktet hvetemel, også har jeg økt mengden grovt mel etterhvert) 2 pk tørrgjær 2 ts salt 2 ss Idun luftigere bakst 15 dl lunkent vann 3 ss søtt (honning, sirup eller sukker) Ikke dropp sukkeret, det hjelper på hevingen Rør sammen, gjerne med sleiv, dette blir en bløt deig. Hev i ca 1 time, bedre å heve litt for lenge enn litt for kort Fordel i 3 brødformer, klissete deig så trykk den ned med vann på fingrene. Hev igjen, ca en halvtime Stek nederst i ovnen, 200 grader varmluft i ca 1 time. Jeg pleier å ta brødene ut av formene siste 10 minuttene av steketiden. Når jeg tar de ut smører jeg et lag smør utenpå skorpen når de er varme, gir veldig god smak Anonymous poster hash: bfcbc...fbf
Anonym bruker Skrevet 8. november 2014 #3 Skrevet 8. november 2014 Jeg lager bare hjemmelaget med brødbakemaskin. Slumper med det jeg har for hånden, men ca 3-4 dl veske, ca 4-5 dl mel (mest hvetemel), noe spiseskjeer olje, 2 ts gjær. Hiver alt oppi maskinen, justerer mengder om jeg ser deigen ble for løs/fast, og 2 timer senere har vi nybakt brød. Mmmmmm. Anonymous poster hash: ea564...d91
Anonym bruker Skrevet 8. november 2014 #4 Skrevet 8. november 2014 Bruker ofte de ferdige brødmelposene. De er ofte på tilbud til 10-12 kroner. Får tre brød av to pakker. Anonymous poster hash: 21c22...746
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå