Gå til innhold

Gradert sykemeldt og drittsjef!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er 60% sykemeldt, akkurat kommet tilbake fra 100% sykemelding. Tingen er at arbeidsgiver krever at jeg skal jobbe 37,5 timers uke, med redusert arbeidsmengde. Dette er han jo i sin fulle rett til. Men!

1) han nekter å definere hva som er 40% arbeidsoppgaver. Han mener at jeg bare tar det jeg føler for. I realiteten er det umulig å avgrense i jobben min.

2) det er ca 20 andre som er gradert sykemeldt på jobben og alle de andre går på reduserte timer og har ikke hørt et kvidder om å være der full tid med redusert arbeidsmengde, det er kun meg han krever dette av.

hva gjør man da?

Anonymous poster hash: 8fb0c...b06

Skrevet

Jeg vet ikke, men jeg bare må kommentere; FOR et sykefravær!

Anonymous poster hash: cb5fd...040
Skrevet

Skjønner ikke dette jeg. Skal du være full uke på jobb, men jobbe mindre effektivt? Kan han gjøre det?

Anonymous poster hash: 551ba...833

Skrevet (endret)

Ta det opp med verneombudet?

Ta det opp et nivå?

Bedriftshelsetjenesten?

Arbeidsmuljøutvalget?

Endret av hysterika
Skrevet

Skjønte ikke helt, men hvis han ikke vil høre så får du bare prioritere oppgavene selv, se om det er områder du kan kutte helt ut og gi beskjed om hva som ikke vil bli gjort. Lar det seg ikke gjøre så får du gå etter klokka. Dvs jobb bare 40% av dine normale arbeidstid og gå hjem med god samvittighet etter det.

Anonymous poster hash: 6ecb6...8a3

Skrevet

Hva er poenget med å være sykemeldt, men skulle være på jobb? Er du sykemeldt fordi du trenger lenger tid på arbeidsoppgavene?

Jeg kan ikke så mye om dette, men jeg trodde man da jobbet mindre...

Anonymous poster hash: 01950...ec3

Skrevet

Skjønte ikke helt, men hvis han ikke vil høre så får du bare prioritere oppgavene selv, se om det er områder du kan kutte helt ut og gi beskjed om hva som ikke vil bli gjort. Lar det seg ikke gjøre så får du gå etter klokka. Dvs jobb bare 40% av dine normale arbeidstid og gå hjem med god samvittighet etter det.Anonymous poster hash: 6ecb6...8a3

Må bare legge til, han kan ikke kreve at du er tilstede på jobb mer enn 40% av tiden. Når du er 40% sykemeldt så er deg bare 40% av tiden du skal være tilstede. Med mindre dere har en helt særegen avtale på det, feks at sykdommen din gjør at du bruker 60% lengre tid på arbeidsoppgavene dine! at du er avhengig av å hvile mye i løpet av arbeidsdagen e.l.

Skrevet

Skjønte ikke helt, men hvis han ikke vil høre så får du bare prioritere oppgavene selv, se om det er områder du kan kutte helt ut og gi beskjed om hva som ikke vil bli gjort. Lar det seg ikke gjøre så får du gå etter klokka. Dvs jobb bare 40% av dine normale arbeidstid og gå hjem med god samvittighet etter det.Anonymous poster hash: 6ecb6...8a3

Må bare legge til, han kan ikke kreve at du er tilstede på jobb mer enn 40% av tiden. Når du er 40% sykemeldt så er deg bare 40% av tiden du skal være tilstede. Med mindre dere har en helt særegen avtale på det, feks at sykdommen din gjør at du bruker 60% lengre tid på arbeidsoppgavene dine! at du er avhengig av å hvile mye i løpet av arbeidsdagen e.l.

Det stemmer ikke hvis hi jobber i ia bedrift.  Hvis man er ia bedrift så kan man ved gradert sykemelding jobbe mer enn det man "skal" akkurat som hi sier

Hvorfor svare når du tydelivis ikke har peiling

http://www.inkluderende.no/tilrettelegging/gradert-sykemelding

Anonymous poster hash: 2678c...47a

Skrevet

Må bare legge til, han kan ikke kreve at du er tilstede på jobb mer enn 40% av tiden. Når du er 40% sykemeldt så er deg bare 40% av tiden du skal være tilstede. Med mindre dere har en helt særegen avtale på det, feks at sykdommen din gjør at du bruker 60% lengre tid på arbeidsoppgavene dine! at du er avhengig av å hvile mye i løpet av arbeidsdagen e.l.Anonymous poster hash: 6ecb6...8a3

Det stemmer ikke hvis hi jobber i ia bedrift.  Hvis man er ia bedrift så kan man ved gradert sykemelding jobbe mer enn det man "skal" akkurat som hi sierHvorfor svare når du tydelivis ikke har peiling http://www.inkluderende.no/tilrettelegging/gradert-sykemelding Anonymous poster hash: 2678c...47a

Vel, da beklager jeg så meget. Hvis du leser hovedinnlegget så kommer det ikke frem noen informasjon om at HI trenger lengre tid på arbeidsoppgaver eller liknende som du ser jeg nevner i innlegget mitt. IA bedrift eller ikke, graderte sykemeldinger er ikke til for at folk skal jobbe 100% og gjøre samme arbeidsoppgaver som før (som også nevnes i hovedinnlegget at sjefen faktisk krever av henne).

Skrevet

Må bare legge til, han kan ikke kreve at du er tilstede på jobb mer enn 40% av tiden. Når du er 40% sykemeldt så er deg bare 40% av tiden du skal være tilstede. Med mindre dere har en helt særegen avtale på det, feks at sykdommen din gjør at du bruker 60% lengre tid på arbeidsoppgavene dine! at du er avhengig av å hvile mye i løpet av arbeidsdagen e.l.Anonymous poster hash: 6ecb6...8a3
Det stemmer ikke hvis hi jobber i ia bedrift.  Hvis man er ia bedrift så kan man ved gradert sykemelding jobbe mer enn det man "skal" akkurat som hi sierHvorfor svare når du tydelivis ikke har peiling http://www.inkluderende.no/tilrettelegging/gradert-sykemelding Anonymous poster hash: 2678c...47a

Vel, da beklager jeg så meget. Hvis du leser hovedinnlegget så kommer det ikke frem noen informasjon om at HI trenger lengre tid på arbeidsoppgaver eller liknende som du ser jeg nevner i innlegget mitt. IA bedrift eller ikke, graderte sykemeldinger er ikke til for at folk skal jobbe 100% og gjøre samme arbeidsoppgaver som før (som også nevnes i hovedinnlegget at sjefen faktisk krever av henne).

Men nå står det faktisk svart på hvitt at det kan være sånn, og det er uavhengig av hva du eller jeg måtte mene hva sykemeldinger er til for. Har man en sjef som er litt vanskelig, som hi tydeligvis har, så kan han faktisk gjøre det

Skrevet

Men nå står det faktisk svart på hvitt at det kan være sånn, og det er uavhengig av hva du eller jeg måtte mene hva sykemeldinger er til for. Har man en sjef som er litt vanskelig, som hi tydeligvis har, så kan han faktisk gjøre det

Sånn jeg tolker hovedinnlegget krever sjefen at hun skal ha 100% tilstedeværelse, men kun utføre 40% arbeid (siden hun er 60% sykmeldt) uten å definere klart hva disse 40% utgjør.

Uten at jeg vet årsaken til sykmeldingen kan sjefen faktisk kreve at hun er tilstede 100% og utføre prosenten sin i løpet av den tiden, men synes den "udefinerbare 40% jobben" er uholdbar! Det skal jo være et dialogmøte? Har du hatt dette? Det skal jo rapporteres inn til NAV ift oppfølging osv

Anonymous poster hash: 5fa93...670

Skrevet

Vel, da beklager jeg så meget. Hvis du leser hovedinnlegget så kommer det ikke frem noen informasjon om at HI trenger lengre tid på arbeidsoppgaver eller liknende som du ser jeg nevner i innlegget mitt. IA bedrift eller ikke, graderte sykemeldinger er ikke til for at folk skal jobbe 100% og gjøre samme arbeidsoppgaver som før (som også nevnes i hovedinnlegget at sjefen faktisk krever av henne).Anonymous poster hash: 6ecb6...8a3

Men nå står det faktisk svart på hvitt at det kan være sånn, og det er uavhengig av hva du eller jeg måtte mene hva sykemeldinger er til for. Har man en sjef som er litt vanskelig, som hi tydeligvis har, så kan han faktisk gjøre det Anonymous poster hash: 2678c...47a

Hvis sjefen utnytter situasjonen så er det selvsagt ikke greit. For små bedrifter kan det feks være mye penger å spare på å la folk gå gradert sykemeldt (NAV betaler store deler av lønna og de slipper kostnader ved å ta inn vikarer) samtidig med at de jobber fullt. Da går det an å varsle tillitsvalgt, NAV e.l.

Skrevet

HI her. Nå er jo rosinen i pølsen at det er NAV jeg jobber i. Nei, dialogmøte og slikt tull er ikke så viktig når man jobber i NAV.

Blir nok å ta det gjennom fagforeningen. Han MÅ definere 40% (noe som er umulig) og dersom han pålegger meg dette får han pålegge resten samme ordning.

vil bare gjøre oppmerksom på at det ikke bare er i IA-bedrifter man har dette alternativet, men det å jobbe 37,5 timer men med redusert arbeidsmengde er faktisk hovedregelen etter arbeidsmiljøloven, det har bare blitt praktisert feil i alle år. Etter at aktiv sykemelding forsvant har det kommet presiseringer på dette slik at flere og flere har begynt å praktisere denne varianten. Men man bør alltid velge den varianten som er mest hensiktsmessig.

Skrevet

HI her. Nå er jo rosinen i pølsen at det er NAV jeg jobber i. Nei, dialogmøte og slikt tull er ikke så viktig når man jobber i NAV.Anonymous poster hash: 8fb0c...b06

OMG!!!

Skrevet

Anonymt tips til Dagbladet, kanskje? De fyrer jo oppunder sin NAV-vendetta...

Huff, føler virkelig med deg!

Anonymous poster hash: 5fa93...670
Skrevet

Men betyr det at du må være der 100% av tiden og må gjøre ferdig de arbeidsoppgavene sjefen gir deg uavhengig hvor lang hud du bruker og uten at du har innblikk i hvor mye dette forventes å ta?

Skrevet

Men betyr det at du må være der 100% av tiden og må gjøre ferdig de arbeidsoppgavene sjefen gir deg uavhengig hvor lang hud du bruker og uten at du har innblikk i hvor mye dette forventes å ta?

Det er riktig. HI

Skrevet

Det er riktig. HI

Skrevet

Jeg har ikke lest lover og regler rundt dette. Men det jeg fikk beskjed av min lege var at når jeg var 50% sykmeldt skulle jeg jobbe den tiden jeg trengte på å produsere 50%. Dette er jo helt umulig å måle så dette må man bare ta på slump. Jeg tok litt flere pauser og jobbet litt tregere så jeg la til 30-60min pr dag ifht den prosentandelen jeg skulle jobbe.

Anonymous poster hash: 5c054...6cf

Skrevet

Det er riktig. HI

Beklager alle skrivefeil.... Kan du gå når jobben er gjort eller får du da nye oppgaver? Jeg skjønner ikke - hvordan kan man være sykemeldt men likevel være på jobb- har du brukket armen ( slik at du fint kan være på jobb) men bruker lenger tid på PC'en, el.l?

Skrevet

Jeg har ikke lest lover og regler rundt dette. Men det jeg fikk beskjed av min lege var at når jeg var 50% sykmeldt skulle jeg jobbe den tiden jeg trengte på å produsere 50%. Dette er jo helt umulig å måle så dette må man bare ta på slump. Jeg tok litt flere pauser og jobbet litt tregere så jeg la til 30-60min pr dag ifht den prosentandelen jeg skulle jobbe.

Anonymous poster hash: 5c054...6cf

Og da er man jo tilbake til aktiv sykemelding. Denne sykemeldingsmåten ble fjernet fordi arbeidsgiverne utnyttet arbeidstakerne. Derfor er det viktig at det blir avgrenset hva som er 40 eller 50% av oppgavene, ellers ender alle opp med å gjøre mer og arbeidsgiver får gratis arbeidskraft. HI

Skrevet

Det er riktig. HI

Beklager alle skrivefeil.... Kan du gå når jobben er gjort eller får du da nye oppgaver? Jeg skjønner ikke - hvordan kan man være sykemeldt men likevel være på jobb- har du brukket armen ( slik at du fint kan være på jobb) men bruker lenger tid på PC'en, el.l?

Man skal arbeide saktere og ta masse pauser. HI

Skrevet

Dette er det rareste jeg har hørt. Hva er poenget med å sitte på jobb 60% av arbeidstiden å ikke gjøre noe som er arbeidsrelatert? Hvorfor kan man ikke da like godt gå hjem og kun være på jobb 40 % av tiden, når man uansett ikke skal jobbe mer enn 40 % når man er på jobben? Hvordan er det bedre for sjefen at man sitter 60% av en normal arbeidsuke å ikke gjør en dritt? Nei, dette skjønte jeg ikke poenget av.

Anonymous poster hash: b72ab...5bd

Skrevet

Her må jo arbeidsgiver prioritere oppgaver for deg. Det er helt klart!

Men mener du at en arbeidsgiver skal behandle alle likt mtp sykemelding? Det er vel ingen argument at hvis andre får, så skal du få..? Hver enkel sykemelding krever vel individuell tilrettelegging..?

Virker nesten som om han ikke tror på sykemeldinger din.

Anonymous poster hash: e13cd...3b3

Skrevet

Her må jo arbeidsgiver prioritere oppgaver for deg. Det er helt klart!

Men mener du at en arbeidsgiver skal behandle alle likt mtp sykemelding? Det er vel ingen argument at hvis andre får, så skal du få..? Hver enkel sykemelding krever vel individuell tilrettelegging..?

Virker nesten som om han ikke tror på sykemeldinger din.

Anonymous poster hash: e13cd...3b3

Men over halvparten er gradert sykemeldt på grunn av det samme som meg, og vi har samme arbeidsoppgaver. Da mener jeg at det blir feil at det kun er jeg som skal gå på denne varianten. Sjefen er ganske ny så kjenner han ikke så godt, gjør det ikke enklere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...