Gå til innhold

Sykmeldt pga stress? Går det an?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har omtrent aldri vært sykmeldt før i mitt liv, kun et par ganger i forbindelse med en operasjon og influensa.
.
Nå har det vært en helt vanvittig og ekstrem periode på jobben og i livet mitt, med helt umenneskelig mye å gjøre, og alt på en gang. Har knapt hatt tid til å pusse tennene.

Sover dårlig og har mye brystsmerter, press i brystet og uregelmessig hjerterytme.
Jeg vet at dette skyldes stress, regner ikke med at det er noe farlig, og har unasett ikke en gang hatt tid til å tenke på å gå til lege...Over helgen blir det litt mer overkommelig jobbmessig. Men jeg føler meg likevel totalt pumpa. Tenker at stress jo kan være farlig også..burd ejeg gå og sjekke dette og se om legen evt. sykmelder meg for en kort periode for å s eom dette med hjertet og brystet går over?

Andre som har vært hos legen pga stress?

Anonymous poster hash: 79da2...e29
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har omtrent aldri vært sykmeldt før i mitt liv, kun et par ganger i forbindelse med en operasjon og influensa.

.

Nå har det vært en helt vanvittig og ekstrem periode på jobben og i livet mitt, med helt umenneskelig mye å gjøre, og alt på en gang. Har knapt hatt tid til å pusse tennene.

Sover dårlig og har mye brystsmerter, press i brystet og uregelmessig hjerterytme.

Jeg vet at dette skyldes stress, regner ikke med at det er noe farlig, og har unasett ikke en gang hatt tid til å tenke på å gå til lege...Over helgen blir det litt mer overkommelig jobbmessig. Men jeg føler meg likevel totalt pumpa. Tenker at stress jo kan være farlig også..burd ejeg gå og sjekke dette og se om legen evt. sykmelder meg for en kort periode for å s eom dette med hjertet og brystet går over?

Andre som har vært hos legen pga stress?

Jeg har vært sykmeldt grunnet stress som førte til at jeg ble kroppslig syk/utmattet. Sykmeldingsårsak ble slitenhetssyndrom.

Anonymous poster hash: 489c3...505

Skrevet

Det går an. Men først og fremst må du få kontroll på livet ditt. Hvis arbeidet er så stressende at du blir syk må du først og fremst kontakte sjefen din og høre hva som kan gjøres.

Jeg har vært sykemeldt pga stress og det første legen spurte om var hva jeg hadde gjort i forhold til arbeidsplassen for at dette ikke skulle skje igjen.

Anonymous poster hash: aef46...0f0

Skrevet

Det går an. Men først og fremst må du få kontroll på livet ditt. Hvis arbeidet er så stressende at du blir syk må du først og fremst kontakte sjefen din og høre hva som kan gjøres.

Jeg har vært sykemeldt pga stress og det første legen spurte om var hva jeg hadde gjort i forhold til arbeidsplassen for at dette ikke skulle skje igjen.

Anonymous poster hash: aef46...0f0

Det kommer ikke til å bli så ille igjen på jobben, og det er veldig komplisert sånn jobbmessig (flere sjefer, ny sjef, kolleage som slutter, ekstraordinære arbeidsoppgaver lesset på meg i unntakts-/krisesituasjon, bl.a. flere reiser (er alenemor med tre barn) osv).

I tillegg til hussalg, total oppussing av ny bolig, ett barn som får lungesykdom, ett som skader seg og blir ganske immobil i mange uker, forelder som blir syk osv osv.

I disse ukene var jeg på nippet til å føle at jeg ikke adde kontroll på livet, men egentlig fra i dag, blir mye bedre. Men det fysiske henger fortsatt altså i...

HI

Skrevet

Her blander du jo sammen flere ting.

Du kan ikke bi sykmeldt fordi du er sliten grunnet ting på privatlivet som f.eks hussalg, total oppussing av ny bolig, ett barn som får lungesykdom, ett som skader seg syk forelder osv. Ja dette er slitsom selvfølgelig, men dette må du finne tu av uten å blande inn sykmelding. Du kan jo rett på syke-barn dager når barnet ditt blir sykt. hussalg og oppusseing må du faktisk gjøre på fritiden eller bruke innleid hjelp, i forhold til syke foreldre kan du be om velferdspermisjon eller så må du be om å få bruke ferie eller fri uten lønn.

I forhold til ting på jobben, så må du snakke med din leder FØR du går til lege; be om en samtale i forhold til arbeidsmengde, reiseaktivitet osv dersom du mener du har for mye å gjøre.

Anonymous poster hash: cf914...bc2
Skrevet

Her blander du jo sammen flere ting.

Du kan ikke bi sykmeldt fordi du er sliten grunnet ting på privatlivet som f.eks hussalg, total oppussing av ny bolig, ett barn som får lungesykdom, ett som skader seg syk forelder osv. Ja dette er slitsom selvfølgelig, men dette må du finne tu av uten å blande inn sykmelding. Du kan jo rett på syke-barn dager når barnet ditt blir sykt. hussalg og oppusseing må du faktisk gjøre på fritiden eller bruke innleid hjelp, i forhold til syke foreldre kan du be om velferdspermisjon eller så må du be om å få bruke ferie eller fri uten lønn.

I forhold til ting på jobben, så må du snakke med din leder FØR du går til lege; be om en samtale i forhold til arbeidsmengde, reiseaktivitet osv dersom du mener du har for mye å gjøre.

Anonymous poster hash: cf914...bc2

Så klart man kan bli sykmeldt av private ting. Hvor har du det fra at man ikke kan bli sykmeldt av ting som skjer i privatlivet?

Anonymous poster hash: 5d2b0...5ad

Skrevet

Det er vel uansett ikke opp til meg, men til legen om jeg bør sykmeldes (hvis jeg føler jeg må gå dit).

Hvis jeg oppsøker legen er det jo på grunn av uregelmessig hjerterytme og brystsmerter/trykk, ikke fordi jeg har så mye å gjøre. Men jeg tror selv at ÅRSAKEN til disse symptomene er de ytre stressfaktorene. Så jeg tenker at det kan hende det hadde vært lurt med et par dager sykmelding for å se om det evt. går over da.

Men takk for alle synspunkter uansett!

HI

Skrevet

Hvorfor kan du ikke bare ta noen egenmeldingsdager?

Skrevet

Jeg føler at jeg ikke kan gjøre det med mindre en lege sier at det er nødvendig.

hi

Skrevet

Jeg føler at jeg ikke kan gjøre det med mindre en lege sier at det er nødvendig.

hi

Men hvis en lege sier at det er nødvendig så får du jo sykemelding..?

Anonymous poster hash: fe574...322

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...