Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #1 Skrevet 6. november 2014 Når jeg tok det opp med henne begynte hun å gråte. Hun sa at dette hadde hun ikke merket selv. Hun dusjer annenhver dag men burde vel kanskje begynne med det hver dag nå. Eneste er at hun har atopisk eksem under føttene så derfor har vi holdt oss til annenhver dag. Men hun nekter å bruke deo fordi hun synes det er ekkelt. Hun sier bare at hun vil ikke bli stor ennå og så begynner hun å gråte. Vil ikke tvinge henne til å bruke deo men vil heller ikke at hun skal oppleve at andre på skolen sier at hun lukter vondt. Erfaringer? Anonymous poster hash: 50ae0...ed1
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #2 Skrevet 6. november 2014 Herregud for en overfølsom og umoden unge Anonymous poster hash: ea8bb...e26
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #3 Skrevet 6. november 2014 Herregud for en overfølsom og umoden unge Anonymous poster hash: ea8bb...e26 ???stått opp med feil bein i dag ? Herlighet. Anonymous poster hash: d3490...be4
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #4 Skrevet 6. november 2014 Når jeg tok det opp med henne begynte hun å gråte. Hun sa at dette hadde hun ikke merket selv. Hun dusjer annenhver dag men burde vel kanskje begynne med det hver dag nå. Eneste er at hun har atopisk eksem under føttene så derfor har vi holdt oss til annenhver dag. Men hun nekter å bruke deo fordi hun synes det er ekkelt. Hun sier bare at hun vil ikke bli stor ennå og så begynner hun å gråte. Vil ikke tvinge henne til å bruke deo men vil heller ikke at hun skal oppleve at andre på skolen sier at hun lukter vondt. Erfaringer? Anonymous poster hash: 50ae0...ed1 Syns ikke hun skal dusje hver dag. Min11 åring dusjer ikke annen hver dag en gang. Men vasker seg med klut en gang i mellom også. Dusjer 3 ganger i uken. Lukter ikke svette. Deo syns jeg hun er for ung til, hun har fortsatt barnehuden og vil ikk bruke sånt på unger. Anonymous poster hash: d3490...be4
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #5 Skrevet 6. november 2014 Hun behøver absolutt ikke dusje hver dag. Men de dagene hun ikke dusjer bør hun vaske seg med klut i ansikt, under armer og i skrittet. Og om hun begynner med deodorant, start helst med en uten aluminium. Anonymous poster hash: 5fe3e...0f6
Babykilo Skrevet 6. november 2014 #6 Skrevet 6. november 2014 Alt er en tilvenningssak, også deo. Dere kan jo prøve med noen ulike merker og se om noe er bedre enn noe annet. Jeg orker feks ingen andre enn parfymefri Cosmica fra apoteket. Lær henne til å la det gå et par minutter før hun tar på genser, så tørker det så fint. Sånne litt kjipe deodoranter med sterk lukt er kanskje litt eklere enn en bedre en? La henne prøve seg frem.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #7 Skrevet 6. november 2014 Den kommentaren der var mer umoden enn barnet mitt. Oppfatter hun ikke som overfølsom og umoden. Skulle ønske sånne som deg heller holdt munn. H.i Anonymous poster hash: 50ae0...ed1
Susa84 Skrevet 6. november 2014 #8 Skrevet 6. november 2014 Er ikke umodn fordi hun begynte å gråte. Hun er bare et brn, og skjønner godt hun reagerer slikt jeg. Hadde hun hvert 14 år, da hadde jeg lurt om hun hadde begynt å gråte. Men 9 år.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #9 Skrevet 6. november 2014 Hun pleier å vaske seg med klut hver dag hun ikke dusjer men tenker at deo må til for å holde svettelukta borte hele dagen. Hun er veldig aktiv og spiller fotball flere ganger i uka men dusjer alltid etter dette. Men aldri kjent svettelukt før igår. Hun ville ikke være med å kjøpe deodorant så da tenker jeg at jeg kan kjøpe en til henne å sette på hylla hennes. Husker selv at jeg hvertfall var rundt 12 år Før jeg trengte å begynne med deo men da etterspurte jeg det selv. H.i Anonymous poster hash: 50ae0...ed1
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #10 Skrevet 6. november 2014 Her har 9åringen begynt å lukte svette, jeg har hintet det frempå men igår luktet hun det selv også. Så da ble det:æsj, mamma har rett. Jeg har mast på at hun må vaske seg med klut og såpe under armene hver dag lenge slik at dette ikke blir en så stor overgang. Nå har hun sett viktigheten i det og håper hun husker det mer selv. Deo har hun hatt en stund, mest pga at de store bruker det. Har tenkt det er greit den har stått der, slik at når hun trenger den så er den der. Noe som er nå. Hun er akkurat i stadiet der det begynner å lukte svette, så det er ikke sterk svettelukt enda, men veldig lurt å få inn gode vaner med en gang så ikke hun får høre av andre hun lukter. Hun har atopisk eksem, mest på armene så dusing blir max 3ganger i uka for å holde eksemn i sjakk. Storesøster har veldig mye eksem, hun bør ikke være i dusjen mer enn to ganger i uka. Så hun har lenge måtte vaske seg med klut de dagene hun ikke dusjer. Klut og litt såpe holder lenge, må ikke dusje hver dag eller annen hver dag for å ha god hygene. Hun holder ikke på med idrett, så det blir ikke det samme aktivitetsnivået som lillesøster heller. Lillesøster dusjer etter hver trening, som denne uka blir det tre ganger. To av de etter hverandre. Etter trening må hun dusje for hun blir helt gjennomsvett. Storesøster dusjer mer i perioder der det er mye masjering med korpset. Men utover dette er det bare dusjing to dager i uka. Men har barnet eksem under beina ville jeg prøvd å beskytte disse når hun skal dusje. Her har vi måtte bruke sånne poser som de med gips bruker. For noen ganger er det veldig smertefult å få vann på eksemen. Har vi gått tom for slike bruker brødposer og god teip. Dette har holdt for å holde vannet unna. Får ikke all vannet unna, men såpass mye at det går bedre å dusje og eksemen får hvile. Hun har også sitti på krakk i dusjen med beina høyt for å ikke få vann på beina. Anonymous poster hash: 77633...620
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #11 Skrevet 6. november 2014 Her har 9åringen begynt å lukte svette, jeg har hintet det frempå men igår luktet hun det selv også. Så da ble det:æsj, mamma har rett. Jeg har mast på at hun må vaske seg med klut og såpe under armene hver dag lenge slik at dette ikke blir en så stor overgang. Nå har hun sett viktigheten i det og håper hun husker det mer selv. Deo har hun hatt en stund, mest pga at de store bruker det. Har tenkt det er greit den har stått der, slik at når hun trenger den så er den der. Noe som er nå. Hun er akkurat i stadiet der det begynner å lukte svette, så det er ikke sterk svettelukt enda, men veldig lurt å få inn gode vaner med en gang så ikke hun får høre av andre hun lukter. Hun har atopisk eksem, mest på armene så dusing blir max 3ganger i uka for å holde eksemn i sjakk. Storesøster har veldig mye eksem, hun bør ikke være i dusjen mer enn to ganger i uka. Så hun har lenge måtte vaske seg med klut de dagene hun ikke dusjer. Klut og litt såpe holder lenge, må ikke dusje hver dag eller annen hver dag for å ha god hygene. Hun holder ikke på med idrett, så det blir ikke det samme aktivitetsnivået som lillesøster heller. Lillesøster dusjer etter hver trening, som denne uka blir det tre ganger. To av de etter hverandre. Etter trening må hun dusje for hun blir helt gjennomsvett. Storesøster dusjer mer i perioder der det er mye masjering med korpset. Men utover dette er det bare dusjing to dager i uka. Men har barnet eksem under beina ville jeg prøvd å beskytte disse når hun skal dusje. Her har vi måtte bruke sånne poser som de med gips bruker. For noen ganger er det veldig smertefult å få vann på eksemen. Har vi gått tom for slike bruker brødposer og god teip. Dette har holdt for å holde vannet unna. Får ikke all vannet unna, men såpass mye at det går bedre å dusje og eksemen får hvile. Hun har også sitti på krakk i dusjen med beina høyt for å ikke få vann på beina. Anonymous poster hash: 77633...620 Takk for langt og fint svar. Hun får heldigvis ikke vondt under bena av dusjing. Atopisk eksem under bena utarter seg litt annerledes enn når hun hadde på kroppen. Men hun Bør helt klart holde bena unna fukt mest mulig. Så skal gjøre noe tiltak i forhold til det. Men ofte etter fotballen lukter det av bena så da må hun vaske de uansett. H.i Anonymous poster hash: 50ae0...ed1
Elsker livet Skrevet 6. november 2014 #12 Skrevet 6. november 2014 Mye løser seg om hun begynner med deodorant. Det må dere nesten bare få til i og med at svettelukt ikke er sosialt akseptert. Hadde det vært mitt barn hadde jeg forklart en gang til, og sagt at hun dessverre ikke hadde noe valg.
gale damen Skrevet 6. november 2014 #13 Skrevet 6. november 2014 Men må det så nødvendigvis vær en roll-on deo? Jeg synes selv at det er fryktelig ekkelt. Kunne hun prøvd en stick med nøytral lukt? Det er jo tidlig, men når hygienen er god, og klærne rene og det lukter likevel, så er det jo ikke så mange andre løsninger på problemet..
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #14 Skrevet 6. november 2014 Hun pleier å vaske seg med klut hver dag hun ikke dusjer men tenker at deo må til for å holde svettelukta borte hele dagen. Hun er veldig aktiv og spiller fotball flere ganger i uka men dusjer alltid etter dette. Men aldri kjent svettelukt før igår. Hun ville ikke være med å kjøpe deodorant så da tenker jeg at jeg kan kjøpe en til henne å sette på hylla hennes. Husker selv at jeg hvertfall var rundt 12 år Før jeg trengte å begynne med deo men da etterspurte jeg det selv. H.i Anonymous poster hash: 50ae0...ed1 Hvis du har kjent svettelukt en gang synes jeg det er for tidlig å gjøre noen store endringer. Da bør det holde å være nøye på å skifte trøye/T-skjorte hver gang hun kler på seg, både om morgenen og etter trening, og å vake seg skikklig med klut morgen og kveld hvis hun ikke dusjer. Hvis hun begynner å lukte svette oftere kan dere heller vurdere deodorant, men foreløpig synes jeg det virker som om det er å skyte spurv med kanoner. Anonymous poster hash: 204b1...e1d
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #15 Skrevet 6. november 2014 Hun pleier å vaske seg med klut hver dag hun ikke dusjer men tenker at deo må til for å holde svettelukta borte hele dagen. Hun er veldig aktiv og spiller fotball flere ganger i uka men dusjer alltid etter dette. Men aldri kjent svettelukt før igår. Hun ville ikke være med å kjøpe deodorant så da tenker jeg at jeg kan kjøpe en til henne å sette på hylla hennes. Husker selv at jeg hvertfall var rundt 12 år Før jeg trengte å begynne med deo men da etterspurte jeg det selv. H.i Anonymous poster hash: 50ae0...ed1 Hvis du har kjent svettelukt en gang synes jeg det er for tidlig å gjøre noen store endringer. Da bør det holde å være nøye på å skifte trøye/T-skjorte hver gang hun kler på seg, både om morgenen og etter trening, og å vake seg skikklig med klut morgen og kveld hvis hun ikke dusjer. Hvis hun begynner å lukte svette oftere kan dere heller vurdere deodorant, men foreløpig synes jeg det virker som om det er å skyte spurv med kanoner. Anonymous poster hash: 204b1...e1d Jeg har kjent det bare en gang ja. Men samboere min sa at han hadde kjent det flere ganger når jeg snakket med han. Mulig han har bedre luktesans enn meg da. At han ikke har sagt noe til henne eller meg er jo en annen diskusjon. H.i Anonymous poster hash: 50ae0...ed1
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #16 Skrevet 6. november 2014 Hun pleier å vaske seg med klut hver dag hun ikke dusjer men tenker at deo må til for å holde svettelukta borte hele dagen. Hun er veldig aktiv og spiller fotball flere ganger i uka men dusjer alltid etter dette. Men aldri kjent svettelukt før igår. Hun ville ikke være med å kjøpe deodorant så da tenker jeg at jeg kan kjøpe en til henne å sette på hylla hennes. Husker selv at jeg hvertfall var rundt 12 år Før jeg trengte å begynne med deo men da etterspurte jeg det selv. H.i Anonymous poster hash: 50ae0...ed1 Det er ikke klærne det kommer svettelukt av?..... Anonymous poster hash: a1333...8f3
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #17 Skrevet 6. november 2014 Hun pleier å vaske seg med klut hver dag hun ikke dusjer men tenker at deo må til for å holde svettelukta borte hele dagen. Hun er veldig aktiv og spiller fotball flere ganger i uka men dusjer alltid etter dette. Men aldri kjent svettelukt før igår. Hun ville ikke være med å kjøpe deodorant så da tenker jeg at jeg kan kjøpe en til henne å sette på hylla hennes. Husker selv at jeg hvertfall var rundt 12 år Før jeg trengte å begynne med deo men da etterspurte jeg det selv. H.i Anonymous poster hash: 50ae0...ed1 Det er ikke klærne det kommer svettelukt av?..... Anonymous poster hash: a1333...8f3 Nei de byttes hver dag. Her blir alle klærne hennes hivd på vask etter en dags bruk. Merket det igår når hun hadde på en singlet og jeg skulle bære henne (noe jeg egentlig aldri gjør) og så kjente jeg at det luktet svette under armene hennes. H.i Anonymous poster hash: 50ae0...ed1
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #18 Skrevet 6. november 2014 Min ni åring begynte å lukte svette da hun var åtte år. Vi har løst det med at hun dusjer som regel hver dag. De dagene hun ikke gjør det vasker vi med klut. Innimellom bruker vi dedorant. Vi har kjøpt neutrogena ( parfymefri). Syntes selv det var tidelig og vurderte å ta henne med til lege, men falt på at puberteten er nok på vei. I det siste har hun klagd at hun klør under armene. Når jeg ser bedre etter så er det antydning til hår som har begynt å vokse. Anonymous poster hash: 21fc2...b1a
klg,2 boys now:) Skrevet 6. november 2014 #19 Skrevet 6. november 2014 Jeg synes ikke det er noe man kan velge bort det og bruke deo når det begynner og lukte. Like greit og få det inn i morgen rutinen med engang.
Novemberdama Skrevet 6. november 2014 #20 Skrevet 6. november 2014 Den kommentaren der var mer umoden enn barnet mitt. Oppfatter hun ikke som overfølsom og umoden. Skulle ønske sånne som deg heller holdt munn. H.i Anonymous poster hash: 50ae0...ed1 Unnskyld meg, men jeg er helt enig med henne. Om ungen din griner fordi hun ikke vil bruke deodorant og "ikke vil bli stor" er hun ganske umoden og overfølsom. Noe som oftest er foreldrenes skyld fordi de diller og daller for mye. Si til henne at hun begynner å bli stor, sånn er det bare, og at når de begynner å lukte så begynner de med deodorant. Det er da ikke noe å dille med.
skinnfilla Skrevet 6. november 2014 #21 Skrevet 6. november 2014 Jenta mi på 8,5 bruker deo etter dusj. Hun dusjen også annenhver dag. Merket svettlukt på henne i sommer. Hun syns det er litt tøft;)
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #22 Skrevet 6. november 2014 Hva med å prøve flere forskjellige typer deodoranter? Finnes jo både roll-on, stick og spray. Anonymous poster hash: a4c10...03b
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #23 Skrevet 6. november 2014 Den kommentaren der var mer umoden enn barnet mitt. Oppfatter hun ikke som overfølsom og umoden. Skulle ønske sånne som deg heller holdt munn. H.i Anonymous poster hash: 50ae0...ed1 Unnskyld meg, men jeg er helt enig med henne. Om ungen din griner fordi hun ikke vil bruke deodorant og "ikke vil bli stor" er hun ganske umoden og overfølsom. Noe som oftest er foreldrenes skyld fordi de diller og daller for mye.Si til henne at hun begynner å bli stor, sånn er det bare, og at når de begynner å lukte så begynner de med deodorant. Det er da ikke noe å dille med. Tror du ikke jeg sa at hun begynner å bli stor og da lukter det svette. Jeg diller da ikke med henne. Barn er forskjellige og sånn er det bare. H.i Anonymous poster hash: 50ae0...ed1
Novemberdama Skrevet 6. november 2014 #24 Skrevet 6. november 2014 Den kommentaren der var mer umoden enn barnet mitt. Oppfatter hun ikke som overfølsom og umoden. Skulle ønske sånne som deg heller holdt munn. H.i Anonymous poster hash: 50ae0...ed1 Unnskyld meg, men jeg er helt enig med henne. Om ungen din griner fordi hun ikke vil bruke deodorant og "ikke vil bli stor" er hun ganske umoden og overfølsom. Noe som oftest er foreldrenes skyld fordi de diller og daller for mye.Si til henne at hun begynner å bli stor, sånn er det bare, og at når de begynner å lukte så begynner de med deodorant. Det er da ikke noe å dille med. Tror du ikke jeg sa at hun begynner å bli stor og da lukter det svette. Jeg diller da ikke med henne. Barn er forskjellige og sånn er det bare. H.i Anonymous poster hash: 50ae0...ed1 Ja, flott, men det virket som du ikke krevde at hun skulle begynne med deo. Noe som er en selvfølge når de begynner å lukte i den alderen.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #25 Skrevet 6. november 2014 Den kommentaren der var mer umoden enn barnet mitt. Oppfatter hun ikke som overfølsom og umoden. Skulle ønske sånne som deg heller holdt munn. H.i Anonymous poster hash: 50ae0...ed1 Unnskyld meg, men jeg er helt enig med henne. Om ungen din griner fordi hun ikke vil bruke deodorant og "ikke vil bli stor" er hun ganske umoden og overfølsom. Noe som oftest er foreldrenes skyld fordi de diller og daller for mye.Si til henne at hun begynner å bli stor, sånn er det bare, og at når de begynner å lukte så begynner de med deodorant. Det er da ikke noe å dille med. Tror du ikke jeg sa at hun begynner å bli stor og da lukter det svette. Jeg diller da ikke med henne. Barn er forskjellige og sånn er det bare. H.i Anonymous poster hash: 50ae0...ed1 Ja, flott, men det virket som du ikke krevde at hun skulle begynne med deo. Noe som er en selvfølge når de begynner å lukte i den alderen. Kunne ikke kreve det idag tidlig da hun ikke har sin egen deo. Så nei hadde ikke tenkt til å kreve at hun brukte min. Synes ikke det er spesielt nødvendig å komme med negativ beskrivelse av et barn som opplevde det jeg sa som litt skremmende. Følte bare at det ble feil fokus. Har man ikke tips å komme med så skjønner jeg ikke helt hvorfor man velger å skrive et innlegg som kun inneholder negative bemerkninger om et barn. H.i Anonymous poster hash: 50ae0...ed1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå