Gå til innhold

Er jeg urimelig som ønsker litt bensinpenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Drar til sverige å handler ca en gang i mnd. Min søster er som regel med uten å betale noe for reisen. Nå har hun begynt å ta i mot bestillinger fra sine venner om å kjøpe med røyk... Jeg sa da at siden hun har begynt å ta i mot varebestilling på "min" regning så ønsker jeg også litt bensinpenger. Jeg har dårlig råd, og sparer en del på å handle inn mat og drikke der, og jeg kan godt være grei mot støresøsteren min som er uten førerkort, men jeg spanderer ikke 400 i bensin for at hennes venner skal få billig røyk.. Er det greit, eller var det urimelig?

Anonymous poster hash: 54ad0...cd9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Akkurat hva søsteren din skal syns jeg ikke du skal bry deg med. Jeg syns det kommer mest an på økonomi, er det penger som kan komme godt med for deg syns jeg du kan be henne om å betale litt av turen, om hun har samme eller bedre økonomi enn deg. Er det slik at hun må snu på krona, og du ikke trenger det, syns jeg du skal la henne få bli med gratis.

Skrevet

Jeg synes det er rart at ikke søsteren din har tilbudt seg å dele på bensinen, når det er en ting dere gjør ofte. Det var ikke helt bak mål å nevne at dere burde dele på utgiftene. Om hun kjøper røyk til sine venner synes jeg ikke spiller noen rolle.

Anonymous poster hash: 819d7...e96

Skrevet

Men du hadde betalt 400 kr i bensin uansett om ikke søsteren din var med?

Jeghadde aldri tatt betalt, spesielt ikke av min egen søster!

Skrevet

Smugler dere eller, siden hun kjøper røyk til flere? :P

Anonymous poster hash: ce452...9c8
Skrevet

Jeg vet ikke helt hvor mye hun har i mnd, men hun har råd til dyrt treningstøy og 2 sydenturer i året, så tipper at hun har råd til å betale en 100-lapp eller to.

Har jo ikke bedt om det før, men jeg bare litt irritert når hennes venner bestiller varer på en tur jeg betaler for. Hadde vært noe helt annet om hun alltid betalte bensinpenger. Da hadde jeg ikke sagt noe. Jeg har som sagt dårlig råd.

Skrevet

Ingen smugling. ;)

Skrevet

Hadde aldri tatt betalt og det spiller da ingen rolle for deg hva hun handler i Sverige

Anonymous poster hash: fae50...c60

Skrevet

Om jeg uansett skulle jeg tatt turen syns jeg det er skikkelig grådig å spørre etter bensinpenger. Ærlig talt.

Anonymous poster hash: f73f8...c9f

Skrevet

Nei, jeg ser den og er jo forsåvidt enig, det ble bare en prinsippsak for meg nå. Greit å være snill å la henne sitte på, men jeg liker ikke at andre folk "utnytter" meg. Skal de ha billig røyk, kunne de jo betalt sjåføren (de ikke kjenner) for reisen? Jeg tror jo at jeg ville gjort det samme.

Skrevet

De andre utnytter deg ikke. Skjønner ikke helt logikken i den

Skrevet

Jeg ville absolutt bidratt med litt bensinpenger om jeg fikk sitte på til stadighet ihvertfall. Det er vel vanlig folkeskikk å ihvertfall tilby seg.

Anonymous poster hash: 57bf3...8ac

Skrevet

De andre utnytter deg ikke. Skjønner ikke helt logikken i den

Jeg føler det iallefall litt sånn. Men er litt usikker også.

Hvis en venninne av meg skulle sitte på med noen jeg ikke kjente til sverige, så ville jeg spurt om sjåføren ville hatt litt bensinpenger mot å kjøpe med ting til meg. Jeg hadde jo tross alt spart 400 selv, + det som varen koster mindre enn her i landet..

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor det har noe å si at hun handler røyk (og/eller andre ting) for venner? Er det bare meg som overhodet ikke ser sammenhengen mellom det, og at søster da burde betale bensinpenger? Gjør det virkelig noe at din søster gjør andre en tjeneste?

Skrevet

Jeg synes absolutt ikke du er urimelig!

Jeg regner med at din søster også nyter godt av fordelene ved turen; hun handler sikkert billig mat, drikke, kanskje alkohol og røyk hun også?

Hadde hun vært med som en engangshendelse, kun for turen sin del, så hadde jeg ikke brydd meg. Når hun er med jevnlig, så synes jeg det er helt betimelig at hun betaler litt bensinpenger - uansett om hun kun handler til seg selv eller om hun også handler for andre!

Anonymous poster hash: 2e1a1...270

Skrevet

Hvis du uansett skal dit så synes jeg det blir kjipt å ville ha bensinpenger.

Skrevet

Akkurat HVA søstra di handler, og til hvem, syns jeg ikke er noe å henge seg opp i, men det er normalt å betale for seg!

At hi uansett drar og handler, derfor trenger ikke søstra betale noe, er et dårlig argument. I min verden tilbyr man seg å dele utgiftene.

Anonymous poster hash: 9d62e...9f2

Skrevet

Hvis hun er med hver gang, er det ufint at du konsekvent betaler og hun sitter på. Da kan du jo like gjerne gi henne penger når hun skal i butikken hjemme. Hvis du drar fast hver måned og hun er med en gang i blant, er det veldig gnient å spørre om penger. Og å bestemme hvem hun kan handle for. Men jeg hadde vært superkjip og sagt at røyk ikke var greit uansett bensinpenger eller ikke.

Skrevet

Selvfølgelig burde unødvendig betale litt bensinpenger dersom hun stadig er med deg på disse handleturene! Jeg synes det spiller liten rolle om du uansett hadde tatt turen og dermed hatt utgiftene. Hun får jo nå en gratis tur og nyter sikkert fordeler av det ved at hun kan handle billig til seg selv.

For å dra en sammenlikning: jeg sitter noen ganger på med naboen til jobb da vi jobber i samme bygning. Han skal uansett samme vei, og har ingen ekstra utgår ved at jeg sitter på. Han kjører jo uansett! Men jeg betaler han selvsagt bensinpenger, for jeg nyter jo godt av denne fordelen!

Skrevet

Hvis hun er med hver gang, er det ufint at du konsekvent betaler og hun sitter på. Da kan du jo like gjerne gi henne penger når hun skal i butikken hjemme. Hvis du drar fast hver måned og hun er med en gang i blant, er det veldig gnient å spørre om penger. Og å bestemme hvem hun kan handle for. Men jeg hadde vært superkjip og sagt at røyk ikke var greit uansett bensinpenger eller ikke.

Du hadde nektet et voksent menneske å handle røyk, en lovlig vare? Seriøst?

Skrevet

Merkelig og frekt at hun ikke har tilbudt seg. Men , jeg hadde sagt at hun får dekke 50% av bensinen og bomstasjon. Blir en del penger i løpet av året det!

Anonymous poster hash: daad6...7cc
Skrevet

Om hun kjøper røyk til andre eller ikke synes jeg er uvesentlig for bensinpenger eller ei.

Men hvis det er slik at du har dårlig råd og din søster har en god del bedre råd (kan jo virke slik pga. to sydenturer i året, dyrt treningstøy osv.), da synes jeg det hadde vært naturlig at dere delte litt på utgiftene - selv om du ville tatt turen uansett.

Men dette må også ses opp mot om din søster kanskje hjelper deg på andre måter som du ikke betaler for. Kanskje stiller din søster opp for deg på andre måter i løpet av året som du ikke tenker over?

Å begrunne overfor din søster at du nå vil ha betalt fordi hun kjøper røyk til andre, det synes jeg er en avsporing.

Anonymous poster hash: e9793...0a2
Skrevet

Jeg synes det er grådig at hun tar det som en selvfølge at du skal betale. Frekt! Hun burde tilby seg!

Anonymous poster hash: e0682...8d1

Skrevet

Du hadde nektet et voksent menneske å handle røyk, en lovlig vare? Seriøst?

Jeg hadde ikke nektet et voksent menneske å kjøpe røyk. Jeg hadde nektet å være med på å bidra til at folk får billigere røyk. Jeg synes dritten burde vært 1000 ganger dyrere i avgifter (hvor inntekten brukes til forebyggende arbeid og behandling av tobakkskader) og jeg blir sur av å tenke på hver krone som går til en kynisk og jævelig industri som profitterer på død og sosial ulikhet.

Skrevet

Om dere stadig tar turen til Sverige i din bil synes jeg det er rart hun ikke har tilbudt deg litt bensinpenger, når jeg og søsteren min gjør ting sammen deler vi gjerne på utgiftene. Neste gang dere planlegger en tur ville jeg spurt om hun ikke kunne bidra litt til bensinen siden du har det litt trangt for tiden.

Men at du føler deg utnyttet av at hun handler med seg røyk til andre forstår jeg overhodet ikke, når hun først er med spiller det da ingen rolle hva hun handler.

Anonymous poster hash: b7b61...d8a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...