Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #1 Skrevet 6. november 2014 Lurer veldig på hvordan dette med klyster virker ved fødsel. Synes det virker helt j.....å måtte sitte på do samtidig som en har rier. Så det jeg lurer på er hvor lang tid tar det før tarmen er tømt? Er det fort gjort, eller springer man i rute å må bæsje i lang tid etterpå? Må jo være veldig ubehagelig siden jordmødrene fotfølger en omtrent overalt når en er i fødsel, og at en ikke får lov til å låse dodøra osv... Vil gjerne høre dine erfaringer om dette delikate temaet. Anonymous poster hash: f7f7d...a4f
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #2 Skrevet 6. november 2014 Sikkert ikke svaret du vil ha, men det var helt jæ.... Riene ble intense akkurat i det klysteret ble satt, og jeg fikk ikke pause mellom riene omtrent. Frøkena var ute akkurat halvannen time etterpå 😏 Men dette var siste fødsel. Med de andre to gikk det mye bedre da det ble satt på et tidligere tidspunkt i fødselen. Anonymous poster hash: cd38c...406
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #3 Skrevet 6. november 2014 Lurer veldig på hvordan dette med klyster virker ved fødsel. Synes det virker helt j.....å måtte sitte på do samtidig som en har rier. Så det jeg lurer på er hvor lang tid tar det før tarmen er tømt? Er det fort gjort, eller springer man i rute å må bæsje i lang tid etterpå? Må jo være veldig ubehagelig siden jordmødrene fotfølger en omtrent overalt når en er i fødsel, og at en ikke får lov til å låse dodøra osv... Vil gjerne høre dine erfaringer om dette delikate temaet. Anonymous poster hash: f7f7d...a4f Jeg fikk klyster. Spurte hvor lenge jeg skulle ligge med det, og fikk svar :prøv så lenge som mulig. Helst 5-10 minutter. Og jeg klarte vel akkurat 5. Før jeg satt det neste kvarteret på do. :-) Var fryktelig behagelig å føle at man fikk plass i magen igjen. Og veldig greit å ha tom tarm til etter fødselen også, tissing kan være ubehagelig nok om man ikke skal slite med tarmen i tillegg. :-) Kommer til å be om å få igjen denne gangen også. Anonymous poster hash: 14214...de9
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #4 Skrevet 6. november 2014 jeg fikk klyster begge gangene. og begge gangene ble jeg "tømt" ved første do-besøk. fløy ikke frem og tilbake... med førstemann gikk det helt smertefritt. hadde ikke rier da, men vannet hadde gått. med andremann fikk jeg svake rier da jeg satt på do, men det var ikke verre enn mageknip. ble satt igang rett etterpå, DA kjente jeg det men heller det enn å bæsje imens man ligger der og føder (er ikke alle som gjør det altså!) Anonymous poster hash: be79a...0ae
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #5 Skrevet 6. november 2014 Takk for svar! Hvilken type klyster er det de bruker på sykehuset, sånn liten ampulle (miniklyster), eller er det de svære "flaskene"? Anonymous poster hash: f7f7d...a4f
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #6 Skrevet 6. november 2014 Forstår ikkje problemet. Jordmor er jo vant til avføring og totalt normal under fødsel. Anonymous poster hash: 8a093...e5a
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #7 Skrevet 6. november 2014 Forstår ikkje problemet. Jordmor er jo vant til avføring og totalt normal under fødsel. Anonymous poster hash: 8a093...e5a hjelper ikke at jm er vandt til det... jeg er ikke vandt til å bæsje når når noen "holder på" der nede så ukomfortabelt hadde det vært uansett Anonymous poster hash: be79a...0ae
HeltLykkelig ♥♥ Skrevet 6. november 2014 #8 Skrevet 6. november 2014 Synes det gikk helt fint. Greide heller ikke vente mer enn 5 min og alt kom på en gang.. Synes ikke det var verre å ha rier på do enn noen annen plass
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #9 Skrevet 6. november 2014 Du kan gjerne tro det ene eller andre, men jeg lover deg; midt i rienes hete vil all bluferdighet seile avgårde. Du vil ikke ha kapasitet til å gruble over slike ting. De spør deg; vil du ha klyx? Du sier; Ja takk. De setter den inn, og du venter så lenge du klarer, vralter naken ut på toalettet, uten å tenke om døra er lukket eller ei. Kanskje satt litt på spissen, men for meg var det neste litt sånn. Det var så forbaska vondt at jeg glemte alt jeg sto for og nesten hvem jeg var. Anonymous poster hash: 73ba6...342
LME1001 Skrevet 6. november 2014 #10 Skrevet 6. november 2014 Fikk satt klyster og klarte å vente 4-5 min. Ble tømt på ett minutt, så var det problemet ute av verden... 😜 Spiller ingen rolle om en får rier midt oppi det, rier er like kjipe uansett hvor man befinner seg! 😄
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #11 Skrevet 6. november 2014 Fikk ikke tilbud om det på sykehuset og angrer fælt på at jeg ikke gjorde det før jeg dro dit. Lukta bæsj gjennom hele fødselen fordi det kom litt ut for hver pressrie (beklager ekle detaljer). Greit nok at jm er vant med det, men ikke min søster og samboer som var der. Syntes det var ubehagelig flaut!! Så sørg for å få satt klyster!!! Anonymous poster hash: 04055...3b2
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #12 Skrevet 6. november 2014 Har ikke fått klyster til noen av mine fødsler og har ikke hatt behov heller. Kroppen "ordnet opp" selv i forkant av fødslene. Anonymous poster hash: 44dd9...b3e
Optatium Skrevet 6. november 2014 #13 Skrevet 6. november 2014 Forstår ikkje problemet. Jordmor er jo vant til avføring og totalt normal under fødsel. Anonymous poster hash: 8a093...e5a Jordmoren min idag sa at det var lurt med klyx, for en tarm med innhold kunne bremse babyens hode på vei ned. Hos meg la de også inn kateter for å tømme blæren. Jeg holdt meg i mine ti minutter, og brukte ti min på do. Følte meg bare bedre etterpå :-)
monson Skrevet 6. november 2014 #14 Skrevet 6. november 2014 Jeg har ikke fødet før. Men, har termin den 11 nov, og jeg har tatt avføringsmiddel som har tømt tarmen, også går jeg på behandligs dose nå, og det skal jeg fortsette med til en stund etter fødsel tenkte jeg. Så da slipper jeg sikkert klyster når jeg skal føde. Og i min familie så har de andre fødet på under 6 timer fra første rie, så hadde ikke ønsket å hadd diare og heftige rier samtidig.
Hjertefru Skrevet 6. november 2014 #15 Skrevet 6. november 2014 Har aldri hatt behov for Klyx før fødsel. Har ordna meg slik at jeg har vært ferdig på do før det braket løs. Nå skal det sies at alle mine fødsler har vært satt igang; så derfor lett å planlegge
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #16 Skrevet 6. november 2014 Har født to ganger. Klyster har ikke vært et tema, og ikke nødvendig heller. Slapp av. Ikke bekymre deg for alt som kanskje ikke kommer til å skje. Anonymous poster hash: 825f5...c3c
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #17 Skrevet 6. november 2014 Jeg fikk det med første og jeg sier bare IKKE FAEN I HELVETE om jeg gjør det igjen. Det satte igang en time fra helvete hvor jeg "løp" til do ørten ganger, masserier som ikke ga pause og var de værste under hele fødselen og gjorde meg helt utslitt. Jeg var i tillegg koblet opp med masse ledninger og styr og jeg klarte ikke alltid å vente på jordmor så jeg røska meg løs selv (desperat etter å komme på do) og jordmor kom løpende da fosterlyden ble borte og hun ble sur da hun oppdaget at det ikke var noe galt med baby. Jeg fikk ikke tilbud om det ved andre fødsel da jordmor mente tarmen var tom. Vel jeg fikk tvunget jordmor til å la meg gå på do da jeg hadde veldig trykketrang, men ikke nok åpning til fødsel, og jaggu måtte jeg faktisk på do. Jordmor nekta for at jeg faktisk måtte da vi kranglet om å la meg gå for hun hadde jo tross alt kjent at det var tomt. Tufs! Men da jeg skulle begynne å presse kjente jeg til min store skrekk at jeg måtte mer og jeg klarte ikke holde igjen. Dette var noe jeg virkelig ikke ønsker skulle skje og selvfølgelig kom en mannlig student inn akkurat i det jeg kjente at noe annet enn babyen var på vei. I panikk begynte jeg å rope NEI NEI for å få han til å gå ut men ingen skjønte jo det og alle, inkludert, sambo fikk med seg hva som kom. Jeg var så flau og sambo og jeg har avtale om at det ALDRI har skjedd. Men de tre andre i rommet opptrådte veldig profosjonelt og sa ingenting, bare fjernet det fort og vasket. Sa ingenting eller lagde grimaser. Så det skal du ikke tenke på. Jeg er flau enda, fordi sambo så... Men om ett ordtak passer ett sted så gjør virkelig dette det: Shit happens! Heller litt flau, enn smertehelvete med klyster. Anonymous poster hash: 1fbab...c4a
Anonym bruker Skrevet 7. november 2014 #18 Skrevet 7. november 2014 Fått før begge fødslene. Veldig greit. Gikk fem minutter før jeg satt på do ti minutter-kvarter. Hadde greie rier innimellom. Ville gjort det igjen. Anonymous poster hash: 7a734...e3a
Badedrakt Skrevet 7. november 2014 #19 Skrevet 7. november 2014 Fikk ikke klyster eller tilbud om det. Klarte meg fint uten også. Kommer som regel litt avføring ut når man presser. Men det tok jordmora diskré vekk, så verken jeg eller mannen merket noe til det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå