Gå til innhold

Fosterhjem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjenner flere som er fosterforeldre, men de har alle tenåringer/eldre barn som fosterbarn. Er det ulike kriterier/grunnlag for hvordan barnevernet "tildeler"? Vi kunne tenke oss å være fosterforeldre, men helst for små barn/babyer, fordi vi har et lite barn selv. Men da er det kanskje ikke ideelt å ha fosterbarn? Noen som vet/har erfaring?

På forhånd tusen takk for svar, jeg kjenner så veldig at jeg ønsker å være et trygt hjem for et lite barn som trenger det! Skal ikke legge skjul på at den tråden om mamman som hadde en fødselsdepresjon, har fått meg til å tenke ekstra på dette. Og det sier jeg AVSOLUTT ikke fordi jeg mener at det barnet burde vært i fosterhjem, jeg sier det kun fordi hjertet mitt blør for dette barnet og for alle andre barn som ikke har det godt.

Anonymous poster hash: 3c9cc...89a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjenner flere som er fosterforeldre, men de har alle tenåringer/eldre barn som fosterbarn. Er det ulike kriterier/grunnlag for hvordan barnevernet "tildeler"? Vi kunne tenke oss å være fosterforeldre, men helst for små barn/babyer, fordi vi har et lite barn selv. Men da er det kanskje ikke ideelt å ha fosterbarn? Noen som vet/har erfaring?

På forhånd tusen takk for svar, jeg kjenner så veldig at jeg ønsker å være et trygt hjem for et lite barn som trenger det! Skal ikke legge skjul på at den tråden om mamman som hadde en fødselsdepresjon, har fått meg til å tenke ekstra på dette. Og det sier jeg ABSOLUTT ikke fordi jeg mener at det barnet burde vært i fosterhjem, jeg sier det kun fordi hjertet mitt blør for dette barnet og for alle andre barn som ikke har det godt.

Skrevet

Dersom dere har et lite barn gjør dere lurt i å vente med å bli fosterforeldre. Å være fosterhjem kan bli en belastning for de barna man allerede har og små barn kan få problemer med å takle det.

Fosterhjem og barnet skal i størst mulig grad matche. Det er mange hensyn å ta. Bosted, alder, kultur, språk, familiens sammensetning etc. Dere kan ønske, men ikke gitt at ønsket blir innfridd eller at dere vil være en god match for det dere ønsket.

Det som er viktig å tenke på er hvor stor belastning dere og barnet kan takle og tåle, hva dere kan tilby et barn og om dere alle er villig til å gjøre en stor omveltning i livet. Dvs. at det offentlige får innsyn i livene deres, stille på møter, forholde dere og legge til rette for et best mulig samarbeid med foreldrene, åpne hjemmet deres for barnevern, foreldre og eventuelle andre instanser. Hvordan vil dere takle en tilbakeføring?

Start med å gjøre dere noen tanker og refleksjoner rundt dette og meld dere på PRIDE-kurs.

Anonymous poster hash: fcfb4...a44

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Veldig ofte er et av kriteriene for å få et fosterbarn at man ikke har små barn selv. Nettopp fordi det å få et nytt fosterbarn i familien kan være svært krevende og passer dårlig sammen med å ha små barn selv.

Skrevet

Meld deres interesse og ta det derfra! Det er kjempeflott at dere vil være fosterhjem,det er et stort behov! Dere får kurs og gjennom kurset får dere vurdert om det fortsatt er noe for dere!

Anonymous poster hash: f789d...506

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...