Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #1 Skrevet 6. november 2014 Er det veldig forskjellig fra familie til familie og vennegjeng til vennegjeng? I min familie ville det blitt sett på som litt ufint å betale for tjenester. Vi hjelper hverandre med glede. Da jeg var fattig student og passet min niese ukentlig kunne det ikke falle meg inn å ta betalt, men jeg fikk litt ekstra fine gaver til jul/bursdag av min søster, og koselige opplevelser sammen med dem. I vennegjengen er det også slik. Spiser vi lunsj ute bytter vi gjerne på å betale, uten at noen fører regnskap. Jevner seg ut over tid. I min manns familie er det mer naturlig å betale for hjelp innad i familien. Også det jeg ser her inne med at besøk (overnattings- eller middagsgjester) skal betale for mat(!) høres helt hinsides ut. I min omgangskrets er det normalt å ha med en gave til vertskapet, men betaling er ikke aktuelt. Hvordan er det hos dere? Anonymous poster hash: 1a3c7...6c5
*Yuna* Skrevet 6. november 2014 #2 Skrevet 6. november 2014 Enig med deg. Er ikke vant til å ta betalt eller betale verken familie eller venner. Så sant det ikke går veldig utover en persons økonomi syns jeg betaling er rart.
MrsMilla Skrevet 6. november 2014 #3 Skrevet 6. november 2014 Ved spleiselag avtalt på forhånd deler man på kostnadene, ellers stiller normalt verten med mat. Man tar ofte med drikke selv om det ikke er en veldig spesiell anledning, eksempelvis førtiårsdag. Hadde nettopp halloweenfest, da stilte vi med tre kalkuner og toretters til tjue pers, men drikke tok de med selv, og noen tok med litt div som salat. Men ved parmiddag stiller gjerne det inviterende paret med mat, og de som kommer med vin typisk. Ellers er det helt vanlig å barnevakte litt for hverandre, lage middag for hverandre, låne klær og utstyr litt her og der - uten at penger er inne i dette overhodet!
me_87 Skrevet 6. november 2014 #4 Skrevet 6. november 2014 Jeg har sittet mye barnevakt for søsteren min å betaling har aldri vært en tema. Er helt naturlig for meg å hjelpe med å sitte barnevakt når jeg ikke har andre planer. Bare irriterer meg grenseløst at hun sier hver eneste gang at det ikke passer når jeg spør om hun kan passe min gutt. Moren min passer innimellom sønnen min å der har det heller aldri vært noe tema at jeg skulle betale hun. Men nå er jeg alenemamma og student da,så hun vet nok at jeg ikke hadde råd til å betale for barnevakt. Mamma er bare glad hun kan hjelpe meg ettersom hun er den eneste jeg har som barnevakt.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #5 Skrevet 6. november 2014 Kunne ikke falt meg inn å ta betalt av familiemedlemmer. Ingen i vår familie gjør sånt. Min mor på over 70 år hjalp oss med å vaske ned leiligheten da jeg skulle flytte. Jeg var høygravid. Hun var også dagmamma for oss i to mnd før vi fikk bhg plass. Vi kjøpte noe ekstra til henne til jul. Hun ville aldri i verden tatt imot betaling. Anonymous poster hash: 30f06...b68
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #6 Skrevet 6. november 2014 For meg ville det vært veldig rart å ta betalt når noen kommer på middag el og ingen i familien bor så langt unna at det ville vært naturlig at det blir flere dager, men jeg har full forståelse for at noen med litt dårlig økonomi syns det er vanskelig å ha flere voksne ekstra til middag en hel uke uten å få noe økonomisk hjelp. Jeg hadde ikke klart å bo så lenge hos andre uten å hjelpe til selv. Da hadde jeg tilbydt meg å spleise på maten og hvis jeg hadde fått beskjed om at jeg ikke trengte å betale noe, så hadde jeg likevel handlet inn litt pålegg og lagd middag minst en gang. Barnevakt innen familien verken betaler eller får vi betalt for, det er jo bare koselig. Det å vaske hus, som jeg ser det er en annen tråd om, ville jeg aldri fått noen i familien til å hjelpe til med, det vil jeg gjøre selv. Anonymous poster hash: 7b11f...057
Superdolly Skrevet 6. november 2014 #7 Skrevet 6. november 2014 I min verden betaler vi ikke for oss når vi er invitert til folk, enten det er middagsselskaper eller overnatting. Er det spleiselag går det klart fram av invitasjonen. Vi hjelper også hverandre uten å kreve betaling. I fjor vasket svigermor gulvene mine da jeg lå på sofaen og var skadet uten mulighet til å greie det selv. Likedan vasket jeg hennes gulv da de hadde vært bortreist en måned, og fylte opp kjøleskapet til de skulle komme hjem. Likevel synes jeg det er en selvfølge å betale (eller i hvert fall tilby betaling) når man hyrer inn folk til å gjøre en jobb. For eksempel hun som skulle ha sin mor til å vaske huset sitt til jul. Det kunne ikke falle meg inn å avspise en som gjorde en såpass stor jobb for meg med en flaske vin eller en matkurv. Spesielt ikke dersom det var jeg som hadde spurt. Jeg mener forresten også at det er forskjell på om man ber om hjelp eller om andre tilbyr seg. Står jeg på en stige og maler huset, og svigermor kommer og griper en pensel og maler noen planker uten at jeg har bedt henne om det betaler jeg ikke. Jeg takker selvsagt for hjelpen. Sier jeg til min mor at jeg skal jobbe mye framover til jul, og kan hun være så snill å ta husvasken betaler jeg henne naturligvis. I det minste tilbyr betaling.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #8 Skrevet 6. november 2014 Om svogeren min passer gutten betaler vi ikke. Om det er nevøen som passer, får han lønn som en vanlig barnepasser. Om svigermor eller mamma hjelper til med husvask eller noe annet, betaler vi ikke, men vi gir dem gjerne en liten oppmerksomhet, f.eks. inviterer dem på restaurant. Og de betaler aldri for flybilletten sin bort til oss om de kommer for å hjelpe til/passe gutten. Anonymous poster hash: 30016...5d7
Twintipp og himmelblå Skrevet 6. november 2014 #9 Skrevet 6. november 2014 Helt uvanlig å betale hverandre i vår krets også. Eneste jeg betaler for barnepass er fadderbarnet mitt på 16 år, fordi hun trenger pengene og for å hjelpe henne litt med bi-inntekt. Så spør henne innimellom istedetfor besteforeldre etc.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #10 Skrevet 6. november 2014 Hverken i min familie eller mannens er det vanlig å betale for tjenester. Men mannen og søsteren hans driver hvert sitt firma, og når det ene firmaet kjøper en tjeneste av det andre, så faktureres det på vanlig måte. Men private tjenester er noe annet. Svigermor passer f.eks. barna våre mye. Hun er alene og har ikke bil, så vi kjører henne en del. Noen ganger prøver hun å betale oss, og argumenterer med at det hadde kostet så og så mye hvis hun skulle tatt taxi. Men da spør vi henne bare hvor mye hun tror det ville kostet hvis vi skulle leid inn profesjonelle barnevakter. Hun insisterer på å dekke bensin hvis det blir litt mye kjøring en periode da, og det er jo greit. Anonymous poster hash: ca5b2...b12
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #11 Skrevet 6. november 2014 Vi betaler ikke her, men jeg kan forstå at for enkelte som ikke har god økonomi som alltid er de som stiller opp som vertskap i en uke i julen kan synes at det er litt mye å betale for en ekstra familie i den dyreste matuken i året... Anonymous poster hash: a620a...3e7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå