Anonym bruker Skrevet 5. november 2014 #1 Skrevet 5. november 2014 Hei, jeg er så vaklende i troen og trenger hjelp til å finne den stødigheten jeg så gjerne vil ha. Hvordan forklarer dere det når man ser all elendighet i verden? Ren ondskap er jo én ting, men ellers? Alt det andre som ikke kan tilskrives ondskap? Eller er det ondskap likevel, bare godt blandet med andre ting? Jeg slites sånn, og blir sint på Gud. Kanskje jeg bare ikke er skapt til å være kristen.. Anonymous poster hash: 96a3d...912
Anonym bruker Skrevet 5. november 2014 #2 Skrevet 5. november 2014 Hvorfor er det så viktig gir deg å ha gudstroen om du tviler? Anonymous poster hash: f12fe...13c
Anonym bruker Skrevet 5. november 2014 #3 Skrevet 5. november 2014 Jeg har ikke en sterk Gudstro, ei heller vil jeg definere meg med tanke på noen slags religion. Jeg er enda en søkende, og det er ikke sikkert jeg noen sinne vil finne "svar" på det jeg søker etter. Men jeg tillater meg å svare ut fra hvordan jeg tenker om det du spør om. Ikke at all den bibelske informasjonen her er nødvendigvis helt korrekt siden jeg skriver fra fri hukommelse og veldig enkelt, men dette er min tolkning av det. Mennesker ble skapt som et bilde av Gud, med det formål å "ta seg av jorden". Da Eva spiste av kunnskapens tre fikk mennesker kunnskap om godt og vondt, samtidig som en av straffene ble døden for mennesker. Synden kom med dette inn i verden. Mennesket blir født med fri vilje. Det er vår frie vilje som gir oss mulighet til å ta de valgene vi tar. På veien gjennom livet kan troen hjelpe oss å ta de riktige valgene. Men hverken Gud eller andre styrer andre mennesker, det er mennesket selv som tar de valgene han vil, vi andre kan ikke styre de grusomme tingene som andre mennesker velger å gjøre. Er det ondskap som gjennomsyrer disse menneskene? Er det djevelen? Jeg har ikke tenkt så mye på ondskap, men jeg mener nei. Ondskap er ikke svaret, menneskers frie vilje er svaret. Hvorfor noen velger å gjøre ting som er forferdelig grusomme kan ikke jeg svare på. En del går på verdier og er kulturellt betinget, ikke alt kan avskrives Gud eller ondskap. F.eks er det i noen kulturer og land "vanlig" å henge forbrytere, mens i vårt samfunn er ikke dette vanlig - jeg ser på det som noe grusomt å ta en annes liv uansett. Ellers handler mennesker mye ut fra egne personlige formål. Grådighet, makt, begjær, og disse syndene driver mennesker til å gjøre forferdelige ting. Jeg tenker at det er lett å bli sint på Gud, ha noen å "skylde" på. Man kan jo tenke at Han burde stoppe elendigheten, men hvordan ville da verden blitt om alt bare var som i himmelen? Det er en mening bak det faktum at vi lever i denne verden, en mening med vår livssyklus og en mening med at jorden ikke er som himmelen. Kan Gud styre hvordan mennesker handler? Hva vi velger å gjøre ut fra våre personlige forutsetninger? T Må understreke at dette bare er mine egne meninger og tanker. Ikke så utfyllende kanskje, vet ikke om det var til noe "hjelp", men dette er da noen av mine tanker omkring det du skrev. Anonymous poster hash: d76ab...260
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #4 Skrevet 6. november 2014 Hei, jeg er så vaklende i troen og trenger hjelp til å finne den stødigheten jeg så gjerne vil ha. Hvordan forklarer dere det når man ser all elendighet i verden? Ren ondskap er jo én ting, men ellers? Alt det andre som ikke kan tilskrives ondskap? Eller er det ondskap likevel, bare godt blandet med andre ting? Jeg slites sånn, og blir sint på Gud. Kanskje jeg bare ikke er skapt til å være kristen.. Anonymous poster hash: 96a3d...912 Kanskje du har et litt snevert syn på Gud? Nå om dagen snakker vi om Gud som om han er en mann på en sky, men det er han jo ikke. Gud er "alt", Gud er kjærlighet (en følelse altså, og kanskje handling?). Konseptet "Gud" er så stort at vi ikke kan forstå det (selv om vi kan reflektere og fundere over det). Det med ondskap og lidelse kan vi jo se fra flere vinkler. Hvis livet bare er et lite sekund i evigheten er jo ikke det å lide på jorden noen "big deal". Sett fra et "evighetsperspektiv" blir det lite. Ikke så altoppslukende som vi mener det er her og nå. Kanskje er det noe vi skal lære? Ikke vet jeg, men det er jo lov å fundere... Anonymous poster hash: 6cee6...963
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #5 Skrevet 6. november 2014 En annen ting vi har tendens til å tro er at motsetninger ikke kan være det samme. Hvis du f.eks. spør en afrikaner hvordan verden ser ut vil han svare at verden er varm og tørr, det er mye sand og støv og hus er ofte lagd av leire eller betong. Hvis du spør en nordeuropeer vil hun svare at verden er kald og ganske fuktig, det er mye vann over alt i forskjellige former og fasonger og husene er som regel lagd av tre. Disse to er motsetninger, men ingen av dem er løgn. Skulle vi derimot bare hørt på den ene eller den andre ville vi måtte konkludert med at en av dem løy, fordi jorden kan jo ikke være begge deler. Men det kan den nå altså. Jeg tenker at på samme måte kan Gud være både god og ond, jeg er bare ydmyk for at jeg ikke ser hele bildet. Det må være noe jeg har gått glipp av Anonymous poster hash: 6cee6...963
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå