Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #1 Skrevet 6. november 2014 Barnefar sendte melding og sa at på søndag skal hans søster ha dåp for sin sønn, og lurte på om våre to felles barn kunne bli med. Jeg sa jo selvfølgelig at det gikk greit, hvorpå jeg fikk info om at han og samboern skulle ha dress og bunad, så ungene måtte ha noe pent på seg. Jeg sa at jeg skulle se om jeg fant noe pent de kunne bruke. Jeg fant klær til jenta, men dressen til gutten ble for liten. Så jeg skrev til min eks at klær til han måtte han kjøpe ettersom de ikke passet. fikk da til svar at det var mitt ansvar å kjøpe klær, så det trengte ikke han å gjøre. De trengte jo uansett klær til jul. Jeg skrev tilbake at nå er det nå ikke jeg, men du som skal ha dem i jula. Dessuten er det du som vil ta dem med på noe din familie arrangerer, så jeg synes faktisk ikke det er jeg som skal stå for finklærne. Det skal sies at far betaler bidrag for samvær 9-13 dager, men jeg synes uansett ikke at denne skal på min kappe. Var det riktig av meg å be han handle selv? Anonymous poster hash: b17e3...301
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #3 Skrevet 6. november 2014 Jeg synes det er rart å krangle på dette når du mottar bidrag.....Hvorfor gidde å bråke med eks over 500 kroner? Er det ikke for øvrig du som ha dem nå, slik at det er lettest å ordne dette for deg med tanke på prøving av klær etc? Anonymous poster hash: db419...58b
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #4 Skrevet 6. november 2014 Far har rett. Med mindre dere har en spessiell avtale på det er det du som skal holde barna med klær. Det er blant annet det bidraget skal dekke. Gutten trenger jo ikke nødvendig vis dress, men klær som er bra nok til et selskap bør han ha. Anonymous poster hash: 88bde...02c
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #5 Skrevet 6. november 2014 Trenger vel ikke kjøpe en ny dress. Holder vel med en pen bukse og skjorte. Hadde samme greia med barnefar for noen år siden. Barnet skulle i dåp til halvsøsteren sin og penskoene var blitt for små. Hun var da 2 år og brukte ikke pensko så ofte. Jeg orket ikke diskusjon så kjøpte nye pensko. De ble vel brukt den ene gangen Før hun vokste ut av de. Men hva Gjør man ikke for å få fred. Anonymous poster hash: 23d47...aa5
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #6 Skrevet 6. november 2014 Det er sant, og vanligvis så kjøper jeg klærne som han får med seg. Problemet er bare at jeg får dem jo aldri tilbake igjen, så jeg føler meg lei av å hele tiden handle nytt til dem. Dessuten har jeg allerede kjøpt vinterklær og sko til dem for over 2000 kroner, så budsjettet er litt stramt fram til lønn :/ HI Anonymous poster hash: b17e3...301
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #7 Skrevet 6. november 2014 Far har rett. Med mindre dere har en spessiell avtale på det er det du som skal holde barna med klær. Det er blant annet det bidraget skal dekke. Gutten trenger jo ikke nødvendig vis dress, men klær som er bra nok til et selskap bør han ha. Anonymous poster hash: 88bde...02c Om mor har ansvaret for å holde barna med klær så er det også hun som bestemmer hvilke klær barna skal ha. Om mor ikke har råd til/behov for selskapsklær til gutten nå, så kan hun fint la være å kjøpe det. Far kan ikke bestemme det. Anonymous poster hash: 708ca...fa9
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #8 Skrevet 6. november 2014 Støtter deg 100%, hi! Anonymous poster hash: 23e0a...823
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #9 Skrevet 6. november 2014 Du får vel bidrag, og da skal du holde klær. Finklær bruker de vel utenom dåp/jul også? Her er jeg enig med far. Anonymous poster hash: 9f7da...6e7
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #10 Skrevet 6. november 2014 Det er sant, og vanligvis så kjøper jeg klærne som han får med seg. Problemet er bare at jeg får dem jo aldri tilbake igjen, så jeg føler meg lei av å hele tiden handle nytt til dem. Dessuten har jeg allerede kjøpt vinterklær og sko til dem for over 2000 kroner, så budsjettet er litt stramt fram til lønn :/ HI Anonymous poster hash: b17e3...301 Du skal selvfølgelig ha klærne tilbake. Sjekk det når du henter ungene. Det er gjerne det enkleste. Finklær trenger nok gutten uansett i god tid før jul. Det er gjerne både fødselsdager, arrangemanger i barnehage eller på skolen og andre dager det er forventet. Hvis du er helt blakk kan du jo spørre far om et lån til klær siden dette kom litt brått på og så kan du betale tilbake med en gang du får lønn. Anonymous poster hash: 88bde...02c
Luksusdyret Skrevet 6. november 2014 #11 Skrevet 6. november 2014 Det er sant, og vanligvis så kjøper jeg klærne som han får med seg. Problemet er bare at jeg får dem jo aldri tilbake igjen, så jeg føler meg lei av å hele tiden handle nytt til dem. Dessuten har jeg allerede kjøpt vinterklær og sko til dem for over 2000 kroner, så budsjettet er litt stramt fram til lønn :/ HI Anonymous poster hash: b17e3...301 Da får du si til ham at han får bruke de klærne han har "beholdt" hjemme hos seg, når barna skal i selskap til hans familie. Hadde han ikke hatt noen klær hos seg som DU har betalt, så kunne jeg ha vært enig med ham.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #12 Skrevet 6. november 2014 Joda, men i NAV sitt regelverk står det at klær far henter ho meg, også skal returneres. Det gjør de da altså ikke, og nå er det han og hans familie som arrangerer noe utenom det vanlige. Jeg står for klær for jenta, men jeg har faktisk ikke råd å kjøpe klær til gutten. Jeg har prioritert vintersko til jenta, og det koster. Så jeg er klar over hva som burde gjøres, men jeg er så "frekk" at jeg tenker denne kan han få lov å stå for selv HI Anonymous poster hash: b17e3...301
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #13 Skrevet 6. november 2014 Du får vel bidrag, og da skal du holde klær. Finklær bruker de vel utenom dåp/jul også? Her er jeg enig med far. Anonymous poster hash: 9f7da...6e7 Hun skriver jo litt lenger ned at hun allerede har handlet klær for 2000 kr denne mnd, så da er det ikke sikkert at hun har nok penger til penklær før neste mnd. Siden det er far som skal ha barna med så burde han kjøpe de klærne om ikke mor har penger til det. Det selv om far betaler bidrag. Anonymous poster hash: c65be...102
Luksusdyret Skrevet 6. november 2014 #14 Skrevet 6. november 2014 Du får vel bidrag, og da skal du holde klær. Finklær bruker de vel utenom dåp/jul også? Her er jeg enig med far. Anonymous poster hash: 9f7da...6e7 Du har ikke lest innlegg der HI skriver at hun har kjøpt en del klær som far har beholdt? Far må holde barnet med klær i sine samværsuker, det er ikke mor som skal kjøpe dobbelt opp av alt. Bidrag er BRØKDEL (!) av det som skal til for å forsørge et barn. Far har fortsatt forsørgerbyrde i form av mat, et par klesskift osv, derfor blir bidraget regulert i forhold til hvor mye samvær far har. Har far 50% så betaler han ikke bidrag, da han har FORSØRGERPLIKT overfor barnet som er lik moren sin. Har far barnet 20% så skal han stå for 20% av mat, klær osv, og betale det overskytende til 50% til mor. Det er ikke slik at mor skal holde barnet med klær BÅDE hos seg selv og far når far har samvær.
Iiiiik Skrevet 6. november 2014 #15 Skrevet 6. november 2014 Jeg skjønner deg godt, men reglene er nokså klare på at det er bidragsmottaker som skal kjøpe inn klær. Bidragsyter plikter selvfølgelig å sende ting tilbake.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #16 Skrevet 6. november 2014 Nå gjorde jeg det veldig enkelt å ringte NAV å spurte dem. Jeg fikk beskjed at han kan ikke komme å be meg kjøpe klær i en anledning som dette, for selv om han betaler bidrag så må han faktisk stå for noe selv også. Sa han kan fint gå å kjøpe de klærne HI Anonymous poster hash: b17e3...301
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #17 Skrevet 6. november 2014 Du får vel bidrag, og da skal du holde klær. Finklær bruker de vel utenom dåp/jul også? Her er jeg enig med far. Anonymous poster hash: 9f7da...6e7 Du har ikke lest innlegg der HI skriver at hun har kjøpt en del klær som far har beholdt? Far må holde barnet med klær i sine samværsuker, det er ikke mor som skal kjøpe dobbelt opp av alt. Bidrag er BRØKDEL (!) av det som skal til for å forsørge et barn. Far har fortsatt forsørgerbyrde i form av mat, et par klesskift osv, derfor blir bidraget regulert i forhold til hvor mye samvær far har. Har far 50% så betaler han ikke bidrag, da han har FORSØRGERPLIKT overfor barnet som er lik moren sin. Har far barnet 20% så skal han stå for 20% av mat, klær osv, og betale det overskytende til 50% til mor. Det er ikke slik at mor skal holde barnet med klær BÅDE hos seg selv og far når far har samvær. Nei, det er sånn jeg også har forstått det. Men slik det er idag, så står jeg for 100 % av utgifter når det gjelder klær ol. Jeg bare merker jeg begynner å bli lei av å bli krev av hele tiden. HI Anonymous poster hash: b17e3...301
Gjest Sekretøsa Skrevet 6. november 2014 #18 Skrevet 6. november 2014 Nå gjorde jeg det veldig enkelt å ringte NAV å spurte dem. Jeg fikk beskjed at han kan ikke komme å be meg kjøpe klær i en anledning som dette, for selv om han betaler bidrag så må han faktisk stå for noe selv også. Sa han kan fint gå å kjøpe de klærne HI Anonymous poster hash: b17e3...301 Så bra! Og det skulle bare mangle igrunnen... Han skal ha de, han skal ha de med i selskap, da får han kjøpe klær.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #19 Skrevet 6. november 2014 Han kan ikke kreve hvilke klær du sender med, og hvis han ikke leverer klær tilbake ville jeg gitt beskjed om at han får levere tilbake klær før det blir sendt med noen nye klær. Anonymous poster hash: 646e1...845
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #20 Skrevet 6. november 2014 Du får vel bidrag, og da skal du holde klær. Finklær bruker de vel utenom dåp/jul også? Her er jeg enig med far. Anonymous poster hash: 9f7da...6e7 Joda, de trenger finklær til andre ting enn dåp/jul osv.. Men mener noen virkelig at en far som betaler bidrag bare kan si; ungene skal i dåp om to uker, så du må kjøpe nye klær til dem" Ikke alle har råd til å kjøpe slikt akkurat når de vil, noen må spare, vente på lønning etc.. Så om far forventer at ungen skal være med OG være pent kledd, ja, da får han bla opp selv, da! Ikke forvente at mor bare skal gå ut i hagen, plukke ned penger fra pengetreet og stikke på kjøpesenteret. At han betaler bidrag og hun er ansvarlig for å holde ungene med mat og nødvendig klær og utstyr, er greit nok. Men han kan jo ikke diktere hva hi skal kjøpe til ungene. Det er han som vil ha dem med, mora har ikke nødvendig "utstyr", ja vel, men da får han ordne det selv da! For alternativet, hva er det? At gutten ikke får vært med eller ikke har penklær å ha på seg.. Det dreier seg til syvende og siste om å samarbeide for ungenes beste? Hjelpe hverandre litt? Eller hur? Anonymous poster hash: 23e0a...823
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #21 Skrevet 6. november 2014 Støtter deg 100% HI. Ei venninne av meg hadde den samme diskusjonen med sin eks. Han mente at siden ha betalte bidrag så skulle hun betale ALT ellers. Det han bealte i bidrag dekte ikke alt ellers. (Dette inkludert bleier når barnet var til far). Så hun tok seg en prat med, hvem det nå enn er som bestemmer bidragene, og de fortalte at egentlig betaler far kun halvparten av det han skal betale. (en generell situsjon, ikke kun hennes) Den resterende halvparten skulle far bruke på klær og utstyr som barnet trengte. Så det er helt riktig av mor å sette dette ansvaret over på far. Anonymous poster hash: d1362...6cd
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #22 Skrevet 6. november 2014 Her syns jeg far kunne betalt, men du kunne jo bedt han betale på en annen måte. Kanskje forklare at du hadde kjøpt vintertøy, og at du ikke hadde råd.. Anonymous poster hash: 1316e...641
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #23 Skrevet 6. november 2014 Jeg ville blitt ganske bekymret for et barn om det faktisk ikke hadde et sett pentøy. Anonymous poster hash: 88bde...02c
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #24 Skrevet 6. november 2014 Barnefar sendte melding og sa at på søndag skal hans søster ha dåp for sin sønn, og lurte på om våre to felles barn kunne bli med. Jeg sa jo selvfølgelig at det gikk greit, hvorpå jeg fikk info om at han og samboern skulle ha dress og bunad, så ungene måtte ha noe pent på seg. Jeg sa at jeg skulle se om jeg fant noe pent de kunne bruke. Jeg fant klær til jenta, men dressen til gutten ble for liten. Så jeg skrev til min eks at klær til han måtte han kjøpe ettersom de ikke passet. fikk da til svar at det var mitt ansvar å kjøpe klær, så det trengte ikke han å gjøre. De trengte jo uansett klær til jul. Jeg skrev tilbake at nå er det nå ikke jeg, men du som skal ha dem i jula. Dessuten er det du som vil ta dem med på noe din familie arrangerer, så jeg synes faktisk ikke det er jeg som skal stå for finklærne. Det skal sies at far betaler bidrag for samvær 9-13 dager, men jeg synes uansett ikke at denne skal på min kappe. Var det riktig av meg å be han handle selv? Anonymous poster hash: b17e3...301 Hei, HI. Har han samvær på søndag med dem, eller er det utenom samvær? Isåfall mener jeg IKKE at du er pliktig til og skaffe klær til gutten (når du alt har prioritert vinterklær, mye viktigere). Skal mor liksom springe ut og kjøpe penklær om de blir invitert i selskap utenom samværstider hvis hun ikke finner noe hjemme? Nei her kan faren kjøpe noe selv. Har også en ego BF som ALDRI har kjøpt et plagg til dattra på snart 6 år. Anonymous poster hash: a0dd4...dec
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #25 Skrevet 6. november 2014 Det er utenom samvær, dette er egentlig min helg med. Han spurte om han kunne hente dem å ta dem med i dåpen, som selvfølgelig er greit. Hadde jeg hatt klær så skulle jeg sendt med. Nei han tror jeg skal kjøpe absolutt alt, han er utrolig gnien. Før sommern kjøpte han sykkel til jenta på 5, så kom han til meg og krevde halvparten ettersom jeg jo får bidrag. Uten å avklare med meg først. Og til deg som synes det er bekymringsverdig at jeg ikke har penklær til barna, det er fordi han ikke har brukt penklær på sikkert et halvt år. Alle bursdager nå om dagen er enten på lekeland, i svømmehallen eller innendørs fotballbane. Så behovet har ikke vært der Ja jeg kunne kanskje sagt det på en penere måte, men helt ærlig er jeg litt lei av at han tror jeg er hans private butikk hvor han bare kan hente det han vil når han vil. HI Anonymous poster hash: b17e3...301
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå