Gå til innhold

Hvor mye salami er for mye for et barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

datteren min på 7 år elsker salami, det er det beste pålegget hun vet om. Hun får det på brødskiva relativt ofte. I gjennomsnitt får hun kanskje en skive salami (go og mager) om dagen..kanskje litt mindre.

Hun er glad i spekeskinke også, men det er det sjeldent vi kjøper.

Anonymous poster hash: 4ba94...899
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjære vene...

Anonymous poster hash: 6d038...7c4

Skrevet

Hun veier sånn ca 23 kg..

hi

Skrevet

Kjære vene...

Anonymous poster hash: 6d038...7c4

Kjære vene så mye salami eller kjære vene så hysterisk? Ikke godt å vite her inne..

hi

Skrevet

Fettet spiller nok liten rolle. Men salami er saltbombe nr 1 i påleggsverden, så spesielt barn bør ikke spise for mye av det.

Anonymous poster hash: 3589d...473

Skrevet

Relativt ofte og mindre til en hel skive om dagen er jo ikke det samme...det hørtes lite ut, syns jeg.

Anonymous poster hash: 2cd70...96f
Skrevet

Fettet spiller nok liten rolle. Men salami er saltbombe nr 1 i påleggsverden, så spesielt barn bør ikke spise for mye av det.

Ja, det er saltet jeg tenker på altså. Ikke fettet. Men go og mager har mer salt enn andre salamier..

hi

Skrevet

Min 6-åring spiser også en skive salami om dagen, har alltid en skive med salami i nisteboksen. 

Anonymous poster hash: d810c...5bb
Skrevet

Har du sett på innhold i Salami?

Anonymous poster hash: 7466d...5f1

Skrevet

Når skal folk innse at fett ikke er farlig/fetende? Det er karbohydrater som er den store stygge skurken.

Anmimalsk mettet fett er supersunt :) Smør er også sunt :) Dessuten er fett mettende og gir langvarig energi, samt man slipper svingninger i blodsukker som medfører slapphet, noe man får hvis man spiser mye karbohdyrater.

Fine fettkilder: Kjøtt, fugl, fisk, fløte, smør :)

Anonymous poster hash: c7367...307
Skrevet

Når skal folk innse at fett ikke er farlig/fetende? Det er karbohydrater som er den store stygge skurken.

Anmimalsk mettet fett er supersunt :) Smør er også sunt :) Dessuten er fett mettende og gir langvarig energi, samt man slipper svingninger i blodsukker som medfører slapphet, noe man får hvis man spiser mye karbohdyrater.

Beklager skrivefeil: anmimalsk=animalsk :)

Skrevet

Det er ikke fettet jeg er redd for, det er saltet.

hi

Skrevet

Sønnen min på ti liker ikke annet pålegg enn spesialsalsmi. Det vil si han spiser stort sett paprika, agurk og tomat på skiven, men har fått forbud mot paprika og tomat av hudlegen. Dermed står salamien igjen. Jeg baker alt brød selv (tilsetter ikke salt), og lager så godt som all mat fra bunnen (også stort sett saltfritt). Til frokost og kvelds spiser han havregryn med melk og litt kanel. Så da håper jeg han berger, selv med salami i matboksen.

Anonymous poster hash: a4e3e...6de

Skrevet

Det er ikke fettet jeg er redd for, det er saltet.

hi

Skjønner. Fornuftig tankegang :)

Skrevet

Og så er det nitritter i salami. Og andre tilsetningsstoffer som ikke er særlig bra...

Skrevet

Hverken barn eller voksne bør noensinne spise salami i følge ernæringsfysiologen jeg gikk til en gang. Men hun var rimelig fantatisk... Mer grønnsaker enn noe annet til hvert eneste måltid blant annet, og aldri sukker.

Anonymous poster hash: 13420...c77
Skrevet

Animalsk fett er usunt! Det inneholder mye transfettsyrer og metta fett! Styr unna om du vil ha god helse!

Anonymous poster hash: 07a86...287

Skrevet

Animalsk fett er usunt! Det inneholder mye transfettsyrer og metta fett! Styr unna om du vil ha god helse!

Anonymous poster hash: 07a86...287

Animalsk fett har ikke transfettsyrer, men har metta fett. I enhver stykke kjøtt har du animalsk fett. Den bør utgjøre de 35% fett som vi trenger å tilføre hver dag. Problemet ligger når folk kommer i ubalanse med energigivende stoffer (karbohydrater, fett og proteiner) og begynner å fanatisk plukke ut noen av disse. Altså, i en døgn bør vi spise 35% fett, 45% karbohydrater og resten proteiner. En skal ikke helt kutte ut det ene eller det andre men spise variert. Under hver av disse gruppene det er undergrupper som en bør ikke spise eller spise veldig liten av. F.eks. transfettsyrer  i potetgull. det er fett men kreftfremkallende type. Sukker er karbohydrater men en bør minimisere mengden av sukker osv. Det finnes jo også andre typer fett som vi skal spise, og karbohydrater som vi skal spise. Proteiner inneholder essensielle aminosyrer som vi trenger for proteiner i vår kropp. Vi kan ikke derfor kutte ut karbohydrater helt, eller si at fett skal vi ikke spise. Salami er helt feil å gi barna. Den inneholder altformye salt, nitritter som er kreftfremkallende, og andre tilsetningsstoffer som må til for at denne konsistensen holdes sammen. Spørsmålet er også av hvilken type kjøtt den lages av. Fileter er en ting f.eks, men salamien lages ikke av fileter men av restkjøtt.

Anonymous poster hash: f6645...456

Skrevet

Ja, det er saltet jeg tenker på altså. Ikke fettet. Men go og mager har mer salt enn andre salamier..

hi

Det er altså saltet og ikke fettet du bekymrer deg for.. Men likevel så gir du henne go og mager som inneholder mer salt enn vanlig og opplyser om vekta hennes.. Siden det er saltet du er så bekymret for.. Ja.. Nei.. Makes sense ;)

Anonymous poster hash: ceb17...3e9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...