Nerhaj Skrevet 6. november 2014 #1 Skrevet 6. november 2014 Var hos barnelegen men gutten min idag på 5 uker og fikk vite at han er ett klassisk eksempel på "kolikk-barn" Har hatt mine tenker om det, men ikke helt gått inn for at det er dette han kan ha hatt. Men nå så er det nå en gang sånn desverre. Noen som vill dele erfaringer og tanker rundt dette? Hva som eventuelt har hjulpet for ditt barn? Skal nå holde meg unna alt som inneholder melk, da dette er påvist kan gi barnet vondt :-/
me_87 Skrevet 6. november 2014 #2 Skrevet 6. november 2014 (endret) Med sønnen min var det dessverre ingenting som hjalp. Kiropraktor hjelper jo veldig mange barn med kolikk men han kunne ikke hjelpe sønnen min. Prøvde også manuellterapaut uten hell. Jeg prøvde alt mulig jeg kom over som kanskje kunne hjelpe men dessverre var det ingenting som hjalp. Det gikk heldigvis over når barnet ble 3 mnder. Endret 6. november 2014 av me_87
Nerhaj Skrevet 6. november 2014 Forfatter #3 Skrevet 6. november 2014 Med sønnen min var det dessverre ingenting som hjalp. Kiropraktor hjelper jo veldig mange barn med kolikk men han kunne ikke hjelpe sønnen min. Prøvde også manuellterapaut uten hell. Jeg prøvde alt mulig jeg kom over som kanskje kunne hjelpe men dessverre var det ingenting som hjalp. Det gikk heldigvis over når barnet ble 3 mnder. Ja, det går helligvis over. Får bare smøre oss med tolmodighet 😊
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #4 Skrevet 6. november 2014 Huff, stakar deg har dessverre ingen råd, da jeg ikke har hatt kolikkbarn. Men ja, tåler de ikke melk så kan de få kolikk. Dattera mi på 4mnd tåler ikke melk..skriker ikke, men får eksem. Jeg har derfor droppet melk i kosten min. Håper det hjelper for deg! Anonymous poster hash: 06f6d...6a5
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #5 Skrevet 6. november 2014 Er ikke alltid noe som hjelper, men holdt deg unna sterk mat og mat som er kjent for å gi luft (frukt, løk, melk, drikker med kullsyre, kålrot, erter, osv osv) Min hadde veldig mye luft i magen de første tre ukene, prøvde Minifom dråper, og etter noen dager var han mye mindre plaget. Verdt et forsøk? Anonymous poster hash: 1ff3b...205
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #6 Skrevet 6. november 2014 Datteren min hadde "kolikk." Inntil vi sluttet med melkeprodukter og det viste seg at kolikken var melkeproteinallergi. Hun ble helt fin etter en liten stund på melkefritt. I perioden hvor det var ille hadde vi nytte av fenikkelte på flaske, sukkervann og et strengt regime hvor vi sørget for at minst en av oss fikk sove om natten og kunne fungere på dagen. Anonymous poster hash: 04077...ca5
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #7 Skrevet 6. november 2014 Føler med deg! Her er kolikken akkurat gått over. Fremdeles mye magevondt, men mye roligere baby. Tror det er veldig individuelt hva som hjelper, men på helsestasjonen fikk jeg anbefalt melkefri kost (noe jeg går på fra før), minifom-dråper og dråper med melkesyrebakterier fra Semper (fås på boots apotek). Minifom ser ut til å ha vært veldig gunstig for babyen vår. I tillegg valgte jeg å ta han med til kiropraktor (du kan selvfølgelig også bruke manuellterapeut, det viktigste er at de har god kompetanse på barn), da jeg merket at han hadde låsninger i tillegg. Låsningene ga han dårligere sugeteknikk, og da svelger de ofte mer luft. Hvis du bor i Telemark eller Vestfold har jeg en kiropraktor og manuellterapeut jeg kan anbefale). Ubehag/smerter pga låsninger kan også forveksles med kolikk, så det er alltid lurt å få det sjekket ut. For din egen del kan det være godt å ha en samtale med helsesøster, da kolikk kan være ganske belastende fysisk og psykisk for deg. Ta imot hjelpen du kan få! Lykke til! Anonymous poster hash: 3d944...5d7
Nerhaj Skrevet 6. november 2014 Forfatter #8 Skrevet 6. november 2014 Huff, stakar deg har dessverre ingen råd, da jeg ikke har hatt kolikkbarn. Men ja, tåler de ikke melk så kan de få kolikk. Dattera mi på 4mnd tåler ikke melk..skriker ikke, men får eksem. Jeg har derfor droppet melk i kosten min. Håper det hjelper for deg! Anonymous poster hash: 06f6d...6a5 Ja...må bare slutte med melk en periode, og se om det hjelper, krysser fingrene. Men kan det være at han aldri vill tåle melk? Aller er det noe de kan "vokse" av seg? :-)
Nerhaj Skrevet 6. november 2014 Forfatter #9 Skrevet 6. november 2014 Er ikke alltid noe som hjelper, men holdt deg unna sterk mat og mat som er kjent for å gi luft (frukt, løk, melk, drikker med kullsyre, kålrot, erter, osv osv) Min hadde veldig mye luft i magen de første tre ukene, prøvde Minifom dråper, og etter noen dager var han mye mindre plaget. Verdt et forsøk? Anonymous poster hash: 1ff3b...205 Minifom fikk jeg anbefalt ja! Så det skal vi rett å kjøpe når samboeren kommer hjem! takk for råd og tips
Nerhaj Skrevet 6. november 2014 Forfatter #10 Skrevet 6. november 2014 Datteren min hadde "kolikk." Inntil vi sluttet med melkeprodukter og det viste seg at kolikken var melkeproteinallergi. Hun ble helt fin etter en liten stund på melkefritt. I perioden hvor det var ille hadde vi nytte av fenikkelte på flaske, sukkervann og et strengt regime hvor vi sørget for at minst en av oss fikk sove om natten og kunne fungere på dagen. Anonymous poster hash: 04077...ca5 Takk for svar, håper virkelig at jeg finner noe som hjelper for han, eller at det er dette med melken :-/
Nerhaj Skrevet 6. november 2014 Forfatter #11 Skrevet 6. november 2014 Føler med deg! Her er kolikken akkurat gått over. Fremdeles mye magevondt, men mye roligere baby. Tror det er veldig individuelt hva som hjelper, men på helsestasjonen fikk jeg anbefalt melkefri kost (noe jeg går på fra før), minifom-dråper og dråper med melkesyrebakterier fra Semper (fås på boots apotek). Minifom ser ut til å ha vært veldig gunstig for babyen vår. I tillegg valgte jeg å ta han med til kiropraktor (du kan selvfølgelig også bruke manuellterapeut, det viktigste er at de har god kompetanse på barn), da jeg merket at han hadde låsninger i tillegg. Låsningene ga han dårligere sugeteknikk, og da svelger de ofte mer luft. Hvis du bor i Telemark eller Vestfold har jeg en kiropraktor og manuellterapeut jeg kan anbefale). Ubehag/smerter pga låsninger kan også forveksles med kolikk, så det er alltid lurt å få det sjekket ut. For din egen del kan det være godt å ha en samtale med helsesøster, da kolikk kan være ganske belastende fysisk og psykisk for deg. Ta imot hjelpen du kan få! Lykke til! Anonymous poster hash: 3d944...5d7 Bor i Hordaland desverre :-( legen kjekket han for låsninger, men helligvis ingen ting sålangt :-) Det er veldig slitsomt, og får såå vondt av han og Minifom skal vi å kjøpe, håper vi finner noe som hjelper for han...takk for tips og svar godt å tenke på at det går over tilslutt
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #12 Skrevet 6. november 2014 Gutten min skreik i 12 timer i strekk i løpet av 1 døgn. Fra 23-24 om natta til 11-12 om morran... Vi ble anbefalt soneterapi, eller helt eksakt fotsoneterapi. Gutten min ble helt frisk etter 3 behandlinger. Det har vist seg at han i senere tid har hatt noe allergier, vet ikke hvor vidt dette har vært relevant for hans kolikk som spebarn, men jeg er nysgjerrig om det kan være noen sammenheng her da det ikke skulle være helt ulogisk. Heldigvis er dette allergier som han med streng kost kan vokse av seg Anonymous poster hash: 06456...eea
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #13 Skrevet 6. november 2014 Huff, stakar deg har dessverre ingen råd, da jeg ikke har hatt kolikkbarn. Men ja, tåler de ikke melk så kan de få kolikk. Dattera mi på 4mnd tåler ikke melk..skriker ikke, men får eksem. Jeg har derfor droppet melk i kosten min. Håper det hjelper for deg! Anonymous poster hash: 06f6d...6a5 Ja...må bare slutte med melk en periode, og se om det hjelper, krysser fingrene.Men kan det være at han aldri vill tåle melk? Aller er det noe de kan "vokse" av seg? :-) De aller fleste vokser det av seg før skolealder her har storesøster også melkeallergi.. Så det er ihvertfall ikke noe nytt ift kosten for oss. Men det er jo litt pyton.. Helt greit hjemme, men tungvindt når vi er invitert bort på ting, eller vi skal ut å spise for eksempel. Men det løser seg alltid på et vis, og man blir fort kjent med hvilke varer osv som det ikke er melk i. Det er blitt mye bedre merking på varer også, så det er lett å se hva som ikke inneholder melk Anonymous poster hash: 06f6d...6a5
Nerhaj Skrevet 6. november 2014 Forfatter #14 Skrevet 6. november 2014 Huff, stakar deg har dessverre ingen råd, da jeg ikke har hatt kolikkbarn. Men ja, tåler de ikke melk så kan de få kolikk. Dattera mi på 4mnd tåler ikke melk..skriker ikke, men får eksem. Jeg har derfor droppet melk i kosten min. Håper det hjelper for deg! Anonymous poster hash: 06f6d...6a5 Ja...må bare slutte med melk en periode, og se om det hjelper, krysser fingrene.Men kan det være at han aldri vill tåle melk? Aller er det noe de kan "vokse" av seg? :-) De aller fleste vokser det av seg før skolealder her har storesøster også melkeallergi.. Så det er ihvertfall ikke noe nytt ift kosten for oss. Men det er jo litt pyton.. Helt greit hjemme, men tungvindt når vi er invitert bort på ting, eller vi skal ut å spise for eksempel. Men det løser seg alltid på et vis, og man blir fort kjent med hvilke varer osv som det ikke er melk i. Det er blitt mye bedre merking på varer også, så det er lett å se hva som ikke inneholder melk Anonymous poster hash: 06f6d...6a5 Huff ja, blir nok litt endringer i kosten ja, merket det idag når jeg var på handling. Men får håpe det går over. Og bare ta tingene som det kommer takk for at du deler erfaringer
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #15 Skrevet 6. november 2014 Når du kutter ut melk må du kutte ut alt, også smør, ost, de fleste halvfabrikater inneholder melk osv. Du kommer til å bli flink til å lese innholdsfortegnelser Er også gode tips på utenmelk.no Vår lille hadde også problemer med løk og egg. Prøv dere litt frem og se hva som gjør problemene verre. Jeg skrev matdagbok og prøvde å finne fellesnevnere etter en ukes tid. Hadde jeg mistanke om at barnet reagerte på noe spiste jeg masse av det for å sjekke om jeg fikk "positivt" resultat på mistanken. Men husk at det ikke er optimalt å kutte for mye av kostholdet samtidig, vil anbefale deg å ha kontakt med en lege i denne prosessen. Etter vi endret matvaner ble det bedre, men fortsatt mye gråting. Det går over av seg selv etter hvert, men mitt beste råd vil være å tilpasse dere best mulig. Bæretøy av et slag er fantastisk, prøv å sov mye når barnet sover (samsoving med puppen ute var praksis for oss i 6 måneder), sørg for at barnefar avlaster på kveldene da det ofte er verst, ring besteforeldre, tanter, onkler og venninner og få en time eller to fri. Man blir litt tullete av all gråtingen, haha, så en lang tur på badet med dusj og egenpleie hjelper stort. Finn noe som fungerer for din baby og hold deg til det. Noen roer seg av sang, andre liker lyden av støvsuger/hårføner, noen trives i vogn eller i bilstolen. Lykke til og hold ut! Anonymous poster hash: dcdc9...a66
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #16 Skrevet 6. november 2014 Gi sukkervann, og søk på nettet om du finner noen øvelser som kan hjelpe ved magesmerter. Altså massasje av babymagen med tanke på å få ut luft. Fennikel kan ha samme effekt som minifom da den løser opp store luftbobler i tarmen opp i mindre. Ellers er vel sukkervann det eneste som er bevist at har effekt. Hvis ikke kolikken kommer av melkeproteinallergi da. Håper det gir seg snart. Få litt hjelp til å bysse på babyen når det står på som værst. Selv om man vet det går over, er det vondt å høre på mens det står på. Anonymous poster hash: f59b7...8d7
Nerhaj Skrevet 6. november 2014 Forfatter #17 Skrevet 6. november 2014 Takk for fine svar og at dere deler erfaringer! har kjøpt inn minifom, og amme-te med fennikel i. Sukkervann hjelper på å lindre smertene hans. Nå får vi bare smøre oss med tolmodighet framover til det gir seg. Ikke noe kjekt å se lillegutt med vonder :-(
the amazing spidermamma Skrevet 6. november 2014 #18 Skrevet 6. november 2014 Bæresjal kan funke, da får de litt press på magen også. Følg med når du ammer, hvis melka spruter veldig, kan det være lurt å ta en liten pause sånn at han ikke får i seg så mye luft.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå