Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #1 Skrevet 6. november 2014 Har lest at en mistenker at det var selve viruset i svineinfluensavaksinen som gjorde at noen utviklet narkolepsi, dvs. at de ville også utviklet narkolepsi ved en eventuell gjennomgang av svineinfluensa. Nå ser jeg at i den årlige influensavaksinen så gir den jo fortsatt beskytelse mot svineinfluensa. Min bekymring er da at den vanlige influensavaksinen også kan ha narkolepsi som bivirkning, bare det at nå blir det ikke like lett oppdaget for det er så få som får den. Jeg har også lest at det kan være tilsetningstoffet skvalen som er synderen, men det som ikke stemmer her, er at myndighetene gikk ut i forkant av svineinfluensavaksinen og sa at dette var et godt utprøv tilsettningstoff. Uansett hvordan jeg vrir hode så er det noe som ikke stemmer, og jeg merker jeg er skeptisk til å la mitt astmasyke barn få influensavaksine, selv om legen anbefaler det på det sterkeste. Noen som kan litt om dette som kan forklare litt? Anonymous poster hash: e7ee9...09a
Anonym bruker Skrevet 7. november 2014 #2 Skrevet 7. november 2014 Ingen? Anonymous poster hash: e7ee9...09a
Anonym bruker Skrevet 7. november 2014 #3 Skrevet 7. november 2014 Det er forskjell på en godt utprøvd influensavaksine og svineinfluensavaksinen som måtte tas i bruk raskt etter utbruddet. Det er forskjellen på å vaksinere seg mot en 'vanlig' sykdom og en pandemi... Anonymous poster hash: 518b4...64d
Anonym bruker Skrevet 7. november 2014 #4 Skrevet 7. november 2014 Men hva er det som er forskjellen? Det virker jo som de sier at vi ikke vet hva som skjedde ved svineinfluensaen og at det kan ha vært selve viruset som var problemet. Men hva gjør da samme viruset i dagens vaksiner? Jeg håper jo inderlig at det er noe her jeg ikke forstår, derfor hadde det vært fint om noen kunne forklare meg dette. Anonymous poster hash: e7ee9...09a
Anonym bruker Skrevet 7. november 2014 #5 Skrevet 7. november 2014 Her tror jeg jeg ville gått på sannsynligheter; hva er det størst sannsynlighet for, at barnet ditt får influensa (med/uten vaksine) eller narkolepsi (med/uten vaksine). Hvis barnet ditt får influensa, hvor stor risiko er det snakk om? Jeg vil tippe at sjangsen for at barnet blir alvorlig syk av influensaen er en del større enn sjangsen for at det utvikler narkolepsi. Jeg ser at det er en litt "Dammed if you do, dammed if you don't" problemstilling for deg som mor, for uansett vil utfallet være et resultat av en avgjørelse du tok for barnet, men en ren sannsynlighetsberegning burde gi deg en grei pekepinn. Nå har jeg ikke sett noen tall på hvor økt forekomsten av narkoepsi var sammenlignet med om man hadde kontrollert en like stor gruppe som ikke har tatt vaksine, regner med at noen av disse ville fått det uansett da jeg mener å ha hørt at det nok lå latent uansett, men at fler enn normalt utviklet sykdommen. Anonymous poster hash: e22c3...e40
Anonym bruker Skrevet 7. november 2014 #6 Skrevet 7. november 2014 Så da er det fortsatt slik at en kan utvikle narkolepsi av influensavaksina? Anonymous poster hash: e7ee9...09a
Vil Skrevet 7. november 2014 #8 Skrevet 7. november 2014 Har lest at en mistenker at det var selve viruset i svineinfluensavaksinen som gjorde at noen utviklet narkolepsi, dvs. at de ville også utviklet narkolepsi ved en eventuell gjennomgang av svineinfluensa. Nå ser jeg at i den årlige influensavaksinen så gir den jo fortsatt beskytelse mot svineinfluensa. Min bekymring er da at den vanlige influensavaksinen også kan ha narkolepsi som bivirkning, bare det at nå blir det ikke like lett oppdaget for det er så få som får den. Jeg har også lest at det kan være tilsetningstoffet skvalen som er synderen, men det som ikke stemmer her, er at myndighetene gikk ut i forkant av svineinfluensavaksinen og sa at dette var et godt utprøv tilsettningstoff. Uansett hvordan jeg vrir hode så er det noe som ikke stemmer, og jeg merker jeg er skeptisk til å la mitt astmasyke barn få influensavaksine, selv om legen anbefaler det på det sterkeste. Noen som kan litt om dette som kan forklare litt? Anonymous poster hash: e7ee9...09a Hei, jeg kan forklare tror jeg. Kort fortalt: Svineinfluensavaksinen ble hastefremstilt i enorme mengder, og ikke skikkelig utprøvd før bruk (for dårlig tid) og derfor av dårligere kvalitet enn de vanlige vaksinene vi tar. Den inneholdt aluminium etc. slikt som ikke finnes i de vanlige utprøvde. Altså ingen fare med vanlig vaksine! Kan forøvrig virkelig anbefale denne episoden fra Folkeopplysningen! http://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen/KMTE50007512/sesong-2/episode-5
Vil Skrevet 7. november 2014 #9 Skrevet 7. november 2014 Har lest at en mistenker at det var selve viruset i svineinfluensavaksinen som gjorde at noen utviklet narkolepsi, dvs. at de ville også utviklet narkolepsi ved en eventuell gjennomgang av svineinfluensa. Nå ser jeg at i den årlige influensavaksinen så gir den jo fortsatt beskytelse mot svineinfluensa. Min bekymring er da at den vanlige influensavaksinen også kan ha narkolepsi som bivirkning, bare det at nå blir det ikke like lett oppdaget for det er så få som får den. Jeg har også lest at det kan være tilsetningstoffet skvalen som er synderen, men det som ikke stemmer her, er at myndighetene gikk ut i forkant av svineinfluensavaksinen og sa at dette var et godt utprøv tilsettningstoff. Uansett hvordan jeg vrir hode så er det noe som ikke stemmer, og jeg merker jeg er skeptisk til å la mitt astmasyke barn få influensavaksine, selv om legen anbefaler det på det sterkeste. Noen som kan litt om dette som kan forklare litt? Anonymous poster hash: e7ee9...09a Hei, jeg kan forklare tror jeg. Kort fortalt: Svineinfluensavaksinen ble hastefremstilt i enorme mengder, og ikke skikkelig utprøvd før bruk (for dårlig tid) og derfor av dårligere kvalitet enn de vanlige vaksinene vi tar. Den inneholdt aluminium etc. slikt som ikke finnes i de vanlige utprøvde. Altså ingen fare med vanlig vaksine! Kan forøvrig virkelig anbefale denne episoden fra Folkeopplysningen! http://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen/KMTE50007512/sesong-2/episode-5 spol 6,30 ut i programmet, så får du høre hva de sier..
Vil Skrevet 7. november 2014 #10 Skrevet 7. november 2014 Har lest at en mistenker at det var selve viruset i svineinfluensavaksinen som gjorde at noen utviklet narkolepsi, dvs. at de ville også utviklet narkolepsi ved en eventuell gjennomgang av svineinfluensa. Nå ser jeg at i den årlige influensavaksinen så gir den jo fortsatt beskytelse mot svineinfluensa. Min bekymring er da at den vanlige influensavaksinen også kan ha narkolepsi som bivirkning, bare det at nå blir det ikke like lett oppdaget for det er så få som får den. Jeg har også lest at det kan være tilsetningstoffet skvalen som er synderen, men det som ikke stemmer her, er at myndighetene gikk ut i forkant av svineinfluensavaksinen og sa at dette var et godt utprøv tilsettningstoff. Uansett hvordan jeg vrir hode så er det noe som ikke stemmer, og jeg merker jeg er skeptisk til å la mitt astmasyke barn få influensavaksine, selv om legen anbefaler det på det sterkeste. Noen som kan litt om dette som kan forklare litt? Anonymous poster hash: e7ee9...09a Hei, jeg kan forklare tror jeg. Kort fortalt: Svineinfluensavaksinen ble hastefremstilt i enorme mengder, og ikke skikkelig utprøvd før bruk (for dårlig tid) og derfor av dårligere kvalitet enn de vanlige vaksinene vi tar. Den inneholdt aluminium etc. slikt som ikke finnes i de vanlige utprøvde. Altså ingen fare med vanlig vaksine! Kan forøvrig virkelig anbefale denne episoden fra Folkeopplysningen! http://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen/KMTE50007512/sesong-2/episode-5 Rettelse: kvikksølv. ikke aluminium. Alle andre vaksiner som gis i Norge har ikke dette i seg, kvikksølv ble tatt ut av barnevaksinasjonsprogramet i 1997...
Anonym bruker Skrevet 8. november 2014 #11 Skrevet 8. november 2014 Jeg har nå sett videoen, men sitter med samme spm. Alle ingridienser er ufarlige, hvorfor utviklet da noen narkolepsi? Jeg vet at svineinfluensavaksinen inneholdt skvalen og en kvikksølvforbindelse, men disse er jo også ufarlige i følge forskere, og vi ble fortalt at dette er stoffer som er godt utprøvd i over 60 år. Da skulle en jo tro at det kanskje er selve viruset som var den utløsende faktoren. Og det viruset er jo fortsatt i den vanlige influensavaksinen. Nå blir vi fortalt at influensavaksine er den tryggeste og mest utprøvde av alle vaksinene. Så det er jo litt betryggende, men jeg kunne godt tenkt meg en variant uten svineinfluensa viruset. Anonymous poster hash: e7ee9...09a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå