Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #1 Skrevet 6. november 2014 http://www.nrk.no/nordland/ingen-ville-hjelpe-elias-_8_-da-han-la-blodende-i-veikanten---sa-kom-bendik-_11_-1.12026624 et barn! Anonymous poster hash: 29b2b...ddf
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #2 Skrevet 6. november 2014 Jeg velger å tro at gutten har misforstått situasjonen. Altså at de som har gått forbi ikke har sett/hørt ham eller fått med seg at han bad om hjelp. Anonymous poster hash: a45d6...370
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #3 Skrevet 6. november 2014 Jeg velger å tro at gutten har misforstått situasjonen. Altså at de som har gått forbi ikke har sett/hørt ham eller fått med seg at han bad om hjelp. Anonymous poster hash: a45d6...370 Det sto i artikkelen at han blødde og ropte om hjelp. Anonymous poster hash: 29b2b...ddf
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #4 Skrevet 6. november 2014 Jeg tror rett og slett ingen har sett eller hørt ham. Sansynlig vis tror han selv at han har ropt på hjelp men ikke faktisk gjort det før 11-åringen kom. Det er helt vanlig å være litt forvirret når man har hjernrystelse og nettopp har våknet etter å ha besvimt. Anonymous poster hash: bc96b...f68
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #5 Skrevet 6. november 2014 Når en guttunge ser at gutten er skadet så burde de andre som gikk forbi også sett det. Dette er typisk Norge! Anonymous poster hash: 022d0...4ee
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #6 Skrevet 6. november 2014 Når en guttunge ser at gutten er skadet så burde de andre som gikk forbi også sett det. Dette er typisk Norge! Anonymous poster hash: 022d0...4ee Hvis folk ikke reagerer i det heletatt, ikke snur på hodet ol, er det som regel fordi de ikke har sett noe. Jeg klarer rett og slett ikke å tro på denne versonen av historien selv om jeg tror på at det var slik gutten oppfattet det. Anonymous poster hash: bc96b...f68
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #7 Skrevet 6. november 2014 Jeg tror rett og slett ingen har sett eller hørt ham. Sansynlig vis tror han selv at han har ropt på hjelp men ikke faktisk gjort det før 11-åringen kom. Det er helt vanlig å være litt forvirret når man har hjernrystelse og nettopp har våknet etter å ha besvimt. Anonymous poster hash: bc96b...f68 Er du seriøs? Når du ser et barn ligge i grøfta å blø? Guttungen Bendik hørte, mens voksne hørte ikke? Rart... Ja, forresten, jeg tror at nordmenn er så kalde. Jeg hadde utrolig lavt blodtrykk under svangerskap nr 1 og besvimte rett som det var. Var på butikken og datt om fordi jeg besvimte, to stk tråkket OVER meg, ingen hjalp. Etter at jeg kom til meg selv og gikk til kassa, spurte kassadamen hva var tlf nr til legevakta (jeg var på ferie og har aldri vært der før), så sa hun til meg at jeg må slutte å ruse meg så mye at jeg besvimer, skamme meg skulle jeg. Da jeg sa at jeg var gravid og derfor besvimte, så fikk jeg beskjed om at da var det enda verre, og barnevernet burde kontaktes siden jeg mest sannsynlig var narkoman, det var da ikke normalt å miste bevisstheten når man er gravid. Opplevde også å bli overkjørt totalt under fødslene på sykehuset. Opplevde at mitt barn nesten døde fordi fastlegen stemplet meg som "hysterisk mor" i stedet for å hjelpe, da jeg dro til sykehuset uten henvisning ble barnet lagt på intensiv med en gang, og jeg fikk kjeft fordi jeg ikke kom før. Fikk også opplevd å stå på toget 1 time hver veg med operert fot i 2 uker, uten at noen gadd å reise seg, selv om jeg sa at jeg faktisk opererte foten og det var vanskelig å stå på en fot i 1 time. Siste togturen ble jeg plassert av konduktøren i bagasjevogn, der jeg fikk koffert i hodet, så måtte ut og stå blant andre igjen. Opplevde også voksne folk som står og ser på at et barn blir mobbet eller en kvinne blir slått. Kommer fra et annet europeisk land og fikk sjokk da jeg kom til Norge og så hvor kalde folk egentlig er. Det med å ikke måtte tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer en selv er egentlig ganske treffende utsagn. Anonymous poster hash: 60702...c7a
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #8 Skrevet 6. november 2014 Jeg tror rett og slett ingen har sett eller hørt ham. Sansynlig vis tror han selv at han har ropt på hjelp men ikke faktisk gjort det før 11-åringen kom. Det er helt vanlig å være litt forvirret når man har hjernrystelse og nettopp har våknet etter å ha besvimt. Anonymous poster hash: bc96b...f68 Ja tenk om alle medmennesker tenker slik da? skammelig rett og slett. Anonymous poster hash: 29b2b...ddf
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #9 Skrevet 6. november 2014 Når en guttunge ser at gutten er skadet så burde de andre som gikk forbi også sett det. Dette er typisk Norge! Anonymous poster hash: 022d0...4ee Hvis folk ikke reagerer i det heletatt, ikke snur på hodet ol, er det som regel fordi de ikke har sett noe. Jeg klarer rett og slett ikke å tro på denne versonen av historien selv om jeg tror på at det var slik gutten oppfattet det. Anonymous poster hash: bc96b...f68 Det har vært gjort forskning i Oslo der en mann simulerte hjerteinfarkt midt på Karl Johan, og det gikk 20 minutter (!) i en overfylt gate før han fikk hjelp. Det var også en mobbesak i Nord-Norge der en dame "reddet" en gutt fra å bli slått og mobbet, mens mange voksne gikk forbi eller stod og så på. Så jeg tror absolutt på denne historien. Folk gidder ikke å bry seg. Anonymous poster hash: 60702...c7a
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #10 Skrevet 6. november 2014 I mitt andre svangerskap besvimte jeg i kassa på rema. Hadde med meg min femåring. INGEN BRYDDE SEG! Ja, kassamannen fulgte meg til en benk og der ble jeg sittende alene. Femåringen var redd og gråt. Dette er Norge i et nøtteskall. Anonymous poster hash: 29b2b...ddf
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #11 Skrevet 6. november 2014 I mitt andre svangerskap besvimte jeg i kassa på rema. Hadde med meg min femåring. INGEN BRYDDE SEG! Ja, kassamannen fulgte meg til en benk og der ble jeg sittende alene. Femåringen var redd og gråt. Dette er Norge i et nøtteskall. Anonymous poster hash: 29b2b...ddf Man ser det enda tydeligere hvis man kommer fra et land der det er sosialt uakseptert å ikke hjelpe. Min venninne er gift i Japan, der er folk ikke mer hyggelige eller vennlige enn i Norge, men de har et sosialt skikk - man reiser seg for eldre, gravide og småbarnsforeldre på offentlig transport, man hjelper eldre inn i bussen for eksempel hvis de er dårlige til beins, man har generelt mer respekt for eldre, syke og gravide. Det er heller ikke akseptert å stå og glane og filme med mobilen eller gå forbi hvis et skadet menneske ligger og ber om hjelp. Det er mye annet rart der hun bor, folk er mye mindre åpne og kan smile til deg, samtidig som de forakter deg. Men hun sier at hun merker en veldig stor forskjell i forhold til holdningene når man er ute i samfunnet. Anonymous poster hash: 60702...c7a
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #12 Skrevet 6. november 2014 Når en guttunge ser at gutten er skadet så burde de andre som gikk forbi også sett det. Dette er typisk Norge! Anonymous poster hash: 022d0...4ee Hvis folk ikke reagerer i det heletatt, ikke snur på hodet ol, er det som regel fordi de ikke har sett noe. Jeg klarer rett og slett ikke å tro på denne versonen av historien selv om jeg tror på at det var slik gutten oppfattet det. Anonymous poster hash: bc96b...f68 Det har vært gjort forskning i Oslo der en mann simulerte hjerteinfarkt midt på Karl Johan, og det gikk 20 minutter (!) i en overfylt gate før han fikk hjelp. Det var også en mobbesak i Nord-Norge der en dame "reddet" en gutt fra å bli slått og mobbet, mens mange voksne gikk forbi eller stod og så på. Så jeg tror absolutt på denne historien. Folk gidder ikke å bry seg. Anonymous poster hash: 60702...c7a Jeg vet det, og det er et stort problem, men det er veldig stor forskjell på hva folk gjør med en voksen som man tror er slått ut pga rus og et barn som ligger i grøfte med en sykkel. Det finnes sikkert en del som ikke ville reagert her også, men i og med at gutten sier at for eksempel mannen ikke snudde på hodet en gang regner jeg med at det var fordi han ikke så/hørte ham. Det er lett å overse noe om man for eksempel går i sine egne tanker i halvmørket, med musikk på øret. Vi vet jo ikke hvordan de som gikk forbi oppfattet dette. Anonymous poster hash: bc96b...f68
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #13 Skrevet 6. november 2014 Når en guttunge ser at gutten er skadet så burde de andre som gikk forbi også sett det. Dette er typisk Norge! Anonymous poster hash: 022d0...4ee Hvis folk ikke reagerer i det heletatt, ikke snur på hodet ol, er det som regel fordi de ikke har sett noe. Jeg klarer rett og slett ikke å tro på denne versonen av historien selv om jeg tror på at det var slik gutten oppfattet det. Anonymous poster hash: bc96b...f68 Det har vært gjort forskning i Oslo der en mann simulerte hjerteinfarkt midt på Karl Johan, og det gikk 20 minutter (!) i en overfylt gate før han fikk hjelp. Det var også en mobbesak i Nord-Norge der en dame "reddet" en gutt fra å bli slått og mobbet, mens mange voksne gikk forbi eller stod og så på. Så jeg tror absolutt på denne historien. Folk gidder ikke å bry seg. Anonymous poster hash: 60702...c7a Jeg vet det, og det er et stort problem, men det er veldig stor forskjell på hva folk gjør med en voksen som man tror er slått ut pga rus og et barn som ligger i grøfte med en sykkel. Det finnes sikkert en del som ikke ville reagert her også, men i og med at gutten sier at for eksempel mannen ikke snudde på hodet en gang regner jeg med at det var fordi han ikke så/hørte ham. Det er lett å overse noe om man for eksempel går i sine egne tanker i halvmørket, med musikk på øret. Vi vet jo ikke hvordan de som gikk forbi oppfattet dette. Anonymous poster hash: bc96b...f68 Eller at han lot som han ikke ser gutten for å ikke møte blikket hans og ikke ha dårlig samvittighet for å ikke hjelpe til. Slik mange gjør på bussen for å slippe å reise seg for en gamling med rullator - begraver seg i avisa og later som de "ikke ser". Anonymous poster hash: 60702...c7a
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #14 Skrevet 6. november 2014 Når en guttunge ser at gutten er skadet så burde de andre som gikk forbi også sett det. Dette er typisk Norge! Anonymous poster hash: 022d0...4ee Hvis folk ikke reagerer i det heletatt, ikke snur på hodet ol, er det som regel fordi de ikke har sett noe. Jeg klarer rett og slett ikke å tro på denne versonen av historien selv om jeg tror på at det var slik gutten oppfattet det. Anonymous poster hash: bc96b...f68 Det har vært gjort forskning i Oslo der en mann simulerte hjerteinfarkt midt på Karl Johan, og det gikk 20 minutter (!) i en overfylt gate før han fikk hjelp. Det var også en mobbesak i Nord-Norge der en dame "reddet" en gutt fra å bli slått og mobbet, mens mange voksne gikk forbi eller stod og så på. Så jeg tror absolutt på denne historien. Folk gidder ikke å bry seg. Anonymous poster hash: 60702...c7a Jeg vet det, og det er et stort problem, men det er veldig stor forskjell på hva folk gjør med en voksen som man tror er slått ut pga rus og et barn som ligger i grøfte med en sykkel. Det finnes sikkert en del som ikke ville reagert her også, men i og med at gutten sier at for eksempel mannen ikke snudde på hodet en gang regner jeg med at det var fordi han ikke så/hørte ham. Det er lett å overse noe om man for eksempel går i sine egne tanker i halvmørket, med musikk på øret. Vi vet jo ikke hvordan de som gikk forbi oppfattet dette. Anonymous poster hash: bc96b...f68 Eller at han lot som han ikke ser gutten for å ikke møte blikket hans og ikke ha dårlig samvittighet for å ikke hjelpe til. Slik mange gjør på bussen for å slippe å reise seg for en gamling med rullator - begraver seg i avisa og later som de "ikke ser". Anonymous poster hash: 60702...c7a Det er selvfølgelig mulig, men jeg tror det ikke. Anonymous poster hash: bc96b...f68
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #15 Skrevet 6. november 2014 Jeg tror glatt på at flertallet i Norge er egoistiske drittsekker som ikke VIL se. Man kan jo komme for sent til jobb, lunsjen eller bli forstyrret på annet vis, stakkars.. Det må man jo forstå, man har ikke tid til å hjelpe andre. Anonymous poster hash: f66bd...226
Luksusdyret Skrevet 6. november 2014 #16 Skrevet 6. november 2014 Jeg tror glatt på at flertallet i Norge er egoistiske drittsekker som ikke VIL se. Man kan jo komme for sent til jobb, lunsjen eller bli forstyrret på annet vis, stakkars.. Det må man jo forstå, man har ikke tid til å hjelpe andre. Anonymous poster hash: f66bd...226 Signerer. Man ser jo bare her på forumet: "Hvorfor skal vi hjelpe nordmenn til jul, ingen i Norge er fattige", "jeg gidder ikke å ha kompisen til sønnen til middag, det koster ekstra penger, så han får sitte på rommet og vente imens", folk som fakturerer venner for brus og pizza etter at de har vært der på middag osv. Ego.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #17 Skrevet 6. november 2014 Signerer. Man ser jo bare her på forumet: "Hvorfor skal vi hjelpe nordmenn til jul, ingen i Norge er fattige", "jeg gidder ikke å ha kompisen til sønnen til middag, det koster ekstra penger, så han får sitte på rommet og vente imens", folk som fakturerer venner for brus og pizza etter at de har vært der på middag osv. Ego. Det er jo bare trist om folk opplever dette forumet som representativt for Norge. Det er minimalt med likhet mellom det brune oppgulpet her inne og de menneskene jeg normalt sett møter ute i verden. Heldigvis. Jeg har forøvrig nok tiltro til menneskeheten fremdeles, til at jeg tror gutten har misoppfattet situasjonen. Det er godt mulig om man nettopp har fått en god kakk i hodet. Jeg synes ikke det som beskrives er sammenlignbar med at ingen hjelper en syk, voksen mann midt på Karl Johan. Der vil både den psykologiske mengdeeffekten av at det er mange til stede spille inn, samt at Karl Johan daglig er fullt av potensielt aggressive rusmisbrukere og psykisk syke som godt kan finne på å ligge på gaten. Disse bør selvsagt også få hjelp, men det er forståelig at folks terskel for inngripen er langt høyere overfor disse enn for et lite barn på et øde sted. Anonymous poster hash: a45d6...370
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #18 Skrevet 6. november 2014 Men de eksemplene du nevner MrsRiddick er jo av rent økonomiske grunner folk ikke vil hjelpe. Ikke OK såklart med pengegriske egoistiske nordmenn, men ingen ville tapt penger på og hjelpe den stakkars blødende gutten i grøfta akkurat. Nordmenn er blitt for opptatt med og ikke stikke nesa i andres saker og passe seg selv, så da går det utover dem som faktisk trenger hjelp. Anonymous poster hash: 29b2b...ddf
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #19 Skrevet 6. november 2014 Jeg tror rett og slett ingen har sett eller hørt ham. Sansynlig vis tror han selv at han har ropt på hjelp men ikke faktisk gjort det før 11-åringen kom. Det er helt vanlig å være litt forvirret når man har hjernrystelse og nettopp har våknet etter å ha besvimt. Anonymous poster hash: bc96b...f68 Er du seriøs? Når du ser et barn ligge i grøfta å blø? Guttungen Bendik hørte, mens voksne hørte ikke? Rart... Ja, forresten, jeg tror at nordmenn er så kalde. Jeg hadde utrolig lavt blodtrykk under svangerskap nr 1 og besvimte rett som det var. Var på butikken og datt om fordi jeg besvimte, to stk tråkket OVER meg, ingen hjalp. Etter at jeg kom til meg selv og gikk til kassa, spurte kassadamen hva var tlf nr til legevakta (jeg var på ferie og har aldri vært der før), så sa hun til meg at jeg må slutte å ruse meg så mye at jeg besvimer, skamme meg skulle jeg. Da jeg sa at jeg var gravid og derfor besvimte, så fikk jeg beskjed om at da var det enda verre, og barnevernet burde kontaktes siden jeg mest sannsynlig var narkoman, det var da ikke normalt å miste bevisstheten når man er gravid. Opplevde også å bli overkjørt totalt under fødslene på sykehuset. Opplevde at mitt barn nesten døde fordi fastlegen stemplet meg som "hysterisk mor" i stedet for å hjelpe, da jeg dro til sykehuset uten henvisning ble barnet lagt på intensiv med en gang, og jeg fikk kjeft fordi jeg ikke kom før. Fikk også opplevd å stå på toget 1 time hver veg med operert fot i 2 uker, uten at noen gadd å reise seg, selv om jeg sa at jeg faktisk opererte foten og det var vanskelig å stå på en fot i 1 time. Siste togturen ble jeg plassert av konduktøren i bagasjevogn, der jeg fikk koffert i hodet, så måtte ut og stå blant andre igjen. Opplevde også voksne folk som står og ser på at et barn blir mobbet eller en kvinne blir slått. Kommer fra et annet europeisk land og fikk sjokk da jeg kom til Norge og så hvor kalde folk egentlig er. Det med å ikke måtte tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer en selv er egentlig ganske treffende utsagn. Anonymous poster hash: 60702...c7a Da er det jo godt vi har andre gode samfunnsborgere enn "oss etnisk norske", som hjalp disse barna som ble mobbet og kvinnen som ble slått. Ja, for du trådte til, ikke sant? Stanset og anmeldte volden, samt ga beskjed til foreldrene/lærerne til barna det gjaldt? Jeg har aldri opplevd at noen ikke rykker til når noe ille skjer. Som vold, besvimelser (besvimte selv da jeg var gravid, og fikk hjelp umiddelbart), mobbing. Aldri. Men jeg er også en av dem som griper inn, og tar skikkelig tak i ting. Reiser meg for andre som trenger plassen mer, hjelper eldre mennesker opp trappen og bærer gjerne varene deres om vi skal samme vei. Det er da vanlig skikk her jeg bor, stort sett (unntakene er gjerne ungdom). Anonymous poster hash: c1ba5...aa0
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #20 Skrevet 6. november 2014 Elias må ha vært uheldig. Jeg har aktive barn, og har fått dem hjem på døren mer enn en gang av fremmede mennesker som har hjulpet dem hjem når de har skadet seg. Anonymous poster hash: 9d76b...5c7
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #21 Skrevet 6. november 2014 Jeg tror rett og slett ingen har sett eller hørt ham. Sansynlig vis tror han selv at han har ropt på hjelp men ikke faktisk gjort det før 11-åringen kom. Det er helt vanlig å være litt forvirret når man har hjernrystelse og nettopp har våknet etter å ha besvimt. Anonymous poster hash: bc96b...f68 Er du seriøs? Når du ser et barn ligge i grøfta å blø? Guttungen Bendik hørte, mens voksne hørte ikke? Rart... Ja, forresten, jeg tror at nordmenn er så kalde. Jeg hadde utrolig lavt blodtrykk under svangerskap nr 1 og besvimte rett som det var. Var på butikken og datt om fordi jeg besvimte, to stk tråkket OVER meg, ingen hjalp. Etter at jeg kom til meg selv og gikk til kassa, spurte kassadamen hva var tlf nr til legevakta (jeg var på ferie og har aldri vært der før), så sa hun til meg at jeg må slutte å ruse meg så mye at jeg besvimer, skamme meg skulle jeg. Da jeg sa at jeg var gravid og derfor besvimte, så fikk jeg beskjed om at da var det enda verre, og barnevernet burde kontaktes siden jeg mest sannsynlig var narkoman, det var da ikke normalt å miste bevisstheten når man er gravid. Opplevde også å bli overkjørt totalt under fødslene på sykehuset. Opplevde at mitt barn nesten døde fordi fastlegen stemplet meg som "hysterisk mor" i stedet for å hjelpe, da jeg dro til sykehuset uten henvisning ble barnet lagt på intensiv med en gang, og jeg fikk kjeft fordi jeg ikke kom før. Fikk også opplevd å stå på toget 1 time hver veg med operert fot i 2 uker, uten at noen gadd å reise seg, selv om jeg sa at jeg faktisk opererte foten og det var vanskelig å stå på en fot i 1 time. Siste togturen ble jeg plassert av konduktøren i bagasjevogn, der jeg fikk koffert i hodet, så måtte ut og stå blant andre igjen. Opplevde også voksne folk som står og ser på at et barn blir mobbet eller en kvinne blir slått. Kommer fra et annet europeisk land og fikk sjokk da jeg kom til Norge og så hvor kalde folk egentlig er. Det med å ikke måtte tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer en selv er egentlig ganske treffende utsagn. Anonymous poster hash: 60702...c7a Da er det jo godt vi har andre gode samfunnsborgere enn "oss etnisk norske", som hjalp disse barna som ble mobbet og kvinnen som ble slått. Ja, for du trådte til, ikke sant? Stanset og anmeldte volden, samt ga beskjed til foreldrene/lærerne til barna det gjaldt? Jeg har aldri opplevd at noen ikke rykker til når noe ille skjer. Som vold, besvimelser (besvimte selv da jeg var gravid, og fikk hjelp umiddelbart), mobbing. Aldri. Men jeg er også en av dem som griper inn, og tar skikkelig tak i ting. Reiser meg for andre som trenger plassen mer, hjelper eldre mennesker opp trappen og bærer gjerne varene deres om vi skal samme vei. Det er da vanlig skikk her jeg bor, stort sett (unntakene er gjerne ungdom). Anonymous poster hash: c1ba5...aa0 Jeg grep en gang inn mot mobbing, og en annen gang hjalp jeg aktivt til å ulykkessted. Utrolig hvor mange bilister som stanset og glante, filmet med tlf, ingen gadd å hjelpe til. Det er kjent sak at utrykningsinstanser har bedt flere ganger folk om å IKKE samle seg ved ulykkessteder for å glane, fordi de sperrer for ambulanse, brannvesenet og politiet. Hadde ikke det vært et problem så hadde man aldri hørt slike oppfordringer. Jeg sier ikke at nordmenn er unike, eller at alle nordmenn er kalde. Men det er en kjent kultur her at respekt for andre mennesker man ikke kjenner ikke er en tradisjon de fleste lærer seg, svært mange, også på DiB, har opplevd å stå på buss/tog hele svangerskapet fordi ingen gidder å reise seg, svært mange har opplevd sniking i butikkøen, vanligvis av gamle mennesker osv. Jeg har møtt etnisk norske mennesker som bryr seg oppriktig av andre, men det er personavhengig. Det jeg har forstått er at Norge ikke har KULTUR for å hjelpe til når de ser at noen trenger bistand. Du over som skriver at det å hjelpe en syk voksen mann i Oslo er noe helt annet - det er bare dårlig unnskyldning. For folk som har opplevd hjerteinfarkt/hjerneslag midt på gata kan 5-10 minutter bety skilnad mellom liv og død, eller liv og grønnsakstilværelse. Man kan ikke ANTA at folk kanskje ikke trenger hjelp og bare gå forbi, når noen er bevisstløs, blør eller ser hjelpeløs ut. Anonymous poster hash: 60702...c7a
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #22 Skrevet 6. november 2014 Jeg tror rett og slett ingen har sett eller hørt ham. Sansynlig vis tror han selv at han har ropt på hjelp men ikke faktisk gjort det før 11-åringen kom. Det er helt vanlig å være litt forvirret når man har hjernrystelse og nettopp har våknet etter å ha besvimt. Anonymous poster hash: bc96b...f68 Er du seriøs? Når du ser et barn ligge i grøfta å blø? Guttungen Bendik hørte, mens voksne hørte ikke? Rart... Ja, forresten, jeg tror at nordmenn er så kalde. Jeg hadde utrolig lavt blodtrykk under svangerskap nr 1 og besvimte rett som det var. Var på butikken og datt om fordi jeg besvimte, to stk tråkket OVER meg, ingen hjalp. Etter at jeg kom til meg selv og gikk til kassa, spurte kassadamen hva var tlf nr til legevakta (jeg var på ferie og har aldri vært der før), så sa hun til meg at jeg må slutte å ruse meg så mye at jeg besvimer, skamme meg skulle jeg. Da jeg sa at jeg var gravid og derfor besvimte, så fikk jeg beskjed om at da var det enda verre, og barnevernet burde kontaktes siden jeg mest sannsynlig var narkoman, det var da ikke normalt å miste bevisstheten når man er gravid. Opplevde også å bli overkjørt totalt under fødslene på sykehuset. Opplevde at mitt barn nesten døde fordi fastlegen stemplet meg som "hysterisk mor" i stedet for å hjelpe, da jeg dro til sykehuset uten henvisning ble barnet lagt på intensiv med en gang, og jeg fikk kjeft fordi jeg ikke kom før. Fikk også opplevd å stå på toget 1 time hver veg med operert fot i 2 uker, uten at noen gadd å reise seg, selv om jeg sa at jeg faktisk opererte foten og det var vanskelig å stå på en fot i 1 time. Siste togturen ble jeg plassert av konduktøren i bagasjevogn, der jeg fikk koffert i hodet, så måtte ut og stå blant andre igjen. Opplevde også voksne folk som står og ser på at et barn blir mobbet eller en kvinne blir slått. Kommer fra et annet europeisk land og fikk sjokk da jeg kom til Norge og så hvor kalde folk egentlig er. Det med å ikke måtte tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer en selv er egentlig ganske treffende utsagn. Anonymous poster hash: 60702...c7a Da er det jo godt vi har andre gode samfunnsborgere enn "oss etnisk norske", som hjalp disse barna som ble mobbet og kvinnen som ble slått. Ja, for du trådte til, ikke sant? Stanset og anmeldte volden, samt ga beskjed til foreldrene/lærerne til barna det gjaldt? Jeg har aldri opplevd at noen ikke rykker til når noe ille skjer. Som vold, besvimelser (besvimte selv da jeg var gravid, og fikk hjelp umiddelbart), mobbing. Aldri. Men jeg er også en av dem som griper inn, og tar skikkelig tak i ting. Reiser meg for andre som trenger plassen mer, hjelper eldre mennesker opp trappen og bærer gjerne varene deres om vi skal samme vei. Det er da vanlig skikk her jeg bor, stort sett (unntakene er gjerne ungdom). Anonymous poster hash: c1ba5...aa0 Jeg grep en gang inn mot mobbing, og en annen gang hjalp jeg aktivt til å ulykkessted. Utrolig hvor mange bilister som stanset og glante, filmet med tlf, ingen gadd å hjelpe til. Det er kjent sak at utrykningsinstanser har bedt flere ganger folk om å IKKE samle seg ved ulykkessteder for å glane, fordi de sperrer for ambulanse, brannvesenet og politiet. Hadde ikke det vært et problem så hadde man aldri hørt slike oppfordringer. Jeg sier ikke at nordmenn er unike, eller at alle nordmenn er kalde. Men det er en kjent kultur her at respekt for andre mennesker man ikke kjenner ikke er en tradisjon de fleste lærer seg, svært mange, også på DiB, har opplevd å stå på buss/tog hele svangerskapet fordi ingen gidder å reise seg, svært mange har opplevd sniking i butikkøen, vanligvis av gamle mennesker osv. Jeg har møtt etnisk norske mennesker som bryr seg oppriktig av andre, men det er personavhengig. Det jeg har forstått er at Norge ikke har KULTUR for å hjelpe til når de ser at noen trenger bistand. Du over som skriver at det å hjelpe en syk voksen mann i Oslo er noe helt annet - det er bare dårlig unnskyldning. For folk som har opplevd hjerteinfarkt/hjerneslag midt på gata kan 5-10 minutter bety skilnad mellom liv og død, eller liv og grønnsakstilværelse. Man kan ikke ANTA at folk kanskje ikke trenger hjelp og bare gå forbi, når noen er bevisstløs, blør eller ser hjelpeløs ut. Anonymous poster hash: 60702...c7a Uttrykket "man er sin egen lykkes smed" gjenspeiler forresten det jeg skrev over. Må bare påpeke at mange andre land i Europa har samme problem som Norge der ingen gidder å hjelpe til, men enkelte land har kultur som går ut på at man fra barnsben av er opplært til å hjelpe til. Jeg lærer mine barn om å stå opp mot mobbere og bøller på skolen og beskytte mobbeofre. Min eldste opplevde at ei jente i klassen som var sjenert og hadde talevansker aldri var invitert i bursdager, sammenkomster, på besøk osv. Kjempesnill og rolig jente. Vi inviterte selvfølgelig henne i bursdag til eldste, og man kunne se på mora hvor glad hun ble for det. Jeg ga beskjed til eldste om å ta ekstra vare på denne jenta i selskapet, siden jeg så at andre gjester floket seg sammen og utelot henne. Endte med at eldste stakk med denne jenta på rommet med jevne mellomrom for å leke med henne, mens andre holdt på med andre aktiviteter, så kom de tilbake til de andre gjestene etter 5-10 minutters tid. Moren ringte dagen etterpå og takket meg, hun sa at kun 3 mødre i klassen gadd å bry seg om datteren hennes, og at hun satt utrolig pris på hva vi gjorde. Bare for å poengtere, de 2 andre mødrene er etnisk norske Der jeg kommer fra har vi også stort problem med mobbing, men lærere der har heldigvis virkemidler mot mobbere som mangler her til lands - utvisning, sende bøllen på gangen, gjensitting og i verste fall blir man skrevet ut av skolen og må søke seg på en annen skole. Dvs, det er bøllen som må bytte skole og ikke mobbeofferet. Likevel er det mange foreldre også hos oss som ser gjennom fingrene på mobbing og lar barna sine holde på. Anonymous poster hash: 60702...c7a
the amazing spidermamma Skrevet 6. november 2014 #23 Skrevet 6. november 2014 Jeg tror heller ikke folk er så kalde. Har til gode å se at ingen trår til og hjelper, i noen tilfeller gjør jeg det selv også, hvis det trengs. Midt i tjukkeste Oslo, til og med!
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #24 Skrevet 6. november 2014 Du over som skriver at det å hjelpe en syk voksen mann i Oslo er noe helt annet - det er bare dårlig unnskyldning. For folk som har opplevd hjerteinfarkt/hjerneslag midt på gata kan 5-10 minutter bety skilnad mellom liv og død, eller liv og grønnsakstilværelse. Man kan ikke ANTA at folk kanskje ikke trenger hjelp og bare gå forbi, når noen er bevisstløs, blør eller ser hjelpeløs ut. Anonymous poster hash: 60702...c7a Prøv å lese alt jeg skrev, hva? Jeg sier at vedkommende selvsagt skal ha hjelp. Også om vedkommende strever med en overdose. MEN det er naturlig at folk har en høyere terskel for å hjelpe en syk, voksen mann på Karl Johan enn et skadet barn i en grøft på landet. Ikke fordi det bør være slik, men fordi det er betydelig større risiko involvert. Sjansen for at en tilsynelatende bevisstløs voksen mann på Karl Johan er alt fra aggressiv og ruset til kalkulert i ferd med å finne seg noen å rane, er betydelig større enn sjansen for at gutten i artikkelen utgjør en risiko. Derfor er det noe annet. Ikke fordi jeg mener du skal drite i folk som er sjuke på gaten. Anonymous poster hash: a45d6...370
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå