Gå til innhold

Trenger sårt hjelp... 2 åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på 2 år som helt plutselig har endret atferd. Han fikk ei søster for mange måneder siden, men fantes ikke det spor sjalu. Nå, derimot, har han plutselig de siste dagene slått seg helt vrang ifb med levering i bhg og med å legge seg på kveldene. Bhg sier han virker "sår". Han har tidligere vært veldig trygg og god både ifb med bhg og med legging.

Han er trygg og stabil alle timene han er våken hjemme, også mens jeg/far legger ham, men så fort vi går bort fra senga og sier god natt blir han krakilsk.

I bhg er han som vanlig etter noen minutters trøst, men det er så uvant å måtte gå fra han mens han hylskriker. Tidligere hadde han aldri tid til å si hadet engang...

Noen innspill?

Anonymous poster hash: b744a...a39

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg tenker at løsningen her må være å gi han masse masse massvis av positiv oppmerksomhet og trygghet!!

leveres han i barnehagen, mens lillesøster er med?? klarer dere å levere han uten at hun må være med f.eks? det kan jo føles urettferdig for en toåring å bli levert i barnehagen mens lillesøster får være hjemme med mamma..

Anonymous poster hash: d6d91...153
Skrevet (endret)

Hadde ei runde med toåringen her også, dog noko mildare forløp. Det var som ho plutselig fant det urettferdig at babyen fekk vere heime med mamma og mistenkte vi holdt full fest utan henne. Det samme om kvelden, nekta å legge seg når babyen var oppe enda. Det gjekk seg til heilt utan tiltak, ho var litt oftare heime frå barnehagen denne tida og innsåg nok at det vart kjedelig i lengda.

Endret av ★
Skrevet

jeg tenker at løsningen her må være å gi han masse masse massvis av positiv oppmerksomhet og trygghet!!

leveres han i barnehagen, mens lillesøster er med?? klarer dere å levere han uten at hun må være med f.eks? det kan jo føles urettferdig for en toåring å bli levert i barnehagen mens lillesøster får være hjemme med mamma..

Anonymous poster hash: d6d91...153

Takk for svar. Han leveres alltid uten lillesøster. Og han får bøttevis med positiv oppmerksomhet.

HI

Skrevet

Hadde ei runde med toåringen her også, dog noko mildare forløp. Det var som ho plutselig fant det urettferdig at babyen fekk vere heime med mamma og mistenkte vi holdt full fest utan henne. Det samme om kvelden, nekta å legge seg når babyen var oppe enda. Det gjekk seg til heilt utan tiltak, ho var litt oftare heime frå barnehagen denne tida og innsåg nok at det vart kjedelig i lengda.

Takk for svar. Jeg måtte le litt av din kommentar om "full fest hjemme"! Jeg har egentlig ikke trodd han mistenker noenting ift hva jeg gjør eller ikke gjør mens han er i bhg, men der tar jeg kanskje feil...

Det du sa om legging kan jo veldig gjerne testes ut her, at han får se at vi legger henne først pg at det da er "greit" for han å legge seg ette henne.

Skrevet

Flere?

Skrevet

Jeg har en toåring uten småsøsken som har funnet ut at det finnes en verden utenom der han er i det siste. Dvs han skjønner at jeg er hjemme av og til når han er i barnehagen (er sykepleier og jobber skift, han har full plass i bhg). Han har vært endel hjemme med meg i høst hvis jeg har hatt fri, så det er kanskje det som gjør det, men han er veldig opptatt av om og når vi er på jobb og at han ikke vil at vi skal dra på jobben og at han vil "være hjemme sammens deg mamma". Regner med at det bare er et ledd i utviklingen av jeg'et hans, at han i større grad skjønner at ting skjer uavhengig av han...og samtidig har han jo også skjønt at han kan påvirke ting (les: vilje :P ). Hos oss funker det å bare snakke litt om det, forklare han at han skal være i barnehagen mens vi er på jobb også skal vi være sammen etterpå. Litt furting av og til, men han godtar det foreløpig greit. 

Anonymous poster hash: e3b43...37e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...