Anonym bruker Skrevet 7. november 2014 #1 Skrevet 7. november 2014 Har en gutt på snart 5 år som har holdt på en periode å hostet mye, høres ikke ut som det er noe luftplager som gjør at han hoster, men han sier han MÅ hoste. Dette skjer hver dag sikkert opptil 20 ganger i minuttet eller mere.... I tillegg har han begynt å "lukte" på hånda si, tar den opp i full fart, ser ut som han sniffer også fort ned igjen, dette gjentar han også OFTE!! Hva kan dette være?Redd det skal være Tourettes...... Burde jeg ta det opp med helsesøster/lege?:S Anonymous poster hash: 459ca...5e9
Anonym bruker Skrevet 7. november 2014 #2 Skrevet 7. november 2014 Kjenner følelsen! Ikke noen god opplevelse å google når alle treff peker mot Tourettes. Vår fireåring hadde noen mnd med helt ekstremt mye kremting og snorking (sånn dra-inn-snørr-lyd), vi snakker et kremt annethvert sekund på det verste. Det ble mye verre hvis vi fokuserte på det!! Etter en tid med forskjellige strategier bestemte vi oss for å ignorere det fullstendig. Basert på en deilig uttalelse fra en pedagog jeg kjenner, "herregud, vis meg det barnet som IKKE har en form for tics" (av forbigående type). Det tok kanskje 5-6 uker, så gikk det over. Hvis det skulle vise seg at barnet ditt har Tourettes, er det heller ikke verdens undergang. Men det er gode muligheter for at det går over av seg selv. Slutt å google! Anonymous poster hash: cedec...d80
1engelOg2små Skrevet 7. november 2014 #3 Skrevet 7. november 2014 Å jeg kjenner følelsen.. Sønnen vår fikk tics i løpet av natten. Det var både verbale og motoriske tics...det var så ofte at det knapt var opphold på 2 minutter.. Oppsøkte lege som tok alle slags tester, uten at dem fant no galt. Legen beroliget meg med at dette mest sannsynlig ville forsvinne av seg selv... Hun fikk rett :-) etter fire uker forsvant det :-))
Anonym bruker Skrevet 7. november 2014 #4 Skrevet 7. november 2014 Har sønn som antagelig har Tourettes, har bare drøyd litt med utredning siden vi tok utredning på ADD på han nylig, og gjerne vi ha litt "pause" i utredningene. Gutten er fin likevel Han er glad og lykkelig med sitt liv, Tourettes eller ei. Ticsene han har komme fra ulike situasjoner, og jeg bruker å hjelpe han til å komme seg videre i situasjonene slik at han kommer forbi ticsene. Følger veiledningen jeg fikk fra Bupp.Hvis du vil undersøke om han har Tourettes, så er gangen dette:Ta kontakt med fastlege, som henviser til PPT.PPt tar en sjekk, og henviser så videre til Bupp.Så får du time hos Bupp, som så starter utredningen etter først å hatt et møte med deg/dere som er foreldre. Anonymous poster hash: 5b75e...e4c
Anonym bruker Skrevet 7. november 2014 #5 Skrevet 7. november 2014 Fastlege må henvise til bup. PPT kan bistå, men legen som henviser. Anonymous poster hash: 451cb...d75
Anonym bruker Skrevet 7. november 2014 #6 Skrevet 7. november 2014 Jeg hadde det slik som din sønn med hosting, HI, da jeg var lita. Etter at jeg ikke lenger ble "tvunget" til å drikke melk, så ga det seg. Viste seg i voksen alder at jeg ikke tåler melkeprotein. Så jeg ville helt klart ha fått sjekket dette hos legen! Og pass på at det er både melkeprotein og laktose de tester. Jeg hadde nemlig negative tester for laktose som barn, og legene sa derfor at jeg tålte melk... men de testet ikke for melkeproteinet... Jeg hadde helt glemt det inntil jeg leste innlegget ditt, men jeg kan faktisk huske at jeg i en periode også gikk og luktet på hendene mine. Jeg syntes de luktet "rart", og det vet jeg at jeg også har opplevd i voksen alder når jeg har fått i meg melkeprodukter. Enda en grunn for å teste ut melkeproteiner er at hvis man ikke tåler visse typer proteiner (f.eks. melkeprotein, gluten i korn osv.) så kan man få en del adferdsmessige symptomer som gjør at det feilaktig kan bli satt en diagnose. For en del av de som ikke tåler disse proteinene så vil adferd normalisere seg når kroppen ikke lenger tilføres det den ikke tåler. Anonymous poster hash: 7e433...3bc
Anonym bruker Skrevet 7. november 2014 #7 Skrevet 7. november 2014 Akkurat de samme tingene gjorde min gutt også når han var 5 år! Og da mener jeg eksakt de samme tingene. Det har gått helt over. Han er 7 nå. Ikke gi det noe oppmerksomhet :-) går nok over. Anonymous poster hash: 0d4fd...3ea
Anonym bruker Skrevet 8. november 2014 #8 Skrevet 8. november 2014 Sønnen min har mild autisme og han gjør det samme. I tillegg lukter han på alle ting. Elsker å lukte i nye bøker, gamle bøker, på klær, på penner, overalt! I tillegg har han begynt å gjøre noe med munnen eller øynene. Nå står det helt stille for meg så jeg husker ikke eksakt hva det er. Noen av ticsene er der hele tiden, andre tics kommer ved stress. Anonymous poster hash: 778fe...901
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå